13 jaar oude kater verhuizen

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
jill1988
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2011 22:10

13 jaar oude kater verhuizen

Bericht door jill1988 »

Hallo iedereen!
Ik ben nieuw op dit forum en schets even kort de situatie:
Wij hebben thuis sinds dertien jaar onze kat, oorspronkelijk op een appartement. Daar kon hij niet naar buiten. Hij heeft zowel alleen gewoond (in het begin), als met nog 2 andere katten die jammer genoeg ondertussen overleden zijn. Ook hebben we hem van een appartement waar hij niet buiten kon, meegenomen naar een huis met een tuin en nu woont hij nog bij mijn mama met onze 2 honden (die we ondertussen ook al 6 jaar hebben). Al 2 jaar mag hij wegens omstandigheden ( ligt niet aan de kat... ) niet binnen in huis.
Sinds kort woon ik alleen, op een gezellig, maar klein studiootje zonder tuin.

Nu had ik graag de kat meegenomen naar mijn studiootje. Eerder om hem zo zijn "oude dag" te laten doorbrengen. Ik heb namelijk medelijden als ik zie hoe hij miauwt om naar binnen te mogen bij mijn mama en hier zou hij zijn eigen plekje kunnen hebben enz...

Mijn vraag: Is het verstandig om mijn kat op zo'n leeftijd nógmaals te verhuizen? Zal hij de honden missen als gezelschap? Aangezien ik werk: zou hij een hele dag ( van 9u-17u) alleen kunnen zitten ( dit doet hij nu ook regelmatig maar toch... in een nieuwe omgeving?)

Ik wil enkel het beste voor mijn kat en ben dus ook héél erg benieuwd naar jullie raad.

Alvast heel erg bedankt !

Grtjs
Jill
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 13 jaar oude kater verhuizen

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
als ik het goed begrijp 'woont' de betreffende kat ergens buiten of in een garage of zo. in ieder geval zonder menselijk gezelschap, neem ik aan. katten zijn zeker weten op mensen gericht en ik neem aan dat jullie band goed is en dat jullie elkaar goed kennen.
wat let je om hem naar je studiootje te verhuizen en te kijken hoe het gaat? hij is al zo lang alleen, dat hij dat intussen wel gewend zal zijn en heeft jouw gezelschap s mo en s avonds en deels in de weekeindes.
hij zal dolblij zijn met jouw liefde en aandacht en zijn eigen plekje bij jou binnen en de kans lijkt me erg klein dat hij heimwee heeft naar zijn 'buitenleven'......
k zou hem zo snel mogelijk ophalen en hem te pletter knuffelen want hij heeft nog veel in te halen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jill1988
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2011 22:10

Re: 13 jaar oude kater verhuizen

Bericht door jill1988 »

Hoi !

Ja de kat "woont" nu in de tuin en het tuinhuis ( waar het trouwens in de winter zéér koud wordt, dan ga ik met een dikke winterjas bij hem zitten en een warmwaterkruik ;) )
Het probleem is: als het niet klikt, staat mijn moeder er nog al op dat de kat niet terugkomt... De reden dat de kat niet binnen mag is omdat mijn stiefpapa het niet zo heeft voor katten en wij daar nu toevallig gaan inwonen zijn...
Voor mij zou het ook leuk zijn, om 's avonds iemand te hebben die me welkom heet :) Ik woon amper 1 maand alleen en wat gezelschap op sommige avonden zou leuk zijn... Het haar en de troep neem ik er dan ook met plezier bij, want het is écht zo'n schatje.

Grtjs
Cerna

Re: 13 jaar oude kater verhuizen

Bericht door Cerna »

Ik zou het ook onmiddellijk doen! Zielig hoor, een kat die gewend is om binnen te leven, nu al twee jaar verbannen naar buiten. Ik zou zo'n man...............(grrr)

Maar goed, ik denk met Adriana, dat de kat het heel gezellig zal vinden al is hij overdag alleen. Nu de winter er aan zit te komen, kan hij lekker met zijn "oude" botten bij de verwarming.
Wij zijn bijna vijf jaar geleden ook verhuisd en toen waren onze oudste katten bijna 18 (inmiddels overleden) en bijna 12 (Cochi) en ik heb gemerkt dat juist de oude(re) katten zich het beste aanpassen wanneer er maar iets is van het oude huis. Dus ik adviseer je om iets uit het tuinhuis mee te nemen, bijvoorbeeld waar hij op slaapt.

Fijn, dat je je over hem ontfermt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 13 jaar oude kater verhuizen

Bericht door Adriana »

ik kan me niet voorstellen dat het 'fout' zou kunnen gaan!
koop 2 langrechthoekige dweilemmers (blokker oid) als kattenbak en verschillende soorten voer. en zijn huidige soort, al zal dat ook wel niet zoveel soeps zijn... en geef hem beetje rauw kippehart, zal ie waarsch dol op zijn!

en wat zou er fout kunnen gaan? weglopen kan hij bij jou thuis niet, de meeste katten slapen een groot deel overdag en kijken heel graag naar buiten naar alles wat beweegt. en s avonds zit hij op je schoot te spinnen en s nachts ligt ie lekker bij je op bed.
borstel hem de eerste dagen heel grondig en een paar keer per dag en controleer of hij vlooien heeft en doe zo snel mogelijk een behandeling (vraag even dierenspeciaalzaak) en neem gelijk een wormenkuur mee. je kunt ook even langs een dierenarts voor die middelen.
kijk even bij een kringloop naar transportmand en ruime glazen/pyrex schaal voor water en wat schoteltjes.
speeltjes maak je zelf van propjes zilverfolie of papier, grote papieren zakken, veren in een bosje aan een touwtje en koop een krabplank (karton) voor hem voor op de grond.
en heeft het lieve beest een naam?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 13 jaar oude kater verhuizen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou geen middelen uit de dierenspeciaalzaak halen, tenzij merken die je kent en die je ook bij de DA kan krijgen.
Sommige producten uit de dierenspeciaalzaak zijn ronduit gevaarlijk en soms staat het werkende bestanddeel er zelfs niet op zodat de DA niet eens iets kan geven bij vergiftiging.
Ik zou het risico niet lopen, bovendien heb je veel kans dat het niet afdoende werkt.
Gewoon een betrouwbaar middel kopen, hetzelfde met ontwormen. Ik haalde ze vroeger bij de apotheek, maar ze werkten gewoon niet zoals het hoorde en waren mega pillen.

Verder zou ik de kat ook mee verhuizen. Zonder twijfel!
Hij is duidelijk niet gelukkig nu. Hij krijgt niet voldoende aandacht zoals hij zou willen en wil liever binnen dan buiten zijn.
Bovendien kan ik me voorstellen dat een kat op zijn leeftijd zich wel kan vinden in een leventje rustig bij het vrouwtje, in de warmte en lekker tegen haar aan slapen en kroelen.
Ik moet er niet aan denken dat hij met vriesweer buiten zit te bibberen... :-(
Nee, dan liever in jouw armen voor de kachel en de tv!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 13 jaar oude kater verhuizen

Bericht door pinguin »

ben toch wel benieuwd of je kat inmiddels lekker in je huisje heb?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 13 jaar oude kater verhuizen

Bericht door Anne »

Wat fijn dat jij je over deze kat gaat ontfermen!! Vooral op oudere leeftijd slapen ze meer en dan hebben ze de voorkeur voor een droog warm thuisje
Leven de honden ook buiten dan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Drieene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jan 2012 00:56

Re: 13 jaar oude kater verhuizen

Bericht door Drieene »

Ik reageer wat laat op jouw berichtje dus misschien is het allemaal al geregeld, maar ik zou de kat zeker weer binnen nemen! Hij is dat altijd al gewend en zit nu verplicht buiten. Niet twijfelen en direct doen. Hij zal jouw gezelschap zeker waarderen en op de tijden dat jij niet thuis bent waarschijnlijk in een diepe slaap doorbrengen. Zielig hoor altijd buiten en geen verwarming. Een kat vind het juist zo lekker een warm plekje te zoeken! Hoop dat je hem al in huis hebt gehaald!
Cerna

Re: 13 jaar oude kater verhuizen

Bericht door Cerna »

Jill is al sinds 29 september niet meer op de site geweest, dus ik ben bang dat ze jouw berichtje niet zal lezen. Het is altijd handig om eerst bij 'profiel' te kijken of mensen nog wel op de site komen voordat je na zo'n lange tijd een berichtje achterlaat want de meesten zijn eendagsvliegen.
Gebruikersavatar
Drieene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jan 2012 00:56

Re: 13 jaar oude kater verhuizen

Bericht door Drieene »

@ Cerna
Dat wist ik niet, dacht dat iemand vanzelf een berichtje kreeg als je reageert op forumtopic.
Dank voor je info Cerna
groetjes
Plaats reactie