Voeding en gebit

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Voeding en gebit

Bericht door Catfish »

Mijn katten krijgen uitsluitend droogvoer, Sanabelle Adult met een klein beetje Sanabelle Urinary (preventief). Het laatste voer deel ik ook uit als snoepjes, dat is dus afgezien van af en toe wat kipfilet alles wat ze krijgen.

Nu hebben ze alledrie een beetje rood tandvlees. Ik heb dat nooit eerder gehad met katten, dus ik ga ervan uit dat het met de voeding te maken heeft. Ik masseer op advies van de dierenarts hun tandvlees en dat helpt, maar daar zijn ze nou niet bepaald allemaal van gediend.

Ik weet dat versvoer het beste zou zijn, maar dat is financieel gewoon niet haalbaar.

Is Sanabelle Dental wat, iemand ervaring mee? Ik wil wel graag Sanabelle blijven geven, de goede prijsklasse en na veel proberen valt dit bij alledrie goed.
Laatst gewijzigd door Catfish op 27 sep 2011 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding en gebit

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb het al veel gezegd, en ik blijf erbij. Ik geloof niet dat een brok gebitsproblemen kan oplossen, laat staan voorkomen.

Hier heb ik enkel geen problemen als ik wat rauw vlees voer, en dat is altijd zo geweest (ttz, Kleintje vind vroeger zelf haar vers vlees :-P ).

Dus ik kan je niet helpen ivm de dental brokken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Voeding en gebit

Bericht door Catfish »

Of wat vinden jullie van Iams? Heb net veel goede reviews gelezen en zet Beer er ook op. (Ze lust haast niks, dit dus wel, maar had wat om te proberen van het asiel meegekregen, daar geven ze dat ook).
Ik begin zo onderhand te denken dat het aan de Sanabelle ligt, hoe meer ik er over nadenk. Raar, opeens drie katten met tandvleesproblemen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voeding en gebit

Bericht door castratenkoor »

Mijn ervaring is ook dat het veel beter gaat met de gebitten, vooral van Sjaak van 13 door het voeren van rauw vlees. Gaat maar om een klein beetje, om en om rauwe kip en Carnibest.

Iams heb ik heel slechte ervanring mee. Zowel Sjaak als Joep kregen daar blaasgruis van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeding en gebit

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 5#analysis
ff bij Iams gekeken en daar zit vit c in en de samenstelling ziet er niet slecht uit. eiwitgehalte van 33% is niet overdreven en matig vet.
ik voer hier af en toe de Iams senior natvoer en dat gaat goed.
je zou kunnen proberen je mix wat uit te breiden en de proef Iams te combineren met wat Almo probeerzakje als snoepje en daarbij wat rauw kippevlees, maagjes of hartjes en missch beetje gras.
dan krijgen ze alle enzymen binnen en is het alleen nog hopen dat ze het ook lusten...

p.s. de samenstellingen van kattenvoeders veranderen constant/worden vaak aangepast en vaak hangt het ook nog van de specifieke fabrikant af. soms bij problemen vergelijk ik ook de batchnummers of vraag of ze van fabrikant zijn gewisseld. als ze het ineens niet meer lusten dan is het vaak kwestie van andere grondstoffen en/of andere fabrikant ipv zeikerds van katzels..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding en gebit

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou Iams niet geven.
Er zit veel tarwe in en ook nog mais daarnaast. Erg veel koolhydraten en die zorgen net voor de tandplak.

Carnibest zal niet echt helpen tegen de tandproblemen omdat ze er niet op moeten kauwen en het dus niet als natuurlijke tandborstel kan fungeren. Maar op vers voer zullen ze wel minder snel tandplak krijgen omdat er dus (bijna) geen koolhydraten in zitten. In de meeste uitvoeringen van CB zit wel nog wat rijst, maar goed...

Ik weet niet of het aan de sanabelle kan liggen.... Hier ging een paar maanden sanabelle (Luis en Kleintje) met wat rauwe kip, prima...
Tandplak bouwt zich natuurlijk ook op. Dat komt niet op een een paar weken of zelfs maanden.
Eerst worden de tanden wat geel ipv mooi wit en dan komt dat rode randje op het tandvlees en de plak, en als je dan nog wacht kan je veel problemen krijgen. Maar tot dat rode randje duurde bij Kleintje ook meer dan een jaar...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Voeding en gebit

Bericht door Catfish »

Bedankt voor al het medenken! Ik ga het zeker allemaal meenemen, moet er nog even over nadenken.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Voeding en gebit

Bericht door Catfish »

En oh ja, mijn katten hebben dus GEEN tandplak, wel wat rood ta-+nd-vlees. tygygygygygygygygygygygygygygygygygygygygh=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=- Dat was Pippin. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Voeding en gebit

Bericht door Kattenbella »

Rood tandvlees blijft lastig te behandelen volgens mijn dierenartsen. Het hangt er ook vanaf waar het van komt.

Als je graag CB zou willen voeren kan je erover nadenken samen met anderen te bestellen. Als er 100 kg bestelt wordt kost het aanzienlijk minder, maar dat is weer een ander verhaal ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Voeding en gebit

Bericht door Catfish »

Goed idee, Bella! Ik ga eens navragen in mijn omgeving.

Volgens mijn DA is het rode tandvlees goed te behandelen door het (van buitenaf) te masseren, gaat redelijk. Maar geen idee hoe het komt, het rare is dat ze het alledrie hebben, en ik heb het nog nooit eerder meegemaakt. Vandaar mijn veronderstelling dat het van het voer moet komen, dat heb ik ook nooit aan andere katten gegeven.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
manon3

Re: Voeding en gebit

Bericht door manon3 »

Catfish schreef:En oh ja, mijn katten hebben dus GEEN tandplak, wel wat rood ta-+nd-vlees. tygygygygygygygygygygygygygygygygygygygygh=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=- Dat was Pippin. ;-)
En ook ik heb eergisteren moeten constateren dat onze poes een rood randje heeft rondom haar tanden en kiesjes maar geen tandplak of tandsteen.En ze is pas 15 maanden.
Terwijl ze al een hele tijd rauwe kipfilet krijgt en zelfs Hill's Oral Care brokken heeft gehad.
Dus ik denk inderdaad dat speciale brokken nauwelijks zullen helpen, al heb ik zelf geen ervaring met Sanabelle Dental.

En heeft iemand misschien ook voor mij tips over welk rauw vlees ik haar nu het beste kan gaan voeren om te knagen?Want de kipfilet heeft nauwelijks geholpen.
Kippennekjes zijn hier nergens te krijgen.
Mogen katten kippenvleugels hebben of drumsticks,rauwe natuurlijk,, kunnen die botjes geen kwaad?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Voeding en gebit

Bericht door Kattenbella »

Manon, ja hoor. ik heb hier net een vooraadje gehaald om mijn katten te voeren. De kippennekken kan je hiet alleen bij de poelier op de markt kopen. Ze zijn wel echt goedkoop en zo goed voor de tanden.
Je moet denk ik even kijken of er een poelier is of een standplaats op een markt

Stella op barfplaats kan je kijken of er mensen in je omgeving zijn die samen willen bestellen. Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
manon3

Re: Voeding en gebit

Bericht door manon3 »

Bedankt voor je reactie Kattenbella.
De poelier hier op de markt verkoopt helaas geen kippennekken, dan zal ik maar 'ns op markten in andere plaatsen gaan zoeken.
Cerna

Re: Voeding en gebit

Bericht door Cerna »

Ook Noa (4) had geen tandplak maar wel ontstoken tandvlees, zo erg dat vorig jaar, op de hoektanden na, alle tanden en kiezen getrokken zijn.
Een paar maanden na Noa kreeg Cerná (12) hetzelfde probleem en bij haar zijn dit jaar ook alle tanden en kiezen getrokken.

Ik vind het vreemd. Cerná had nooit gebitsproblemen en opeens was alles ontstoken. Noa en Cerná hebben veel fysiek contact (elkaar likken en bijten tijdens het stoeien). Ik vroeg of het besmettelijk was, maar dat werd ontkend. Ik heb echter zo mijn twijfels, geloof niet zo in toeval.

En nu hebben bij jou dus alle drie jonge katten tandvleesproblemen. Dat is toch raar?
Bij een collega ook beide jonge katten (voor het eerste levensjaar zijn alle tanden/kiezen getrokken). Ik vermoed toch dat bacteriën overgedragen worden van de een op de ander.

Voor Noa, die voor en na de ingreep Metacam heeft gehad en tg hiervan nierfalen heeft gekregen (daar ben ik nu van overtuigd), heb ik van de homeopatisch dierenarts Mercurius Corrosivus D6 gekregen om de verdere achteruitgang van de nieren te stoppen. Het wordt ook gebruikt voor tandvleesproblemen (daar is het eigenlijk voor bedoeld).

Noa had na het trekken, ondanks dagelijks poetsen, nog steeds vurige randjes rondom de hoektanden. Sinds ik Merc. Corr. geef (vanaf half april) ziet haar tandvlees er weer prachtig uit, alles is mooi rustig. Twee keer twee korreltjes per week doen wonderen. Het overwegen waard?
manon3

Re: Voeding en gebit

Bericht door manon3 »

Wow Annet, ik schrik nu wel heel erg van jouw verhaal.
Bij alletwee de katten van je collega alle tanden en kiezen al moeten laten trekken voor het eerste levensjaar?? :shock:
Ik wist niet dat dat zo snel kon gaan op zo'n jonge leeftijd.
Binnenkort moet ik toch naar de DA met onze poes voor haar jaarlijkse check-up dan hoor ik wel wat hij ervan vindt.
En bedankt voor je tip over de Mercurius-korreltjes, gelukkig zit hier vlakbij ook een homeopatische DA,ik zal meteen effe gaan informeren.
Plaats reactie