Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Bedankt voor de felicitaties!! We zijn nog steeds superblij! En ook mijn vriend is erg blij hoor Wendy! Hij vindt het werkelijk wonderbaarlijk hoe Gizmo zich hier doorheen heeft geslagen.

Hoewel het heerlijk is om voorlopig even gerustgesteld te zijn, maak ik me toch wel wat zorgen…

30 maart was ik met Gizmo naar de da geweest omdat hij al een paar dagen diarree had en die dag niet wilde eten (daarvoor wel, alleen wat minder). De da vermoedde een infectie en Gizmo kreeg voor 5 dagen Metrobac 250 mg en gekookte kipfilet en gelukkig ging het al snel beter.

Toen begon Eusie met diarree, maar bleef wel eten, dus even aangekeken. Na een paar dagen ging ook dat weer beter en ik vond weer harde drolletjes op de bakken.

Sinds gisteren is Gizmo weer duidelijk niet lekker en zijn natvoer en brokken eet hij niet. Ook weer dunne poepjes in de bakken gevonden. Net heeft hij wel wat gekookte kipfilet (met kookvocht) gegeten.

Waar zou nu die diarree vandaan komen? Eén of andere infectie die voor herbesmetting zorgt? Of komt het door het andere voer dat ze sinds een week of 2 krijgen?

Omdat Gizmo nu ook licht verhoogde nierwaardes heeft (creatinine 191 (ref. 180 geloof ik), ureum goed), krijgt hij ook nierdieet. Happy Cat brokken en kuipjes van Animonda Integra of een Whiskas zakje met Ipakitine.

Zou het door het voer komen? Misschien omdat het vetter is? Door het gebruik van varkensvlees in de kuipjes Integra? Of door de Ipakitine? Zag op het potje dat het voornamelijk uit lactose bestaat en katten kunnen dat volgens mij niet verteren.

Kan het kwaad om een paar dagen gekookte kipfilet en gekookte vis te geven (i.v.m. zijn licht verhoogde creatinine)?

Ik denk dat ik ook maar wat probiotica ga geven…

Nog andere tips?

Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken en/of mijn vragen beantwoorden…
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Adriana »

dat is een vrij drastische overgang en missch kun je één voor één introduceren en niet een aantal dingen tegelijk. dan zie je in eliminatie ook waar het niet goed gaat.
en ik zou een kwart nierdieet geven en driekwart van zijn oude brokjes. en dus even niks met ipakitine doen. na een week als alles rustig blijft kun je half/half en dan verder kijken. en sneller als alles goed gaat.
kipfilet èn vis is wel heel erg veel eiwit, zou je het kunnen beperkten tot alleen beetje kipfilet?

bedenk dat hij een zware operatie achter de rug heeft en dan ook nog 6x chemo. hij heeft denk ik wat meer tijd nodig om weer helemaal op orde te komen en zo ernstig verhoogd was de crea niet dus zo grof geschut is nog niet nodig, denk ik.. zachtjes aan....
wacht ook nog even met de probiotica tot alles weer rustig is..

en wat staat er in de bijsluiter van metrobac?

http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=229
http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters_overzicht.aspx

metrobac staat in het rijtje van antibiotica en dat verklaart hoogstwaarsch de diarree....!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Dank je Adriana, wat fijn dat je altijd zo snel reageert!

Ik heb geen "oude" brokjes meer... In het begin (een week of 2 geleden) heb ik half om half Orijen en Happy Cat brokken gemengd en na 2 dagen volledig Happy Cat. Misschien wat te snel omgeschakeld, maar dat was vanwege het hoge fosforgehalte in Orijen.

Gizmo is meer een natvoereter dan een brokjeseter (al weet ik niet wat ie 's nachts doet). Maar de diarree zou dus kunnen komen van het natte nierdieetvoer? Vind het trouwens ook vreemd dat Animonda een varkensvleesvariant heeft, dat is toch helemaal niet goed om te geven? Heb het zaterdag wel aan Gizmo gegeven en die smulde ervan. Zou het misschien daar van komen?

Alleen kipfilet is zeker geen probleem, wilde voor wat afwisseling vis geven. Wat licht verteerbaar spul, zodat zijn darmen tot rust kunnen komen. Een paar dagen alleen wat gekookte kipfilet is geen probleem? Beter niet afwisselen met vis? Ik neem aan kleine beetjes verdeeld over de dag, is er nog een maximum hoeveelheid (i.v.m. crea/hoeveelheid eiwitten)?

In Gouda dachten ze niet dat het van de chemo komt, maar zelf denk ik dat zijn darmen en zijn hele gestel wel verzwakt zijn door inderdaad de operatie, chemo en niet te vergeten de stress die daarbij komt kijken. Misschien is het wel van de stress van afgelopen vrijdag dat ie diarree heeft. Hij bibberde als een rietje toen ie in zijn mandje moest en bij de da op de behandeltafel, arm moppie...

Hmm, interessant wat je zegt over een niet zo hoge crea en grof geschut. Gizmo's crea was iets hoger dan die van Eusie en daarover zei de da geef Eusie maar nierdieet. Maar dat hoeft niet zo heel strikt dan, bij deze waardes? Of had dat meer te maken met het feit dat Eusie's ureum ook licht verhoogd was? Ik heb nogal eens de neiging om compleet door te slaan, voor zover jullie dat nog niet in de gaten hadden... Ik wil het perse goed doen, of eigenlijk perfect, vooral voor m'n kattenkinderen... Een perfectionist met faalangst; fatale combi... :eshifty:

Is het misschien een idee om Gizmo weer kleine beetjes Haaksbarf te geven? Of een andere kvv? Hij vond de kipvariant van Haaksbarf altijd erg lekker en daar heb ik nog 2 kilo van in de vriezer liggen. Omdat hij alleen maar de kip at, ben ik er toen mee gestopt, omdat dat geen volwaardig voer is.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Adriana »

diarree komt vaak van antibiotica en ik denk ook in dit geval. is dus binnenkort over.

happy cat nierdieet met wat kip? en als-ie het lust wat animonda of beaphar of dergelijks aan nierdieet natvoer. ik weet niet hoeveel varkensvlees er in beaph en animonda zit en gekookt kan het geen kwaad. niet geven aan katzels met gewrichtsklachten, want het is redelijk verzurend maar nogmaals ik weet niet hoeveel er uiteindelijk in zit.
Gizmo's crea was net buiten de referentie dacht ik en zijn ureum binnen de ref. de enige aantekening daarbij is dat als Gizmo nauwelijks tot niet gegeten had 12 uur voor de bloedafname, dat de waarde dan geflatteerd kan zijn. crea is meer langere termijn, urea is van de laatste 24 uur.
tja, je best doen, ik herken het. maar er is ook nog zo iets als goed is goed genoeg. het hoeft dus niet helemaal perfect of extra streng..

hij krijgt met HC nierdieet volwaardig voer binnen dus kan ie best wat haaksbarf erbij krijgen ipv kipfilet. dappere smulpaapje!
en ja, arme dodo met zoveel stress bij de dierenarts... maar voorlopig is ie er gelukkig af en kan bijkomen en gaan genieten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Even snel, zit op het werk... :eshhh:
diarree komt vaak van antibiotica en ik denk ook in dit geval. is dus binnenkort over.
Afgelopen dinsdag heeft hij het laatste tabletje (zeg maar gerust tablet...) gekregen. Dan is het toch een beetje gek als hij de zondag erna weer diarree krijgt?

Bedankt voor je eettips! Ik laat de HC brokken staan en zal wat afwisselen met het natvoer en ook weer af en toe wat kvv geven. Voorlopig kijk ik het nog een paar dagen aan en als het niet verbeterd maar weer eens naar de da... *zucht*
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet of je het weet, maar bandit heeft ook een nierdieet. Kvv dus ;-)

Los daarvan, waarom geef je de kip gekookt? Tegen de diarree? Of is er een andere reden? Moet hij momenteel licht verteerbaar voer hebben?

Het lijkt mij vooral mogelijk dat het van de lactose zou komen. Dat hoort volgens mij inderdaad niet in kattenvoer en vele katten kunnen er niet tegen. Diarree is dan het resultaat.
Dat specifieke blikje, zou ik niet meer geven, er zijn vast nog andere merken die hij ook lust. En anders inderdaad wat rauw voer, maar beperk dan de fosfor als je kan.

Varkensvlees kan trouwens geen kwaad meer als het goed doorkookt is (wat bij blik zo is). Rauw mag het niet (al is het risico klein, het blijft toch aanwezig).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Ja dank je Valerie, dat wist ik wel, maar goed dat je het nog even aanhaalt! Heb een dierenwinkel in Rotterdam gevonden die het verkoopt, dus daar ga ik van de week even achteraan. Er is alleen maar 1 soort en kom er niet achter of dat compleet voer is, of dat afgewisseld moet worden met de andere (niet speciaal voor nieren) smaken.

Ik geef hem inderdaad de kip gekookt vanwege de diarree. Even een paar dagen licht verteerbaar om de darmen tot rust te brengen.

De lactose zit niet in het kattenvoer, maar in de Ipakitine. Al lijkt het me wat sterk misschien, dat ie daar diarree van krijgt. Er hoeft maar een klein beetje over het voer heen... Hoe zat het ook alweer, Ipakitine bindt fosfor in het voer toch?

Wat is het maximale percentage aan fosfor dat voer mag bevatten?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Adriana »

je kunt niet uitgaan van het max percentage fosfor in voer, bij bloedonderzoek kun je de anorganische fosfor laten meten (fosfor ip) en dan weet je of het nog binnen de referentie is. en anders beetje renalzin, werkt prima!
hoe roder het vlees hoe meer fosfor en de meeste vissoorten bevatten ook de nodige fosfor..
maar niet de griebels krijgen.. e.v. bloedonderzoek even laten meenemen als je daar twijfels over hebt.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door pearlsofpassion »

Ah ok, dan heb ik dat verkeerd gelezen van die lactose.
Dat is inderdaad weinig waarschijnlijk dat de diarree daarvan komt.

Ik geloof wel dat het nierdieet van Bandit compleet is.
Maar als je het zeker wil weten, kan je misschien beter de samenstelling vragen op de site van Bandit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Zaniematsu »

Hallo Jeannette,
Hoe gaat het met Gizmo? Ik zou graag in contact komen met jou en je het een en ander vragen over je ervaring. Ik sta namelijk voor een zeer moeilijke beslissing met mijn 13 jaar oude poes waar tumoren zijn ontdekt in haar buik. dit is het topic welke ik opende hierover : http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... df#p539954

Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes Linda
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Hoi Linda,

Sorry voor de verlate reactie, ik kom hier niet meer dagelijks dus lees je bericht nu pas...

Met Gizmo gaat het heel erg goed! Hij heeft zich enorm goed aangepast en doet het echt fantastisch! Wat een vreselijk nieuws van je lieve poezenbeest... Als je me wat wil vragen mag dat natuurlijk! Je kunt me een pb sturen, de button vindt je onderaan mijn bericht. Ik ga even je bericht op het forum lezen. Heel veel sterkte!
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Afgelopen vrijdag zijn we weer in Gouda geweest voor controle en een echo en alles ziet er nog steeds fantastisch uit! Gizmo doet het ook echt fantastisch goed! Hij is opgewekt, vrolijk, heeft een prima eetlust en een paar keer per dag (of 's nachts) zijn paar dolle minuten.

Over 3 maanden krijgt hij weer een echo en als alles weer (of nog steeds) goed is, 6 maanden later nog een keer en dan hoeven we in principe niet meer terug. Tenzij ik dat zelf wil, ik ben altijd welkom zo zei de dierenarts.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Zaniematsu »

Bedankt voor je update Jeannette,
Wat fijn dat het zo goed gaat met Gizmo!! Het blijft natuurlijk spannend elke echo weer, maar voorlopig ziet het er heel goed uit. Waar nemen ze precies de echo van?
Nu ik zo heftig geconfronteerd bent met kanker in de buik ben ik wel benieuwd of ik mijn oudere katten niet als voorzorg maatregel ook voor een echo naar de oncoloog wil laten gaan. Ik ben nu toch wel heel erg dubbel gewaarschuwd. Nou kan je niet overal op controleren, maar toch.....
Ik zal eens bellen met de radioloog/oncoloog in Gouda. Eens kijken wat hun adviezen zijn.

Voor jullie heel veel geluk voor en met Gizmo!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door nellebel »

eve nspannend als je ziet dat onderwerp gizmo weer bovenaan staat, maar wat een heerlijk nieuws. die gizmo een echt wondertje. geniet lekker van elkaar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Adriana »

tis allemaal niet voor niks geweest en uiteindelijk een geweldig resultaat!
Gizmo heeft zich er goed doorheen geslagen en dat geldt zeker weten voor jou/J ook!
en KA Gouda ook blij want ze zien veel liever dieren die op weg zijn naar een goeie genezing dan patientjes..
Gizmo weer opgelucht op de terugweg? doe maar een knuffel over zijn blote buikje..
Zaniematsu schreef:Nou kan je niet overal op controleren, maar toch.....
Ik zal eens bellen met de radioloog/oncoloog in Gouda. Eens kijken wat hun adviezen zijn.
k dacht dat JT van KA te G mij ooit eens heeft uitgelegd dat bij goed bloedonderzoek bepaalde verhoogde waardes een indicatie kunnen zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie