Tandglazuur eraf

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
s-poezenmeisje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2011 10:24

Tandglazuur eraf

Bericht door s-poezenmeisje »

Mijn 11 jaar oude Sofie heeft eerder tandvleesontsteking gehad. Maar nu doet zich wat anders voor nl. dat bij enkele tanden het glazuur er af is! Ze heeft al een grote hoektand moeten laten trekken (2010) en nu zijn er al weer 2 kleinere tanden aangetast. Ze zitten niet los dus ze heeft nu een antibioticakuur en even kijken hoe het verder gaat. Ze heeft al jaren grote brokken van R.Canin en die eet ze ook graag. De dierenarts zegt dat het niet aan de grote brokken kan liggen en het kan ook niet 'overslaan' op andere tanden.
Heeft iemand hier ervaring mee?? Gaarne reactie. Het gaat dus om tandglazuur wat er af gaat.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Tandglazuur er af.

Bericht door Ilone »

Is het niet iets als in volgende link?
http://www.dierengebit.nl/kat-gebitspro ... esies.html
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
s-poezenmeisje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2011 10:24

Re: Tandglazuur eraf

Bericht door s-poezenmeisje »

Ilone, dank voor je bericht!
Ja, het artikel goed gelezen en een aantal symptomen komen overeen. Ik begrijp dat het langzaam het hele gebit aan gaat tasten. Jammer voor mijn liefje, ze doet het nl. zo goed en is zo lief. Gelukkig eet ze nog met plezier haar grote brokken, ookal heb ik opgemerkt dat ze aan de kant bijt die niet is aangetast.
De antibiotica doet nu zijn werk, het ziet er al veel rustiger uit na 3 dagen en met gaan poetsen is e.e.a. misschien wat uit te stellen.
Vreemd eigenlijk dat ik geen uitgebreide info heb gekregen van de dierenarts! Toch?
Ik weet nu dat het niet over gaat en je er zelf ook weinig aan kan doen, dan poetsen en goede brokken geven.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tandglazuur eraf

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof zelf niet in brokken tegen tandproblemen. Dat werkt gewoon niet, en om verschillende redenen. Dan zou ik eerder rauw vlees aanraden (zoek maar eens op vers voeren).
Maar als het iets is dat langzaam maar zeker alle tanden gaat aantasten, zou ik er mijn kat denk ik niet mee laten lopen... Een kat kan nog perfect verder zonder tanden, en dan zijn er (meestal) ook geen ontstekingen en bijhorende pijn meer.
Ik weet er het fijne niet van, maar het lijkt mij dat het hele gebit dan laten weghalen (toch de kiezen) het meeste kans op een herstel geeft.

Kleine brokjes kunnen gewoon ingeslikt worden en natvoer hoef je ook geen tanden voor te hebben. Een fijne Kvv kan ook perfect zonder tanden gegeten worden.

Als het echt een progressieve tandziekte is, kan je er weinig anders aan doen... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
s-poezenmeisje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2011 10:24

Re: Tandglazuur eraf

Bericht door s-poezenmeisje »

Tiger, ik laat de tanden van mijn kat, die niet aangetast zijn, echt niet verwijderen, hoor. Ik hou het in de gaten en als ik zie dat er weer ontstekingen zijn grijp ik uiteraard meteen in. Maar Het plezier van eten, wat bij Sofie heel duidelijk is, ga ik haar niet afnemen. Ze heeft nauwelijks last en wat heeft het voor zin, alles al eruit te laten halen??
En . . ik heb goede ervaringen met de grote brokken, Dental van R. Canin. Die zijn preventief tegen tandsteen heel effectief!!
Wat zijn 'die verschillende redenen' waarom grote brokken, volgens jou, niet werken?
Dank voor je reactie met groeten,

Anne, met Sofie (1 jaar)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tandglazuur eraf

Bericht door pearlsofpassion »

Omdat brokken bij het kauwen helemaal niet langs de tanden schuren, maar in gruis springen.
En omdat brokken koolhydraten bevatten en het zijn net die koolhydraten die ervoor zorgen dat tandplak ontstaat.
Deze koolhydraten worden door de bacterien in de mond omgezet in suikers (want een kat heeft geen amylase in zijn speeksel) en dan kunnen de bacterien die de biofilm uitmaken die tandplak vormt, daarop leven. Zonder suiker kan zich geen tandplak vormen.
En dat halen ze dus uit de brok.

Natvoer is ook niet zo goed omdat het een laag op de tanden vormt waar dan ook weer bacterien in komen leven en dat geeft rottingsprocessen en ook ontstaan van suikers.
Zelfde probleem.

Vers rauw vlees blijft niet achter op de tanden en door het kauwen schuurt het het tandoppervlak mooi proper. Alle achtergebleven vuil wordt erin opgenomen.

Dat is waarom ik er niet in geloof.

En verder wilde ik je alleen maar helpen. Er is hier een topic over zo'n progressieve tandziekte, en ik weet niet of jouw kat dat heeft.
Ik weet wel dat als het dat is, het geen zin heeft om te hopen dat het eens stopt en de tanden er 1 na 1 toch uit moeten. Ik zou dan liever alles in 1 keer laten weghalen zodat er ook geen pijn meer is ipv de kat elke keer weer onder narcose te brengen voor een aantal tanden en steeds te wachten tot ze pijn heeft.
Maar dat is mijn mening... Je moet die niet volgen, ik geef ze gewoon.

Verder heeft het genieten van het eten niets met de tanden te maken. Die grote brokken kan ze dan niet meer eten, maar gewone kleine wel nog. Met pijnlijke tanden kauwen is ook niet erg aangenaam...
Maar je moet mij niet geloven hoor, lees dan wat in het rond in de topics en op de rest van het internet. Er zijn echt voorbeelden van katten genoeg hoor die zonder tanden door het leven moeten. Dat is echt geen uitzondering!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Tandglazuur eraf

Bericht door Ilone »

Als de kat daadwerkelijk Forl heeft, kan je wel beter preventief zo veel mogelijk tot alles eruit laten halen. Het komt, in tegenstelling tot wat jouw DA zegt, wél terug en dan mag je poezel wéér onder het mes.
Lotje van mij is afgelopen maand geholpen, alle kiesjes eruit en alleen de hoek- en voortanden staan nog. Ze kan gewoon nog eten, alleen uiteraard geen grote dental brokken. Ze kauwt ze niet door nee, maar als je niet te grote brokken geeft, dan maakt dat niet uit. Als de kat een brok kauwt, breekt die ook vaak alleen maar 1 keer door.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
s-poezenmeisje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2011 10:24

Re: Tandglazuur eraf

Bericht door s-poezenmeisje »

Dag Pearlsofassion,
Heb je uitleg ter harte genomen over de brokken en gekeken op de site over 'vers voeren'.
Heb nu bij de dierenspeciaalzaak diepvries-pakjes BARF gevonden!
Sofie vindt de 'makreel' heerlijk en zit er echt lekker op de kauwen. Ze krijgt 's morgen nog wel de grote brokken, om geleidelijk over te stappen.
Het zijn geen echte stukken, die BARF-pakjes, maar heb geen idee waar ik kuiken, struisvogel en kalkoen vandaan moet halen??
Heb jij daar ervaring mee? Ik woon in een dorp met alleen een keurslager. En zelf malen is voor mij fysiek niet te doen. Zijn die pakjes BARF goed genoeg, als ik verschillende 'smaken' afwissel? En zo nu en dan een vers eitje?
Wist van het hele bestaan van BARF niks af, er ging een wereld voor me open. Wat betekent BARF eigenlijk? (best-animal-raw-food ??)

Anne
manon3

Re: Tandglazuur eraf

Bericht door manon3 »

BARF betekende oorspronkelijk Biologically Approciate Raw Food.
Maar dat wordt nu vaak vertaald naar Bones And Raw Food.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tandglazuur eraf

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, beide kunnen. :-)

Kvv (compleet vers voer) zoals jij hebt gevonden (welk merk? Tinlo?) verkopen ze op verschillende plaatsen en vind je ook vaak in dierenwinkels, soms zelfs in supermarkten. Je moet eens goed kijken of het echt compleet voer is of dat je verschillende smaken moet afwisselen om je schatje een gebalanceerd menu te geven. Als het compleet is, mag je in principe enkel die smaak voeren (net als brok) omdat alles wat ze nodig hebben toegevoegd is. Als je moet afwisselen, moet je dus op zoek naar andere smaken ook. Dat kan van hetzelfde merk, dat kan van een ander merk ook.
Dit is steeds gemalen, zoals je nu hebt.

Als je echt hele stukken vlees wil voeren, moet je echt naar Barfproducten gaan kijken. Hiervan zijn leveranciers te vinden op het net, al moet je misschien wel even zoeken. vb is http://www.lupa-diervoeding.nl/contents/nl/d1.html maar er zijn er veel meer.
Daar moet je echter steeds per kg van een bepaald onderdeel van een bepaald dier bestellen en pas vanaf een groot aantal kg wordt het thuis geleverd. Daarom bestellen barfers (mensen die barf voeren) die in dezelfde buurt wonen vaak samen zodat de bezorgkosten komen te vervallen. Ook is een grote vriesruimte onontbeerlijk als je vers wil gaan voeren. Zodat je voldoende kan inslaan.
Barfen is niet zo eenvoudig, je moet weten wat je doet als je volledig alles zelf wil samenstellen uit volledige stukken. Af en toe eens iets toevoegen zoals een kippennekje of een stukje orgaan of spiervlees kan absoluut geen kwaad, maar als je meer dan de helft van de voeding zelf samenstelt, moeten de verhoudingen wel gaan kloppen.
Dat heb je bij Kvv dus niet, daar wordt dat door de fabricant gedaan.

Als je vers wil blijven voeren (wat een prima keuze is) zou ik je aanraden om je aan te melden op www.barfplaats.nl/forum. Daar kan je vragen stellen en helpen ze je duidelijk en specifiek verder. Je kan er ook alle info vinden (in de bib) over alle mogelijkheden bij vers voeren en je kan er adressen vinden van versvoer leveranciers. Dan kan je kijken wat er in je buurt te vinden is. Ook kunnen ze je wat meer vertellen over de Kvv die je nu voert en of dit voldoende voor haar is.
Als je dan grotere stukken vlees kan voeren, kan je ook daar in verzamelplaats met andere mensen mee bestellen en zo goedkoop en eenvoudig aan je vlees geraken. ;-)

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
s-poezenmeisje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2011 10:24

Re: Tandglazuur eraf

Bericht door s-poezenmeisje »

Dank voor alle reacties en adviezen!
Er zijn wat fysieke reacties bij Sofie maar ik heb me ook geregistreerd bij Barfpolaats dus ik ga daar verder advies vragen.
Poeslief heeft nl. nogal last van verstopping ondanks dat ik elke dag een beetje olie door haar vlees doe. Dat moeten we dus niet hebben!!
Gisteren voor het eerst een eendagskuiken gegeven. Ze speelde er eerst wat mee maar toen ik het kopje eraf had gesneden en er echt vlees te proeven was ging het er in als koek. Ik zag dat ze gelukkig ook nog kauwde aan de kant waar tandjes zijn aangetast. Daar was ik natuurlijk heel blij mee. En ook prachtig om te zien hoe ze zo'n beestje verwerkt!
Mocht iemand een bruikbare tip hebben over die verstopping, dan sta ik daar natuurlijk voor open.
Anne met Sofie (11)
Plaats reactie