Stress door scheiding?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Stress door scheiding?

Bericht door anata »

Hey allemaal

ik ben een beetje ten einde raad met de gedragsverandering van mijn kat. Mijn man en ik zijn aan het scheiden, en mijn kat en ik zijn recent ingetrokken bij mijn nieuwe vriend.

in de vorige situatie was Tao (mijn lieve sphynx kater van 4 jaar oud) vrij apatisch aan het worden. Door al de stress in de thuissituatie zag je echt dat het beestje alsook de baasjes natuurlijk eronderdoor gingen.

Toen het besluit van de scheiding gevallen was heeft hij eerst met mij trug bij men ouders gewoond, waar hij ook van kleins af aan deels opgegroeid was. Geen problee hierm tao werd socialer, actiever en zag er ook beter uit.

daarna heb ik iemand leren kennen en zijn we beiden bij hem ingetrokken. eerst was het wat stroef maar uiteindelijk is tao bijgedraaid, hij lijkt hier heel gelukkig en ook het nieuwe baasje vindt hij geweldig.

Echter, wanneer we hem meenemen naar vrienden of mijn ouders dan verandert zijn gedrag compleet. Hij is enorm gespannen en door het minste geirriteerd. Bekende mensen daar nblaast hij naar en hij gromt ook heel erg. Vroeger heeft hij nooit een van deze dingen gedaan, was een van de makkelijkste katers ooit ...

Als hij trug thuis is dan is alles weer in orde en huppelt hij vrolijk rond.

Iemand enig idee waarom hij zo doet, en hoe ik hem kan helpen?
Heb zelf al gedacht aan rescue ... maar weet er me momenteel echt geen raad mee :(
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Stress door scheiding?

Bericht door Anne »

Ik denk dat je kat doodongelukkig is als hij niet op zijn eigen territorium is. Zo te zien ben je een paar keer verhuisd en eindelijk is hij op zijn plaats en moet hij weer met je mee.
Kun je hem niet beter thuis laten met oppas of genoeg voer/drinken en schone kattenbakken?
Ik denk dat het probleem dat over is...
Katten ( niet alle) hechten zich meer aan hun huisje dan aan mensen....
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress door scheiding?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem niet meer meenemen. Hij heeft in zijn leven al erg veel veranderingen en verhuizingen meegemaakt. Je doet hem er duidelijk geen plezier me door hem mee te nemen als je op bezoek gaat.
Laat hem lekker thuis zou mijn advies zijn. Als je een nacht wegblijft, is er misschien iemand die even komt om hem te voeren en zijn bak(ken) schoon te maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Stress door scheiding?

Bericht door anata »

Daar had ik zelf ook al aan gedacht inderdaad, maar voorheen ging hij ook overal mee naartoe en dat vond hij altijd erg leuk, vooral omdat hij ook goede vriendjes is met de naakthond van men ouders :s

Ik kan zeker een oppas zoeken enzo, maar zou de companie van een tweede kat dan niet beter zijn voor hem?

Op zich vind ik het wel spijtig dat ik hem niet meer zou kunnen meenemen :( ik snap dat het voor hem ook niet makkelijk kan zijn maar hij zit gedurende werktijd al zolang alleen :s

En een sphynx heeft me nogal een karaktertje :p
Plaats reactie