Coccidiosis en Toxocara canis bij kitten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zillahxx
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:51
Locatie: Utrecht

Coccidiosis en Toxocara canis bij kitten

Bericht door zillahxx »

Hoi allemaal!

Woensdag 31 augustus hebben wij onze kitten Messi opgehaald bij zijn fokker. Hij is 14 juli geboren dus nu 8 weken oud. Hij is geboren op een boerderij, de vrouw heeft zelf 7 kinderen en had op dat moment 3 nestjes met kittens. Onze kitten is een half siamees half europees korthaar. Omdat zijn moeder asociaal naar mensen toe is hebben wij hem met 7 weken al opgehaald. Toen we hem opgingen halen had hij net antiwormenpasta gehad, zijn bekje zat er vol me

Messi is erg lief, ondeugend en speels. Hij volgt ons door het hele huis, en als hij graag aandacht wilt of lekker bij je ligt en geaaid wilt worden begint hij te miauwen.

Het verbaasde ons gelijk hoe zinderlijk hij al is. Maar vanaf dag 2 is hij al aan de diarree en wilt hij vooral graag aan mijn vriend laten zien dat het niet goed is, hij poept dan op plaatsen waar het niet hoort (in de sokkenmand, in de tijdschriftenmand, in een speeltjesmand). Alles zit dan onder met diarree, inclusief Messi zelf!

Messi krijgt Royal Canin babycat 34, van de fokster kreeg hij gewone kattenbrokjes.

We zijn dinsdagavond met hem naar de dierenarts geweest. De dierenarts vond dat Messi er goed uitzag, en veel energie had. Toen hij zijn ontlasting ging onderzoeken kregen we te horen dat hij sporen van Coccidiosis en Toxocara Canis parasieten in zijn ontlasting had zitten.

Hij kreeg toen antiwormen druppels in zijn nekje tegen de Toxocara Canis, dit middeltje zou 40 dagen werken. De Coccidiosis durfde hij niet te behandelen omdat Messi nu 8,5 ons weegt en hij geen ervaring had met de toediening van de medicijnen op een jong kitten. Toch lees ik op internet dat het al vaker behandelt is bij jonge kittens. Ik vond dat de dierenarts een beetje raar deed, en er zelfs een boek bij pakte alsof het heel zeldzaam is terwijl als ik het op internet opzoek het geen zeldzame aandoening lijkt.

Ik moet de dierenarts vrijdag terugbellen, hij zou contact opnemen met de leveranciers van het geneesmiddel. Volgens hem kon de darmparasiet niet meer schade aanrichten dan het al gedaan had, maar op internet lees ik terug dat het een kitten kan doden?

Weten jullie misschien iets meer over deze parasieten? En moet ik misschien een andere dierenarts zoeken? En moet ik de fokster misschien laten weten dat de kittens waarschijnlijk allemaal geinfecteerd zijn?

Groetjes Zillah
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Coccidiosis en Toxocara canis bij kitten

Bericht door Admin »

Coccidiosis is een Engelse benaming en wordt in Nederland gebruikt voor duiven- en kippenziekte. Bij de kat en in Nederland heet het Coccidiose.

Voor degenen die niet weten wat het is, hieronder een uitleg:
Coccidiose bij de kat

Coccidia zijn kleine ééncellige parasieten die in de darmwand van uw kat leven. Coccidia worden vooral bij kittens gevonden maar ook volwassen dieren kunnen zich infecteren.
Coccidieën komen vrijwel altijd binnen via de bek van de kat. Coccidieën bevinden zich op al die plekken die mogelijk besmet zijn met katten ontlasting. Dit kan de kattenbak zijn, maar ook aarde waar de kat zijn ontlasting heeft gedaan. Katten kunnen ook kleine knaagdieren opnemen die zijn geïnfecteerd na contact met katten ontlasting. Katten die oud genoeg zijn om te jagen kunnen deze dieren opeten.

Wat voor een gevolgen heeft coccidiose voor mijn kat?
Diarree is het meest voorkomende symptoom van coccidiose, de ziekte die wordt veroorzaakt door coccidieën. De diarree is ernstiger in kittens dan in oudere katten. Ernstige infecties kunnen dodelijk zijn.

Hoe kan ik een coccidiose infectie voorkomen?
Infecties met coccidieën kunnen worden voorkomen door regelmatig de kattenbak te verschonen en indien enigzins mogelijk proberen te vermijden dat uw kat gaat jagen en prooidieren eet. Omdat coccidiose vooral bij kittens wordt gezien, is het belangrijk dat uw de ontlasting van kittens laat controleren op de aanwezigheid van coccidieën. U kunt de test hier aanvragen.

Kan mijn kat ook mijn hond infecteren?
Een kat die besmet is met coccidieën, kan de infectie niet overdragen naar honden en omgekeerd. Infecties treden alleen op na opname van materialen besmet met kattenontlasting, of door het opeten van besmette knaagdieren.

Wat u moet onthouden over coccidiose bij katten?
Coccidieën veroorzaken diarree die fataal kan zijn bij kittens;
Houdt de omgeving en de kattenbak vrij van ontlasting(sresten);
Door u kat binnenshuis te houden kunt u naast coccidiose veel andere infectie ziektes voorkomen;
Krijgt u een kitten laat de ontlasting onderzoeken op de aanwezigheid van coccidieën.
Het zal best vaker voorkomen bij katten, maar bij kittens is het wel iets om voorzichtig mee te zijn. In ieder geval goed dat je dierenarts eerst van de leverancier wil weten of het middel veilig is voor een kitten. Ik begrijp uit stukken op internet dat er nog geen duidelijke medicijnen voor katten zijn die specifiek tegen deze parasiet werken. Weet je ook om welke medicijnen het gaat?

Overigens kun je ook dit topic lezen dat ook over deze parasiet gaat.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
zillahxx
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:51
Locatie: Utrecht

Re: Coccidiosis en Toxocara canis bij kitten

Bericht door zillahxx »

Dankjewel voor de tip! Wij hebben net als de auteur van het andere topic ook Toltrazurildrops gekregen. Het toedienen gaat erg makkelijk! 3 dagen 1,1 ml per dag. Dan over 2 weken 3 dagen 1,3 ml per dag. Het medicijn is volgens de verpakking eigenlijk voor terrarium dieren.. Sinds hij die wormenkuur heeft gehad zijn de koeienvlaaitjes al veranderd in lange zachte slierten.. Achja een goed teken dat het weer een vorm aanneemt toch? Hij laat sinds gebruik van de drops wel hele vieze scheetjes.. Hopelijk worden die parasieten snel weer uitgeschakeld!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Coccidiosis en Toxocara canis bij kitten

Bericht door Chiquita98 »

Hoe gaat het nu met Messi? Is de coccidiose helemaal weg?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Coccidiosis en Toxocara canis bij kitten

Bericht door nellebel »

ben ook benieuwd hoe het met messi is .
moet eerlijk bekennen dat mijn nekharen even overeind gingen staan bij het lezen van ej verhaal. niet naar jou toe maar naar de fokster. ik noem het geen fokster. een fokster is iemand die gecontroleerd en met alle medische zorg kittens fokt, dit klinkt meer als iemand die boerderij katten maar wat laat rondfokken en lopen en zo 3 nestjes heeft gekregen. klopt misschien niet , maar zo kwam het even op mij over.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Coccidiosis en Toxocara canis bij kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik noem dit ook geen fokker, en als er veel geld voor gevraagd is, is het een broodfokker.
Half siamees half HTK... Sorry hoor, alleen dat al is niet fokken!
En tel daar al de rest bij...

Maar ik ben ook benieuwd hoe het nu met de kleine gaat. Hopelijk komt alles in orde.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Coccidiosis en Toxocara canis bij kitten

Bericht door BillyJean »

hoi Valerie
ben het met je eens hoor, vond toen de benaming fokster al niet juist, het is meer iemand die te lui of te zuinig is om de katten te castreren.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie