Mijn poes is altijd aan de diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Evelien Kuijpers
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 aug 2011 09:27

Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door Evelien Kuijpers »

Beste Lezer,

We hebben 2 poezen (geen ras) en hebben sinds 2 maanden een nieuwe poes bijgekocht (pers).
Het samen zijn gaat nu goed.
Nu is de perzische poes dagelijks aan de diarree en eerst dachten we dat het even wennen was aan een nieuw huis. Maar het duurt nu toch echt al lang. Ze eet en drinkt wel goed.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen ?

Groetjes,
Evelien
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door Ilone »

Ben je veranderd van voer?
Ben je al bij de dierenarts geweest..?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door Adriana »

hoe oud is de pers en krijgt hij/zij kittenvoer?
welk voer precies?

verander onmiddellijk van voer en kies een soort uit de volwassenen sensible/sensitivity-hoek (tenzij het hier om een heel erg jong kitten gaat..) en raadpleeg je dierenarts om uit te sluiten of er andere oorzaken zijn.
heeft het dier onlangs nog een antibiotica-kuur gehad?
en kijk je koopcontract na op eventuele 'garanties'.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door Anne »

Is de poes ontwormd?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Evelien Kuijpers
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 aug 2011 09:27

Re: Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door Evelien Kuijpers »

Dank voor alle reacties

Het is een volwassen poes 4 jaar.
We hebben eurosyens (weet niet precies hoe je dat schrijft) De verkoper had royal canine voer dus ze krijgt nu wel ander voer. Zou het daardoor kunnen komen ?

We zijn nog niet bij de dierenarts geweest. Dit eigenlijk omdat het toch een vrolijke poes is en geen pijnklachten vertoont. Het lijkt er wel op dat ze regelmatig ook last heeft van winderigheid.

Poes heeft geen medicijnen gehad. Is wel ontwormt en heeft een spuit gekregen die al onze katten altijd krijgen.

Groet,
Evelien
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door Anne »

Als ze ook winderigheid heeft heb je wel een goede indicatie dat het met het verteren van voedsel te maken heeft...Ik weet niet of je de huidige voeding goed gemengd hebt met de voeding die ze voorheen kreeg, alvorens je het gaf?
Als je uitgebreid gemengd hebt zou het kunnen dat ze niet tegen een bestanddeel kan van wat er in haar huidigde voeding zit en kun je uitwijken, wat hierboven al gezegd is, naar een sensitieve voeding. Ik zou dat niet gaan mengen maar gelijk de overstap nemen en als binnen een week geen resultaat hebt over stappen naar een hypoallergene voeding.
Mocht dat ook niet baten dan moet het wat anders zijn, iets wat de dierenarts dan maar moet uitzoeken.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door Adriana »

EUROSYS is het huismerk van spar of lidl of aldi of zo.

dat soort voer staat bol van de granen/tarwe en is erg geschikt voor hamsters.

"zou het daardoor komen?"
ja, hoogstwaarschijnlijk is dat de oorzaak. dit voer is ook een grote veroorzaker van blaasgruis en een dierenartsenbehandeling voor blaasgruis - naast de ellende voor je katzel - kost vele malen meer geld dan dat je bespaart met dit soort kattenvoer.. ;-)

fijn dat je overgestapt ben naar RCanin, bij Zooplus vind je in het rijtje premiumvoeders ook bijvoorbeeld Sanabelle en paar andere, die niet heel veel duurder zijn omdat katzels daar veel minder van eten..
let op dat er in de ingredientenlijst op de eerste plaats geen graan/tarwe staat en we hebben tig topics bij voeding, je kunt je daar ook inlezen, dan weet je snel van de hoed en rand!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door jennli »

Zou niet te vaak van voer wisselen. Mijn ervaring is dat dat ook een boosdoener kan zijn voor spijsverteringsproblemen. Royal Canine is een prima merk. Toch blijft één van onze vier katten er diarree bij houden. Na heel wat onderzoeken blijkt dat hij een voedselintollerantie heeft en dat hij dieetvoer moet krijgen. Hiermee redt hij zich prima en na heel wat weken diarree gaat het nu heel goed met hem. Zou je als de diarree aanhoudt willen adviseren de ontlasting via de dierenarts te laten onderzoeken.

Al schrijvende zou ik je willen adviseren eerst over te stappen naar haar oude brokken die de verkoper had en vervolgens eerst naar de dierenarts te gaan en de ontlasting te laten onderzoeken voordat je op weer ander voer overstapt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door Adriana »

als ik het goed lees dan is poes pers overgestapt van Royal Canin bij haar vorige baasje naar soort van hamstervoer, huismerk van Spar, dacht ik.. of Lidl of zo..
en is ze nu in ieder geval terug op RC.

k heb ze wel eens op een rijtje gehad, de huismerken van Aldi, Action, Spar, Lidl en nog een paar en eigenlijk zijn ze allemaal ongeschikt. staan bol van de tarwe en veel wazige ingrediënten zoals ongespecificeerde plantaardige/dierlijke bijproducten.. en je kunt wachten op blaasgruis en/of andere van dit soort diarree-ellende..
en het lijkt me voor de twee andere katten ook wel prettig om kwalitatief beetje goed/beter voer te krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Evelien Kuijpers
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 aug 2011 09:27

Re: Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door Evelien Kuijpers »

al onze katten krijgen dat voer. Maar dat wordt niet gekocht bij de aldi.
Wij kopen ons voer bij de Zoo-markt.
Heb al gekeken zoals u voorstelde naar Sanabelle voer, en moet u zeggen dat het goedkoper is als het voer wat we nu kopen. Dus ik denk dat we maar proberen over te stappen: maar dan twijfel ik tussen Sanabelle Sensitive met gevolgelte (speciaal voor perzen) of Sanabelle Adult forel (zonder tarwe)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door Anne »

Ik zou eerst maar de sensitieve variant gaan proberen. Als dat goed gaat kun je de adult versie later geven.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Mijn poes is altijd aan de diarree

Bericht door achtpuntzes »

beter is het geen kattenvoer te kopen van huismerk lidl, spar of aldi of zoiets. die zijn zo goedkoop omdat er maar weinig vlees inzit...

mn moeder kocht ooit eens zo'n blik natvoer van de lidl... bij nader onderzoek bleek het om een blik doperwten te gaan, aangevuld met klein beetje vlees... veruit de meeste katten worden ziek van langdurig dit soort voer te eten...

ach, je wordt besodemieterd waar je bij staat. ook mensen. zo adverteert (of adverteerde?) blue band met wit brood met vezels; lekker en gezond! de vezels in kwestie bleken toegevoegde houtvezels (!) te zijn met precies nul voedingswaarde....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie