Poes met het herpesvirus

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Poes met het herpesvirus

Bericht door zoetje »

Hoi, :-x
Eerst had zazoe een dikke boverlip. Nu is die vermindert en heeft ze een dikke onderlip. De DA zegt dat het een soort koortsblaas is (van stress) te vergelijken met één bij een mens (maar toch een ander virus want wij kunnen het niet krijgen van een dier). Zazoe heeft ook opgezette klieren in haar keel en een dikke achterpoot (van wat dat komt weten we niet, vechten?!). Het is echt het één achter het ander dat ze krijgt. De DA deed een test op leukemie daardoor, maar gelukkig heeft ze dat niet! Is er iemand die ervaring heeft met het herpes virus? Ik moet nu 2 buisjes medicatie geven (die besteld moeten worden aan een dierenziekenhuis). Ook mag ik zovirax aan haar lip doen, bij sommige katten helpt dat. Mijn andere 2 katten die ik al langer in huis heb zijn ingeënt ervoor! Zazoe kreeg ook al haar jaarlijkse spuit maar waarschijnlijk had ze het virus al en is het er doorgekomen.

groetjes en alvast bedankt voor het advies!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: poes met het herpesvirus!

Bericht door pearlsofpassion »

Als ik het goed heb, is dat een vorm van chronische niesziekte. Dus zoek daar even op via de zoekfunctie en google en dan wordt je een stuk wijzer. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: poes met het herpesvirus!

Bericht door MarjanR »

Als het een herpes variant is (en er zijn er meerdere) dan is het inderdaad chronisch.
Ik heb er geen ervaring mee (nou ja, ik wel... maar niet met m'n katten).
Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: poes met het herpesvirus!

Bericht door Adriana »

http://www.nmlhealth.com/c,,36,543/L-Ly ... ne-B6.aspx

kijk even hier naar, zou een werkzaam middel kunnen zijn.

en ik weet dat l lysine goed helpt tegen allerlei van dit soort vervelende, vaak chronische infecties. je kunt een kleinere zak RC kitten 36 kopen en je katten per dag als snoepje 10 brokjes geven, daar zit l lysine in en dan heb je een wat langer 'behandelingstraject', wat waarsch ook nog lekker is..

je kunt ook even kijken bij huisdierendokter.nl en dan links naar beneden naar de behandeling van chronische niesziekte, dat is een andere benadering en helpt bij sommige dieren soms ook erg goed..

en je kunt ook nog even hier lezen wat WHG-dierenartsen erover melden en hoe te behandelen
http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... t+L-lysine
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: Poes met het herpesvirus

Bericht door zoetje »

Hoi,

hartelijk dank voor de goeie tips! zal zeker nog zeggen hoe het verder gegaan is. Wacht nu voorlopig op die 2 buisjes (medicatie). De uitslag op haar onderlip is niet verergert! Ze neemt nu wel antibiotica!

groetjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes met het herpesvirus

Bericht door Anne »

beterschap als eerste.
Verder kan ik je de L-lysine echt aanraden. Sinds onze Hummel dat krijgt ( chronische niesziekte) heeft ze niet meer gesnotterd en ze is nu voor het eerst een paar maanden antibiotica vrij
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: Poes met het herpesvirus

Bericht door zoetje »

Hallo;
Ze krijgt nu momenteel die medicatie uit dat buisje (naam staat er niet op). Ik hoop dat ze er vanaf zal zijn, nadien ga ik wel l-lysine halen voor de zekerheid! Ze heeft nu ook nog een kale plek op haar achterbil, kan dat ook van de niesziekte komen? De DA zegt van niet, maar wel door stress!
groetjes en bedankt!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Poes met het herpesvirus

Bericht door jennli »

Drie van onze katten hebben niesziekte gekregen van het Herpesvirus. Zij hebben echter geen van de klachten zoals jij ze omschrijft. Pjotr, een van onze katers heeft wel kale plekken en dikke lippen gehad, maar bleek een voedselintolerantie te hebben en allergisch voor zijn medicatie. De dikke lippen kreeg hij van prednisolon. Misschien de moeite waard om eens te laten bekijken of Zazou ergen allergisch voor is. Antibiotica helpt dan namelijk slechts tijdelijk. Overleg maar eens met je dierenarts. Via ontlastingsonderzoek kunnen ze bijvoorbeeld bekijken welke voedingsstoffen Zazou niet goed verwerkt.

Succes!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes met het herpesvirus

Bericht door pearlsofpassion »

Maar herpes bij katten geeft toch geen plekjes op haar onderlip?
Dan denk ik eerder aan acne zoals Muka van Ilone had. Dat was besmettelijk en Pluis kreeg er ook last van. Ze moest er zalf of zo opdoen geloof ik, maar je kan het haar beter zelf eens vragen. Dat had echter niets met niesziekte te maken...
Ik denk dat er een klein misverstandje is...
Wat zei je DA ervan?


Kale plek op haar bil is vast van het overmatig likken en is meestal gelinkt aan stress maar kan ook komen van onderliggende pijn op die plaats. Zeker eens naar laten kijken dus of proberen achterhalen of ze stress zou hebben.
Misschien is die acne ook gelinkt aan stress, dat weet ik niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: Poes met het herpesvirus

Bericht door zoetje »

Hallo,
Bedankt voor de goeie tips! Zazou heeft geen kale plekjes op haar onderlip maar wel een dikke onderlip. Die kale plek is alleen op haar bil! Die staat ondertussen al erg rood! En ze likt er nog steeds verder aan! Na de antibiotica ga ik terug naar de DA! Heb al niets anders gedaan sinds we zoetje in huis gehaald hebben! Enfin, ze is het wel meer dan waard!
groetjes
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: Poes met het herpesvirus

Bericht door zoetje »

Hallo,
Zazou haar kale plek op haar achterbil is al veel beter. Eerst ontsmette ik het met isobethadine (enkele dagen na elkaar). Dan deed ik er vaseline aan ook enkele dagen na elkaar en nu verzorg ik het met berkenteer olie (die erg stinkt maar lijkt zijn werk goed te doen=verzorging van de vermoeide en/of schrale huid). Ook krijgen mijn 3 katten allemaal gist pillen (voor katten hé) 1x/dag dat helpt vooral tegen haarverlies. Ook wordt hun vacht er dikker en voller van=aanrader vind ik!
Morgen gaan we terug naar de DA voor een bloedonderzoek en een foto te nemen van zazou haar dikke achterpoot die steeds wat geneest en dan toch na een tijdje terug even dik is!
groetjes
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: Poes met het herpesvirus

Bericht door zoetje »

hoi,
Na het behandelen van haar dikke poot (die waarschijnlijk een allergie was) zijn we nu bezig met het 2de buisje antibiotica. Haar mondje is terug normaal, ik hoop dat het helemaal goed komt nu!
Ze krijgt nu ook speciale korrels om rustiger te zijn (calm). En voorlopig gaat het prima!
groetjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes met het herpesvirus

Bericht door Anne »

Mooi dat het de goede kant op gaat!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: Poes met het herpesvirus

Bericht door zoetje »

hoi,
Alles gaat nu prima met zazou! Na regen komt zonneschijn hé?! Ik hoop dat het zo blijft!
groetjes
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Poes met het herpesvirus

Bericht door jennli »

Goed nieuws! Inderdaad een allergie. Daar is gelukkig veel aan te doen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie