Aanvullend kattenvoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
RobinvZ
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 aug 2011 12:00

Aanvullend kattenvoer

Bericht door RobinvZ »

Hoi,

ik ben nieuw op dit forum en zal me nog even voorstellen.
Mijn naam is Robin en heb thuis 2 poezen rondlopen.
Bugs van 11 en Minoes van 8. Beide zoals zo mooi gezegd: Europese kortharen :).

Bugs heeft recent wat blaasgruis gehad en nu ga ik er wat meer natvoer bijgeven om te zorgen dat ze meer vocht binnenkrijgt.
Als droogvoer gebruik ik Sanabelle, hier wil ik het natvoer van Cosma bij gaan geven.

Mijn vraag is nu, cosma is aanvullend kattenvoer, niet compleet.
Ik geef mijn katten 3 maal per dag te eten, vinden ze prima, ze zeuren ook niet vaker.
Geef ik nu de volledige daghoeveelheid droogvoer + natvoer, of haal ik een deel van de hoeveelheid van het droogvoer af en wordt dat vervangen door het natvoer?

Ze hebben wel een beetje overgewicht neiging, vandaar dat ik ook Sanabelle light geef sinds kort.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het forum met bugs en minoes!
je zou de sanabelle light kunnen aanvullen met een kwart sanabelle urinary, dat is prima compleetvoer brokjes preventief tegen blaasgruis. kunnen ze beide eten.

meer drinken is één van de oplossingen bij blaasgruis en paar keer per week wat rauwe kip, dat zuurt de urine goed aan (neem aan dat het struviet was..)
een drinkfontein wil ook nog wel eens wonderen doen bij katten, die slecht drinken! Zooplus zie boven heeft een uitgebreide collectie.
als je een goeie kwaliteit compleetvoer geeft en dat is sanabelle light/urinary dan maakt het niet zoveel uit of het natvoer compleetvoer is of niet..
als je wat rauwe kip geeft dan krijgen ze voldoende goeie stofjes en enzymen binnen waar ze behoefte aan hebben.

als je bang bent voor overwicht dan zou je ze af en toe kunnen wegen om het een beetje bij te houden.
katten reageren niet standaard op hetzelfde voedsel dus het is altijd moeilijk om van te voren te voorspellen of ze erop aan zullen komen.
van sommige ingredientenlijsten kunnen we het wel voorspellen: veel granen en hoog vetgehalte geeft geheid mollige katten maar met sanabelle zit je redelijk goed.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
RobinvZ
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 aug 2011 12:00

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door RobinvZ »

Dank voor je snelle en duidelijke antwoord.

In ieder geval blij om te horen dat sanabelle goed is, heb ik mede gekozen obv dit forum.

Een dingetje nog.
Geef ik het natvoer nu naast de dagdosis sanabelle, of vervang ik een gedeelte sanabelle voor een deel natvoer?

En wat ik nergens duidelijk terug kan vinden op andere delen van het forum. Maakt bij natvoer de kwaliteit nu veel uit? Met cosma heb ik een goede kwaliteit, maar op zich kunnen alle merken bij zooplus bijvoorbeeld wel?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door pearlsofpassion »

Natuurlijk moet je wat je geeft in natvoer van het droogvoer aftrekken, anders krijgen ze meer binnen. Je mag de hoeveelheid brokken die je weglaat ongeveer x4 doen om de hoeveelheid natvoer (in gram beide) te weten dat ervoor in de plaats komt. (dus 40gr natvoer is ongeveer 10gr brokken minder)
Je moet ook vooral naar je kat kijken, niet gewoon blind de aanbevolen hoeveelheden volgen.

Niet alle merken bij Zooplus zijn goed, kijk de samenstelling na en blijf weg van suiker, melk en granen in natvoer. Vermijd ook zaken als min 4%...
Verder kies je zelf wat je het meeste aanspreekt of wat je katten het lekkerst vinden. Als de samenstelling er niet bij staat kan je ook het merk even in de zoekfunctie ingeven en kijken wat erover gezegd wordt. Wees er wel op bedacht dat sommige uitvoeringen wel granen, maar andere geen granen kunnen bevatten van hetzelfde merk.

Als je 1/3e van de dagmaaltijd natvoer geeft, zou ik persoonlijk proberen om voornamelijk compleetvoer te geven. Eens aanvullend kan zeker geen kwaad, maar ik zou er geen gewoonte van maken.

Het is trouwens wel bewezen dat light voeding (zeker bij katten) niet werkt om af te vallen, dus ik zou in jouw geval (met blaasgruiskat) ook eerder naar Sanabelle Urinary gaan. ;-)
Het zijn namelijk voornamelijk de koolhydraten (meestal granen) die de dikmakers zijn, niet de vetten aangezien vetten een verzadigd gevoel geven en koolhydraten voor honger zorgen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
RobinvZ
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 aug 2011 12:00

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door RobinvZ »

Dank.

Als compleet natvoer zag ik bozita bijv staan. Die lijkt me ook prima. Iets grotere verpakking, dus die zou in 4 dagen opgaan. Alleen Bugs krijgt natvoer, bij Minoes heb ik nog geen natvoer gevonden wat ze lust.

Of porta 21, dat noemen ze een alleenvoer, zal dus wel compleet zijn. :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door Adriana »

de combi bij brokjes: > 10% vet + zetmeel/kh maakt mollig en zet aan, ook bij katten.
(voor de liefhebbers: als je een diabetenkat hebt dan moet je daar zeer alert op zijn, kost bovendien méér insuline.)

bozita is prima natvoer, goeie prijs/kwal-verhouding en kh-arm.
heel veel smaken alleen weet ik niet of de inhoud van een tetrapak na 4 dagen nog lekker is...
dan zou je dus wat meer bozita kunnen voeren (vooral die met extra vl kip vinden ze hier het einde..) in combi met Sanabelle urinary brokjes, dat is ook compleetvoer met zeer brede samenstelling.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door castratenkoor »

Ik zou dan kleinere blikken kopen. Blik kan best binnen 24 uur op vanaf dat het open is. Anders holt zowel kwaliteit als smaak achteruit. Je hebt ook 85 gram blikjes die je in 1 x opvoert b.v. Miamor, Almo, Katovit.
Grote blikken zijn in verhouding goedkoper maar dan geef je op het laatst bagger om het maar plat uit te drukken. Daar hebben ze dan nog bitter weinig aan.
Als brok geef ik persoonlijk Sanabelle Uninary. Daar doen mijn blaasgruis - katten het prima op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door achtpuntzes »

light voer is onzinnig en bestaat alleen maar omdat we katten vaak als mensen zien.

mensen worden dik omdat ze te veel verkeerde dingen eten. goed kattenvoer is uitgebalanceerd en er zit alles in wat de kat nodig heeft. iets eruit halen en vervangen door iets anders (vaak koolhydraten) is alleen maar slecht voor de kat.

katten worden juist dik omdat ze te veel eten krijgen, en niet door hamburgers of zo...

dus mocht je willen dat je kat afvalt, gewoon geleidelijk minder voer geven. niet te veel ineens maar rustig beetje afbouwen.

ze zouden light kattenvoer moeten verbieden.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
RobinvZ
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 aug 2011 12:00

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door RobinvZ »

Ok,

nu valt me bij het natvoer nog 1 ding op.
Er is maar 1 merk ( Animonda Carny ,oh en hills )wat voor een senior natvoer heeft.
Aangezien Bugs 11 is is dat wel handig. Wat minder eiwit en fosfor enzo.
Maar maakt het serieus uit?
Laatst gewijzigd door RobinvZ op 24 aug 2011 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door Adriana »

de nieren van de meeste katten gaan met het ouder worden achteruit. seniorvoer heeft lagere eiwitgehaltes en vaak ook lichter verteerbaar en lager fosfor is erg belangrijk. bij verminderde nierfunctie loop je de kans dat fosfor niet goed wordt uitgefilterd/uitgescheiden en een te hoge fosforwaarde bij bloedonderzoek is heel schadelijk voor het nierweefsel en giftig.. dus zeker weten.
heb je ooit al een seniorcheck laten doen bij bugs? toch wel handig en niet alleen voor bugs om in een vroeg stadium te weten of er missch zaken zijn waar je rekening mee moet gaan houden.
en bij wat verminderde nierfunctie scheelt het aanzienlijk als je al in een vroeg stadium bv nierdieet gaat geven, dat ontlast de nieren en zorgt voor betere levenskwaliteit van je ouwetje.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
RobinvZ
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 aug 2011 12:00

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door RobinvZ »

Meat and animal derivatives (81 % beef, 13 % chicken), milk and milk derivatives (4 % cheese), minerals
Protein 11 %, fat 4,5 %, fiber 0,4 %, ash 1,4 %, moisture 80 %
Vitamin D3 200 IU, vitamin E 60 mg
0,34 MJ per 100 g

Is volgens mij wel prima wat betreft eiwit en fosfor.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door castratenkoor »

Ik geef elke ochtend Hill's Science Plan senior, ik heb 3 - 7+ katten. prima mous zonder stukjes wat graag opgelebberd wordt door ouwe Sjaak.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door Adriana »

RobinvZ schreef:Meat and animal derivatives (81 % beef, 13 % chicken), milk and milk derivatives (4 % cheese), minerals
Protein 11 %, fat 4,5 %, fiber 0,4 %, ash 1,4 %, moisture 80 %
Vitamin D3 200 IU, vitamin E 60 mg
0,34 MJ per 100 g

Is volgens mij wel prima wat betreft eiwit en fosfor.
zet de betr link er even bij, 11% eiwit voor natvoer is netjes, senior voer heeft doorgaans rond 8/9 en fosfor zie ik niet staan bij de analyse. is dat bozita?
voor wat oudere katzels en eigenlijk wel voor alle katzels kun je het beste gevogelte nemen, kip of kalkoen. dat zit laag in het fosfor en is licht verteerbaar. katten eten geen koe. vis kan erg hoog in fosfor zitten.
en wees voorzichtig met die melkbestanddelen, de meeste katten zijn intolerant voor koemelk en kunnen aan de gierende diarree gaan....
p.s. als fosfor niet in de analyse staat, wil dat niet zeggen dat het er niet in zit... hoe roder het vlees hoe hoger het fosfor... en omdat er nogal wat rund in zit denk ik dat je boven de 1,0% met fosfor uitkomt en dat is vrij veel. rond 0,5 is netjes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
RobinvZ
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 aug 2011 12:00

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door RobinvZ »

Dit was animonda carny senior.
Volgens mij de enige waarvan ik senior kon vinden. En hills dan, maar dat weet ik al dat ze niet eet. RC is ze allergisch voor.

http://www.animonda.de/int/products/cat ... l&mtid=109
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aanvullend kattenvoer

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk niet dat seniorvoer nodig is. Als je het eiwit en fosfor wil beperken, kijk dan eens rond, ik denk dat er andere blikken zijn die lager zitten dan dit. Senior of niet. En ik zou dan daarnaar kijken, absoluut kijken welk voer heeft wat je wil bereiken, ipv verkoopstrucs zoals senior en lightvoer blind te volgen.
Je kan er best een papier naast nemen en noteren wat goed is, anders raak je het overzicht kwijt. (spreekt uit ervaring) ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie