Kitten met longontsteking

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
muziekvlinder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011 23:23
Locatie: Tilburg

Kitten met longontsteking

Bericht door muziekvlinder »

Afgelopen week heb ik hier voor het eerst een vraag gesteld over mijn kitten. Dit ging over Kruimeltje, die moest de hele tijd overgeven en had een ontstoken oogje. Ondertussen gaat dit veeeel beter. Overgeven is gestopt en oogje gaat ook heel goed. Hij rent door het huis en eet en drinkt goed.

Helaas is onze andere kitten, Dexter gister ziekjes geworden. Hij heeft gister de hele dag in z'n mandje gelegen en hij ademde zwaar. Ook zag ik een vliesje over z'n ogen. Omdat ik het niet vertrouwde gelijk de dierenarts gebeld. Die zei dat we vandaag maar op het spreekuur moesten komen. Vanochtend dus als eerste in de rij daar.

Het blijkt dat Dexter een longontsteking heeft (ze gebruikte hier allemaal moeilijke woorden voor die ik me alweer niet kan herinneren). Tijdens het consult heeft hij een injectie rimadyl gekregen en ik hen synulox druppels meegekregen die ik het 2x daags moet geven. Daarnaast extra recovery voer.
Helaas wil Dexter dit voer niet eten, ook niet als ik het een beetje warm gemaakt heb (ik dacht dit al, natvoer vindt hij nooit lekker). Ik heb nu voor hem een stukje kip gehaald en die in kleine stukjes gesneden. Weet zeker dat hij dat lekker vind. Hij heeft daar net wel 2 hapjes van genomen, maar verder niet.

Ik wil hem graag aan het eten/drinken krijgen. Gister heb ik de hele tijd met een spuitje zonder naald water bij hem naar binnen gespoten. Iedere keer een klein beetje. Dat vond hij niet leuk, maar het leek me wel nodig omdat ik bang was dat hij uit zou drogen.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Met de longontsteking en moet hoe ik ervoor kan zorgen dat hij snel weer gaat eten. Ik ben bang dat hij door niks te eten alleen nog slapper wordt en nog minder zin heeft in eten.

Alvast ontzettend bedankt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door nellebel »

vooral maar even dwangvoederen want anders droogt hij uit. voldoende vocht geven. en voor de rest zal de medicatie de longonsteking moeten aanpakken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door MarjanR »

Ik had hier ook een kleintje wat niet wilde eten (wat een zorgen, ik heb met je te doen).
Ik heb haar blikvoer (recovery oid) in de keukenmachine gedaan, scheutje water erbij en mengen maar. (goed mengen hoor, alle harde stukjes eruit)
Dat heb ik in het spuitje gedaan en haar zo (via zijkant bekje) langzaam in haar bekkie gespoten.
En nee, dat vond zij ook helemaal niet fijn. Maar dat hebben we een drie/vier dagen volgehouden.
En toen bedacht ze dat zij zelf ook wel kon eten, en ging het vanaf dat punt goed.
(ik deed wel steeds gewoon het natvoer ook in haar bakje, zodat als ze de behoefte had wel direct zelf kon gaan eten).

Succes met het eten geven (hou vol, het komt goed).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
muziekvlinder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011 23:23
Locatie: Tilburg

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door muziekvlinder »

Super bedankt voor jullie fijne reacties.
Vandaag is er weer een hoop gebeurd.

We zijn zaterdag begonnen met het geven van de antibiotica aan Dexter. Dat ging op zich prima. Hij vind dat niet leuk, maar gaat er wel in. Hij heeft het hele weekend weinig gegeten, wel veel gedronken.
Gedurende het weekend kreeg ik het idee dat hij wel graag wilde eten, maar dat iets hem tegenhield. Kreeg het gevoel dat hij gewoon pijn had ofzo. Likte nl. wel aan de brokjes maar at het vervolgens niet.

Leek me dus toch slim om weer ff langs de d-arts te gaan. Vanmiddag om half 1 konden we komen. Zij hem nog eens helemaal nagekeken. Zijn koorts was minder, en het geluid in z'n longen ook. Volgens haar werd de ontsteking dus minder en ze adviseerde gewoon zo door te gaan als we deden. En dan dus ook dwangvoeren zodat hij aansterkt.
Ze wilde ons zo wegsturen, maar het zat me toch niet lekker. Dus ik nogmaals vragen kan het niet dat hij pijn heeft in z'n mond ofzo. Vervolgens nogmaals gecontroleerd en nu blijkt dat hij een bult in z'n hals heeft.
We moesten hem achterlaten en dan zouden ze 's middags foto's maken. Hele middag niks van gehoord. Uiteindelijk dus maar zelf gebeld, toen hadden ze de foto's gemaakt, maar ze gingen ook nog vocht uit de bult afnemen. Vanavond konden we hem ophalen. Morgen krijgen we de uitslag.
Op de foto's van de longen was wel te zien dat de longontsteking minder was. Zeker nog niet over, maar leek vooruitgang in te zitten.

Ik maak me zorgen. Heb hem net een spuitje met voer gegeven. Een heel gevecht, maar uiteindelijk wel gelukt. Hij zat in z'n nekje ook helemaal onder het bloed. Schrok er even van, want had dat niet gedacht. Vond het dus wel een beetje jammer dat ze daar niks van hebben gezegd bij de d-arts. Heb het zelf maar wat schoongemaakt met wat uitgekookt water.
Hij ziet er zo zielig uit, wil gewoon het beste voor hem en maak me nu wel zorgen over de uitslag morgen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. WIlde dit gewoon ook weer ff van me afschrijven.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door Mirjam86 »

Wat vervelend zeg! Laat je ons weten hoe het verder gaat?
Veel sterkte... hopelijk is het iets waar ze wat aan kunnen doen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met het kitten. Ik hoop dat de uitslag goed is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door nellebel »

goh wat een zorgen zeg. hopelijk goed nieuws en wat goed van je dat je hebt volgehouden dat ze in zijn bekkie moesten kijken. anders hadden ze de bult zo gemist.
sterkte en hopen voor goed nieuws
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
muziekvlinder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011 23:23
Locatie: Tilburg

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door muziekvlinder »

We zijn vanmiddag gebeld door de dierenarts.
Gisteren toen ze iets uit de bult wilde afnemen, kwamen ze erachter dat er geen vocht/pus uitkwam. Ze hadden dus eigenlijk geen idee wat erin zat, het lukte alleen om wat losse cellen af te nemen zei ze.
Daarvan wisten ze blijkbaar ook niet precies wat het was, maar ze dachten een ontsteking. Het kon volgens haar in ieder geval geen kanker zijn omdat hij daar nog te jong voor zou zijn.

Nu hebben we er novacam bijgekregen om de ontsteking te remmen. Ik ben benieuwd. Heb het hem net de eerste keer gegeven. Dadelijk weer dwangvoeren....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het niet vertrouwen.
Ik zou nog maar eens gaan rondvragen bij andere dierenartsen of hij echt niet zo jong kanker kan krijgen. Dat lijkt me sterk. Dat het niet vaak voorkomt kan ik volgen (maar ik weet het niet), maar dat het niet zou kunnen....
Een ontsteking geeft etter, geen cellen. Dus ik begrijp niet goed wat ze wil bereiken.
Ik zou het niet vertrouwen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door nellebel »

maar die losse cellen gaan ze wel onderzoeken neem ik aan? dan misschien even wachten op de uitsalg en hopelijk veranderd er nu wat bij dexter. anders zou ik ook verder laten onderzoeken wat valerie zegt. waarom zou een kitten geen kanker kunnen krijgen? vind ik een beetje vreemd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
muziekvlinder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011 23:23
Locatie: Tilburg

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door muziekvlinder »

Even een update.
Vond dat jullie helemaal gelijk hebben, en heb dus vandaag bij de dierenarts (we moesten voor controle komen) even doorgevraagd. Het zou inderdaad in theorie ook kanker kunnen zijn volgens haar, maar het was onwaarschijnlijk.

Daarna heeft ze nogmaals aan de bult gevoeld, en deze voelde nu anders aan als de vorige keer. Uiteindelijk bleek dus ook dat er nu wel pus inzat. Ze heeft nu die hele bult leeggehaald.
Morgen moeten we terugkomen. Als de bult zich dan weer opnieuw met pus heeft gevuld gaan ze opereren en gedurende die operatie alles eruit halen. Als hij zich niet opnieuw heeft gevuld dan zou het in principe met de antibiotica die Dexter krijgt vanzelf weg moeten gaan volgens haar. Ze zei dan ook dat ze nu zeker wist dat het een ontsteking was.

Ik ben benieuwd. Dexter mag nu van haar tot morgenvroeg niks meer eten, omdat als ze moeten opereren morgen hij in ieder geval nuchter is. Ik vind het wel zielig... hij is al zoveel afgevallen de laatste tijd. Maarja, het is nodig....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat is een abces dan.
Heeft ze het goed uitgespoeld? Verscheidene keren onder druk iets in gespoten? Anders zal er morgen vast en zeker weer pus uit komen...
Maar goed, weghalen kan ook, al zou ik persoonlijk eerst een aantal dagen proberen uitspoelen (moet ik nu ook met een abces bij mijn konijn). Maar opereren is inderdaad ook een optie...
Dan ben je er hopelijk snel vanaf, maar het is wel ingrijpender natuurlijk.
En zo jong al onder het mes... Ik hoop met je mee dat alles dan goed gaat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
muziekvlinder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011 23:23
Locatie: Tilburg

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door muziekvlinder »

Toen we gister bij de dierenarts waren heeft ze het niet echt uitgespoeld nee. Eigenlijk alleen vocht afgenomen. Toen we vandaag terug gingen, gaf ze aan dat er niet echt veel vocht bij was gekomen, maar dat ze het toch graag wilde openmaken en weghalen.

Om half 7 vanavond hebben we Dexter weer opgehaald en de bult is helemaal weg. Volgens de dierenarts was het uiteindelijk toch nog groter dan ze dacht. Ze heeft de wond uiteindelijk niet dichtgemaakt, zodat als er nog etter in zit het er uit kan lopen.

Ondertussen rent hij hier door het huis. Hij is weer zijn levendige zelf. Wat fijn om te zien, dat hij zich weer beter voelt. We hebben nog antibiotica meegekregen en die kuur moet hij nog afmaken.
Ik hou de wond de komende dagen maar een beetje in de gaten. Zou ik die af en toe een beetje schoon moeten maken met wat gekoeld gekookt water?
Daarnaast hou ik z'n broertje Kruimel ook maar goed in de gaten want die vind het heel leuk om aan Dexter te likken en ik denk dat dat voor de wond wellicht niet al te best is.
Zou ik ze vannacht dan ook gescheiden van elkaar moeten laten slapen? Ik ben bang dat kruimel wellicht echt die wond zal gaan likken... Of zou het allemaal zo'n vaart niet lopen?

Ik ben in ieder geval super opgelucht dat de operatie voorbij is. Vind het nogal wat voor zo'n kleintje.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten met longontsteking

Bericht door MarjanR »

Het is inderdaad wel wat voor z'n kleintje.
Als je het vermoeden hebt (ga je gevoel achterna) dat Kruimel de wond TE schoon wil likken, dan zou ik ze zeker apart zetten. Je wilt niet opnieuw naar de dierenarts voor een reparatie.

Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie