Plots veel miauwen

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Typmiep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2011 22:48
Locatie: Assen

Plots veel miauwen

Bericht door Typmiep »

Eigenlijk is het niet heel plots.

Op 12 juni is onze poes Caffy overleden. Ik was er niet bij, mijn man moest de nare beslissing in zijn eentje maken. Caffy was al drie jaar ziek en aan de medicijnen. Ze vroeg onwijs veel aandacht op. Was ook net een hondje. Ze was echt mijn steun en toeverlaat. Ik zit sinds vorig jaar sept. thuis (werkloos). Waar ik ging ging zij. En als ik zat, lag ze op schoot of naast me. Maar Caffy had schildklierkanker en ook heel neurotisch. (je werd er bij tijden helemaal stapel mesjokke van, maar arme dier kon er niets aan doen)
Maar goed, Simba heeft zich al die jaren rustig gehouden. Ruim drie jaar geleden viel ze uit niets Caffy aan. Sinds die tijd weten wij ook dat Caffy ziek was. In die drie jaar is het nog weleens voorgekomen dat ze elkaar aanvielen.
Nu Caffy overleden is, ze heeft er nog bij geweest toen Caffy in haar mand lag.......
Maar ze wilde er niets van weten. Ze heeft er niet naar omgekeken.

Maar van af het eerste moment dat Caffy overleden is, laat Simba duidelijk van zich horen.
Was altijd wel een kletser, maar dit slaat nu alles, het is wel vertienvoudigd. Waar we lopen, wat we doen, maakt niet uit, ze komt altijd mekkerend eraan of loopt zo achter ons aan.
Ze krijgt echt ongelooflijk veel aandacht. Ze ligt veel meer op schoot, ik wring mezelf in alle bochten zodat zij maar lekker ligt. Bij avond eten koken, staat ze echt te gillen naast me. Als we zitten te eten of tv te kijken, komt ze steeds kopjes geven en mauwen. Ze loopt vervolgens weer weg om dan even later het ritueel te herhalen. Dat gaat de hele avond door. Dit doet ze ook als wij achter de computer zitten. Met name in de avond vind ze geen rust. Ze ligt een uurtje op kleedje naast ons, uurtje op de trap, uurtje op bed, tippelt wat heen en weer. Ze wil niet meer in het mandje liggen waar ze altijd om vocht wie het eerst erin lag! Ze heeft er niet meer in geslapen sinds Caffy overleden is. Ik heb hem vorige week gewassen, maar ook dat helpt niet.
Inmiddels slaapt ze wel weer in haar huisje. Ook pas sinds een paar dagen.
We lieten haar weleens bij ons slapen, met Caffy kon dat niet meer, omdat die ons gewoon de hele nacht wakker hield en dat deed Simba nooit. Nu doet ze dat wel! Ze loopt over ons heen, van mijn man naar mij en weer terug. Als we maar een wimper bewegen hoor je Prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Heel schattig, maar om 4.00 wil ik gewoon slapen ;-)

Ik had gedacht dat ze even in de war was na overlijden van Caffy. Maar nu bijna 2 maanden verder heb ik het gevoel dat ze haar draai nog niet helemaal kan vinden. En ik vind dat zo zielig. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen naast wat wij allemaal al doen.

Het mauwen in de keuken negeer ik, maar zij houd het nog steeds vol. Mauwen wanneer ik achter de computer zit, dan roep ik haar bij me, zodat ze op schoot kan liggen of recht voor mijn giegel gaat zitten om lekker geknuffeld te worden.

Ze eet goed, ze drinkt goed, de kattenbak is prima gevuld :???: , het is echt begonnen vanaf het moment dat Caffy is overleden.
Hoe kan ik Simba helpen? Wie herkent hier is in? Ik krijg de neiging om een kattenfluisteraar erbij te halen omdat ik geen kattentaal spreek, maar wil zo graag weten wat er in haar omgaat. Of zou ik te graag willen?
Groetjes Sonja
Pootje van Simba

"Als je de mens hebt leren kennen, dan leer je de dieren waarderen!"
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Plots veel praten (mauwen)

Bericht door jennli »

Ze mist een kattenmaatje lijkt me. Ze lijkt de hele tijd op zoek naar Caffy. Zou een maatje voor haar zoeken.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Typmiep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2011 22:48
Locatie: Assen

Re: Plots veel praten (mauwen)

Bericht door Typmiep »

Tja.......maar probleem is dat ze geen ander dier accepteerd!
We hebben in verleden weleens een poesje erbij gehad. Was een drama. Helaas is het beestje ook nog eens veel te vroeg overleden.
De kat van de buurman jaagt ze uit zijn eigen tuin (ze was ontsnapt :edoh: ).
Simba is inmiddels ruim 13 jaar. En die kater net 2 jaar, maar hij was diep onder de indruk van d'r. Ze wordt echt een draak wanneer er een andere kat (maar ook een hond) in de buurt komt.
Ik wil er wel een maatje bij, maar wat als het nu niets wordt? Caffy was er al toen zij kwam, dat accepteerde ze wel. Maar ik zou niet willen dat een andere poes de dupe wordt omdat mevrouw het niet belieft.
Ze is voor ons een schatje hoor :-P maar ze is de makkelijkste ook niet.
Groetjes Sonja
Pootje van Simba

"Als je de mens hebt leren kennen, dan leer je de dieren waarderen!"
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Plots veel praten (mauwen)

Bericht door jennli »

Dan wordt het lastig inderdaad om er een kattenvriendje bij te nemen. Wij hebben hier ook een kater die graag en veel klets. Als je het gevoel hebt dat ze erg onrustig is wil een paar drupeltjes Valeriaan op een kussentje of knuffeltje ook wel ens helpen. Werkt rustgevend.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Typmiep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2011 22:48
Locatie: Assen

Re: Plots veel praten (mauwen)

Bericht door Typmiep »

Hahaha, dat heb ik ook weleens bij haar geprobeerd. Volgens mij vind ze dat afschuwelijk, want als ik het flesje pak, zit ze me met dichtgeknepen oogjes aan te kijken.
Maar dat was wel lang geleden. Wellicht kan ik het nog eens proberen. Misschien reageert ze nu wel anders.

Ik heb gevoel inderdaad dat ze haar rust niet kan vinden. In de ochtend wel, maar tegen de avond en in de avond niet. Mijn man heeft ook sterk gevoel dat ze Caffy mist, maar ook ons inmiddels 6 jaar geleden overleden Akira. (terwijl ze die nooit echt heeft geaccepteerd)
Groetjes Sonja
Pootje van Simba

"Als je de mens hebt leren kennen, dan leer je de dieren waarderen!"
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Plots veel praten (mauwen)

Bericht door jennli »

Heb wel eens gehoord dat katten een hele lange rouwperiode (kunnen) hebben. Geef haar maar lekker veel liefde en aandacht. Miauwen schijnen katten vooral voor het communiceren met mensen. Wellicht wil ze een hoop aan je kwijt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Typmiep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2011 22:48
Locatie: Assen

Re: Plots veel miauwen

Bericht door Typmiep »

Ja ergens vermoeden wij dus ook dat ze nog steeds rouwt.
Ze wordt helemaal plat geknuffeld :lol:
Ze krijgt echt alle aandacht, dus dat komt wel goed.
En kletsen mag ze ook wel hoor, ik klets gewoon terug ;-)

Maar ergens vind ik het gewoon zielig, je voelt je een beetje machteloos.
We gaan ook nog een weekje op vakantie, ik voel me nu al schuldig.
Groetjes Sonja
Pootje van Simba

"Als je de mens hebt leren kennen, dan leer je de dieren waarderen!"
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plots veel miauwen

Bericht door Anne »

Je zou het kunnen proberen met een kitten uit het asiel, die mag je meestal op proef meenemen en terug brengen als het niet klikt met poes thuis.
Kittens zijn het makkelijkste te accepteren. Dus misschien gaat dat wel beter als met de kater van 2 jaar ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Typmiep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2011 22:48
Locatie: Assen

Re: Plots veel miauwen

Bericht door Typmiep »

:lol: :lol: :lol:
Het was ook niet de bedoeling ;-)
Gelukkig is hij een goedsul, alleen maakt het haar nog meer dat ze de baas wil zijn.
(zal dat verhaaltje wel ergens anders neer zetten)
Het is een pittige dame.

Simba is 13 jaar en eigenlijk altijd samen geweest met Caffy en paar jaar met andere poes. Die ze totaal niet tolereerde, maar toen was Simba nog maar 6 jaar. Misschien ook niet de leeftijd om er een poes bij te zetten.
Ik zit te twijfelen omdat, mevrouw erg is pittig en tolereerd geen andere dieren. Zo heeft ze ooit de hond van mijn ouders, een rottweiler besprongen en lellen uitgedeelt omdat ze hem niet moest. En vraag me af of het niet te druk is voor haar met haar 13 jaar?
Ik heb dus al 15 jaar poezen, maar tis lang geleden dat ze kitten was ;-)

Ik weet dat asiel hier bomvol zit. Ik ga zo drie weken lange tijd in met drukte (beurzen en vakantie) en daarna moeten we maar eens kijken (wil wel rustig de tijd hebben voor zo'n kleintje). We gaan het wel overwegen. En als we het doen, dan hoop ik heeeeeeeeeel hard dat het lukt, want ik ben na 2 sec. verkocht aan zo'n kleintje en zou vreselijk vinden om hem terug te brengen......

Ik ga me nog wel verder inlezen.
Groetjes Sonja
Pootje van Simba

"Als je de mens hebt leren kennen, dan leer je de dieren waarderen!"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plots veel miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou er echt geen kitten alleen bij zetten. Echt niet. Het is in mijn ogen vragen om problemen.
2 kittens eventueel, maar ik denk niet dat ze daar zoveel aan zou hebben.

Ik weet het verhaal van die andere poes niet, op welke leeftijd die kwam en hoe je dat aangepakt hebt. Wat ze juist deed of niet deed en hoe het evolueerde.
Maar als ik jou was (met de info die ik nu weet, ik ken het verhaal niet natuurlijk) dan probeerde ik een heel langzame introductie met een kat die niet zo gek veel jonger dan haar is. Zodat ze elkaar wat begrijpen en wat aan elkaar kunnen hebben.
In het asiel kan je goed aanvoelen wat bij haar zou passen, en ze kunnen je daar sturen.
Maar een kitten is ontzettend druk en gaat haar willen vangen (en die geven niet op). Ik denk niet dat ze dat zou kunnen appreciëren. 2 kittens vangen elkaar maar zijn nog steeds erg druk. Tenzij ze ze wil bemoederen zie ik niet in dat ze daar de eerste 2 jaar iets mee kan aanvangen...

Het kan goed zijn dat ze geen andere katten accepteert, maar dan gaat dat met een kitten ook niet zijn. Een kitten wordt meestal gemakkelijker geaccepteerd ( hier had Kleintje er juist meer last mee, maar goed), maar als het lukt, lukt een oudere kat vast ook, alleen iets moeizamer. En ik denk dat elke kat gewoon op zijn donder zou krijgen als ze haar lastig valt, en dat doet die kitten gewoon 100% zeker...
Als ze geen anderen accepteert, valt daar weinig aan te doen. Je kan het een paar jaar volhouden en proberen en waarschijnlijk komt daar dan wel iets uit en wordt het misschien nog wel mooi, maar dat moet je zelf weten. En dan heb ik het over een leeftijdsgenootjes hoor.
Dat ze de kat buiten wegjaagt wil echter weinig zeggen. Alleen dat ze territoriaal is.... Maar binnen is een heel ander gegeven. Je weet dan alleen dat je niet zomaar een nieuwe kat in huis moet plaatsen maar dat geleidelijk moet doen. En dat geldt volgens mij voor een kitten evengoed.
Als ik je verhaal lees lijkt het me niet het soort poes dat uit beleefdheid een kitten niets zou doen... Nog een reden om voor een volwassen kat te gaan, lijkt me...
Enfin, dat ik hoe ik er tegenover sta. ;-)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 09 aug 2011 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Typmiep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2011 22:48
Locatie: Assen

Re: Plots veel miauwen

Bericht door Typmiep »

Caffy hebben we bijna 2 jaar alleen gehad. Als kitten gekregen Toen kwam Simba er bij en was ook een kitten.
Eerlijk gezegd dat was een drama.
Caffy was echt boos, ze negeerde Simba en haalde lelijk uit naar ons.
Na een paar weken was dit wel over.
Ze speelde al gauw met Simba en Simba mocht bij haar liggen.
Dit is tot 3 jaar geleden super goed gegaan.
Toen uit het niets viel Simba Caffy aan, echt met grof geweld.
Caffy bleek heel ziek te zijn.
In die drie jaar is het nog weleens gebeurd dat Simba Caffy aanviel, maar ik zag het altijd aankomen en kon daardoor veel voorkomen.
Maar ondanks dat sliepen ze nog vaak samen in een mandje. Lekker tegen elkaar aan.
Wel altijd mopperen voordat ze goed lagen ;)
Simba liet zich altijd wassen door Caffy. (gelukkig doet ze dit zelf ook goed)
Dit is het leven samen in het kort.

Caffy zou deze maand 15 jaar geworden zijn.
Groetjes Sonja
Pootje van Simba

"Als je de mens hebt leren kennen, dan leer je de dieren waarderen!"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plots veel miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, het lijkt me geen gemakkelijke poes.
Ik zou me inderdaad eerst maar eens heeel grondig inlezen in kattengedrag zodat je haar goed kan inschatten. Het zal vast en zeker nooit gemakkelijk gaan om daar een andere kat bij te plaatsen.
Ik vrees eigenlijk dat ze een aangeboren solo-diva is. Maar je kan het wel proberen...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 09 aug 2011 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plots veel miauwen

Bericht door nellebel »

maar wat ik me afvraag, als ik je eerste verhaal lees is het een gezellige kletskous maar kan ik er niet echt uithalen dat ze ongelukkig is. had juist iei het idee toen ik het las dat ze helemaal aan het opbloeien is nu ze jullie voor zichzelf heeft. kletsen, op schoot liggen, lekker kroelen in bed enz .
misschien is het wel een solokat die zich altijd op de achtergrond heeft gehouden wegens de andere kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plots veel miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Als ik heel eerlijk ben, denk ik ook dat je der beter alleen kan houden. Ik geef het niet zoveel kans op slagen.
We kennen haar natuurlijk niet, maar je gaf dat zelf ook al aan...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Typmiep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2011 22:48
Locatie: Assen

Re: Plots veel miauwen

Bericht door Typmiep »

pearlsofpassion schreef: Ik vrees eigenlijk dat ze een aangeboren solo-diva is.
:lol: :lol: :lol:
Heerlijk, daar herken ik haar wel in.
Ze vind zichzelf wel geweldig ;-)
nellebel schreef:maar wat ik me afvraag, als ik je eerste verhaal lees is het een gezellige kletskous maar kan ik er niet echt uithalen dat ze ongelukkig is.
Nee, klopt ik heb niet gevoel dat ze ongelukkig is. Ze mauwt alleen ineens 10 keer meer dan anders. Ik had ook wel gevoel door wat ze nu doet, ze zich altijd beetje op de achtergrond heeft gehouden. Met name de laatste jaren.
pearlsofpassion schreef:Als ik heel eerlijk ben, denk ik ook dat je der beter alleen kan houden. Ik geef het niet zoveel kans op slagen.
We kennen haar natuurlijk niet, maar je gaf dat zelf ook al aan...
Precies dat is precies wat ik zeg. Alleen was ik nieuwsgierig naar jullie reacties en ervaringen.
Misschien zag ik wat over het hoofd. Ik bedoel, ik ben ook maar een mens en heb niet alle wijsheid inpacht, met meer mensen kun je soms beter nadenken. Ik wil natuurlijk alleen het beste voor mijn poesje. Ze is mijn alles.
Groetjes Sonja
Pootje van Simba

"Als je de mens hebt leren kennen, dan leer je de dieren waarderen!"
Plaats reactie