Oudere katers maken ineens ruzie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Kaya1
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2011 08:48

Oudere katers maken ineens ruzie

Bericht door Kaya1 »

Roby (kater) is 15, Syl (kater) is 11 en ze zijn al samen sinds Syl een half jaar is. Sinds 4 jaar wonen ze bij mij. De vorige eigenaren hebben afstand gedaan. Sinds ruim 2,5 jaar heb ik er een poes bij, Kaya. Allemaal zijn ze geholpen.
Sinds een tijd maken Roby en Syl ruzie zonder reden. Vaak gaat het goed maar met name 's nachts is het ellende. Als Syl dan ziet dat Roby eraan komt dan gaat hij grommen. Roby gaat dan op Syl af, Syl gromt en uiteindelijk krijst hij en wordt er over en weer geblazen en vliegen er plukken in het rond (meestal van Syl). Roby is altijd al de baas geweest en het is niet zo dat Syl nu ineens de baas wil zijn. Kaya bemoeit zich nooit met die ruzies; zij houdt zich dan afzijdig. Apart is geen optie. Ze komen alleen buiten aan een tuigje en dan ben ik er bij. Dat gaat prima en ook daarna bij het naar binnen gaan is het prima. Van de 7 nachten in de week gaat het 4x goed en 3x fout (ongeveer). Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere katers maken ineens ruzie

Bericht door castratenkoor »

Vaak is zoiets een kwestie van dominantie. Je zegt Roby is altijd al de baas. Toch kans dat Syl in de ogen van Roby niet onderdanig genoeg is.
De dominante straffen werkt averecht, dat moet je niet doen.
Geef hem juist extra aandacht. Als je b.v. wat lekkers geeft altijd de dominante eerst.
Neem elke dag een speciaal moment, ga op de grond zitten met kattensnoepjes en deel uit om de beurt eentje. Kunnen b.v. ook gewoon een goed merk brokjes zijn.
Ik koop een 2 kg zakje Sanabelle Grande en deel die elke avond brokje voor brokje uit.

Wat ook nog wel eens wil helpen om de scherpe kantjes eraf te halen is wat valeriaan druppelen op kussentje(s) en/of pluchen beest(en).

Succes - ik hoop dat het zichzelf oplost op den duur.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Kaya1
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2011 08:48

Re: Oudere katers maken ineens ruzie

Bericht door Kaya1 »

Dinie, bedankt voor je antwoord. Maar waarom is Syl degene die begint te grommen? Heb soms ook het idee dat Syl aan het uitdagen is. Zou het komen omdat Syl zich inderdaad in de ogen van Roby TE dominant gaat gedragen? Ik ga in ieder geval dat met die snoepjes en valeriaan proberen. Bedankt :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere katers maken ineens ruzie

Bericht door castratenkoor »

Wat je vaak niet opmerkt is het naar elkaar staren. Ga maar eens goed opletten de hele dag.
Syl zal niet zozeer te dominant zijn, maar ook niet onderdanig genoeg in de ogen van Roby.
Als Roby een staarsessie doet, hoort Syl af te druipen zeg maar.
Doet hij dat niet (niet genoeg in de ogen van Roby dan hè) dan zal Roby met groffer geschut komen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie