Begin van een vlooienplaag?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
lellebel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:14

Begin van een vlooienplaag?

Bericht door lellebel »

Hallo allemaal,

Ik ben lellebel en ben moeder van 3 leuke meiden en partner van lieve man. We hebben thuis 2 katten en een klein aquarium.
Ik kom hier omdat ik eigenlijk helemaal gek word van de situatie thuis en misschien dat jullie mij kunnen helpen met wat tips of advies.

Een kleine 3 weken geleden heb ik vlooien op mijn katten gevonden. Ik wou mijn kat van het bed van mijn dochter afhalen en jawel hoor er zat een vlo op het dekbed.
Direct kat nar buiten gezet en het dekbed dichtgevouwen in de wasmachine. Op 90 graden met azijn en wasmiddel. Heb al mijn was die in de wasmanden nog stonden om gevouwen te worden bij elkaar gepakt en bij de was gezet en die opnieuw gewassen.

Ik ben als eerste naar de dierenwinkel gerend. Bolfo gold kreeg ik mee en fleegard spray. Ik heb hiermee de gehele bovenverdieping gedaan. Onder de bedden staan veel dozen, maar daar heb ik een halve bus ofzo per kamer gespoten lijkt het wel.

Na een week zag ik ook beneden vlooien. En op mijn kat. Mijn dierenarts zei gebruik maar advantage. Dus dat er op gedaan (spot on) en indoor x spray.
Heb daar paar bussen van meegenomen en heb het hele huis elke hoekje en gaatje gestofzogen en ingesprayd. Zo ook mijn trap (is met vlooerbedekking) en tapijt en stoffen bank. (oh ja mijn aquarium afgeplakt en pompje uitgezet tijdens sprayen, vissen leven nog)


Nu ben ik 2 weken verder. Ik zie op mijn katten geen vlo meer. Tenminste wat ik akn zien bij kammen, want ze willen niet stil liggen.
Mijn katten lopen weer binnen rond, ze zijn liever buiten en hebben sinds een week ook nog program gekregen.
Ik zet elke avond vlooienvallen en meestal zijn ze leeg. Maar heb nu vandaag voor het eerst in mijn oudste dochter haar kamer een vlo gevangen. (waar eerst niks was)
In totaal zijn het 20 vlooien die ik heb gevonden in mijn hele huis. 7 voor behandelingen en 13 er na.
waarvan 5 uit tapijt en bankstel. Deze heb ik dus 2 dagen geleden opnieuw goed ingespoten met dan maar bolfo fleegard spray.

Ik ga over 3 weken op vakantie. Ik wil geen vlooienplaag en vind de gedachte van nog vlooien in huis vies. Ik zelf ben eigenlijk een obsessie ontwikkeld en slaap slecht, nachtmerries ervan brr. Zit nu maar aan de valeriaandruppels om het iets af te zwakken.

Oh ja voor ik het vergeet. Ik heb 3 dagen het in laten werken en niet gestofzogen. Daarna stofzuig ik mijn hele huis heel grondig. (heb ik de werkzame stof misschien weggezogen?)
Ik weet niet waar ik het gezien heb maar las ergens van dweilen met spiritus en afwasmddel en water? Maar haal ik dan de omgevingsspray niet weg?

Alvast bdankt voor wat panische mams
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: begin vlooienplaag?

Bericht door pearlsofpassion »

De spray dood onmiddelijk en daarna niet meer. Je moet juist zoveel mogelijk stofzuigen. Een vlooienbandje in de zak steken kan ook helpen.
Als je kat behandeld is met spot-on werkt dat een maand lang. Je kat zal dus een maand lang, elke vlo die op haar zit doden zodat die vlooien zich niet kunnen voortplanten. Dit moet je dan een paar maanden gebruiken om zeker te zijn, maar niet eerder dan een maand aanbrengen hoor! (en nooit meer in de dierenwinkel om spul gaan, je kan je kat zo vergiftigen en het werkt toch niet).
Nu is het dus aan jou om in die tijd de vlooien uit de omgeving te krijgen.
Als je ze al in de omgeving ziet, zijn er heel veel vlooien en al ontzettend veel eitjes. Die eitjes komen in de loop van de volgende maanden uit (in warm weer iets sneller dan in koud), dus het kwestie van heel regelmatig te sprayen, alles van beddengoed en kleedjes, kussentjes enz veel te wassen en heel erg veel te stofzuigen. De spray werkt normaal onmiddelijk maar maar heel kort. De vlooien die daar op dat moment zijn worden gedood, aan de eitjes doet het niets.
Vlooienvallen ken ik niet.

Je kan de kat ook kammen met een vlooienkam en de vlooien in een teiltje met azijn droppen, maar als de Advantage werkt (doet het vrijwel altijd) dan zou je daar niet erg veel meer mogen vinden (enkel diegenen die er net op gesprongen zijn).
Als de Advantage niet zou werken, dan is het onbegonnen werk om ze weg te krijgen (spreek uit ervaring). Als het wel werkt, sterven ze onherroeppelijk uiteindelijk uit. Maar je wil natuurlijk zo snel mogelijk geen meer vinden in huis...

Ik weet niet zeker of vlooien ook niet kunnen voortplanten op mensenbloed. Heeft iemand beten? Mijn ma werd altijd gebeten voor je iets aan de kat zag, dus dat was steeds een goede maat. Met de spot-on waren ze dan zo verdwenen.
Maar eens ze in de omgeving zitten... :???:

Van mij mag je al spreken van een plaag hoor, maar niet paniekeren. Met de juiste middelen krijg je ze wel weg. En als je kat beschermd is met Advantage zal de plaag niet escaleren als jullie weg zijn.
Je hebt toch geen andere, onbeschermde huisdieren? :eeh:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lellebel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:14

Re: Begin van een vlooienplaag?

Bericht door lellebel »

Ik stofzuig het hele huis al elke dag. Van boven naar beneden. Ik kots het eigenlijk een beetje uit nu. Maar goed blijf volhouden.
Volgens de dierenarts zouden " nieuwe" vlooien moeten zijn.
Ik ben nog niet echt besprongen door een hele boel eigenlijk. Wat ik al zei het zijn er tot nu toe maar 20 die ik heb gevonden. In huis en niet op de kat, dus dat advantage zal wel goed werken.

Ik heb gelezen en nagevraagd en een vlo kan niet overleven op mensenbloed. Nu komt mijn theorie:
Mijn katten zijn behandeld, ook met anticonceptie. Er kunnen dus geen nieuwe vlooien meer ontstaan via mijn katten. Op mensenbloed overleven ze niet. Betekent dit dat ik alleen maar moet wachten tot de oude eitjes uitkomen en dan zo alle vlooien doden/verwijderen?

De spray die ik heb gebruikt zou de larven en de levende vlooien moeten doden. ZOuden de vlooien die nu uitgekomen zijn dan in die poppen zijn gekomen, wat niet te doden valt met die spray?
Ik heb een stofzuiger zonder zak zeg maar. Kan ik die dan ook leeggooien elke dag buiten? en insprayen met dat gif? Dit blijkt 4-6 weken te helpen?

Voor ik op vakantie ga moet ik dan ook de gehele vloer in sprayen en mijn bedden enzo? Iemand ervaring mee?

lellebel
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Begin van een vlooienplaag?

Bericht door Mirjam86 »

In principe zouden alle eitjes die uitkomen die op de kat springen nog steeds gedood moeten worden.
En als je dagelijks stofzuigt en regelmatig de spray gebruikt zou het uiteindelijk goed moeten komen.
Het is ben ik bang inderdaad afwachten tot de laatste eitjes zijn uitgekomen zodat je die kan vernietigen voor ze eitjes kunnen leggen. (Dat zou de Advantage moeten doen)

Ik kan me helemaal voorstellen dat het een beetje een obsessie word hoor, ik vond er hier 5 en kreeg helemaal de kriebels!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
lellebel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:14

Re: Begin van een vlooienplaag?

Bericht door lellebel »

Ja ik vind het wel even pittig. Want ik heb het gevoel dat ik de komende maanden nog wel goed bezig ben met mijn tot nu toe mini vlooienplaag.
Maar goed ik ben er achter gekomen dat ik niet de gespoten plekjes moet gaan stofzuigen. Dit omdat dit zeg maar de werking er van af zou halen. Dus gewoon niet zo veel stofzuigen in de hoekjes. (volgens fabrikant indoor-x spray.
Ik ga in iedergeval maar straks weer mijn hele huisje stofzuigen. En toch maar wat rustiger aan doen met mijn angst voor die beestjes. Ben niet bang voor een vlo, maar vind het gewoon een vies gevoel dat ze zo maar op mij kunnen springen of op mijn kinderen.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Begin van een vlooienplaag?

Bericht door Peet »

Vlooien is ook nix! Ondieren!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Begin van een vlooienplaag?

Bericht door castratenkoor »

Als je katten buiten los lopen zul je ze altijd elke maand een pipet vlooiemiddel in de nek moeten doen anders pikken ze na verloop van een maand steeds weer nieuwe op.
Ongedierte is een van de nadelen van katten los buiten laten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Begin van een vlooienplaag?

Bericht door Ilone »

Ik weet dat het een dure grap gaat worden, maar beste is na elke stofzuigbeurt een nieuwe zak. Wat je opzuigt kan ook nog uitkomen.
Succes! Je hebt al een hoop gedaan, en verder staan er nog bruikbare tips hier.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie