Melktrappelen en bijtgedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Janet80
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:43

Melktrappelen en bijtgedrag

Bericht door Janet80 »

Wij hebben sinds kort een kitten. Het is een vondelingetje, was toen waarschijnlijk 7 weken oud volgens de dierenarts. Nu is hij (een rood katertje) ongeveer 3 maanden oud.

Soms vraag ik me af of het een hond is, als ik zie hoe hij achter onze kinderen aanrent en ze letterlijk in de benen vliegt. Hij bijt beide kinderen (1 van 5 jaar oud en 1 van 1 jaar oud) telkens in de benen en handen. Hij vouwt zich als een wurgslang om hen heen.
Een tikje op de neus, "nee" roepen, eigenlijk trekt hij zich nergens wat van aan.
Dit gedrag laat hij alleen bij de kinderen zien.

Bij mij is hij continu aan het melktrappelen als hij op schoot komt. Maar dat is dan niet voor een paar minuutjes, maar hij gaat maar door en gaat gewoon niet rustig liggen. Hij haakt continu met zijn nagels in je kleding. Ik zet hem er telkens weer van af met een "Nee", maar hij zit eerder weer bij mij op schoot als dat ik weer recht overeind zit en we beginnen weer van voren af aan. Dit gedrag laat hij alleen bij mij zien. Maar op een gegeven moment irriteert dat natuurlijk wel...

Wie heeft hier ervaringen mee???
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meltrappelen en bijtgedrag

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met je kitten!
lees onze kittentopics en dan met name die over solokittens rustig door en dan zul je veel herkennen wat bij jullie ook gebeurt. leeftijdsgenootje nodig en last van verveling, denk ik..
rechtsboven zit een zoekfunctie en als je een woord intijpt dan krijg je alle berichten met dat woord, die er doorgaans ook over gaan, dus erg informatief.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Meltrappelen en bijtgedrag

Bericht door jennli »

Vermoed dat de kater zich onveilig voelt bij je kinderen en zich daarom zo stoer op stelt. Er zijn diverse topics over 'melken' die je kunt vinden via de zoekfunctie. Heeft de kater speel en krabmogelijkheden?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Janet80
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:43

Re: Meltrappelen en bijtgedrag

Bericht door Janet80 »

Ja, hij heeft voldoende te spelen en er staat een krabpaal. In mijn kindertijd hadden we ook een zwerfkatje (ook een eenling) en hier hebben we nooit wat mee te doen gehad. Was een meisje (ach ja, vrouwen passen zich misschien wat makkelijker aan...)
Maar kan ik hier zelf nog iets aan doen, hebben jullie tips.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Meltrappelen en bijtgedrag

Bericht door pearlsofpassion »

Kijk zoals Adriana zegt eens goed rond.
Afleren kan je het niet, je moet de oorzaak van frustratie wegnemen. Voor het bijtgedeelte dan. Kan hij eigenlijk wel op een manier stoeien? Bijten en trappelen, jagertje spelen op iets groter dan een speelgoedmuis? Dat is wel heeeel normaal voor een kitten dat hij dat wil... En proberen verhinderen is erg ongezond.
Lees de topics eens door, je gaat heel veel vinden. Veel meer dan wij hier kunnen neerschrijven.
Het logiste is inderdaad een leeftijdsgenootje. Dan is dat probleem van de eerste moment opgelost.

En dat melken is ook vrij normaal, komt heel veel voor. Met straffen ga je dat ook niet afleren. Je kan alleen bereiken dat hij niet meer op schoot komt.
Je kan het proberen lief vragen, keer op keer, maar er is geen garantie dat het gaat werken. Ik heb ook een enorme melker uit het asiel, en ik dacht echt toen ik hem mee naar huis nam: bij deze krijgen we dat er nooit uit. :shock:
Maar hij doet het nu in de lucht, of heel heel erg voorzichtig over mijn huid ipv gewoon los in mn arm. Gewoon door keer op keer zijn pootje los te maken of er mijn vinger op te leggen. Dan werd hij steeds gestoord, in de lucht mocht hij verder doen, en daar gaat het hem om...
Ook daar bestaat een groot topic over.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Meltrappelen en bijtgedrag

Bericht door nellebel »

denk inderdaad dat je vooral even moet inlezen. ws is de kitten eenzaam. en je kinderen gebruiken zelf misschien ook veel hun handen om met het kitten te spelen, tja dan gaat hij daarop jagen natuurlijk.
ik zou hem niet straffen door tikje op de neus. ik heb hier geleerd dat een kitten van 3 maanden eigenlijk nog niet echt iets geleerd kan worden. heb bij mijn sjefke gemerkt dat hij pas echt ging leren met een maand of 5 a 6. tot die tijd vooral volhouden door nee zeggen en wegzetten. melktrappelen heb ik nooit een probleem gevonden, vind het altijd wel lief. (en nageltjes knip ik altijd, flippie blijft anders overal aan haken en ben te bang dat ze haar pootje eens breekt )
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Meltrappelen en bijtgedrag

Bericht door Peet »

Hier ook 2 trappelaars, zeker Dodge. Erg prettig zo'n volwassen kater. (auch)
Ik probeer er altijd een deken of trui tussen te leggen. Of anders mijn handen. Dat voel je toch minder.
Ik maak me er niet zo druk om, pas het wel een beetje aan.
Hij is tegelijkertijd zo ontzettend lief, kopjes geven etc etc. Hoort er bij hem gewoon bij.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie