Op zoek naar een kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Op zoek naar een kat

Bericht door Jantina »

Al meer dan een jaar denk ik erover om een kat te nemen. Maar elke keer heb ik wel één of andere 'smoes' en dan neem ik er toch niet een. Maar nu begint het weer te kriebelen en denk ik dat ik de stap toch ga zetten.
Ik heb al veel opgezocht en dit is wat ik tot nu toe bedacht heb: ik wil voor een asielkat gaan vanaf een jaar of 2 tot 5. Kittens zijn er genoeg, maar niemand kijkt om naar een oudere kat en die wil ik ook een kans geven want die beestjes zijn net zo lief! Ik denk verder dat ik er 2 ga nemen. Ik wilde in eerste instantie voor een kat gaan, maar dat vind ik toch zielig. Volgens mij hebben ze meer lol met z'n tweeën, dan alleen. Enige nadeel wat ik dan toch wel lastig vind is dat als ik op vakantie ga, ze dan in een pension moeten en dat gaat aardig wat kosten. Maar goed, aan de andere kant; voor wat, hoort wat! En ik kan er natuurlijk ook voor sparen. Verder wil ik in ieder geval 1 kater(liefst rood :edrool: ) Ik heb het idee dat dat beter gaat dan 2 van hetzelfde geslacht. Maar dat kan ik fout hebben en zal per kat kunnen verschillen. Een kater en een poes vind ik dan wel weer wat hebben. Twee katers kunnen op de 'vuist' gaan? Dit kan natuurlijk ook per kat verschillen.
Ik ben al op dierenasiels.com aan het kijken, maar tot nu toe nog niet wat gevonden. Ik woon in een appartement en de katten kunnen niet naar buiten, dus het moeten ook nog eens binnenkatten zijn, en die zijn er beperkt. Verder heb ik nu geen kinderen, maar ik hoop in de toekomst wel dus ik kijk ook alvast dat ze met kinderen kunnen.
Ik ga eerst in september 3 weken op vakantie, dus daarna wil ik de katten pas aan gaan schaffen. Via zooplus heb ik al een heel lijstje gemaakt met van alles wat ik aan moet schaffen.
Ik denk dat ik op de goede weg ben, maar ik vind het toch fijn om dit even met jullie te delen. Misschien zie ik dingen over het hoofd, of kan ik de dingen beter anders aanpakken. Jullie hebben hierin meer ervaring dan ik, dus vandaar dit berichtje.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb maar 1 opmerkingetje :-) Namelijk dat geslacht niet zo'n verschil maakt.
Met twee katers heb je net het meeste garantie dat dat goed gaat, maar ook een kater en poes en twee poezen (mits sociale opvoeding) gaan prima samen.
Dus als je graag minstens 1 kater wil, ga je gewoon naar het asiel en laat je hart spreken.
Soms zijn er in het asiel al katten die erg veel naar elkaar toe trekken. Wie weet wordt je wel verliefd op zo'n twee vriendjes, en dan maakt het toch niet uit wat het andere geslacht is?
En als je een kater kiest die niet speciaal een vriendje heeft, dan kies je gewoon nog zo'n kat, kater of poes, welke je het leukste vind.
Zorg gewoon dat ze van karakter wat matchen en dezelfde interesse's hebben. Als er 1 heel actief is, en eentje graag veel slaapt, dan heb je een probleem. ;-)
Ook gaan niet alle katten met soortgenoten samen, dus moet je zien dat je zeker twee sociale katten hebt om problemen thuis te vermijden
Ga naar een asiel waar ze je daarin willen helpen en waar ze naar je situatie vragen of luisteren. Soms zijn ze echt niet mee bezig waar de dieren geplaatst worden en of dat wel goed kom, maar dat zijn niet de beste asielen. Ze zijn daar spijtig genoeg ook niet altijd eerlijk en betrouwbaar. Je gaat beter naar eentje waar ze echt met de dieren begaan zijn en met je mee denken. Daar zijn zowel de dieren als jij beter mee af. ;-)

Wat fijn dat je je al zo ingelezen hebt, en veel over nagedacht. Zal vast heel goed gaan. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door Jantina »

Dat is wat ik ook wel een beetje lastig vind, waar kan ik goede asiels vinden? Welke asiels hebben jullie ervaring mee en hoe is dat bevallen?(positief en negatief) Waar moet ik op letten als ik een asiel binnen stap?

Verder ben ik best onzeker(toch nog) over het in huis nemen van 2 katten. Ik ben er mee opgevoed en heb ook voor ze gezorgd als mijn ouders er niet waren ofzo, maar als ik er dan zelf voor moet zorgen ben ik bang dat ik het niet goed doe. Straks zie ik iets over het hoofd als er iets mis is/gaat met hun ontwikkeling of als ze ziek worden ofzo. Maar ik weet wel dat ik veel liefde voor die beestjes heb, maar ik vraag me af of dat genoeg gaat zijn en of ik niet veel meer moet weten.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door pearlsofpassion »

Als je even zegt waar je woont kan er misschien wel iemand zeggen waarmee ze goede ervaringen hebben.
Voor de rest is het in verschillende asielen langsgaan en met mensen daar praten. Dan merk je het verschil meteen.

Oh, en je moet niet alles op voorhand weten he. Als ze ziek zijn ga je naar de DA en die zegt je wat te doen. En dan kan je nog op internet opzoeken wat het is. Je hoeft niet op voorhand diergeneeskunde te studeren. ;-)
Weet gewoon hoe je alles wil aanpakken, wat je allemaal moet hebben, welk voer je wil gaan geven, hoe je ze moet verzorgen (ontwormen, ontvlooien enz) en dan loopt alles wel los. Volgens mij heb je daar al veel op gezocht. ;-)
Wees gewoon ook zeker dat je bereid bent die diertjes 15 jaar te verzorgen, maar daar heb ik ook niet het gevoel dat er een probleem zit.
Je kan ook niet alles op voorhand vastleggen want katten doen toch altijd wat je net niet verwacht. Het is toch altijd aanpassen aan de kat zelf en improviseren, maar dat maakt het juist zo leuk.
En je kan hier altijd terecht met vragen of problemen en dan helpen we mee improviseren. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door Gootje87 »

Hoihoi,
Wat leuk dat je zo aan het rondkijken bent zeg! Ben heel benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt.
Ik wil je toch nog even iets zeggen; het viel me op dat je zei dat pension duur was als je op vakantie gaat, maar dat je dus ook rekening moet houden met dierenartskosten die hoog op kunnen lopen he? Maar ik denk dat je daar ook wel over na hebt gedacht, wilde het alleen nog even zeggen.
Goed ook dat je erover denkt dat je toekomstige katten goed met kinderen zijn ja! Mijn kittens zijn nu 5 maanden, maar we hopen binnen een paar jaar toch ook wel aan kindjes te beginnen.
In ieder geval succes en veel plezier met je zoektocht naar je ware poezenvriendjes!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door nellebel »

zou inderdaad even bij asiels gaan kijken. je hebt een aantal dingen duidelijk. 2 katten, binnenkatten, dus bij het asiel moeten ze dan goede voorlchting kunnen geven. inderdaad wat valerie zegt, mogelijk al 2 vriendjes. staat ook vaker op internet erbij als er 2 katetn ijzn die bij elkaar zijn opgegroeid. je hebt dan ook zo in de gaten of het asiel betrokken is of dat ze je een kat willen aansmeren. een goed asiel kan je vanalles vertellen over de kat.
wat betreft de kleur. wij hebben ook gezocht naar een dikke rode kater, werd een scharminkelig poesje zwart/ wit, dat is mijns inziens meer een gevoelskwestie. als je in het asiel eenmaal tussen de katten zit dan zoekt de kat jou wel uit. hahaha
heb inmiddels 3 katten uit het asiel gehaald, in venray en uden. in uden zitten meer als honderd katten, ben daar uren geweest maar geen moment getwijfeld over welke ik mee naaer huis zou nemen. ben de laatste 2x ook in venray gaan kijken. helaas geen klik met een kat, dus niets meegenomen. ik vind alle katten lief, maar de kat die mijn kat wordt moet ik een klik mee hebben en dat merk je vanzelf
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Neva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2011 11:44
Locatie: Opmeer

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door Neva »

wat super goed zeg dat je twee asielkatjes een heel goed huisje wil bieden, de oudere katjes verdienen ook zeer zeker een heel goed huisje, het klinkt alsof je al helemaal op de goede weg bent, en ook het feit dat je aan het katje denkt en er dus een maatje bij wil zodat ze niet alleen zijn, super!
en wellicht wil er iemand uit je omgeving voor je katjes zorgen als je eens op vakantie gaat, zo doen wij dat ook.. qua gelsacht maakt het echt niet veel uit, katers kunnen namelijk heel goed samen, maar poes en kater ook en twee poesjes ook,

ben erg benieuwd met wat voor schatjes je thuiskomt, en wil natuurlijk dan een foto zien hihi

veel succe smet je zoektocht
I'm so in love with my cats ...
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door Jantina »

Bedankt voor jullie reacties; doet me goed om te lezen! Ik heb inderdaad al veel opgezocht en erover nagedacht. Ik kan natuurlijk ook niet alles weten, daar ben ik me ook van bewust, maar ik wil gewoon een zo goed mogelijk leven voor de katten. En inderdaad, er zijn hier zat mensen die me wel kunnen helpen mocht ik op iets stuiten! Over de dierenartskosten heb ik inderdaad ook nagedacht, die kunnen inderdaad oplopen.
Ik zie het ook nog wel zo lopen dat ik met totaal andere katten thuiskom dan ik van tevoren had gedacht. En dat zou ik ook niet erg vinden, maar er is gewoon iets met rode katers..I don't know! ;-)
Is het verstandig om nu alvast naar de asielen te gaan, of te wachten tot na mijn vakantie? Ik zie het namelijk niet zitten als ik straks helemaal verliefd ben en dat ik ze niet kan reserveren tot na mijn vakantie ofzo. Ik woon trouwens in Putten, in het midden van het land. Iemand ervaring met asielen in die omgeving?(Almere, Lelystad, Harderwijk,Hilversum,Zwolle ect.) Mag best een uurtje rijden zijn.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door pearlsofpassion »

September is nog een tijdje, anderzijds is 3 weken natuurlijk wel erg lang...
Weet je wat je met de katten zou doen, in die tijd, als je ze dan al zou hebben? Naar het pension?
Als je niet weet waar ze terecht kunnen, kan je beter wachten.

Eigenlijk moet je dat gewoon zelf weten. Na het asiel zal het pension wel erg meevallen, zeker als ze met twee zijn, anderzijds is het weer verhuizen en aanpassen terwijl die katten meestal juist een tijdje een stabiele situatie wensen om tot rust te komen.
Zal van de kat afhangen hoe die daarop reageert.
Maar ik vind het ook een moeilijke afweging...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
joy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2011 20:26

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door joy »

Ik weet dat in lelystad een super kittenopvang zit. Ik weet niet of je een kitten wilt?
Maar moet je maar eens kijken op www.kittenopvang-moederloos.nl Hun doen echt super werk en het is op dit moment erg vol.
Ik weet ook dat het reserveren van kittens daar geen enkel probleem is.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, ze wou net twee volwassen katten. En dat vind ik super!! :-)
Mensen lopen die zoveel voorbij...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Neva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2011 11:44
Locatie: Opmeer

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door Neva »

vind het ook super dat ze voor twee volwassen katten gaat, en dan ook nog twee...
helemaal goed, er zijn zat mensen die even een kat kopen, maar ze denkt er echt over na
dat zouden meer mensen moeten doen... mijn complimenten,,
I'm so in love with my cats ...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door nellebel »

ik zou gewoon gaan kijken als ik jou was. als er nu niks bijzit, misschien na je vakantie. en stel dat je nu meteen je droomkatjes tegenkomt en je betaald ze alvast zal het denk ik geen probleem zijn als je ze pas over 3 weken ophaald na je vakantie.
ik denk dan altijd meteen, stel dat ze er nu zitten ,die 2 die echt bij jou horen, en dan zijn ze straks misschien weg (is meer mijn tik hoor).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door Peet »

Super dat je voor oudere asielkatten wilt gaan! Zij verdienen ook zéker een kans.
(heb hier ook een asielzoeker en nog geen seconde spijt van gehad)

De voorpret is ook leuk hé. En veel hier rondlezen, heb ik ook gedaan, en veel van geleerd.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Op zoek naar een kat

Bericht door Jantina »

Ik ga sowieso geen katten nemen voor mijn vakantie. Dan zijn ze net een maandje bij me, en moeten ze weer 3 weken naar een pension. Dat lijkt me heel erg stressvol voor de katten. Het zal dus eind september worden als ik terug kom. (zou bijna de vakantie over willen slaan, hihi)
Mijn dilemma is; als ik nu ga en ik kom de 'droomkatten' tegen, dan moet het asiel er natuurlijk wel voor open staan om ze tot die tijd voor mij te reserveren(zelfs áls ik ervoor betaal) en dat doet niet ieder asiel volgens mij. Maar goed, er zijn misschien asiels die dat wél doen en dan ben ik die katten 'kwijt'. Al ben ik me er ook wel van bewust dat er meerdere matches kunnen zijn. Ik zal mijn katten heus wel vinden.
Ik hou gewoon de site dierenasiels.com in de gaten en mochten er echte leukerds bij zitten(wat ze allemaal eigenlijk zijn, maar ze moeten ook in mijn situatie passen) dan waag ik die stap wel! Tot die tijd blijf ik gewoon door lezen en door leren via o.a. deze site! :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie