Senna positief getest op FELV

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Forest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 okt 2010 11:13

Senna positief getest op FELV

Bericht door Forest »

Hallo iedereen,

Ik zit met een groot probleem.
Onze kat Senna is gisteren positief getest op FELV.
Op zich gaat het verder wel redelijk met haar, maar het punt is dat ik nog 3 andere katten heb.
Op aanraden van de dierenarts heb ik de andere drie apart gezet en eerst hun bakjes met bleek afgewassen.
Maar ja dit is een situatie die natuurlijk niet lang vol te houden is, de drie die opgesloten zitten gaan natuurlijk al snel aan de deur krabben en mauwen, het is ook niet helemaal eerlijk tegenover hun.
Dus ja, eigenlijk zoek ik een nieuw plekje voor Senna, alhoewel ik niet weet of ik daar dan weer goed aan doe.
Ze heeft een kleine plek in haar longen, waarschijnlijk een tumor, maar daar heeft ze nog geen last van.
Wel heeft ze voedselallergie, tenminste dat denken we, maar ik heb voer waar ze het goed op doet.
Maar is het wel eerlijk haar nu weer te verhuizen? Ze woont hier nu ruim een jaar....zat daarvoor in een asiel...
De enige optie die ik nu heb is inslapen.....bespaar ik haar dan een hoop ellende of doe ik haar tekort?

Ik hoop dat jullie raad weten, alvast bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Senna

Bericht door castratenkoor »

Heb je de andere drie een bloedonderzoek gedaan?
Ze kunnen al besmet zijn.

We hebben op het forum Flippie en haar personeel - die is ook FELV positief.
Misschien kun je daar goed tips krijgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: Senna

Bericht door KittyG »

Er is nog een ander alternatief ipv een asiel: stichting Dierenthuis vangt katten met dit soort aandoeningen op en verzorgen ze (heel goed) tot hun dood. Dit is geen asiel en dieren die daar heen worden gebracht worden ook niet herplaatst.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Senna

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 79&t=23625
heb je dit bericht gezien?
altijd het proberen waard denk ik, anders missch even met baasje Flip contact opnemen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Forest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 okt 2010 11:13

Re: Senna

Bericht door Forest »

Bedankt iedereen voor het meedenken!
De andere 3 katten zijn inderdaad getest en niet besmet.
Senna is 2 keer getest omdat ik het niet wilde geloven, ook de dierenarts stond voor een raadsel want Senna heeft wel haar probleempjes zoals voedselallergie en nu dan die tumor in haar long, maar ze doet het eigenlijk vrij goed. Voor de zekerheid werd er even bloed afgenomen....
Maar ja, ik hoor/lees dan ook weer dat die test niet betrouwbaar zou zijn.
Het is de test waarbij je 1 controlestip ziet om te weten dat de test heeft gewerkt, en dan komt er 1 stip tevoorschijn bij aids en 1 bij leukemie.
Senna was in de middag positief en later op de avond toen we met de rest gingen ook wer positief.

Met stichting Dierenthuis heb ik telefonisch contact gehad. Zij vertelden mij dan weer dat de test niet betrouwbaar was, dat ik het over 3 maanden nog eens moest testen.
Maar hoe hou ik de katten 3 maanden uit elkaar, das bijna niet te doen, 3 kattten in een slaapkamer en Senna de rest van het huis. Omdat die andere 3 elkaar hebben en Senna anders alleen zou zijn.
Maar de dierenarts zei dat het 99 procent betrouwbaar is, en dan 2 testen achter positief...dus ja.
Wat betreft Senna waren ze bang dat ze de verhuizing en de entingen die ze dan zou krijgen niet zou overleven, toch heb ik nog een mailtje gestuurd.
Ik hoop dan toch weer wat te horen...

Verder lees ik hier het een an ander over een enting tegen FELV, maar onze dierenartsen geven die niet omdat op de plek waar gespoten wordt vaak kanker ontstaat.

Toch snap ik het ook niet, we hebben Senna nu ruim een jaar, ze komen allemaal niet verder dan een paar stapjes de tuin in als wij daar ook lopen. Dus dan zou Senna het al in het asiel gehad hebben.
Wel heb ik 1 keer in een reismandje een kitten een paar uurtjes in huis gehad totdat de dierenambulance haar op kwam halen. Maar ze hebben eigenlijk geen contact gehad, mijn katten gingen wel even kijken maar de kleine bleef veilig achterin het mandje zitten.
Verder drinken en eten mijn katten gewoonlijk allemaal uit dezelfde bakjes...dus ik snap niet dat de andere 3 gezond zijn...( al ben ik daar natuurlijk wel blij om...)

Over Flippie heb ik inderdaad ook al het een en ander gelezen, ben gisteren aan het speuren geweest op het forum.
Ook het bericht over dat poeder wat Flippie nu krijgt heb ik gelezen....
Ben overigens erg blij voor Flippie dat het beter gaat.
Maar wonen daar ook nog andere katten in huis? Want dat is nu het grootste probleem.
Natuurlijk is het vreselijk dat Senna ziek is, maar de vreselijke verhalen die ik hier heb gelezen zijn bij Senna niet aan de orde, ze speelt, ze eet...en mager is ze zeker niet, ( iedereen noemt haar de witte Garfield..)
Ik kan niet zomaar negeren dat Senna ziek is, ze allemaal weer bij elkaar zetten en dan de andere katten ook besmetten, dat zou ik mezelf nooit vergeven. Maar Senna in laten slapen voelt ook niet goed, alhoewel de dierenarts zegt dat ze echt wel heel erg ziek is....maar ook zij geeft toe dat ze ook eventueel nog even mee zou kunnen. Maar ze zou de beslissing wel begrijpen, daar stuurt ze geloof ik ook wel een beetje op aan, vanwege besmettingsgevaar.
Want ook met aaien van Senna en dan de andere katten aaien durft zij geen risico te nemen.
En ook veel familieleden hebben een kat...
Maar ik ga inderdaad even een berichtje sturen naar de baasjes van Flip.
In ieder geval ben ik blij dat jullie willen meedenken.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Senna positief getest op FELV

Bericht door nellebel »

hoi amanda, ondertussen hebben we ook via PB contact gehad, mar lees nu je bericht hier.
je hebt dus al contact gehad met de FELV stichting. die poedertjes die flippie krijgt zijn voor haar weerstand, die genezen haar niet. en wat betreft een FELV enting is niet betrouwbaar. is totaal nog niet aangetoond dat deze werkt, daarom gegeven DA die niet, vooral niet als de besmettingshaard zo dichtbij is.
Een gezonde kat kan FELV overwinnen binnen 3 maanden, daarom moet je dan hertesten. dus daarom hebben je andere katten misschien niets. Senna kan het vanuit het asiel al mee hebben genomen en dat ze pas ziek is geworden nadat ze andere lichamelijke klachten kreeg. dus dat ze het wel al bij zich heeft gedragen maar toen pas zich manifesteerde. onze sjefke had het dus ook en bij hem kwam het tot uiting na zijn castratie. ws heeft onze flippie het van hem want zij is bij ons gecastreerd en kreeg toen geen last. zij heeft het ws van hem omdat zij chronische niesziekte heeft. zij is momenteel erg levendig en actief en niemand zal zeggen dat ze ziek is. alleen haar oogjes zijn altijd vuil, maar dat komt door de niesziekte. onze DA zegt ook dat ze weinig gezonde FELV katten zien omdat het vaak pas bekend wordt als ze ziek worden.
veel sterkte
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Senna positief getest op FELV

Bericht door BillyJean »

Hoi Amanda

wil je gewoon heel veel sterkte wensen en ik ga volop duimen dat de volgende test goed uitvalt. Bah, wat een rotziekte is het toch...en zo naar dat het ook voor je andere poezels zo lastig wordt. Want je kan een kat toch niet zomaar apart opsluiten, dan wordt zo'n beessie gek...
Heel veel sterkte!!! en de duimen draaien!!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Forest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 okt 2010 11:13

Re: Senna positief getest op FELV

Bericht door Forest »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie medeleven.
Vorige week heb ik de indeling in huis iets aangepast zodat het iets leefbaarder wordt.
Ik heb nu de deur tussen de gang en de woonkamer dicht, dus Senna kan alleen beneden komen, en heeft dus vaak de avond en middag aandacht.
De andere 3 zitten boven en in de gang, en die krijgen dus tegen bedtijd een kroelbeurt.
Ze zitten dus wel eens bij dezelfde deur maar niet aan dezelfde kant, eigenlijk was het zo altijd al toen alles nog open was.
Senna was heel vaak beneden en de andere 3 boven, alleen ik kwam niet gelijk op dit idee omdat ik ergens toch nog wel een risico zie dat ze toch dicht bij elkaar kunnen komen, al gebeurt dat in de praktijk niet heel veel.
Vanavond heb ik een afspraak in dierenkliniek Walenburg, ik had hier iets over Emil gelezen en ben dus erachteraan gegaan.
Helaas werkt Emil op het moment tijdelijk niet, maar ik hoop dat ze me toch kunnen helpen meer duidelijkheid te krijgen, en de test wordt nog een keer gedaan en ditmaal wordt het bloed ook naar het lab gestuurd. Ik vind het wel een beetje rot tegenover onze eigen dierenarts, maar in deze situatie wil ik echt een second opinion...
Ik moet maar blijven geloeven in een wonder....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Senna positief getest op FELV

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou haar aub niet laten inslapen als ze nog goed is!
Als we naar Flippie kijken (je hebt het album al gezien veronderstel ik?), kunnen we het daar toch niet mee eens zijn.
Ik begrijp dat je haar, als ze echt positief blijft, niet bij kan houden. Dat gaat niet voor je andere katten.
Ik begrijp dat je contact hebt gehad met de stichting Dierenthuis, zouden die haar eventueel willen opnemen? Want ik had gehoord dat ze dat niet deden van particulieren. Of klopt dat niet?

Verder ga ik uitspreken wat misschien al veel mensen gedacht hebben...
Sorry Wendy, ik wil er totaaaal geen druk op zetten, helemaal niet.
Maar als Senna positief blijkt binnen 3 maanden, dan moet er iets gebeuren. En dan hebben we 2 positieve katten. Eentje die niet kan blijven waar ze nu is, en eentje die dolgraag een vriendje zou hebben maar dat door die rotziekte niet kan...
Ik weet dat het te eenvoudig klinkt, want Flippie heeft chronische niesziekte, wat Senna dan weer zou kunnen overkrijgen. En als dan 1 van beide gaat, blijft de ander weer alleen achter en zo blijf je misschien bezig.
Anderszijds doen ze het momenteel nog beide erg goed. Misschien zouden ze nog wel een hele tijd van elkaar kunnen genieten... (ik weet niet wat de prognose's zijn, maar als ik het goed begrepen hebt weet niemand dat echt omdat er meestal tot inslapen wordt overgegaan?)
Maar het is een keuze waar de personeeltjes zelf moeten achter staan natuurlijk, en ten volle. En dat moet je inderdaad zelf kiezen, daar wil ik zeker niet in pushen. Ik wil er gewoon even op wijzen...
Ik weet dat dit niet zomaar te beslissen is, en laat ons natuurlijk eerst hopen dat Senna het nog overwint en binnen een aantal maanden negatief blijkt. Maar als dat niet zo is, en ze nergens heen kan... Als dit een alternatief zou zijn naast inslapen (want dat adviseren ze toch bij FELV?)....
Sorry, voor mijn harde woorden. Ik wil niemand kwetsen, of onder druk zetten en al zeeeker geen schuldgevoel aanpraten. Ik zie gewoon het beste voor de katten in kwestie en ik hoop dat iedereen dat snapt. Ik kan dan maar moeilijk het gewoon wegslikken. Maar ik wil zeker niemand kwetsen!

Ik hoop van harte dat Senna gezond blijkt over 3 maand! En dat je in het andere geval een oplossing kan vinden!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Senna positief getest op FELV

Bericht door nellebel »

hahaha valerie, je hebt onze gedachte gelezen. dat was ook het eerste wat mijn man zei dat ik hem het verhaal vertelde. Echter...nu komt de maar. enerzijds zijn we erg bang dat flippie (ondanks het feit dat ze het geweldig zou vinden) toch de stress niet aan zou kunnen. ook al is het gezonde spanning. er is toch een verandering, en het is de laatste tijd al zo kwetsbaar. anderszijds het feit dat we ons meteen aan senna zouden wennen en dus wederom verscheurt van verdriet zouden zijn als zij ziek zou worden. en ik weet niet of ik dat nog aankan. wist ik zeker dat flippie het zou overleven nu zou ik minder twijfelen, maar het gaat nu vrij goed en ze is nu ook weer een tijdje alleen. en zo bang dat ze het niet zou aankunnen. met sjefke was het liefde op het eerste gezicht en toch was ze gezonder na zijn dood. het risico van elkaar blijven besmetten met allerlei kwaaltjes blijft natuurlijk.
we hebben er echt dagen over nagedacht en gesproken en besloten om het nu niet te doen.
FELV stichting adviseerde ons dat toen al om zoiets nooit te doen. vanwege het verdriet wat je jezelf op de hals haalt, en zo blijf je eigenlijk altijd over met een zieke kat. dat zou voor mij dus niet eens de grootste reden zijn, maar nu de angst voor flippie. maar goed, begrijp dat er sowieso eve nde 3 maanden wordt afgewacht, en als flippie dan nog steeds stabiel is kunnen we het hier nog eens overwegen.
ik zou als senna echt positief blijft zo ook niet doorgaan, want dat is voor niemand goed zo. het kan ook per ongekuk een keer gebeuren dat via speeksel op kleding of handen het virus word tdoorgegeven, of er ontsnapt even een kat., want dat ze tot nu toe niet ziek zij ngeworden, wil niet zeggen dat de anderen niet besmet kunnen worden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Senna positief getest op FELV

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Ik kon me al niet voorstellen dat je er zelf niet aan gedacht zou hebben, maar niemand zei er iets van... En dat begrijp ik ook wel, het ligt nogal moeilijk.
Maar ik vind je uitleg duidelijk en erg verstandig. Flippie komt inderdaad op de eerste plaats. Dat ze er zieker van zou worden, had ik niet aan gedacht.
Ik vind ook dat het lastig is omdat je zo altijd met een zieke kat blijft zitten, maar als er geen alternatieven zijn... Wat dan?
Als Senna bij een speciaal asiel opgenomen zou kunnen worden, zou dat vast beter zijn, maar dan moeten ze willen...

Enfin ja, afwachten en hopen he. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Senna positief getest op FELV

Bericht door nellebel »

gelukkig neemt stichting FELV tegenwoordig wel katten op van particulieren. maar snap ook dat ze daar nog niet aan toe zijn. Ook omdat die stress voor senna ook een aanslag op haar weerstand kan zijn.
Tja en het is toch even die 3 maanden afwachten. 2x op een dag zo'n test doen heeft ook geen zin. vooral niet bij de snaptest. hopelijk meer duidelijk na bloedonderzoek via het lab. de vingertejs draaien hier.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Forest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 okt 2010 11:13

Re: Senna positief getest op FELV

Bericht door Forest »

Hallo iedereen...

Ben net gebeld door de dierenarts in Rotterdam, ookal hoopten we anders, Senna is echt besmet.
Ik ben inderdaad van plan om de 3 maanden uit te zingen en dan weer te testen, maar de dierenarts vertelde me wel, dat als ze dan negatief test, ze de ziekte nog wel in haar beenmerg zou kunnen hebben, dus eigenlijk schiet ik daar niets mee op.
Wendy, ik heb ook met de gedachte gespeeld om je gewoon te vragen om Senna op te nemen in jouw huishouden, maar wat voor Flippie geldt, geldt voor Senna ook. De stress.... En daarbij komt nog dat ik niet zeker weet of Senna Flippie wel aardig zou vinden. Ze heeft hier erg aan de andere katten moeten wennen, met 2 is het goed gekomen...met de derde kon ze het niet vinden. Al ligt dat misschien meer aan die derde kat, dat kan gewoon een krengetje zijn.
Daarbij komt inderdaad nog het vraagstuk of je dat een ander mens wel aan mag doen....de kosten van de dierenarts en voer etc. zouden wij wel op ons nemen....maar het blijft een doodzieke kat.
En inderdaad gaat 1 van de 2 dan toch als eerste......
Stichting Dierenthuis heeft al laten weten dat ze Senna niet willen hebben, want zo redeneren hun...dat gaat ze niet overleven. Alhoewel de dierenarts dat betwijfeld...maar ja, ik kan daar verder niets mee.
Ik zou hem kunnen laten bellen, maar ik krijg er al niet meer zo'n positief gevoel bij...
Gek gezegd lag Senna van de week diep in slaap op mijn schoot, en even dacht ik dat ze wegzakte.
Ik zou er dan gek genoeg min of meer vrede mee hebben, want haar vooruitzichten zijn natuurlijk gewoon slecht, en wat zou dan mooier zijn dan dat ze rustig in zou slapen...

Voorlopig hou ik dit gewoon nog wel even vol, veel gedoe met handen wassen, bakjes wassen ect.
Maar ik kan haar nu niet zomaar in laten slapen....voor nu zien we wel waar het schip strandt.
In ieder geval bedankt dat jullie meedenken.
jumper

Re: Senna positief getest op FELV

Bericht door jumper »

wat erg dat je kat felv heeft.
Ik weet via onze dierenarts dat er een opvang is speciaal voor katten met felv en/of fip, maar daar had je al contact mee gehad.
Wel een beetje een vreemde reactie van hun. Alle katten die ze daar hebben zijn ziek. Hoe zijn die er dan gekomen als ze jou kat niet op willen nemen ivm stress.?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Senna positief getest op FELV

Bericht door pearlsofpassion »

Ze nemen vooral katten over die in het asiel gediagnosiceerd worden. Want die dieren kunnen nergens terecht.
Die geven ze dan nog een goed leven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie