Buurtkatten terroriseren onze poes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
emikhout
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2011 10:01

Buurtkatten terroriseren onze poes

Bericht door emikhout »

Hallo,

Ik zit met een probleem en omdat het steeds meer verergert hoop ik een oplossing te kunnen vinden.

Wij wonen sinds november 2010 in een ander huis. De vorige eigenaresse was een grote dierenvriend met zelf 2 katten, maar van de buren begreep ik dat iedere kat welkom was bij haar en ze gaf ze ook altijd wel wat lekkers. Sinds eind januari hebben wij een poes, van toen 1 1/2 jaar oud, overgenomen van een ander adres, omdat ze daar neit klikte met de kat die er al woonde. De poes heeft een verleden waarbij ze toen ze een aantal maanden oud was van een flatgebouw is gegooid, toen gelijk gevonden en sindsdien in het asiel. Ik heb niet de indruk dat ze getraumatiseerd is door wat er gebeurd is, want ze is erg lief en niet schuw naar andere mensen toe.
6 weken na haar komst bij ons lieten we haar buiten, eerst binnen de tuin, toen ging ze zelf op onderzoek uit en dat ging ook eigenlijk altijd goed. Een aantal weken erna kwamen er al wat grote katten (ik vermoed katers) in de tuin snuffelen, miauwend (gemoedelijk) kwamen ze nieuwsgierig kijken. Echter dit pikte ze niet en ze ging gelijk tekeer tegen ze, waarop zij afdropen. Ze raakte daarna krols en toen waren de katten niet weg te slaan voor de deur! Ze is nu gesterriliseerd, dus dat probleem is over.
Helaas is het vriendelijke van de buurtkatten eraf. Ze wordt echt geterroriseerd. Telkens als ze buiten is wordt ze wel aangevallen, ze bijt wel van zich af, maar ze is klein, dus ze moet zich altijd toch overgeven. Laatst stond er een andere kat zelfs binnen, lag op de bank en zij eronder verstopt!! Ik jaag ze weg, maar ze komen telkens terug. Ze wachten haar zelfs op in mijn achtertuin. Helaas is het nu zover dat ze gewond is geraakt (grote bijtwond in haar staart) en voor genezing mag ze 2 weken niet naar buiten. Ze wil overigens nog steeds wel naar buiten.
Heeft iemand enig idee:
- Hoe het komt dat die katten zo tegen haar zijn?
- Wat ik ertegen kan doen?
Enerzijds vermoed ik dat zij, in hun ogen, in HUN territorium zit (misschien dat ze daarom al haar behoefte in onze eigen tuin doet ...), of het komt omdat ze krols geweest is en die katten wellicht katers zijn (en niet geholpen ...) en ze daarom telkens bovenop haar willen??!

Ik hoop dat iemand een verklaring/oplossing heeft.

Vr.gr.,
Esther
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buurtkatten terroriseren onze poes

Bericht door daantje »

Een verklaring heb ik niet, hoewel ik me wel heel goed kan vinden in het territoriumgedrag, daar zou best een stuk verklaring kunnen liggen.

Ik weet niet hoe groot je tuin is, maar je zou deze af kunnen zetten zodat andere katten niet meer binnen kunnen komen en jouw eigen kattie gewoon haar eigen rust kan hebben. Wij hebben zelf onze tuin ook afgeschermd en het bevalt ons zo gewelig goed! Het geeft ons en onze vier poezels enorm veel rust.
Er is in die twee jaar maar 1x een kat geweest die het heeft aangedurfd onze tuin binnen te dringen en die is van schrik daarna gewoon weggebleven :lol: . Ik vind het de meest mooie oplossing voor een hoop problemen ;-)

Een hoop wijsheid en sterkte toegewenst!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buurtkatten terroriseren onze poes

Bericht door castratenkoor »

Je eigen tuin catproof omheinen zou ik zeggen, eigen kat blijft veilig op eige terrein en anderen kunnen er niet in. Probleem voor aale kanten opgelost.
Tot die tijd kat binnen houden.

Als je eigenkat losloopt kan ze bij andere ook voor overlast zorgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Buurtkatten terroriseren onze poes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ook een kater gewond geweest.
Er valt inderdaad niet veel aan te doen tenzij zorgen dat de katten er niet meer kunnen komen of je eigen kat binnen houden.
Je mag zoveel achter de andere katten aan zitten of emmers water gieten, dat helpt allemaal niets...
Het kan goed zijn dat het komt doordat ze krols is geweest, spijtig dat ze niet op tijd geholpen werd... Katers onthouden poezen, en ze zal waarschijnlijk heel bang geworden zijn van die ervaring. Krols zijn is voor solopoezen nog veel erger dan voor poezen die wel andere katten gewend zijn, omdat ze de andere katten dus niet in de buurt willen hebben. Ze wil daar helemaal niet zijn, maar iets in haar trekt ze aan en dwingt haar te blijven, en dan zitten die katers nog aan haar lijf en doen haar pijn. Niet zo vreemd dat ze daardoor heel bang van hen geworden is, en daardoor hen dus niet meer de baas kan. Vroeger had ze zelfvertrouwen, was ze gewoon boos, niet bang. Nu ze bang is, is ze verloren en wordt ze aangevallen omdat ze niet gewoon wijkt en zich onderdanig opstelt.
Grootte heeft daar minder mee te maken, als de katers echt niet geholpen zijn, speelt dat natuurlijk wel mee.

Ik gebruik houtskorrels in de kattenbak en daar heb ik wel eens wat plasdoordrenkte van in hoekjes in de tuin gestrooid (zelf territorium afbakenen zeg maar) maar ik weet niet of dat wel werkte... alleszins niet lang...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Buurtkatten terroriseren onze poes

Bericht door jennli »

Ik sluit me aan bij het advies van Daantje. Tot die tijd je poes binnenhouden. Het vragen om naar buiten te mogen wordt na een week of twee echt stukken minder en je zult merken dat ze veel gelukkiger is als ze niet meer lastig gevallen kan worden door andere katten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Buurtkatten terroriseren onze poes

Bericht door JLC »

Ik had hier ook last van. Ik heb mijn tuin afgezet met netten. Mijn katten kunnen nu veilig buiten zijn.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie