Kan je een kat een bioritme aanleren?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Anne_Zwarts »

Ik heb geen last van mijn katten 's nachts, ik zorg dat ze overdag gewoon lekker actief zijn en wat minder slapen. Ze slapen eigenlijk de hele nacht door, lekker aan onze voeten! Dus het lijkt wel mogelijk...
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Robijn »

Ik heb gelukkig ook hele makkelijke katten. Ik neem de ene keer Robijn (9 jaar) mee naar de slaapkamer, de andere keer Gaudi (8 maanden) (samen gaat helaas nog niet; dan valt Gaudi Robijn lastig). De kat die ik niet meeneem, sluit ik op in de bijkeuken (anders gaat de kat die ik niet meeneem toch bij de slaapkamerdeur zitten vervelen, of hij/zij schiet de slaapkamer in als ik naar de wc ga, en dan valt Gaudi Robijn weer aan). Ik doe ook de deur van de slaapkamer dicht. Er staat zowel in de slaapkamer als in de bijkeuken een kattenbak, en een bakje brokjes en een bakje water. Beide katten slapen de hele nacht door! Rond half 8 's morgens wordt Gaudi wakker, en wordt ie actiever. Robijn blijft net zolang op bed liggen als dat ik lig, en staat pas op als ik opsta... Als ze echter in de bijkeuken zit, dan begint ze wel te miauwen hoor; rond half 8. Dan is ze het zat, en wil ze er bij!
Als ik de deur van de slaapkamer en/of bijkeuken openlaat, gaan ze allebei wel de huiskamer verkennen 's nachts of 's morgens vroeg. Dat doe ik dus niet!!!, want dan slaap ik minder goed. (bovendien hoor ik met open deur ook de klok tikken - zeer irritant!).
Maar met de deuren dicht, gaat het dus prima!!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pinguin »

Het is nog steeds feest voor snabbel. Ben nu aan het proberen hem bezig te houden met een voederbal s`nachts. In de hoop dat die mij en sproet met rust laat. Heb al door dat sproet niet achter die voederbal aan gaat en lekker blijft slapen.
Ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat door die kou snabbel s`nachts wat meer zou slapen Maar meneer denk daar nog steeds anders over. (verder is het een schat van een kat maar eentje met een hoop energie)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Anne_Zwarts »

hij is nog jong natuurlijk, die heeft hele andere dingen aan z'n kop dan rustig zijn ;-)
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
garfieldentommy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2012 15:13

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door garfieldentommy »

ik hou zelf mijn kittens wakker als we film ofzo aan het kijken zijn eer dat wij gaan slapen zijn hun ook moe en gaan braaf slapen

die hoor je pas rond 5 uur in de morgen maar dan moeten ze wachten tot wij wakker zijn voor ze los mogen worden in ons bed slapen mag pas als ze wat ouder zijn
al kan het best zijn dat we ze in de kattenkamer houden
manon3

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door manon3 »

Ik ben blij dat ik een poes heb die de hele nacht lekker doorslaapt.Komt natuurlijk ook omdat ze maar in haar eentje is en dus geen speelkameraadje heeft.
Toen ze wat jonger was speelde ze `s nachts wel vaak op de trap maar vanwege de burenoverlast geven we haar nu geen speelgoed meer `s nachts.Nu is ze overdag de hele dag wakker en slaapt de hele nacht door op ons bed.
En nu kunnen wij gelukkig ook lekker doorslapen. ;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pearlsofpassion »

Mijn poes slaapt in den regel ook gewoon de hele nacht door, zeker als ze bij me mag liggen. Dat heeft ze altijd gedaan zonder dat ik er wat aan deed.
Maar de jongens deden dan vroeger niet, zeker niet toen we hier pas samen kwamen wonen. Nu weet ik dus niet of ze slapen of ik erdoor slaap. Ik geloof dat Luis 's nachts nog wel eens rondwandelt, maar dat Cuzco blijft slapen.
Ze zijn overdag ook een stuk actiever dan in het begin...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Adriana »

:pdtkuku: 04.52 en twee rollebollende en stoeiende grijskaters op mijn bed..
joepie vrouwtje!! :pdtkuku:

toch maar even gekeken of alles in orde was en of ik al zin had om op te staan..
lekkere pot thee gemaakt en zag dat het eten op was.. dit zal zeker aanleiding zijn geweest voor Bolle om Maks, die stijf tegen mij aan lag te slapen, te wekken en (afdeling 'samen sterk') vrouwtje onder de warme dekens vandaan te krijgen.

Enzo doet hier nooit aan mee en ik denk zeker dat het ook wel met leeftijd :cathappy: + :cathappy: te maken heeft.
vanavond maar weer timerbak zetten met lekkere knabbels en wat natvoer voor rond 03.00 uur..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door manon3 »

Ik zet nooit voer klaar voor 's nachts voor onze poes en dat heb ik bij onze vroegere katten ook nooit gedaan.Eerlijk gezegd heb ik ook nooit geweten of dat wel nodig was.
De meningen hierover lopen nogal ver uiteen.
En aangezien poes nu gewend is dat ze 's nachts niks te eten krijgt ga ik daar ook niks meer aan veranderen.Anders wordt ik dadelijk ook midden in de nacht wakker gemaakt. ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door Adriana »

bij de bengels heb ik de indruk dat ze vier uur op en ongeveer 4 uur af gaan, zoals zo ongeveer in de koopvaardij. ze weten dat ze s nachts niet worden geknuffeld en er weinig aandacht is en Maks ligt meestal wel op bed. bij Bolle wisselt het en Enzo komt regelmatig langs, maar gaat dan doorgaans weer weg of op het randje van het bed liggen.
mijn ervaring is dat als het voer van de bengels op is en dat is overdag ook zo, ze veel wilder zijn dan wanneer ze plenty kunnen eten.
en ik ben begonnen om wat minder te voeren omdat ik aanneem dat ze zo langzamerhand wel een keer uitgegroeid zijn. maar het eten gaat in vlagen, soms nauwelijks en dan ineens krijg ik het niet aangesleept.
Bolle begon vanmorgen een slapende Maks te wassen en dat draait doorgaans uit op stoeien en omdat Bolle kleiner is heeft ie waarsch vannacht zijn kans waar genomen. Maks ploft met stoeien vaak bovenop Bolle, die zich daar dan moeizaam onderuit moet wurmen. en ach, ik hoef overdag niet naar een baas, dus het luistert niet zo nauw.
ik denk eer ze een jaartje verder zijn, dat het nachtelijk gespook wel stukken minder wordt.
en anders ga ik de wekker maar weer zetten en ze leren snel genoeg:
zo lang die niet is gegaan: geen voer/licht/knuffels.
maar daarmee dwing ik mezelf ook om op die tijd op te staan....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door achtpuntzes »

Gelukkig hebben min drie poezels allemaal hetzelfde ritme...

hier zijn ze vanaf een uur of 6 wakker.

als het baasje niet hoeft te werken, gaan ze vanaf een uur of 8 a negen het baasje wakker maken (lees miauwen en tegen de slaapkamerdeur aanspringen), dat vind ik niet erg, ben toch een ochtendmens.

de rest van de ochtend wordt er veel gespeeld en achter elkaar aan gerend, tot het begin van de middag, dan gaan ze met zn allen een paar uur slapen. zo om een uur of drie worden ze weer wakker, er wordt dan weer gespeeld, geknuffeld, af en toe beetje luieren, en dat houden ze vol totdat baasje gaat slapen. volgens mij wordt er het grootste gedeelte van de nacht geslapen...

geen problemen dus :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pinguin »

Adriana heb erg zitten lachen om je verhaal :lol: :lol: .

Snabbel is jonger dan jouw bengels dus ik vrees dat ik nog vele slapeloze nachten te gemoed ga. En snabbel zal denk ik overdag als ik weg ben erg veel slapen. De voederbal lijkt wel iets te werken maar zodra die op is dan hangt die als nog in mijn tenen.
Snabbel heeft trouwens een nieuwe mannier gevonden om mij in beweging te krijgen. gewoon met je poten om mijn blaas gaan staan. 5kg kat ip mijn blaas is erg pijnlijk. :lol: :lol:

Het valt mij op dat sproet ook steeds actiever word s`nachts.

(en de vogels slapen nu nog hou mijn hart vast voor het voorjaar)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pinguin »

Jaaaaaaa!!!!! de vogels fluiten weer vrolijk veel te vroeg, en wie zijn er om 03.00 klaar wakker Snabbel en Sproet!!! Baasje wij willen eten spelen en kroelen. Kortom wij willen aandacht want de vogels zijn ook wakker. Baasje is hier wat minder blij mee. Oordoppen werken niet.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door castratenkoor »

Door de weeks laten ze me wel slapen tot de wekker om 5.45 afloopt.
In het weekend zet ik de wekker 2 uur later. De katten denken daar heel anders over. Meestal zit ik ook dan 7 - 7.30 wel beneden.
Omdat ik allergisch ben voor katten mogen ze niet in de slaapkamer.
Vanaf 6.30 begint Timo of Bram dan tegen de deur te "fietsen".
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan je een kat een bioritme aanleren?

Bericht door pinguin »

Zouden ze het dan toch gaan leren? Heb nu al twee nachten lekker kunnen door slapen. Probeer ze nu ook aan te leren dat zodra ik mijn nachtlampje aan doe het kroel/etenstijd is. Daar voor probeer ik niet te reageren. En dat is soms erg lastig.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie