Katjes moeten overdag energie kwijt, maar hoe?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
neferitis1805
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2011 23:30

Katjes moeten overdag energie kwijt, maar hoe?

Bericht door neferitis1805 »

Ik heb twee kleine katjes van 3 maanden en ze wonen in een appartement op zes hoog.

Overdag laat ik ze NIET toe in de woonkamer want er staan simpelweg teveel dure spullen* waarmee ik ze niet 8 uur lang alleen laat. Met name een PC waarvan de kabels makkelijk uit de computer kunnen getrokken worden. De slaapkamer, gang en douche zijn overdag toegankelijk en daar kunnen ze geen tot minimale schade aanrichten. Daar staan katte- en voerbakken, 2 krabpalen van 1 m hoog, een mand en het e.e.a. aan speelgoed belletjes en balletjes. Ze hebben een vensterbank die ze kunnen bereiken waar ze wel eens naar buiten turen.

Ik woon alleen en ben praktisch bijna elke avond thuis. Dan staan alle deuren gewoon open en kunnen ze gaan waar ze heen willen. Dan is de woonkamer voor hun een genot om te kunnen springen van tafel, naar bank, naar tv toestel, naar vensterbank, de grond op en weer overnieuw. Toch vind ik dat ge-ren en gespring erg vermoeiend om op te letten. Ik vroeg mij af hoe het mogelijk is dat ze overdag wat meer energie kwijt kunnen, en waarmee? Ik zie genoeg plastic speelgoedjes staan in de dierenwinkel, maar ik heb zo het idee dat het na korte tijd weer gaat vervelen. En da's weer zonde van het geld en de ruimte.

*Er komt nog een vitrinekast, maar dat duurt echt nog wel ff.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Katjes overdg energie kwijt, maar hoe?

Bericht door MarjanR »

Over het algemeen spelen katjes overdag niet veel.
Bij zons opkomst en zons ondergang komen ze het meeste tot leven.
Het zogenaamde dol-kwartiertje.

"Toch vind ik dat ge-ren en gespring erg vermoeiend om op te letten"

Wat bedoel je hiermee?
Want als je dat vermoeid (zoals ik het lees) dan kun je je borst wel nat maken voor minstens de komende 10 jaar. (hoewel het met de tijd wel iets minder wordt...)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Katjes overdg energie kwijt, maar hoe?

Bericht door BillyJean »

tja, mijn ervaring is, dat de katten overdag toch veel slapen en 's avonds helemaal los gaan. Het zijn toch echt avond en nachtdieren

Misschien kan je wat denk-speelgoed aanschaffen?? maar of ze er mee spelen, is de vraag, dat is altijd afwachten.Misschien is het het handigst, dat je, tot de vitrinekast komt, je spullen in een doos op te bergen. Dus je woonruimte "catproof" maken.
Dan kan je 's avonds lekker ontspannen zitten ( en met ze spelen) Voor de avond is een laserlampje een succes
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katjes overdg energie kwijt, maar hoe?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou inderdaad de breekbare dingen veilig wegzetten en de katjes 's avonds lekker hun gang laten gaan. is goed voor ze al dat geren en gedraaf.
Ze hebben hier allemaal hun dolle buien, ook Sjaak van 13 jaar.
Mijn advies is dus de woonkamer cat-proof maken en alles wat kan vallen wegzetten.
In plaats van vermoeiend erop moeten letten kun je dan genieten van alle malle capriolen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Katjes overdg energie kwijt, maar hoe?

Bericht door Lovecat »

Zou je misschien wat mogelijkheden kunnen creëren waar het jonge grut wel op en over kunnen/mogen springen. Zou je misschien een hogere klimpaal kunnen aanschaffen, of de huidige verlengen, 1 meter is wel een beetje laag voor katten? Naast zo'n paal kun je weer kleine plankjes monteren of hangmandjes zodat ze daar lekker over kunnen rauzen. Katten bevinden zich graag op hoogtes, dus mijn advies is om zo'n soort constructie te bedenken.

Hun avondritme naar de dag verplaatsen is onmogelijk, katten, en zeker kittens van 3 maanden, zijn nu eenmaal druk en vooral actief in de avonduren.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Katjes overdg energie kwijt, maar hoe?

Bericht door Ilone »

Hoge krabpaal met veel klauter mogelijkheden is ook mijn advies.
En inderdaad totdat de vitrine er is, de breekbare dure spulletjes een opbergen.
Je kunt een (jonge) kat nou eenmaal niet verbieden te rennen en springen, dat is wat hun doen ;) Vooral kittens!

Ik heb zelf een telescooppaal en een krabpaal van 1 m 50, een boekenplank iets hoger en dan 2 hangmatten aan de muur, mijn zogeheten kattenmuurtje ;) Vinden ze hier geweldig.

Kong Kickeroo is ook een geweldig speeltje waar ze veel energie op kwijt kunnen.

En een ander forumlid, Adriana, heeft een katoenen kleed opgehangen waar ze in kunnen klimmen.
Dit is daar ook een enorm succes!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie