Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Houraira
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2011 14:11

Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door Houraira »

beste iedereen,

Ik woon momenteel in het midden oosten en ik heb onlangs een kitten (3,5 maand jong) van de straat geadopteerd.
Zij woont nog maar kort bij ons (twee weken) en heeft inmiddels de feline en rabies inenting gehad.
Verder is ze in goede gezondheid.

Nu vertrek ik a.s. week naar Nederland en kan ik geen logeeradres vinden.
Haar terug de straat op zetten vind ik geen optie. Ik MOET haar dus meenemen.

Nu zijn de eisen m.b.t. katten uit het midden oosten niet mals:
- chip (de stad waar ik woon kan ik dit niet laten doen dus moet haar ongechipt meenemen)
-rabies inenting (deze heeft ze maar moet officieel max 30 dagen voor de reis gegeven hebben. ik voldoe daar dus niet aan)
- titerbepaling (ik ga vandaag naar het ministerie hier die gezondheidsverklaringen afgeeft voor dieren)

Katten jonger dan 3 maanden vanuit het midden oosten komen sowieso nederland niet in.


Nu is mijn vraag aan de mensen met ervaring/verstand m.b.t. deze situatie:
1. In hoeverre zal Nederland controleren of ik aan bovenstaande eisen voldoe?
2. Is de kans niet aanzienlijk als we met officiele documenten en een reispaspoort kunnen aantonen dat ze gezond is dat ze niet moeilijk doen over de details?
3. wat gebeurd er als de douna je kat niet wilt toelaten? Komt ze in qarantaine en hoeveel kost dat ongeveer?

alvast vriendelijk bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat meenemen uit midden oosten vanuit Nederland. HELP!

Bericht door Adriana »

k heb een tijdje voor je zitten zoeken op import Nederland kat eisen, ook ivm je laatste drie vragen en inderdaad, allemaal beetje laatste nippertje..

http://www.noorseboskatten.net/informatie/wetgeving.htm
met veel links naar KNMvD en betr ministeries

http://www.licg.nl/x0/

http://www.dierendokters.com/images/sto ... reisen.pdf

Voor informatie over de import van levende dieren uit landen van buiten de EU naar Nederland,
raadpleeg de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) via Import Veterinair Online (IVO):
http://wisdom.vwa.nl/ivo/Start.do of neem rechtstreeks contact op: 078 – 6112100 / import@vwa.nl

k weet niet welk land je bedoelt met Midden Ooosten
De invoereisen van landen die niet in deze lijst staan kunnen via de website van IATA geraadpleegd
worden (http://www.iatatravelcentre.com > Country Information > Select your destination > Customs Rules;
more information > Pets)

dit is de site van de Nederlandse douane met ook informatie over de wettelijke consequenties van het overtreden van de regels.
http://www.douane.nl/bibliotheek/handbo ... 00-16.html
ik denk dat je hen ook een bericht zou kunnen sturen, wat ik in hun info tegenkom is dat import in Nederland ook afhankelijk is van de situatie mbt dierziektes in het betreffende land van herkomst

even over de beantwoording van je laatste drie vragen:
je geeft niet aan of je door de lucht reist of per auto.
k heb zelf geen ervaring met het invoeren van dieren in Nederland en vind het een beetje moeilijk een inschatting te maken van de risico's die je loopt en de mogelijke gevolgen die dat zou kunnen hebben. in alle gevallen boete en quarantaine, denk ik..
en al helemaal niet over of het makkelijk is een dier mee het land in te krijgen/smokkelen. ik zou altijd open kaart spelen, de situatie voorleggen en missch kun je via het consulaat een soort van 'visum/verblijfsvergunning' krijgen.
een douane-ambtenaar, die het dier aantreft zal gewoon de wet moeten uitvoeren, anders kan-ie zelf op het matje verschijnen bij zijn superieuren.
en ik denk dat het toezicht (douane en marechaussee) aan de grenzen de laatste tijd behoorlijk is verscherpt..
ergens in de links zul je info kunnen vinden over de kosten en duur van eventuele quanrantaine en anders zou je daar even zelf een berichtje aan kunnen wagen.

ik begrijp uit je berichten dat je binnenkort ook weer terug gaat. is er bijvoorbeeld bij of via de dierenarts geen adres te vinden waar ze tijdelijk kan worden ondergebracht totdat ze wat ouder is en wel wat makkelijker is in te voeren?

en welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: kat meenemen uit midden oosten vanuit Nederland. HELP!

Bericht door KittyG »

Is er in het land waar je woont een Nederlandse Ambasade? Ik zou zo brutaal zijn erheen te gaan, het probleem voor te leggen&wie weet is er een medewerk(st)er die de kat een paar weken voor je wil verzorgen. Wie niet waagt, die niet wint.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door Kattenbella »

De chip en de papieren zullen sowieso gecontroleerd worden. Er zal toch ergens een dierenarts in de buurt van het vliegveld zijn die dit kan doen.
Heb je overal rondvraag gedaan daarover. Wat de enting betreft, dat is lastig. Kan je je katje daar in quarantaine doen totdat ze weg naar Nederland mag.
Ben ook benieuwd om welk land het gaat en hoe ze daar zijn. Voor jou wel erg kortdag het uit te zoeken, maar ik zou info bij de douane vragen.

Zelf heb ik een paar Griekse katten die aan dezelfde voorwaarden moesten voldoen. Ze zijn hiernaartoe gevlogen en op schiphol heel goed ontvangen en behandeld.

Heel veel succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Houraira
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2011 14:11

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door Houraira »

@ Adriana. Bedankt voor de moeite die je hebt gedaan! Ik kan alleen niet het stuk vinden over de daadwerkelijke boetes en de quarantaine. Ik ben daar wel erg benieuwd naar.

@KittyG. De ambassade is ruim 800km verderop helaas en helemaal niet vriendelijk of behulpzaam dus jouw voorstel zal niet werken. Maar lief dat je meedenkt!

@Kattenbella. Nee de kat kan hier niet in quarantaine. Wel krijg ik hier een gezondheidsverklaring van het ministerie maar ik heb geen idee welke waarde Nederland daar aan hecht. Ik kan haar daarmee wel het land uit krijgen want dat gaat ook niet 1 2 3.

Hoe werden jouw katten op schiphol gecheckt en waar gebeurd dat eigenlijk?
Houraira
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2011 14:11

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door Houraira »

oh ja en ik ga per vliegtuig!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door Adriana »

ik kan zo 1/2/3 de boetes en quarantaine-tijden en kosten niet vinden in de documenten, dat kost me uren zoeken.. bovendien zal dit voor ieder geval anders zijn denk ik. in hoofdlijnen staat het in de douanewet, waarvan je dan sommige delen moet combineren met de regels van de voedsel+waren-autoriteit, ik bedoel maar.. ik ben daar geen expert in/geen ervaring mee..
boetes worden in een aantal gevallen opgelegd door een off van justitie en het gaat me iets te ver om daarover jurisprudentie op te zoeken..,

"Overtreding strafbaar
De Douane en verschillende opsporingsdiensten controleren of u zich aan deze regels houdt. Houdt u zich niet aan deze regels? Dan bent u strafbaar en kunt u worden vervolgd door de officier van justitie."

het snelst lijkt me, zoals ik je al eerder heb gesuggereerd, een klein berichtje te sturen of aan de douane.nl of aan de voedsel en warenautoriteit. links staan hierboven.
spreek van een noodsituatie en leg het uit, zeg wat je inmiddels gedaan hebt, waar je vandaan komt en vraag hoe lang de quarantaine-tijd is en welke kosten er aan verbonden zijn. som even op welke formulieren van welk land je inmiddels wel officieel in je bezit hebt en vertel even met welke vlucht je wanneer waar landt.
vertel ook dat het niet mogelijk was om hier 8 weken eerder mee te beginnen...

daar werken ook mensen en het zou kunnen zijn dat wanneer je gewoon open kaart speelt en vooraf wilt overleggen dat ze er missch een mouw aan passen.
zeg ook dat het dier in feite te jong is voor quarantaine omdat het nog bijgevoerd moet worden ivm aansterken en geeft de naam van je Nederlandse dierenarts door.

en oh ja, spreek het geval ook even door met de mensen van de maatschappij waarmee je naar Nederland vliegt. zij zullen uitstekende contacten hebben en veel ervaring en het kan zijn dat zij iets voor je kunnen doen/regelen..

mijn ervaring is dat ze vrij snel zullen antwoorden, ook in de weekeindes en als wij voor je moeten duimen, dan doen we dat, daar zijn we op het Forum erg goed in..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door ayla »

jaa zeker zijn wij goed in duimen! ben heel benieuwd hoe het afloopt en wat super dat je dit beestje mee wilt nemen!

nog even praktische tip, als je voor elkaar hebt dat het beestje NL in mag moet je van tevoren geloof ik een kennel reserveren in het vliegtuig waarmee je vliegt.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door pearlsofpassion »

Ik begrijp niet helemaal of ze nu net de lang of te kort geënt is op het moment van de reis?
Als het te kort is, zou ik haar gewoon in carantaine houden tot het in orde is (niet zo leuk, maar beter dan de straat). Tenzij je dat natuurlijk elke maand van plan bent, want dat lijkt me niet zo aan te raden.
Als het te lang is, zou ik vragen wat je dan wel kan doen, want elke maand gaan enten, dat kan toch ook niet?

En over die chip zou ik ook eens navraag doen wat de mogelijkheden zijn. Het lijkt me heel logisch dat een kat waar je mee reist gechipt moet zijn. Maar als je het niet in het land van herkomst kan laten doen, kunnen ze het misschien in Nederland doen? Als je daar pas bent?
Het kan dan wel dat ze de kat pas vrijgeven om het moment dat de administratie in orde is, dat weet ik niet...
alleszins, beestje moet toch kunnen reizen. Alles is nu wel kort op elkaar, maar die chip heeft niets met tijd te maken als ik het goed begrijp?

Ik denk dat het belangrijk is dat je contact kan opnemen met een instantie die je daar info over kan verschaffen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Houraira
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2011 14:11

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door Houraira »

Bedankt voor de reacties!

Ik ben eigenlijk al vanaf het moment dat ik haar had gaan bellen met de douane en het VWA.
het vervelende is dat ik van het kastje naar de muur werd gestuurd en uiteindelijk werd gevraagd te mailen.
Ik heb toen mijn situatie op de mail gezet maar alleen als reactie een mail gekregen waarin de toelatingseisen stonden m.b.t. het land waaruit ik reis.

Ik heb daarop gereageerd dat ik dus niet aan die eisen kon voldoen en waarom niet:
- chippen niet mogelijk
- rabiesenting van 30 dagen oud ook niet mogelijk vanwege haar leeftijd
- titerbepaling idem (niet mogelijk vanwege haar leeftijd, deze moet een aantal maanden na de rabies enting).

daarop kreeg ik als reactie dat een tatoeage nog mag tot 2 juli (tatoeren doen ze hier niet dus daar heb ik niks aan helaas).

Ik heb toen nogmaals aangegeven dat het vanwege haar leeftijd niet rond te breien is en kreeg toen als antwoord dat een kat van 3 maanden of jonger niet het land in mag (Nederland).

Maar ze is dus niet 3 maanden of jonger, ze is inmiddels 4 maanden (is ze geschat door de DA).
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: erg bereidwillend zijn ze niet bij het VWA en het enige wat ze doen is de regels kopieren en plakken maar qua deze uitzondering krijg ik geen bruikbare info.

mijn vragen m.b.t. quarantaine worden ook niet beantwoord.

Kortom: Ik zit met mijn handen in het haar en heb om die reden dit topic geplaatst in de hoop ervaringsdeskundige te treffen of mensen met nuttige tips.

Ik vind het erg fijn dat jullie zo meedenken en Adriana: natuurlijk heb je geen tijd/zin om dat uit te spitten! Ik wou dat ook niet van je vragen ik dacht alleen dat je misschien die link bij de hand had maar ik zal zelf wat meer gaan spitten in de wet.
Houraira
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2011 14:11

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door Houraira »

Ohwja..
De vliegmaatschappij is ingeschakeld. We horen morgen of ze mee mag vliegen en ze een plek voor haar reserveren op de vlucht. Verder hebben we een gezondheidsverklaring hier van het ministerie en moeten we nog een ding regelen en dan mogen we haar als het goed is zonder problemen uit dit land meenemen (want daar zijn natuurlijk ook wetten en regels voor).

iik hoop dus dat wanneer dat geregeld is (de uitvoer van de poes en de reservering op het vliegtuig, dus dat ze mee mag vliegen met ons)de rest van de reis (aankomst in Nederland) daardoor ook makkelijker gaat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door Adriana »

k zou de luchtvaartmaatschappij bellen en de zaak voorleggen. zij hebben dagelijks contact met de Nederlandse douane op Schiphol over dierentransporten en dit soort dingen/noodsituaties kun je het beste via de zachte manier proberen te regelen.
k weet niet of je in de woestijn/compound woont of dat je wat gemakkelijker naar een kantoor of naar de desk op het luchthaven kunt, want persoonlijk contact werkt vaak het beste.
overigens is reizen en dan zo lang in dat klimaat met zo'n hummel een bijzondere tak van sport, heb je daaraan gedacht?
en nog iets dat ik niet helemaal nog begrijp is: je hebt het over een logeeradres, met andere woorden jij gaat terug. en geldt dat ook voor poezenbeest?
en kan er echt/werkelijk/absoluut niemand in die tussentijd voor deze hummel zorgen totdat je weer terugbent in die zandbak?

k heb intussen even rondgebeld en de kans is groot dat ze op Schiphol in quarantaine gaat en waarsch net zo lang (weekje?) totdat duidelijk is dat ze rabiesvrij is, dan bloedonderzoek en test en na betaling zou je haar daarna kunnen ophalen, is het vermoeden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Houraira
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2011 14:11

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door Houraira »

Hihih.. Nee woon niet in een compound of in de woestijn gelukkig.

We hebben haar vanaf dag 1 getraind qua reizen: ze gaat vrijwel altijd mee als we ergens naar toe gaan (tenzij de situatie het niet toelaat) en ze gedraagt zich echt uitstekend.
Ze blijft braaf in d'r reistas zonder een probleem en ze kan prima tegen het autorijden etc.
Ook vind ze het los op schoot heerlijk al dan niet in vreemde omgevingen (restaurants enz).

De vlucht is ongeveer 2x 4 uur en we mogen haar bij ons houden. Van de hitte zal ze dus weinig merken aangezien het per vliegtuig is (en een ritje naar de vluchthaven met auto en airco).

Ja ik ga inderdaad terug en nee er is niemand die op haar wilt passen. Bijna iedereen uit mijn kennissenkring gaat op vakantie en de vriendin die wel op haar had willen passen heeft een doodzieke kat onder haar hoede met een besmettelijke aandoening dus dat risicio wil ik niet lopen.

We zijn van plan haar eventueel achter te laten in Nederland (mijn ouders zijn net zo kattengek en hebben een heel katvriendelijk huis) maar alleen als we zien dat het beter is voor haar.
Dus als ze het echt naar haar zinnetje heeft en op dr plaats is zijn we natuurlijk bereid haar daar te laten want haar welzijn gaat voor alles.

Maar als ze wel mee terug gaat gaan we natuurlijk in nederland direct alles regelen zodat we niet met hetzelfde probleem op de terugweg zitten. Maar dat is een andere kwestie.

wat lief dat je hebt rondgebeld!
Een weekje in quarantaine?...Is wel erg zielig natuurlijk voor dat kleine ding. Maar ja als het niet anders kan..(probeer natuurlijk ondertussen nog een andere oplossing te zoeken, dit is echt in geval van nood)

Heb je enig idee hoeveel de betaling zal zijn? moet ik denken in bedragen als een paar honderd euro of boven de 1000 zelfs?
(ik vraag het voor het geval je het toevallig weet, je hoeft niet weer te bellen hoor..hihi).
Houraira
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2011 14:11

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door Houraira »

Hoe gaat het eigenlijk in zijn werking? Mijn beeld is als volgt maar ik weet niet of dat klopt:

Je zorgt dat je voldoet aan de invoereisen.
Je reserveert een plekje voor je poes voor de vlucht.
Vliegmaatschappij checkt de papieren en geven akkoord, vlucht is gereserveerd.
Op vliegveld van vertrek wordt je tijdens het inchecken wordt het papierwerk van de poes gecheckt en als alles in orde is mag ze mee.

In Nederland aangekomen moet je haar aangeven bij de balie 'aan te geven goederen'.
Daar checken ze opnieuw of je aan de voorwaarden voldoet en voldoe je eraan kan je doorlopen.

Klopt dit beeld of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat meenemen uit Midden-Oosten naar Nederland

Bericht door Adriana »

dat is al een groot voordeel dat ze niet apart in een bench in een ander ruim hoeft..
wat me heel handig lijkt is een tuig, missch kun je dat nog aanschaffen en haar een beetje trainen. wij vervoeren onze katten altijd in tuig en op schoot en op die manier blijven ze veel rustiger.
en ik zou drinken meenemen en een injectiespuitje zonder naald, zodat je het in haar bekje kan spuiten. drinken zal ze van de stress niet doen en dan krijgt ze toch vocht naar binnen. en een paar dikke handdoeken en keukenpapier, want missch komt er toch een plas.
ze zullen op Schiphol constateren dat je niet helemaal voldoet aan de invoer-eisen en dan is het een kwestie van wie je treft en wat de inschatting is. dan zul je erg goed moeten overleggen.
geef haar wel gewoon aan want als je wordt gesnapt met kat in reistas, dan weet je zeker dat ze de wet heel strikt gaan toepassen. neem aan dat jullie dan apart worden genomen en dan kun je de situatie toelichten. en ook waarom ze nog niet is gechipt. dan is ook belangrijk dat je wellicht al contact opgenomen hebt met een dierenarts in de buurt van je ouders over het hele geval, zodat de douane weet dat jullie er serieus mee bezig zijn, maar beetje overmacht en alles aan gedaan en opvang geregeld enzovoorts..
en dan zou je geluk kunnen hebben of beetje pech en dat kan niemand van te voren voorspellen..
hoe heet ze eigenlijk?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie