Wakker en snurken

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Vince
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:36

Wakker en snurken

Bericht door Vince »

Gisteren hebben wij onze eerste kat opgehaald uit het asiel. Het asiel waarschuwde dat hij nogal pittig kan zijn, maar bij thuiskomst blijkt het de liefste kat te zijn en hij lag na een uurtje al op schoot! Hij lijkt erg tevreden te zijn met een thuis na een lange tijd in het asiel. Hij is een kruising pers en 10 jaar oud en een tikkeltje te zwaar.

Het valt ons echter wel op dat hij een snurkend geluid maakt tijdens het slapen, maar ook tijdens het rondlopen of liggen. De dierenarts van het asiel zegt dat we ons geen zorgen hoeven te maken zolang hij normaal eet en drinkt (wat hij volgens mij prima doet). Het viel me net echter op dat hij een paar keer zijn bek open deed als in een miauwende beweging, maar er kwam geen geluid uit.

We maken ons dus wel een beetje zorgen, herkent iemand dit?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wakker en snurken

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met je asieltijger!
als je nog contact met de asiel-da hebt, dan zou je kunnen vragen of hij snurkt omdat bij perzen het gezicht nogal plat gefokt is en dat heeft consequenties voor allerlei organen rond neus en ogen (traanbuizen, neusholte etc). en dat zou bij deze kruising natuurlijk ook nog wel een rol kunnen spelen.
wat zal-ie blij zijn met zijn nieuwe huis en gouden mandje!

van stress kunnen ze gaan hijgen en als ze het erg warm hebben dan ademen ze ook met bek open, herken je iets?
nee, ik zou me nog helemaal geen zorgen maken en heerlijk met hem knuffelen..
hij is zoveel tekort gekomen!
welk voer heb je meegekregen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wakker en snurken

Bericht door Admin »

Vince schreef:Het valt ons echter wel op dat hij een snurkend geluid maakt tijdens het slapen, maar ook tijdens het rondlopen of liggen. De dierenarts van het asiel zegt dat we ons geen zorgen hoeven te maken zolang hij normaal eet en drinkt (wat hij volgens mij prima doet).
Wij hebben er ook zo een die snurkt en ook als hij wakker is en in het raamkozijn zit te soezen, lijktie soms te snurken. Niks om je zorgen over te maken. En ja, overgewicht heeft ook bij katten met snurken te maken ;-)
Het viel me net echter op dat hij een paar keer zijn bek open deed als in een miauwende beweging, maar er kwam geen geluid uit. We maken ons dus wel een beetje zorgen, herkent iemand dit?
Ja, zo gapen de meeste katten. Net of hij heel hard gaat schreeuwen alleen je hoort niks. Ook gapen katten anders dan mensen, waarbij er bij mensen veel lucht uitgeademd wordt. Bij katten is dat niet zo, die maken meestal alleen een gaapgebáár (waarschijnlijk bij wijze van communicatie). Gapen bij katten onderling betekent dat ze elkaar op hun gemak stellen.

Geniet van jullie nieuwe kameraadje :-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Vince
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:36

Re: Wakker en snurken

Bericht door Vince »

Bedankt voor jullie reacties! We hebben bij het asiel een zak Smolke gekocht. Hij eet dit op zich goed, maar nu we 50/50 Royal Canin/Smolke geven, eet hij veel gretiger. Zijn uitwerpselen zijn wel iets dunner nu, maar ons is verteld dat dat vrij normaal is bij het wisselen van brok.

Hij is onze eerste kat en we zijn er erg blij mee. En te zien aan hoe hij nu op de bank ligt, hij ook!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wakker en snurken

Bericht door nellebel »

gefeliciteerd met je nieuwe huisgenootje. als je het niet vertrouwd met het snurken ga je even langs de DA. die kan de longetjes luisteren of die schoon zijn. ik heb tegenwoordig iets minder vertrouwen in het asiel, oftewel hun DA. onze flippie zou er ook overheen groeien met haar longetjes en die longen blijken erg beschadigd te zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wakker en snurken

Bericht door pearlsofpassion »

Hier ook eentje die lawaai maakt als hij gewoon ontspannen ligt en nog luider als het echt snurken is en hij in slaap gaat vallen.
Hij heeft het altijd gedaan, van kitten af, en ik maak me er dus geen zorgen in.

Ik denk wel dat hij iets moeilijker ademt dan andere katten, maar vast wel voldoende.
Als hij erg veel geluid maakt omdat hij met zijn pootje over zijn neus en zijn kin op zijn borst ligt, durf ik hem wel ietsje anders leggen (kopje meer omhoog) zodat hij gemakkelijker lucht krijgt. Maar ik denk dat het echt kwaad kan dat niet te doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie