Als de dood voor eet- en drinkbakjes

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maladine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2011 22:58
Locatie: Groningen

Als de dood voor eet- en drinkbakjes

Bericht door Maladine »

Hallo iedereen

Ik had een vraagje over mijn kat. Weet dat er overal staat dat ik eerst de dierenarts moet bellen, maar gezien het tijdstip en de klachten (die lichamelijk er zo goed als niet zijn, en verder ook niet "spoedeisend") dacht ik eerst hier wat advies in te winnen.

Heb een paar maand geleden een kat uit het asiel gehaald (11 jaar oud, en een schat!). Een ontzettend makkelijk beest die je bij wijze van spreken in een knoop kan leggen. wil er komende week sowieso even mee naar de dierenarts voor een algehele controle (omdat hij ook wat ouder is etc). Nou woont hij hier al een tijdje, en heeft nog nooit ergens problemen/Last mee gehad. Hij gaat niet naar buiten, en woon hier verder alleen.

Ineens vanuit het niets is hij als de dood voor zijn eet en drink bakjes. Durft er niet in de buurt te komen, en als ik hem er voor neer zet kijkt hij er even naar en rent dan snel weg. Verder geen dingen gebeurt (naar mijn weten) die hem getraumatiseerd zouden kunnen hebben, en hij was juist altijd super enthousiast als ik hem weer nieuw voer gaf. Uit mijn glas wil hij wel een beetje drinken, en na veel pogingen heb ik hem zover gekregen wat brokjes van de vloer te eten. Zijn snoepjes (stokje) reageert hij nog wel super enthousiast op. Hij heeft lichamelijk geen last, maar durft gewoon niet meer uit z'n bakjes te eten. Heb ze al op meerdere plekken verplaatst, heeft niet geholpen. Heb ook al andere bakjes geprobeerd, zelfde resultaat. Iemand die mij hier wat advies in kan geven? Ik ga sowieso komende week naar de dierenarts, en zal dit ook aankaarten. Maar aangezien ik hem nog wel wat kan laten eten en drinken lijkt het me geen spoedgeval.

Bij voorbaat dank!
groetjes, wendy
Laatst gewijzigd door Admin op 11 jun 2011 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Maladine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2011 22:58
Locatie: Groningen

Re: Apart

Bericht door Maladine »

Valt mij overigens nu pas op dat ik dit bij het verkeerde onderwerp heb geplaatst. Zou meer op zijn plek zijn bij Alles over de kat/Gedrag en opvoeding/Angstige kat.

Misschien dat een admin o.i.d. hem zou kunnen verplaatsen?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Apart

Bericht door Ilone »

Kan je in het bekkie kijken?
Of word je dan opgevreten :-P ?
Misschien andere bakjes proberen die groter zijn? Of ipv bakjes, schoteltjes/bordjes voor het eten.

Succes!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Apart

Bericht door Aziraphale »

Misschien raken zijn snorharen de rand en vindt hij dat vervelend? Maar het blijft vreemd dat hij zo bang reageert. Wie weet is hij toch ergens van geschrokken zonder dat jij het weet.
Drinkt hij ook geen water uit de bak? Heb je al een ander soort voer geprobeerd?
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Apart

Bericht door MarjanR »

Zou je een placemat kunnen neerleggen en daar het eten op kunnen serveren?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Apart

Bericht door castratenkoor »

Ik zou plat bord proberen en zoals je al aangeeft hem helemaal laten nakijken. Best kans dat hij last van zijn gebit heeft. En dat hij zijn etensbakjes associëert met pijn.
Katten eten niet graag uit smalle bakjes waarbij de snorharen de rand raken.
Ik voer mijn 8 katten van boterhambordjes en de brokken staan in fruitschalen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Maladine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2011 22:58
Locatie: Groningen

Re: Apart

Bericht door Maladine »

Bedankt voor het mee denken!

Mag zo goed als alles wel bij hem doen, het enige wat er gebeurt is dat ie een beetje verstoord op kijkt van "moet dat nou?" en vervolgens slaapt hij ook zo weer (geweldig beestje). Maar goed, voor zo ver ik kan zien (ben natuurlijk geen expert) ziet het er prima uit. Mag er zelfs lichtjes op drukken, en alsnog kijkt hij me alleen maar aan met een blik van "vermaak je, je of zo?"

Bakjes zijn laag bij de grond en breed zodat hij geen problemen heeft met zijn snorharen, heb ze op een dienblad staan (speelt nog wel eens met z'n brokjes, en anders mag ik elke dag stofzuigen). Schoteltjes etc. ook al geprobeert, maar krijg weer dezelfde schrikreactie. Heb hem inmiddels een paar keer zo ver gekregen dat hij een paar brokjes van de grond heeft gegeten, en wat water uit mijn glas heeft gedronken.

Verder is er ook niks verandert aan hem, nog even actief en sociaal als eerst. Z'n buikje voelt ook in orde, en mag overal aan zitten zonder dat hij laat merken dat het naar voelt.

Ga zo naar de winkel, en dan haal ik een ander soort voer voor hem op, maar denk niet zo zeer dat het daar aan ligt. Dat hij iets niet lekker meer vind ok, maar als ik hem voor z'n bakjes neerzet lijkt het wel of ze hem gaan op eten, zo snel springt ie weg. Dus echt bang voor zijn voer. Er is hier verder niemand geweest in de afgelopen anderhalf week, en hij gaat niet naar buiten. Vandaar, vind het zo raar! Nouja, nu eerst brokjes halen en zolang ik hem steeds wat kan laten drinken uit mijn glas is het nog niet spoedeisend. Anders ga ik er maandag mee heen!

Bedankt allemaal!
groetjes
Cerna

Re: Apart

Bericht door Cerna »

Ik denk dat je vraag wel in het goede topic staat. Katten met tand en tandvleesproblemen worden bang voor hun eten want dat associeren ze met pijn. Ik zou dus dinsdag naar de dierenarts gaan en kijken wat er in het bekkie aan de hand is want zelf kun je nooit zo ver achterin kijken. Vaak worden brokjes nog wel gegeten omdat ze die zo door kunnen slikken.
Wanneer je kat voor dinsdag helemaal stopt met eten dan zou ik eerder gaan want niet-eten is erg gevaarlijk voor een kat ivm risico's op leververvetting.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Apart

Bericht door daantje »

Ander voer, andere plaats om te eten, nieuwe (platte) bakjes...... Probeer dat even uit ;-). Als dit niet werkt zou ik dinsdag meteen even naar de DA gaan want dan zou het inderdaad een probleem met het gebit kunnen zijn ;-) . Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Maladine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2011 22:58
Locatie: Groningen

Re: Als de dood voor eet- en drinkbakjes

Bericht door Maladine »

Even een kleine update!

Ander voer gehaald, geen succes. @ Cerna snap je redenatie, en klinkt ook zeker erg logisch allemaal. Nadeel is alleen dat hij zijn stokjes (snack) wel vrolijk weg eet. Scheur ze altijd in stukjes, maar zelfs dan moet hij er nog flink op kauwen. Vandaar dat ik zo mijn twijfels heb bij tand/tandvlees problemen. Hij kauwt hier nog steeds vrolijk een end op los. Ook hoor ik hem zijn brokjes kapot bijten als hij ze eet. Ik sluit het nog steeds niet uit, en ga ook zeker morgen naar de dierenarts, maar zet er zo mijn vraagtekens bij!

@ daantje Klinkt allemaal erg logisch inderdaad, en waardeer je goede advies maar heb jammer genoeg alles al geprobeerd zonder dat het heeft geholpen.

Nou heb ik hem er vanochtend een beetje in geluisd. Heb door middel van een spoor van lekkers naar zijn bakjes toe hem weer in de buurt laten durven komen. Heb onder zijn eetbakje ook nog wat lekker gelegd, en om dat te pakken te krijgen moest hij er echt in de buurt komen. Uiteindelijk na een paar moeilijke blikken is hij (held op sokken) er voor gegaan. Na het lekkers te hebben opgegeten stond hij even heel verwonderlijk naar zijn bakjes te kijken (alsof hij ze voor het eerst zag). Toen voorzichtig wat gedronken en gegeten! Verder liep hij ook weer rustig/normaal weg toen hij klaar was. Sindsdien heeft ie lekker liggen slapen, dus heeft nog geen eet/drink neigingen weer gehad, maar hou de goede hoop dat hij over zijn angst heen is.

Ga morgen alsnog naar de dierenarts, maar ben er al een stuk geruster op. Was vanaf dag 1 al een uniek (op een heel goeie manier) beestje. Dit zal wel een van zijn rare fratsen geweest zijn! In ieder geval bedankt voor het mee denken allemaal, en zal het resultaat van de dierenarts morgen ook even plaatsen!

groetjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Als de dood voor eet- en drinkbakjes

Bericht door castratenkoor »

Ik heb net zoiets met een kat gehad. Die kreeg ik weer aan het eten door rond te lopen met een blik voer en dan steeds een kwak op de vloer te laten vallen. En dan volgde hij en vrat onderweg alles op.
Ik heb laminaat dus dan kan dat wel, daarna met een dweil mijn sporen nalopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Als de dood voor eet- en drinkbakjes

Bericht door nellebel »

zal hij toch wel ergens van zijn geschrokken. gelukkig gaat het nu wat beter.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie