Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door sanneyvonne »

Hallo allemaal,
Ik post bijna nooit iets, maar heb altijd veel aan dit forum. Ik hoop dat jullie me in deze situatie advies kunnen geven.
Ik woon op het moment met twee poezen (eentje van 5 en een kitten van 7 maanden) op een etage op tweehoog. Er is een balkon, waar ze regelmatig halsbrekende toeren uithalen. Dit vinden ze allebei erg leuk - mijn oudste poes heeft voordat we hier ca 9 maanden geleden kwamen wonen, in een huis met een tuin gewoond en ze is een echte jager.
Nu ben ik met mijn vriend aan het praten over samenwonen. We willen dit het liefste doen in een nieuw huis, maar in het centrum van amsterdam kan dat nog best even duren. Een van mijn eisen is dat er minstens een balkon moet zijn voor de katten.
Nu heb ik toevallig een geweldige grachtenwoning gezien waar ik meteen verliefd op was; het is echter op drie -en vierhoog zonder balkon. Deze vraag is hypothetisch, omdat ik nog niet eens weet of we worden uitgenodigd, maar kan ik het mijn katten aandoen om ze in een huis zonder "buiten" te laten wonen? Ik wil het huis in ieder geval zien, wellicht valt er een soort mouw aan te passen.
Ik ben geneigd te denken dat het geen goed plan is, maar hoor toch graag jullie advies.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door Dafpoetser »

Tsja, geheel kat-afhankelijk denk ik, ikzelf heb een ex-straatschoffie uit Rotterdam, is nu binnen (ik woon 2 hoog) en mag niet op het balkon, maar hij WIL niet eens...hij is zo blij dat ie binnen mag zijn!
Een kat zonder "buiten" kan dus erg gelukkig zijn, en dat is het antwoord van mij op jouw vraag.

Greetz,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door KittyG »

Hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar zorg er dan voor dat er binnenshuis voldoende te doen is voor de katten! Sowieso zijn ze met z'n 2-en, dus dat is goed! Maar katten moeten kunnen klauteren, klimmen & naar buiten kunnen kijken.

Een goede grote krabpaal&eventueel planken door de woonkamer (onder het plafond) heen waar ze over kunnen wandelen.
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door lieke81 »

Je zou eens moeten kijken wat je katten doen als ze nu niet naar buiten mogen/kunnen.
En je kan natuurlijk je appartement zo inrichten dat je katten genoeg te doen hebben binnen.
Misschien kan je een raam wel zo afschermen dat ze lekker de buitenlucht kunnen opsnuiven en
toch wat van buiten mee krijgen.
De katten van mijn vader mochten de eerste 2 jaar gewoon naar buiten, maar na een ongelukje moesten ze binnen blijven en om eerlijk te zijn vinden ze het helemaal niet erg.

Veel succes Lieke
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door KoosjeCato »

Ja, wat doen ze precies op dat balkon? Is het het klimmen, klauteren en toeren uithalen wat ze zo mooi vinden of is het het buiten zijn? Je zou inderdaad even kunnen proberen hoe ze het vinden als ze niet het balkon opmogen. Wel spannend hoor, woning zoeken in Amsterdam! Helemaal in het centrum!
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door sanneyvonne »

Bedankt voor jullie reacties!
Wat ze op het balkon doen is voornamelijk in de zon zitten, naar vogels kijken en over en door het gaas heen naar het balkon van mijn buurvrouw klauteren (helaas geen kattenliefhebster). Ze zitten ook veel binnen, maar ik heb het idee dat ze het wel erg lekker vinden om "eruit" te kunnen.
Dit eventuele huis is niet erg groot (54m2 geloof ik), maar wel met twee etages, dus op zich genoeg ren-ruimte.
Ik zou inderdaad eens een test kunnen doen met de poezen binnenhouden, hoewel ze hier natuurlijk weten dat ze naar buiten kunnen, dus dan voelt het waarschijnlijk erg onrechtvaardig voor ze.
Zeker spannend, een huis in het centrum zoeken... als deze het niet wordt, blijf ik hopen op een stadspaleisje mét buitenruimte! ;-)
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door lieke81 »

Je kan ze natuurlijk altijd laten wennen aan een tuigje en dan lekker mee nemen naar het park...
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door castratenkoor »

Mijn mening is dat het best kan werken, stel je hele woning ter beschikking van de katten en geef ze genoeg krabpalen en ander spannend speelgoed.
Ik heb b.v. een vensterbank bekleed met ribvloerbedekking, vinden ze heerlijk uit te strekken en klauwen in te slaan, maar ook er zitten en naar buiten kijken.
Als je je vensterbanken ter beschikking stelt aan de katten ipv aan geraniums e.d. zullen ze best gelukkig zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door Adriana »

sanneyvonne schreef: Er is een balkon, waar ze regelmatig halsbrekende toeren uithalen. Dit vinden ze allebei erg leuk -
heb je je gerealiseerd dat katten niet kunnen vliegen? ik weet niet hoe hoog dat balkon is, maar een smak naar beneden is niet zo gezond voor nieren en andere ingewanden, laat staan voor hun botten. als je regelmatig meeleest, dan weet je wellicht dat een gebroken poot doorgaans 6 weken benchrust betekent en een forse dierenartsenrekening...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door sanneyvonne »

Ja, als Amsterdamse ken ik genoeg katten die van twee-drie-vierhoog naar beneden zijn gevallen (dit overigens vaak op miraculeuze wijze overlevend) - ik probeer er dus ook op te letten. Balkon is deels afgezet met gaas, maar niet volledig. Gelukkig zit er een plat dak onder mijn balkon, waardoor het in feite maar 2 meter hoog is.

Bedankt verder voor jullie tips! Ik zie mezelf alleen nog niet met katten in tuigjes door het vondelpark wandelen, maar wie weet :smile:
Kitttyfriend
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:41
Locatie: Leiden

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door Kitttyfriend »

Ik heb zelf nu 3 binnenkatten.
Woon ook op een flat 2 hoog aan een doorgaande weg waar meestal hard gereden wordt. Omdat ik niet wil dat mijn katten doodgereden worden hou ik ze binnen. De 2 oudste zijn 5jr oud en leren we nu om aan een tuigje mee naar buiten te gaan. Mijn 3de kat vind ik daar nog wat te jong voor die mag momenteel nog even helemaal niet naar buiten deze is pas 9wkn.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door pinguin »

ik denk dat het heel erg afhangt van je katten. maar ze kunnen denk ik best binnen wennen. mits ze genoeg te doen hebben, zoals de meeste voorgangers hier ook zeiden. wat ik vroeger deed als ik voor binnen katten zorgde als de mensen op vakantie waren. voor dat ik weg ging verstopte ik snoepjes of andere dingen om ze af ten leiden van het binnen zijn. want ze mochten dan niet naar buiten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
jumper

Re: Met twee katten op bovenwoning zonder balkon?

Bericht door jumper »

Ik zou gaan uitproberen of je je katten nu binnen kunt houden. Mss dat je dan wat wijzer word of je katten echt het balkon nodig zijn of gewoon uitzicht.
Plaats reactie