Veel te jong zwanger?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door pearlsofpassion »

Bovendien zou ze buiten kunnen gaan bevallen.

Mijn poes is ook eens per ongeluk zwanger geworden (Kleintje is daar een kitten van) en die kwam nooit buiten (tenzij toen ze krols was natuurlijk), maar die ging wel buiten bevallen als je ze liet doen. Ze was er zeker zelf in gebleven met haar binnenvachtje terwijl het 's nachts nog vroor. Gelukkig hebben we haar binnen kunnen houden.

Ze legde haar kittens ook steeds op de koude vloer tot ik de perfecte nestdoos gebouwd had (2 in elkaar eentje plat eentje rechtop zodat er een flap hing waar ze onder kon en de rest eigenlijk volledig dicht was).
Dus zo verstandig zijn ze uit zichzelf niet...

Let goed op na de bevalling ook, als de moeder begint van de kittens weg te lopen, moet je ze toch een ander thuisje zoeken, ookal zijn ze dan al een paar maanden. Ik weet niet of je weet of Steward met andere katten kan, maar als ze een solo-kat is, kan ze ook niet met haar kittens blijven. Dan zal ze desnoods van huis weglopen om hen te ontwijken (Kleintjes moeder was ook solo-kat en dat hebben we dus te laat gemerkt).
Dus als je het niet weet of ze met andere katten kan, gewoon op letten. Ze gaan dan niet blazen, maar gewoon stilletjes wegkruipen en vb wildplassen van de stress.
Mijn poes was natuurlijk wel al 4 jaar alleen, de meeste jonge poezen doen daar niet zo moeilijk over, maar je weet maar nooit...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

We gaan het proberen maar serieus....ik zit hier ook de hele dag naast een openstaande deur te werken besef ik nu! En de winkeldeur natuurlijk. En als Stewie naar buiten wíl...... oioioi.
Weet iemand toevallig hoe snel na de bevalling moeder onder het mes mag?

Laten we hopen dat het de rest van de zomer ijskoud is en regent!
haha..
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9349
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou wel wachten tot de kittens wat ouder zijn, 6-8 weken of zo.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

Ik heb er nooit bij stilgestaan of onze poes een 'loner' is of niet.
Denk het niet als ik zie hoe ze met de hond omgaat.... en de kippen en konijnen.....
álles vindt ze leuk en interessant, (al leggen vogels en muizen natuurlijk wel het loodje na een tijdje)..
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door pearlsofpassion »

Uit haar omgang met andere dieren kan je dat niet altijd aflezen, het is vooral belangrijk of ze met andere katten in contact is gekomen tijdens haar opgroeien.
Maar ze is nog erg jong, ze zal het vast nog wel leren ookal krijgt ze het er even moeilijk mee.
Ik zal wel weer overgereageerd hebben. ;-)

Maar los daarvan, moet je wel erg zeker zijn dat je de deur kan dichthouden. Desnoods moet ze minstens 3 deuren van de winkel verwijderd zijn en je begint vanaf vandaag met je kinderen te leren de deuren dicht te houden.
Het is erg belangrijk.

Koude of regen zal haar niet tegenhouden als haar natuur vind dat het buiten moet. Vele rustige plekjes in huis geven, kan wel helpen, zodat ze daar haar zin in vind.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Catfish »

Hoe ze omgaat met andere dieren zegt niks over hoe ze met soortgenoten overweg kan.
Ik heb hier sinds december een logeerpoes, een echte solo-diva. Na een half jaar moet ze nog niks van mijn jongens hebben...
Ze is nu de hele dag buiten (is veel in de tuin, mijn jongens komen niet buiten) en slaapt 's nachts op haar eigen kamer, van alle gemakken voorzien.
Mijn hondjes (heb ook een logeerhond ;-)) daarentegen vindt ze geweldig. Thuis heeft ze ook een hond (ja, zij is de baas), en dat is haar vriendin.
Binnenkort kan ze weer naar een eigen huis, en wat zal ze blij zijn!

Ik hoop ook dat je haar binnen kan houden....
Sterkte met de kittens, en met je jonge bijna-moeder.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9349
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door castratenkoor »

Ook na de bevalling moet je haar echt binnen houden, dus net zoals Valerie al zegt, b.v. drie deuren verwijderd van de winkeldeur.
En je kinderen goed africhten! Als ze liefde voor dieren en de natuur hebben dan moet dat lukken toch?!?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

We gaan ons best doen!

Echt hoor...ik ga het proberen.

maar het begint al goed.
Zojuist wil ik haar binnen roepen en wat denk je?
Ze kijkt me aan zo van: 'ja, dáág!!".
en wég trippelt ze! zo het bos in......
en passant nog even een blik op de konijnen in hun hok zo van: 'arme hokbeesten..haha'

Nee, het zal me nog wat geven.

Onze winkel ligt aan het huis vast, met enkel een tussendeur.
Uiteraard staat de winkeldeur met mooi weer open, en race ik de hele dag tussen keuken en winkel heen en weer. (met koffie enzo, je kent het wel) Manlief werkt in de keuken, achter de winkeldeur, en ik werk achter in de winkel, naar de achterdeur, die ook altijd open staat voor leveranciers ed....
Zoonlief fiets door de achterdeur in mijn werkplaats naar binnen....dwars door de winkel, de keuken in, de kamer door, de andere achterdeur weer uit de tuin in die helemaal rond loopt om het bedrijf heen en om dan, na een minuut of 5 weer bij mij uit te komen.
Leuk toch? haha!!

Die jongen moet dus wat discipline bijgebracht worden, en manlief ook, en vooral ikzelf, en dan hebben we poes nog....

Ik zat daarstraks te denken.....(ja, ik voel me echt een beetje zwanger) 'mag ze wel op het aanrecht springen? (wat ze nog steeds doet omdat daar haar eten staat omdat anders de hond haar brokken opeet) En er weer af? Mag ze rauw vlees zo dacht ik? (ik mocht dat niet toen ik zwanger was) en.... mag ze de kattebak verschonen kwam toen spontaan in me op!! euh....kattenbak verschonen....kattenbak? OHHH !!! KATTENBAK? BINNEN BLIJVEN?? Ahum.... we hébben helemaal geen kattenbak!!
Stewart doet het helemaal niet op een kattenbak!
Gossie....... dat zal ze dan toch moeten leren.
Nou, ik zal haar eens binnen proberen te krijgen. Lijkt me hoogste tijd worden. we hebben nog véél te doen!

tot later lieve kattenmeisjes!
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door MarjanR »

Ja, je hebt inderdaad nog veel te doen en aan te leren.
Kun je moeders niet opsluiten in een kamer apart wanneer ze bevallen is?
Ik zit zomaar te denken hoor.
Mijn neefjes zijn nu gedrilled dat ze de tussendeur dichtdoen voordat ze naar buiten lopen.
Maar dat weten ze nu vanaf hun geboorte en nog gaat het soms wel eens mis, gewoon omdat ze kleine jongetjes zijn en zoooooooooveel andere dingen zijn om aan te denken (ze zijn 7 en 9)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

Nou meisjes. Onze Stewie is begonnen hoor!
Ze heeft er al 2....

Maar ohoh, wat is ze DIK!!! Echt, ik denk zeker al 2 weken lang elke morgen dat ze wel jongen zal hebben, en uiteindelijk is het nu 'pas' zo ver....

nou, ik ga weer kijken hoor! :-)
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Mirjam86 »

Spannend! Hopelijk gaat alles wel goed... Laat je het nog even weten?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Minoes32
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jul 2011 21:44
Locatie: IJsselmonde
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Minoes32 »

Weer een goede les voor in de toekomst gelijk castratie doen of sterrilisatie.
Wie van ons nooit jaloers is geweest op het vermogen van de kat om de dagelijkse zorgen te negeren en volledig te relaxen?.
jumper

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jumper »

ik hoop dat de bevalling goed is gegaan en dat iedereen het heeft overleefd.
Ik ben direct met 3 of 4 maand naar dierenarts geweest. Eerder kwam mijn kat niet buiten.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door Mirjam86 »

Hoe is de bevalling verlopen?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
jammerdan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:09
Locatie: Achel
Contacteer:

Re: Veel te jong zwanger?

Bericht door jammerdan »

Hoi!
beetje hectische tijd geweest hier..... (en ik dacht dat jullie niet geinteresseerd waren)
maar bij deze:

Stewart heeft maarliefst 5 jongen gekregen! (Josh, Marie, Kristen, Jackie en Rod Stewart)
Om 19.00 uur de eerste, om 20.00 de tweede. Om 12 uur was ik toch wel erg ongerust omdat er niks meer gebeurde, maar uiteindelijk heeft een vriendin me naar bed gestuurd. toen ik om half 4 sóchtens ging kijken, had stewie 5 kittens!
De kleinste woog 105 gram, en de dikste (een rode kater) woog maarliefst 132 gram!
Inmiddels zijn ze bijna een week oud. 2 rode katers, 2 zwart.witte poesjes en een bont poesje.
Onze grootste heer weegt al 250 gram, en de kleinste dame 200.
Volgens mij gaat dat wel errug goed!
Bella de hond, ligt hele dagen voor e doos te kijken, en als stew ff weg is geweest, begint bella tegen haar te grommen. liefst zou hij de poesjes zelf voeden.

Inmiddels zijn hoogstwaarschijnlijk alle kittens al voorzien van een baasje, en de afspraak voor stewie's castratie staat nog niet vast, maar gaat wel zsm plaats vinden.

Stewart is trouwens (zo blijkt wel) een geweldige moeder.
Naar onze winkel
http://www.debabykraam.nl

[youtube]http://youtu.be/3e7MtCnTaTE[/youtube]
Plaats reactie