Is mijn Sphynx zwanger?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
zdenka
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2011 09:31

Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door zdenka »

Beste kattenvrienden,

53 dagen geleden is mijn is mijn lieve Sphynx uit logeren geweest naar een potentiële man.
Ze is daar nog 2 dagen krols geweest en de man deed goed zijn best, maar mijn dwarse dame, sloeg hem vaak weg en miauwde dan hard!
Het personnel van de katten weet daarom niet zeker of hij er wel echt in geweest is :oops: .
Inmiddels zou ze dus een dag of 50 zwanger horen te zijn, maar kweetnie hoor :ethink:
Ze is wel heel aanhalig enzo, maar haar tepels zijn niet dikker.
Wel is ze iets ronder, maar ze krijgt nu ook kittenvoer wat ze erg lekker vind en dus misschien ook gewoon wat meer eet!
Moeten tepels persee dikker worden als een poes zwanger is? en had dat nu al moeten gebeuren?
Zijn er nog meer manieren om erachter te komen, behalve een echo?
Ik wil haar nu nl geen onnodige stress bezorgen, voor het geval dat ze toch zwanger is.
Hoop wat terug te horen, met goede tips, want ik ben zooooo benieuwd.
Groetjes Zdenka
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet er niet veel van, maar moet je bij een zwangere poes niet zowiezo een echo laten doen, of toch eens bij de DA op controle gaan? Net zoals een vrouw bij de gynaecoloog?
Je moet toch ook weten hoeveel kittens er zijn, om tijdens de bevalling te weten dat er geen achterblijft.
Je weet toch wat je anders moet doen? Ben je goed voorbereid op de bevalling? Ben je al erkent als cattery?

Maar goed, als ze meer dan anderhalf jaar oud is, en ze voorheen al een paar keer krols geweest is, zou de krolsheid normaal langer moeten duren dan 2 dagen. Aangezien het bij haar dan niet zo lang geduurt heeft, kan je er vanuit gaan dat hij goed zijn best heeft gedaan en erin geslaagd is. Als je weet dat er voor elk kitten meerdere paringen nodig zijn, dan weet je wel dat hij het vast meer dan eens goed gedaan heeft.
Vele poezen vallen nu eenmaal de katers aan, en zeker als ze de kater in kwestie niet kennen. Daarom moet de kater ook haar in het nekvel vastbijten, anders kan hij haar nooit dekken.
Katers doen poezen ook serieus pijn tijdens de dekking, en dat is nodig voor de ovulatie. Pas als hij hevig genoeg geweest is, en ze genoeg gestimuleerd wordt, komt er een eisprong en dus een kitten en daarom zijn er vele paringen nodig voor een paar kittens.
Maar het is dus niet vreemd dat de poes erg van zich af bijt. Hoe zou je zelf zijn?

Wordt dat altijd zo gedaan van de poes bij de kater te laten gaan? Ik zou juist (biologisch gezien) het omgekeerde verwachten...
Maar goed, het was toch maar voor even, en aangenaam is het voor haar nooit.

Ik zou toch eens naar een DA gaan of eentje aan huis laten komen. Ik vind toch dat ze minstens eenmaal gecontroleerd moet zijn voor haar bevalling...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door Adriana »

zdenka schreef: Ik wil haar nu nl geen onnodige stress bezorgen, voor het geval dat ze toch zwanger is.
welkom ;-) op het Forum!
als een bezoekje aan een dierenarts door jou nu al wordt beschouwd als onnodige stress, dan zou ik er maar snel aan wennen en met haar langs je da gaan. t zal zeker niet de laatste keer zijn en het is altijd goed om katzels te wennen aan andere omgevingen en vervoer en niet te vergeten dierenartsen..
wij kunnen op een afstand niet zien/voelen enz of ze zwanger is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door castratenkoor »

Als je verstandig bent laat je na de bevalling ook door de da controleren of ze wel goed "leeg" is.
Als je poes geen da bezoeken aan kan, lijkt het me eerlijk gezegd ook niet verstandig ermee te fokken.
Ik neem aan dat je lid bent van een raskat-club. Is er geen fokker die je kan helpen?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
zdenka
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2011 09:31

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door zdenka »

Bedankt voor jullie reacties, bij deze alvast wat antwoorden op jullie vragen.
Ik heb haar aangemeld en ze heeft een catterynaam ja, dus wat dat betreft geen probleem.
Haar krolsheid duurde wel iets langer, maar omdat ik 150 km moest rijden voor haar mannetje en alleenstaande mammie ben van 4 kleintjes, moest ik dat even inplannen en was ze al 2 dagen krols voordat ze bij haar man arriveerde.
Verder heb ik ook informatie ingewonnen wat betreft de bevalling en daar zeiden ze dat er tussen elk kitten max een half uur mag zitten en dat de poes weeen houdt zolang er kittens in zitten, mocht er geen kitten komen, maar ze is niet ontspannen, moet je naar een dierenarts gaan.
Ik ben ingelicht door de fokker en die zegt dat ze zo min mogelijk stress moeten hebben voor en tijdens de bevalling, het is geen geldbesparing hoor, dat ik liever niet naar de DA ga!
Helaas heb ik nog van niemand gehoord of het ook mogelijkis dat je poes zwanger is, maar na 50 dagen nog geen opgezette tepels heeft?
En moet het tepeltje zelf dikker worden, of de hof er omheen?
Het is mijn eerste keer zoals jullie wel zullen merken en ik vind het net zo spannend als mijn eigen zwangerschappen, maar al die tegenovergestelde adviezen maken me wel verward en ik ben bang om het fout te doen!
In ieder geval bedankt tot zover en ik hoop op nog meer berichten terug.
Liefs Zdenka, Medusa en Kyra
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door pearlsofpassion »

Dat weten wij echt niet hoor, of ze zwanger is of niet en dat van die tepels.
Daarvoor moet je bij mensen zijn die ervaring hebben met nestjes. En dat zijn wij niet...

Waarom bel je niet naar die fokker die je helpt? Of naar de DA?
Dat zou logisch zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door Adriana »

zdenka schreef:Helaas heb ik nog van niemand gehoord of het ook mogelijk is dat je poes zwanger is, maar na 50 dagen nog geen opgezette tepels heeft?
En moet het tepeltje zelf dikker worden, of de hof er omheen?

In ieder geval bedankt tot zover en ik hoop op nog meer berichten terug.
misschien heb je intussen een beetje op het Kattenforum rondgekeken en dan zou je ontdekt kunnen hebben dat wij in het algemeen niet zo van het 'nestjes krijgen' zijn, dus hebben wij daar weinig ervaring mee.

nog een tip: een sphynx is een onnatuurlijk ras en staat bekend om talloze gezondheidsklachten die verband houden met zijn gebrek aan beharing: vachtloosheid en doorgaans gebrek aan oogwimpers.
dat geeft voor die dieren over een breed terrein bijvoorbeeld problemen met stofwisseling omdat ze hun temperatuur maar moeilijk op orde kunnen houden, huidproblemen en problemen met de ogen.
ik weet dat je vraag ergens anders over ging, maar heb je dat in je overwegingen meegenomen toen je het besluit nam om ermee te gaan fokken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door Ilone »

Heb je een foto van je sphynx, van de bovenkant genomen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me toch een bizarre manier van katten fokken als de poes een zo goed als voldragen zwangerschap heeft en je niet eens zeker weet OF ze wel zwanger is. Lijkt me toch dat je in dit stadium de kittens zou moeten zien bewegen.
Verder lijkt het me echt link de poes niet onder medische controle te hebben.
Zelf fok ik niet maar ik zit wel dicht in het fokkerswereldje van een gezond ras.
Zeker bij een ongezond ras - zoals Adriana ook aandraagt - zou ik extra attent op alles zijn.

Wat me verder stoort in dit topic, is dat je vragen bij ons plempt en vervolgens alle antwoorden afwijst.
Waarom dump je de vragen dan hier als je geen antwoorden en adviezen blijkt te willen?

Ik kan er simpelweg met mijn kop niet bij zulke gezondheidsrisico's te nemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door Anne »

En ik kan er niet bij om nog meer (naakt)katten op de wereld te zetten terwijl asiels en opvangs vol zitten en het moeten hebben van subsidies en vrijwillige bijdrages van dierenliefhebbers :evil:
Naast dit alles, vind ik het dierenmishandeling om zoiets onnatuurlijks, zoals een naaktkat die geen vacht heeft om zich warm te houden, te vermeerderen of er uberhaupt aan mee te willen werken :evil:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door Roos en Minousch »

Asiels en opvangs zitten vol met huis tuin en keuken katten, en niet met raskatten...

meestal met een paar weken moet je al opgezette tepels zien, en in ieder geval al wat dikkere buik, dat is makkelijk te zien met een sphynx. Niets mis mee met een sphynx mits de ouder dieren zijn getest op bepaalde dingen.. zoals hcm, dat is iets wat veel voorkomt in dit ras, verder hebben ze niet veel problemen, maar even reclame maken, stap over op kattenplaza, daar krijg je zeker meer respons...want ze zijn hier tegen alle nestjes hoe goed voorbereid ze ook zijn.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door Adriana »

niets mis met een sfynx?...... -> alles mis met een sfynx!
geweldige gezondheidsklachten onder meer door de vachtloosheid,
geen wimpers en geen snorharen.. moet je dat willens en wetens een katzel aandoen?

bij peterbald en sfynx aan de basis erg veel inteelt, als je beide ontstaansgeschiedenissen uitpluist, ... gatver..

verder nooit meer iets gehoord van deze mevrouw..
en op dit Forum reclame maken voor een ander forum komt ook niet zo sympa over..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door Roos en Minousch »

in zoverre reclame dat andere forum zitten meer mensen met verstand van fokken..daarom, en hier kom je er gewoon niet verder mee.

ps de sphynx is ok niet mijn ras.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door Adriana »

je hebt gelijk en het was indd eerder een verwijzing dan reclame, zoals wij ook wel eens verwijzen naar barfplaats.nl
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lien88
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2011 01:55

Re: Is mijn Sphynx zwanger?

Bericht door lien88 »

Hallo Zdenka,

Ondertussen zal je al wel geweten hebben, of je poes effectief zwanger is geweest al dan niet.
Laat me even iets weten.
Ik heb nl exact dezelfde vraag.
Ik vind het heel jammer dat mensen met een slipnestje of een eerste nestje niet verder geholpen worden met advies via het internet, mn op kattenforums..
Ik ken het fenomeen..
Ik hoop dat je voor jezelf goed bent weten om te gaan met alle negatieve commentaren in bovenstaande reacties op je oproep.
Ikzelf ben een échte kattenliefhebber (geen beroepsfokker ofzo, zelfs geen hobbyfokker, want ik ga niet voor jaarlijkse nestjes, eerder occasioneel, al is dat tot nog toe niet het geval geweest). Mijn liefde voor katten is er gekomen met onze eerste kat, de Heilige Birmaan. Daar wou ik heel graag een nestje mee. Maar helaas is dat niet mogen zijn, twee van de kittens werden doodgeboren, en de andere twee kittens heeft onze poes niet aanvaard, ik heb alles geprobeerd om ze zelf te kunnen voeden, en verzorgen, maar na twee dagen, zijn ze gestorven.. Ik heb onze poes, duidelijk niet het moedertype, direct laten steriliseren na deze ervaring. Nu zijn we onlangs verhuisd, en één van onze poesjes, een Scottish Fold (voor de criticasters op dit forum : ja, ik ben op de hoogte van de idee die er bij jullie heerst over het Scottish Fold ras, dit zou nl ook een ras zijn met afwijkingen), is zwanger geraakt van een slipnestje, nadat deze eventjes is kunnen ontsnappen doordat één van de verhuizers een deur had opengedaan, waarop een nota stond geschreven dat die moest worden dichtgehouden (daar huisden onze poesjes eventjes, voor tijdens de verhuis zelf).. Ze is drie dagen weggebleven. Deze poes is duidelijk zwanger lijkt me.. ttz ze is toegenomen in gewicht, niet weinig.. Ze eet veel, meer dan anders.. Haar buik is opgezet, ze is ook om en bij de 45 dagen zwanger.. Maar.. de tepeltjes zijn niet opgezet..
Mensen die kritiek willen geven : graag u onthouden van reactie.
Ik begrijp ook niet, waarom mensen persé willen reageren, om vervolgens totaal naast de kwestie een discussie te gaan opstarten.. Ik lees bvb een reactie van iemand, op de vraag van Zdenka, die zegt : waarom post je je vraag op het forum ? ik weet het niet.. Tja, ik zou eerder zeggen, als u het antwoord op de vraag niet weet : reageer dan gewoon niet.
En ja, ook ik weet dat het gewenst is een DA te raadplegen, en dat zal ik ook wel doen.
Maar.. laat niet weg dat ik even mijn vraag mag posten op het internet.. niet ?
Anders was het bestaan van kattenforums nl overbodig.. niet ?
Ook is het zo, dat degenen die het niet kunnen nalaten hun ongezouten mening te geven, naast de kwestie, nieuwe forumleden gewoon wegjagen..
Dat is trouwens één van de redenen dat ik niet op kattenforums kom..
Omdat élke vraag die men stelt, gewoon eindigt op een debat over het wel of niet fokken van katten.. enz enz..
Ieder individu beslist hierin voor zichzelf.
En nu wil ik géén reacties, dat ik me zogn. niet in zou laten met het leed van katten in asielen, want ik heb deze zomer zélf nog drie kittens opgevangen, die anders sowieso in het asiel waren terechtgekomen.. Van in onze omgeving zijn deze kittens, alle uit een ander nest, elk met hun eigen verhaal, en omdat ik bekend sta in de buurt als kattenliefhebber, vraagt men mij soms of ik het kitten er kan bijnemen, om het een goed onderkomen en verzorging te geven.
Ook, heb ik twee katten, die uit het asiel zijn gehaald.
Hopelijk stemt dit bericht even tot nadenken.. De kritieken die ik kom te lezen overal, zijn echt heel kort door de bocht. Als mevrouw wil fokken met haar Sphynx poes, dan doet ze dat gewoon, dat is haar beslissing, en we moeten ervan uitgaan dat het een weloverwogen beslissing is.
Niet haar acties in vraag stellen, mevrouw stelde een vraag op het forum, het komt erop aan, die vraag gewoon te beantwoorden, indien men het antwoord erop kent.
Andere topics, zoals het wel of niet fokken met bep. rassen, kunnen gewoon in een specifieke daartoe opgerichte topic worden geplaatst, neen ?
Plaats reactie