Vermoedelijk niesziekte?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
jeroen1988
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2011 20:12

Vermoedelijk niesziekte?

Bericht door jeroen1988 »

Beste allemaal,

Wij hebben hier inhuis 3 katten, die nooit buiten komen, waarvan er 1 al maanden flink aan het snotteren is, op de gok een maand of 3 a 4 al. Nu ben ik vanavond eens verder gaan zoeken op internet wat het kan zijn. ter info, deze kat is ongeveer 15 a 16 jaar oud.


dit zijn de symtomen van de niesziekte:

Koorts (onbekend, lijkt er niet op)
Bindvliesontsteking (conjunctivitis) (onbekend)
Tranende ogen en een slecht terugtrekkend knipvlies (tranende ogen zeker (meestal 1 dezelfde oog) terugtrekkend knipvlies onbekend)
Loopneus (zeer zeker, vroeger altijd 1 neusgat, sinds een paar dagen de 2de ook)
Laten hun eten en drinken staan (steeds meer, eerst zeurde die om extra eten, nu zit zijn bakje de volgende dag nog half vol)
Vaak heeft de kat ook dunne ontlasting (diarree) (niet)
Alles gaat in de meeste gevallen gepaard met niezen (niest heel vaak)

extra info:
Ademt regelmatig met mond een beetje open, en zijn ademhaling hoort.
Kuchen
Hoesten (alsof er een haarbal in de weg zit)
Zoekt rustige plekjes op om te liggen en slapen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: vermoedelijk niesziekte?

Bericht door pearlsofpassion »

Snotteren is niesziekte ja.
En dat is al maanden bezig? :shock:
Daar moet je mee naar de DA hoor! Klinkt heel erg ernstig :-( Dit had je al veeeeel vroeger moeten doen!
Kans is reëel dat het al tot een longontsteking is geëvolueerd als ik je symptomen hoor! Volgens mij is je kat heel erg ziek! :-(

Zijn de katten ingeënt?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jeroen1988
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2011 20:12

Re: vermoedelijk niesziekte?

Bericht door jeroen1988 »

Dat is inderdaad al maanden bezig, in het verleden eigenlijk alleen het snotteren, en meer niet...

Nu is het snotteren dan wat meer geworden, en het niezen gaat (op de gok) wel tot 100x op een dag, dan bedoel ik niesjes, dus bijv. 5x niezen achter elkaar zijn 5 niesjes.

Ook omdat die nu ook minder eet en steeds de rust opzoekt in een hoekje achter een tv meubel, dacht ik ik ga eens verder zoeken, ook omdat ik eigenlijk helemaal geen ''verstand'' hebt van kattenziektes.

Ook omdat ik nog thuiswonend ben, dacht ik dat mn ouders er wel bij zouden zijn... Ik zal ze eens informeren dat het zeker verstandig is om eens langs gedaan bij de DA.

Dan nog een vraagje (voor mij helemaal onbekend, en kan ik ook niks over vinden op internet), wat is een prijs voor een consul, en een eventuele behandeling of kuur? (ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat? Onze katten hebben nog nooit iets gehad o.i.d) Want ik hoor wel eens dat een DA een duur (maar nodig!!) uitstapje kan zijn, dus vandaar die vraag.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: vermoedelijk niesziekte?

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe langer je wacht hoe duurder het wordt. Dat is nogal logisch. Als je zelf ziek bent moet je toch ook niet wachten tot je in het ziekenhuis beland? Dat is toch ook duurder dan gewoon op tijd naar de huisarts gaan? Wel bij katten is dat ook zo.

In je nick staat 1988, ik ga ervanuit dat dat je geboortejaar is? Dan ben je even oud als ik!
Moet je dan echt aan je ouders vragen of je naar de DA mag gaan?
Ik ging op mijn 16e al zelf naar de DA...

Je had al moeten gaan van de eerste niesjes, en eigenlijk zijn inentingen ook aan te raden. En zeker de basisinentingen als kitten.
Als je nog eens zo lang wacht is de kat misschien dood.

Sorry hoor, maar ik wordt hier inderdaad kwaad van!
Je kat is doodziek doordat hij niet verzorgd wordt bij ziekte, en je denkt aan geld? :shock:

Als je er op tijd bij bent kost dat enkel consultkosten (zo'n 10-20 euro) en een AB-kuurtje (dat weet ik niet). Maar nu.... Kan een zalfje bovenop komen (en dan moet je nog tijd maken om hem stipt te behandelen elke dag, ook als hij dat niet leuk vind, ik hoop dat dat gaat). Zal wel een deftige AB kuur worden. En misschien zijn er wel opname nodig als hij er echt heel erg aan toe is (en dan lopen de kosten natuurlijk snel op).
En zelf als het nu 100 euro kost. Ga je dan gewoon niet?
Als de kosten oplopen heb je dat enkel aan jezelf te danken...

Ik kan toch moeilijk geloven dat je nog nooit naar een DA bent geweest. Dat heb ik gewoon nog nooit geweten...
Hoe zijn ze dan gecastreerd geraakt? :eeh:

Vreemd allemaal hoor...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: vermoedelijk niesziekte?

Bericht door Catfish »

Naar de dierenarts, en wel morgen!!!
Als je dieren hebt draag je daar de verantwoording voor!!
Verder hou ik me maar stil.......... Arme kat.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: vermoedelijk niesziekte?

Bericht door jennli »

Ik ben bang dat je al te laat bent. Ga liefst vanavond nog naar de dierenarts, buiten het spreekuur kun je ook terecht voor spoedgevallen. laat je kat niet onnodig lijden. Er is een kleine kans dat ze nog geholpen kan worden. Jammer dat je er nu pas mee komt. Je had het weken geleden simpel kunnen oplossen. Houdt er rekening mee dat niesziekte besmettelijk is. Zodra een andere begint te snotteren of niezen, gelijk naar de dierenarts! Ga je niet, heb je spoedig geen kat meer in huis.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: vermoedelijk niesziekte?

Bericht door nellebel »

mijn flippie heeft chronische niesziekte en is met momenten ook erg benauwd geweest. ik wil je niet wegjagen hier door mijn reactie, maar ik snap het echt niet. als je zo'n beesje in elkaar gedoken ziet zitten piepend en snakkend naar adem. sorry hoor. Als mijn flippie al wat rochelt zit ik rechtop in bed en ga echt niet door met slapen van zie het maar.ik blijf bij haar tot het beter gaat, of sta binnen 2 minuten bij de DA. of je nou verstand hebt van katten of niet, dit ziet een blinde toch nog.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: vermoedelijk niesziekte?

Bericht door Zuri »

Zucht... lekker vlot dat je nu aan de bel trekt als je kat al maanden ziek is. :shock:
Ga je zelf ook nooit naar de huisarts als je wat hebt?

Ik sluit me aan bij de vorige reacties; een kat houden kost geld en als je maar lang genoeg wacht met naar de dierenarts gaan dan lopen de kosten vanzelf op...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vermoedelijk niesziekte?

Bericht door Anne »

Dus de kat is al maanden aan het snotteren en niest nu zo'n 100x per dag? Ik had allang bij de da gezeten inplaats van info te zoeken op een kattenforum. Wij kunnen jouw kat niet genezen daarvoor moet je als de bliksem naar de da!!
Waarom zijn je ouders eigelijk nog niet geweest?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Vermoedelijk niesziekte?

Bericht door Ilone »

Kinders...

Aan de hand van wat ik heb gelezen, vind ik het nou eigenlijk niet zo nodig om hem zwart te maken om het feit dat er nog niet naar de DA is gegaan, of dat er naar de kosten wordt gevraagd.
Er staat per slot van rekening (woordspelletje ha, ha.) nog bij "dat een DA een duur (maar nodig!!) uitstapje kan zijn".
Niet iedereen is zich bewust van de kosten, en niet iedereen weet direct wanneer naar een DA te gaan.
Ik zie het in mijn eigen familie bijvoorbeeld, mijn tante..."DA? Waarom? Ze zijn toch niet ziek?"
En voor hun is dat een serieuze vraag. Kan je boos om worden maar schiet niks op.
Beter geef je gewoon tips, waar diegene wat aan heeft, ipv iemand verwijten naar de schoenen te gooien.
Daarnaast zijn niet alle ouders over 1 kam te scheren. Wij weten niet hoe de thuis situatie is en hoe de onderlinge verhoudingen thuis zijn. Dus om dat te zeggen dat iemand oud genoeg is om zelf naar de DA te gaan...
Ik vind het al wat dat hij is gaan zoeken naar wat het kan zijn, omdat het erger is geworden.
Natuurlijk hadden wij er sneller bij geweest. Wij hadden dit, en wij hadden dat.
Niet iedereen weet of begrijpt dat.
Ik lees in de teksten van de TS dat hij bereid is om naar de DA te gaan, en dat hij bereid is om kosten te betalen. Alleen wil hij een schatting van wat het kost. Wegens geen ervaring.
Is toch niet erg??

Jeroen,
Wat al gezegd is, ik zou naar de DA gaan met de kat. Zeker gezien de leeftijd en de klachten.
Eigenlijk inderdaad al weken geleden, maar dat is nu eenmaal te laat.
Maar wacht er dan nu niet te lang mee oke?!
Als ik naar mijn DA kijk zijn de kosten voor een consult rond de 30 euro.
Dus dat ben je zowiezo ongeveer kwijt.
Daarnaast moet je rekenen op kosten van evt onderzoeken en/of medicijnen, maar daar is geen schatting van te maken, wij kunnen van hier niet zien wat de DA gaat doen/onderzoeken ;)
Het kán flink in de prijzen lopen ja. Maar dat hoort nou eenmaal bij het hebben van een huisdier.
Succes met je kat!
Hopelijk is het niet te laat en kan er nog wat aan gedaan worden!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Vermoedelijk niesziekte?

Bericht door Lovecat »

Dankje Ilone, voor even een ander geluid, sluit me bij jou aan.
Ik denk niet dat ts dit nog leest, na alle commentaren, dus de kat is er niet mee geholpen, hopelijk is ie toch naar de da gegaan!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Vermoedelijk niesziekte?

Bericht door Ilone »

Sja, misschien maak ik me hierdoor niet zo geliefd, maar ik vind het soms een béétje te ver gaan...
of je nou verstand hebt van katten of niet, dit ziet een blinde toch nog.
Nee, niet iedereen "ziet" dat. Sorry, maar da's echt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vermoedelijk niesziekte?

Bericht door pearlsofpassion »

Mijn eerste bericht was oprecht om te helpen.
Het tweede werd ik gewoon kwaad van omdat ik niet de indruk had dat er daar in actie geschoten werd.
Er werd precies gewoon met de schouders opgehaald en rustig gekeken of een DA misschien een goed idee was. Eerst eens opzoeken hoeveel dat kost....
Sorry, als ik zou horen dat mijn kat doodziek is zou ik minstens opspringen en direcht een DA gaan zoeken. En die kosten die komen later wel in mijn hoofd.
En daarom heb ik plots zo gereageert.

En ik vind het op je ouders afschuiven ook wel gemakkelijk. Maar misschien is het gewoon omdat ik dezelfde leeftijd heb en daar totaal anders mee om ging.... Ik heb altijd de afspraken voor de katten gemaakt. Zelfs toen ik 15 was.
Dat is ook fout van de ouders als ze dat verwachten, maar dat was bij ons niet zo. Ik nam dat gewoon zelf op mij. Ik besef dat dat uitzonderlijk is, maar hier zijn er nu eigenlijk wel volwassenen genoeg die verantwoordelijkheid kunnen nemen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vermoedelijk niesziekte?

Bericht door Anne »

Ik vind de toon aardig meevallen. Het is gewoon ten zotte dat mensen katten in huis halen en het hun kinderen laten opknappen!!
Nou is het wel goed natuurlijk dat Jeroen hier komt vragen over het een en ander maar wij zijn hier geen dierenarts en met de vraag over hoeveel het gaat kosten komt het op mij over van als het te duur is gaan we maar niet.

En ik kan me van Wendy voorstellen dat zij gelijk aan haar zieke Flip dacht, die ook flink snottert en rochelt en benauwd is en dan komt het aardig dicht bij, ik zou ook zo uit mijn slof schieten als iemand zo dicht bij mijn Caspertje kwam en het maar liet aanmodderen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Vermoedelijk niesziekte?

Bericht door Ilone »

Ik heb toch ook niet gezegd dat ik met mijn reactie iedereen aansprak?
Of dat de toon agressief o.i.d. zou zijn?
En Valerie, ik ben ik, jij bent jij, en hij/zij is hij/zij.
Snap je ;) JIJ zou misschien direct de DA waarschuwen, en JIJ hebt die afspraken gemaakt omtrend je katten, maar dat wil toch niet zeggen dat ieder ander dat ook doet?

Maar goed, ik wilde alleen mijn mening erover geven, niet meteen een discussie starten en/of verontschuldigende/verdedigende reacties uitlokken ;)
En ik kan me wél voorstellen dat iemand die geen ervaring met DA-en heeft, een kijkje op de kosten wil hebben. Ik vind het in dit geval niet overkomen als "te duur betekend niet gaan".
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie