Verhuizen

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Verhuizen

Bericht door maij »

Als alles goed gaat gaan we verhuizen.
Naast alle spullen die we hier hebben en meegaan hebben we ook het plan opgevat onze 6 katten mee te nemen naar het nieuwe huis.
Nu heb ik een paar vragen:
- hoe laat ik ze het beste wennen in het nieuwe huis.
- wanneer breng ik ze over, ik lees wel eens dat je het als laatste moet doen maar waarom dit zo is en of dit inderdaad zo is weet ik niet.
- hoe vervoer ik ze zo goed stressloos mogelijk?
(Ze houden niet zo van autorijden)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: verhuizen

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan ze inderdaad het beste als laatste verhuizen. Om de simpele reden dat alles dan al op orde staat in huis als ze daar op verkenning moeten.
Het laatste wat ze nodig hebben in een nieuwe omgeving is drukte van verhuizende mensen en dat alles steeds nog verandert.

Je laat hen het beste als laatste in het oude huis, en hun eigen spulletjes ook. Die verhuis je met hen mee en dat kunnen ze dan al herkenningspunten gebruiken in het nieuwe huis.
Je laat hen op een rustig plekje, bij een bekend voorwerp uit hun kooitjes (laat ze zelf eruit komen) en als het kan bied je wat verstopplekjes. Dan kunnen ze op hun eigen tempo verkennen en doen waar ze zichzelf klaar voor voelen.

Je kan best ook iets bekend meedoen in het kooitje (ik veronderstel dat je met reismandjes gaat werken, maar een tuigje kan natuurlijk ook, als ze daar rustig in zijn). En wat valeriaan kan ook helpen. Maar dat zou ik eerst eens een paar dagen op voorhand uittesten, en niets pas besprenkeld meedoen. Iets dat een paar dagen eerder besprenkeld is, werkt nog, maar is minder overweldigend.
Hangt er ook vanaf hoe ze erop reageren.

Verder kan je proberen hen wat bezig te houden in de auto, en zowiezo de hele weg door tegen hen praten. De hele tijd! Dat zal hen ietsje meer geruststellen.
Het hangt er ook weer vanaf hoe je katten daarop reageren en voor wat ze open staan. Maar normaal heeft elke kat wel iets aan het praten, en zeker als je er 6 hebt...

Mijn Luis miauwt de hele tijd als hij in een mandje in de auto zit, maar laat hem eruit en hij gaat naar buiten kijken en zwijgt. Zo'n kat laat je dus beter aan een tuig, op je schoot.
Als je 2 katten hebt die erg naar elkaar neigen is het natuurlijk leuker hen bij elkaar in een kooitje te steken. (Luis houdt ook zijn mond als hij samen met Cuzco in een kooitje zit)
Ik weet niet juist of je voor alle katten kooien hebt, maar het lijkt me wel het veiligste hen met niet meer dan 2 per kooitje te vervoeren en dus in minstens 3 verschillende kooitjes. Zo kunnen ze ook niet van de ene naar de andere kant in de auto worden geslingerd (wat je bv bij een grote bench wel zou hebben, en je kan ze natuurlijk niet alle 6 op schoot houden) en vele katten krijgen daar een veiliger gevoel van.
Het is ook het veiligst voor de kat in kwestie.

Verder gewoon rustig rijden. Beter 10min langer, dan te gaan hangen in de bochten. ;-)
Let ook op verkeersdrempels.
Maar dat spreekt eigenlijk allemaal voor zich...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Verhuizen

Bericht door maij »

Dank voor je advies.
Heb hier 4 vervoerskooitjes of hoe je ze noemt. 3 grote voor 2 katten en 1 kleintje.
Valeriaan heb ik niet maar zal kijken of ik dat ergens kan halen? Is dat een gewoon een olie of spray?

Nog wel een vraag over wanneer te verhuizen want als ik ze als laatste doe dan hebben ze natuurlijk wel de drukte van een huis wat leeggehaald wordt. Doe je ze dan zolang op een kamertje waar ze rustig kunnen zitten?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verhuizen

Bericht door pearlsofpassion »

Hun eigen huis leesmaken is helemaal niet zo stresserend als dat op een vreemde plaats meemaken natuurlijk.
Waar je ze laat, moet je zelf maar beslissen, maar misschien is er wel niets speciaals nodig.

Valeriaan komt in druppelvorm (zoals echinacea vb). Kan je soms bij de apotheek vinden, soms in een dierenspeciaalzaak.
Gewoon een paar druppels op een doekje of kussentje sprenkelen en laten slingeren. Als ze erop reageren, komen ze er zelf op af en gaan gek doen. Zo verzetten ze hun zinnen en worden ze wat ontspanner bij stresssituaties. Kunnen er beter mee om. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Verhuizen

Bericht door Zuri »

Ik heb tijdens mijn verhuizing eerst een tijdelijke kattenkamer ingericht met hun spulletjes en als eerste verhuisd. Met een grote waarschuwing op de deur om te voorkomen dat de deur tijdens het verhuizen plotseling open getrokken werd. Zodra alles verhuisd was en op z'n plek stond heb ik ze los gelaten om de boel te verkennen.
Ik zou er wel voor kiezen om ze tijdens de verhuizing in een afgesloten ruimte te houden. Een verhuizing is behoorlijk stressvol (niet alleen voor de katten) en dat maakt ze alleen maar meer onrustig. Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die hun katten tijdens de verhuizing even onderbrachten in een pension.

Succes met de verhuizing!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizen

Bericht door castratenkoor »

Ik had dezelfde manier van handelen als Sandra. De dag voor de echte verhuizing de katten en alle toebehoren, zelf op een matras in nieuwe huis geslapen bij de katten.
Op de dag van de verhuizing katten opgesloten in de kattenkamer met waarschuwing op de deur dat die deur echt niet open mocht.
En ook pas toen alles op zijn plek stond de katten vrij gelaten de rest van het huis in.
De meubels dan wel te verstaan. Dozen uitpakken kon uiteraard prima met de katten om me heen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verhuizen

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, daar kan ik niet over meespreken (over het leeghalen van het huis).
Ik verliet enkel het ouderlijke huis, dus de rest van het huis was nog gewoon normaal...
Ik heb trouwens alles in 1 keer verhuisd, met 2 auto's (moest ook nog een konijnenhok en grote houten ren mee...).
Heb eerst alles op de juiste kamer gezet (in de woonkamer was er niet zoveel), Kleintje haar hoekje ingericht en dan haar daar losgelaten.
Ze is achter de kattenbak gekropen, heeft er een uurtje gezeten en heeft dan in 1 ruk het gehele huis verkent....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Verhuizen

Bericht door maij »

Die waarschuwing op de deur is een goeie... Zie het al helemaal gebeuren dat in de stress de verkeerde deur ineens open gaat en foetsie weg katten.

Dank voor alle tips ik heb er zeker wat aan!
Gebruikersavatar
SiD
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2011 08:42
Locatie: Drenthe

Re: Verhuizen

Bericht door SiD »

gezien het hier over verhuizen gaat, heb ik ook een vraag.

ik ga ook verhuizen. en mijn kat gaat mee.
maar ik heb niet de mogelijkheid eerst alle spullen te verhuizen en dan pas de kat,
alles moet in 1 x. ook heb ik geen extra kamer dat als eerst katten kamer zou kunnen zijn om dat alles in te richten, en dan pas de rest laten verkennen.
die mogelijkheid is er niet. of ze zou eerst bij mijn vriend moeten zitten, maar hij heeft een behoorlijke katten allergie, dus dat lijkt mij ook niet zo'n slim plan.
het is ook best ver rijden om te verhuizen (denk zo'n 3 uur)
ik heb een reismand voor mijn kat. maar heb zeker ook een tuigje zodat ik haar eventueel er uit kan halen. want zo'n mandje vind ze niet zo fijn.

hoe kan ik het beste de stres verminderen voor mij kat?

het enige wat ik me tot nu toe kan bedenken is dingetjes klaar zetten in de badkamer voor haar, en haar daar in laten. en als alles staat/zoveel mogelijk, dan de rest verkennen. maar ik weet niet of het een goede optie is?
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Verhuizen

Bericht door lieke81 »

Toen ik je bericht las dacht ik inderdaad ook aan de badkamer.
Ik zou als je kan van te voren, of gelijk als je daar bent het voor haar daar gezellig maken, en haar daar laten tot je meubeltjes zo veel mogelijk staan.

Toen wij verhuisden heb ik ook een kamertje ingericht, ben vooruit gereden met de katten (en andere huisdieren) en heb ze in dat aparte kamertje gedaan met de deur op slot.
Ik denk dat de badkamer voor een kat niet zo heel veel verschil maakt.
Ik ben wel heel vaak wezen kijken, en ze waren eigenlijk zo gewend. Toen alles stond heb ik ze pas los gelaten om de boel te verkennen.

Succes Lieke
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizen

Bericht door castratenkoor »

Lijkt mij een goed idee de badkamer met alle vertrouwde spullen. En een briefje op de deur dat die deur niet open mag.
Zou vreselijk zijn als ze in paniek op de vlucht slaat in de chaos.
Je kunt wat druppels valeriaan op een kussen of knuffelbeest doen.
Of bij Zooplus een paar valeriaankussens kopen en die in de badkamer leggen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
SiD
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2011 08:42
Locatie: Drenthe

Re: Verhuizen

Bericht door SiD »

ik denk inderdaad dat, dat het beste is. om in de badkamer wat dingejtes neer te leggen die ze kent. en inderdaad briefje op de deur.
Plaats reactie