Katten niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
bigbooby
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:22

Katten niesziekte

Bericht door bigbooby »

hoi allemaal ik heb een britskorthaar en deze heeft al vanaf dat ik hem heb het herpes virus
vraag me niet hoe het komt maar de eigenaar waar ik haar heb gekocht had geen entingen gegeven dus niesziekte nu loop ik al drie maanden bij de dierenarts en nu ook in utrecht bij het dierenziekenhuis maar het verbeterd ook niet wat ze haar ook geven en met haar doen
wie heeft dit probleem ook gehad of nog graag informatie wat jullie er mee gedaan hebben

vriendelijk groet bigbooby
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: katten niesziekte

Bericht door jennli »

Hoi bigbooby, welkom op het kattenforum. ik heb het zelfde probleem met twee van de vier katten die chronische niesziekte van het Herpesvirus hebben. We kunnen het nu aardig onder controle houden. Als je bij de zoekfunctie niesziekte intypt. Vind je heel veel info over niesziekte.

Wij hebben bij het tweetal ook vanalles geprobeerd. Wat bij deze twee goed helpt is dat zodra de symptomen weer de kop opsteken ze een Convenia-injectie krijgen. Een van de twee behandel ik ook af en toe met een oogzalfje op het moment dat hij het nodig heeft.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
bigbooby
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:22

Re: Katten niesziekte

Bericht door bigbooby »

hartelijk dank voor de snelle reactie
maar mijn kitten is pas 5 mnd en heeft al vier antibiothica kuren en div zalfjes gehad
en het steekt de kop niet op maar ze heeft het gewoon elke da natte ogen ik lop shows met haar en dat is gewoon vervelend voor haar ik heb nog een kitten van 4 mnd die heeft nergens last van ook de dierenkliniek in utrecht weet het niet ik ga nu haar traan buisjes laten door spuiten omdat die verkleefd zijn daar door maar of dat helpt weten ze niet .
maar ik ga ff op niesziekte kijken
hartelijk dank als ik iets weet zet ik het op het forum

groetjes bigbooby ;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan best stoppen met shows lopen tot ze er weer bovenop is! Dus geen loopoogjes meer.
Volgens mij kan je zelfs beter met haar helemaal geen shows meer lopen. Het is het meest waarschijnlijke dat ze chronische niesziekte heeft en dan blijft ze er haar hele leven last van houden.
Dan moet je dus contact met vreemde katten vermijden om de kans op opspelen de verminderen.
Als ze andere ziekten moet overwinnen of erg stress krijgt zal haar weerstand dalen en de niesziekte terug haar kans grijpen.
Dus gewoon rustig thuis houden en haar klachten zo veel mogelijk te verzachten is mijn advies.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Katten niesziekte

Bericht door Cerna »

Ik verbaas me erover dat je shows mag lopen terwijl je een zieke kat hebt. Dan komen ze toch nooit door de dierenartskeuring!?
Waar ik me ook over verbaas dat je een kat koopt bij een fokker die haar katten niet laat enten. Wat is dat voor fokker? Is zij/hij wel aangesloten bij een rasvereniging?
Iedere verantwoordelijke fokker laat haar kittens ontwormen en twee keer enten voordat ze ze verkoopt en laat de ouderdieren testen op PKD en HCM.

Ik weet niet hoe plat of je Britje is, maar daar kan het ook mee te maken hebben. Onze oudste Brit is redelijk plat (gelukkig niet zo erg als een Pers want dan had ik haar niet gekocht) en zij is altijd een beetje benauwd geweest (zware ademhaling). Vorig jaar winter begon ze, ondanks de inenting te niesen en dat ging pas na twee keer Convenia over.
Afgelopen winter was het helaas weer raak en toen heb ik naast de anti-biotica en neusdruppels, L.lysine gekregen. Iedere dag een half theelepeltje door het eten.
Ze krijgt het nu een maand of 5 en snottert al maanden niet meer en is ook niet meer benauwd.

Misschien het proberen waard?

Enne........niet naar shows voordat het over is want ze kan dan ook andere katten aansteken en dat wil je toch niet op je geweten hebben??
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten niesziekte

Bericht door nellebel »

gaat het nooit beter, of is het steeds maar tijdelijk weg de klachten? mijn flippie heeft chronische niesziekte, kreeg al maanden AB maar het werd nooit minder, kwam binnen een week terug de klachten na de AB. ze bleek uiteindelijk dus ook FELV te hebben.
Onze DA kwam er nu achter omdat mijn andere kat plotseling ziek werd en het ook had, maar anders was ze zeker ook gecontroleerd, want volgens mij DA moet ook een chronische nieszieke kat momenten hebben dat ze (bijna) klachten vrij zijn. flippie was dat nooit dus daarom de FELV test. Dus voor jou belangrijk om te weten. Hoop het niet voor je, FELV is uitermate besmettelijk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
bigbooby
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:22

Re: Katten niesziekte

Bericht door bigbooby »

Ik heb niet gezegd day ik met hem shows loop als je goed gelezen heb heb ik nog een kitten en die is gewoon gezond
ik heb ook niet gezegd dat het zeker is dat hij het herpes virus heeft maar ze denken het daarom deze oproep mijn andere kitten is gewoon goed komt ook uit een goed nest
dit wou ik nog even kwijt
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Katten niesziekte

Bericht door Aziraphale »

bigbooby schreef: maar ze heeft het gewoon elke da natte ogen ik lop shows met haar en dat is gewoon vervelend voor haar ik heb nog een kitten van 4 mnd die heeft nergens last van
Hier staat toch dat je shows loopt met je zieke kat? Ik begrijp je berichten sowieso niet goed wegens gebrek aan Hoofdletters, punten, komma's.
Mijn katten (asiel) hebben van kitten af aan geniest en vieze oogjes. Veel antibiotica gehad en nu ze iets ouder zijn (bijna 1 jaar) lijkt het beter te gaan.
Beterschap met je kat!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind het ook ontzettend moeilijk lezen, zo alles aan elkaar.
Ook uit het laatste bericht geraak ik niet uit... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Katten niesziekte

Bericht door jennli »

Herpes is super besmettelijk helaas. Dikke kans dat je andere kitten het ook heeft.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Cerna

Re: Katten niesziekte

Bericht door Cerna »

maar mijn kitten is pas 5 mnd en heeft al vier antibiothica kuren en div zalfjes gehad
en het steekt de kop niet op maar ze heeft het gewoon elke da natte ogen ik lop shows met haar en dat is gewoon vervelend voor haar
Ik heb niet gezegd day ik met hem shows loop als je goed gelezen heb
Wij kunnen wel degelijk lezen (ondanks dat het inderdaad nauwelijks leesbaar is) en je schrijft: ..........ze heeft gewoon elke dag natte ogen [en] ik loop shows met haar en dat is gewoon vervelend voor haar.......(einde citaat). Zijn die natte ogen nou vervelend of het lopen van shows?

Ik vermoed beide en het laatste is heel eenvoudig te voorkomen door GEEN shows meer te lopen want een kat vindt daar sowieso niets aan (hele dag in een klein hokje zitten, vreemden die naar je loeren (publiek) en je betasten (keurmeester), overal vreemde geurtjes en geluiden en waarvoor? Voor de eer van de baas!). Het eerste zou je kunnen aanpakken met L.lysine wanneer het alleen om natte ogen gaat en ze verder niet erg niest.
Dat is een eenvoudig, natuurlijk middeltje in de categorie: baat het niet, het schaadt ook niet en onze Amber heeft er erg veel baat bij gehad.
Cerna

Re: Katten niesziekte

Bericht door Cerna »

Wat me nu ook opvalt: je schrijft dat je kitten 5 maanden is en dat je al 3 maanden bij de dierenarts loopt. Huh!
Hoe kan dat wanneer je kitten een raskat is? Dan gaan ze niet eerder weg dan met 13 weken en kun jij het kitten dus niet langer dan 2 maanden hebben.

Is het soms een Marktplaats-kitten? Wanneer dat zo is, dan verbaast het me ook niet dat ze niet was ingeënt. Die "fokkers" verkopen alleen maar zogenaamde Britten voor veel te veel geld. Want een Brit die een Europees Korthaar is met een Brits uiterlijk, is altijd te duur ook al betaal je de helft van wat je via een erkende fokker betaalt. En dan zit je dus nu met de gebakken peren :eeh:

Maar misschien trek ik nu wel heel voorbarige conclusies? In dat geval heb ik niets gezegd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Of via een 'winkel'.
We hebben hier eens een advertentie zien komen van zo'n broodfokker die een winkel ging openen en nestjes britjes en perzen had. Mochten met 6 weken al weg...
Admin verwijderd natuurlijk.
Ook eens iemand gehad die problemen had met zijn kitten en dan bleek dat hij het in zo'n winkel had gehaald.
Triestig en totaal geen garanties.

Ik wil daarmee ook geen vooroordelen over jou maken hoor, ik vertel gewoon dat het niet verstandig is om op zo'n manier aan raskatten te geraken...

Ik denk serieus dat het ook niet verstandig is voor het poesje zelf om er shows mee te lopen als ze niet 100% is. De stress zal niet erg bevorderlijk zijn voor de genezing... Mijn ervaring met niesziekte is dat je ze beter warm binnen houdt, laat staan er mee gaan rondzeulen...
Maar als je dus met haar geen shows doet is dat niet van toepassing. En dan doe je dat dus al goed.
Ik hoop dat ze er dan snel wat meer bovenop komt, en anders inderdaad zoals Corine aangeeft, hopen dat het stillaan betert...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie