FIV - wel of niet prikken?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
nicolej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2011 17:45

FIV - wel of niet prikken?

Bericht door nicolej »

Hallo,
Bij mijn schatje Pebbles zijn allerlei bloedtesten gedaan, omdat ze niet eet. In het bloed was niets te vinden, behalve dat er mischien een hele kleine aanwijzing was dat er misschien iets te vinden was dat heel misschien zou aantonen dat het misschien FIV is. Zoals je begrijpt, konden ze dit dus niet met zekerheid zeggen...kom over 6 weken maar terug voor een herhaling, misschien dat er dan meer uitkomt...
Maar ja, stel dat ik die 2de test laat doen en het blijkt FIV te zijn, wat dan? Pebbles vindt het niet leuk om geprikt te worden, zeker niet nu ze toch niet 100% is. Is het de moeite waard om nog een keer die test te doen, of kan ik het beter in het midden laten en Pebbles gewoon lekker te vertroetelen en als het zover is, is het zover ( hoewel ik dit met heel veel pijn in mijn hart zeg! ).
graag jullie mening! Thks again!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: FIV - wel of niet prikken?

Bericht door pearlsofpassion »

Of je wil weten wat haar scheelt of niet, dat kan ik niet in jouw plaats beslissen.

Wel maakt het verschil als je nog andere katten hebt of ze buiten komt. Als het FIV is, mag NIET meer in contact komen met andere katten!
Dus als ze dat wel deed (ik ga ervanuit, want waar heeft ze het anders van gekregen...), zou ik in jouw geval dus zeker wel willen weten of het FIV is of niet.
En haar in tussentijd natuurlijk van andere katten afscheiden.

Weet je dat je voor FIV een labotest moet laten doen? Dat van de sneltest 30% van de positieve uitslagen vals zijn?
De hele uitleg staat op de site van BuddyKat.
http://www.buddykat.be/index.php?DocID=108
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIV - wel of niet prikken?

Bericht door nellebel »

mijn kat is FELV getest. net zo'n rotziekte als FIV.
ik heb haar net laten hertesten. ik ben blij dat ik het heb gedaan. je bent dan toch voorbereid op zaken mocht er iets aan de hand zijn. Wij hebben er nu al over gesproken wat we wel en niet laten doen mocht ze klachten krijgen. Dat is toch anders als wanneer je het in het heetst van de strijd moet doen. ik moet ook zeggen dat ik daardoor veel meer met haar bezig ben en bewuster van haar geniet. maak tonnen foto's bijv. als ik het niet had geweten en ze was ineens ziek geworden had ik in mijn paniek de DA plat gelopen. Mijn andere katje Sjefke is er plotseling aan overleden, toen wisten we het niet, verschrikkelijk. nu ben ik voorbereid.
Maar je moet het voor jezelf bepalen hoor wat je wilt. Bij FELV is in ieder geval duidelij kdat 1 test niet voldoende zegt. 2 x positief wil zeggen 100 % ziek.
ik heb veel infop van internet gehaald bij de FELV stichting (die vangen ook FIV katten op volgens mij) staat ook veel info op. Ik heb ze toen gebeld voor meer info.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie