Oude kat castreren. Iemand ervaring?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Henkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 13:29

Oude kat castreren. Iemand ervaring?

Bericht door Henkie »

Beste allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en ik heb al gelijk een vraag!
Ik heb een ongecastreerde kat van ruim 10 jaar. sinds een aantal jaar heeft hij een tweede adres ontdekt, waar hij ook vaak is. zoals nu, is hij al bijna 2 weken weg. Als we de mevrouw van het andere adresje bellen, vertelt zij ons ook dat ze Henkie een aantal keer heeft gezien.

Het is een pittig stukje lopen. hij is daar in de tuin (een soort binnentuin), maar ook in die hele wijk.

nu zeggen een aantal mensen dat ik hem moet laten castreren, dat het dan over is. maar ik ben principieel tegen castreren, al zou ik het wel doen (daarom vraag ik het hier) als het echt zou werken om hem dicht bij huis te houden.

Ik ben alleen bang dat hij alsnog daar weer heen loopt, omdat het gewoonte voor hem is (lijkt mij).

Weet iemand hier of castratie van een kat van 10 nog kan helpen?

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oude kat castreren. iemand ervaring?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ga heel eerlijk zijn.

Hij had al 10 jaar geleden gecastreerd moeten zijn! :evil:
En ik denk inderdaad dat het nu te laat is om hem via castratie nog thuis te houden. Ik denk dat er niets anders opzit dan hem binnenhouden of zorgen dat hij je tuin niet meer uit kan.
Het zal natuurlijk helpen, maar ik denk niet dat het voldoende is. Het kan natuurlijk altijd.

Los daarvan zou ik hem wel laten casteren.
Ik ben principeel tegen principes die dierenleed veroorzaken en jouw principe tegen casteren is er zo 1!
Ik snap niet dat je je kat (en zoveel andere katten) dat wil aandoen uit principe! Nogal egoïstisch niet?
En als je niet weet over welk dierenleed ik het heb, kan je je best wat inlezen.

Je kan wel , als je je onzeker voelt naar zijn leeftijd, best op voorhand een bloedonderzoek laten doen om te weten hoe hij ervoor staat. Als dat in orde is, kan je er zekerder van zijn dat de narcose geen problemen zal geven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Henkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 13:29

Re: Oude kat castreren. iemand ervaring?

Bericht door Henkie »

ik vind het juist heel prettig als je eerlijk bent.
wij hebben echter niet echt een tuin dat je kunt afsluiten. ook is binnenhouden geen optie: het is een echte buitenkat en hij wordt gek binnen. bovendien begrijpt hij het begrip kattenbak ook echt niet, hij gaat daar voor geen goud op.

een bloedonderzoek is wel een goed idee, dat kan ik meenemen!
bedankt ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat castreren. iemand ervaring?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem absoluut laten castreren, mede om te voorkomen dat hij voor nazaten zorgt.
Denk daarbij aan het grote overschot aan katten in Nederland en België. En daardoor moeten gezonde katten inslapen, gewoon omdat ze overtollig zijn. Daar wil je toch niet aan meewerken?
Ik betwijfel of hij daarna beter bij huis blijft, daarvoor is hij te oud, die gewoonte leert hij vast niet meer af.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Henkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 13:29

Re: Oude kat castreren. iemand ervaring?

Bericht door Henkie »

het karakter van een kater verandert zodra het is gecastreerd. we hebben eens een gecastreerde kater gehad en die was duidelijk verandert. dat is de reden.

bovendien vind ik het tegen de natuurlijk ingaan en ontzettend cru!

toch heb ik twee vragen nog over castratie:

hoelang moet de kat daarna binnenblijven om infecties te voorkomen?
wordt het vechten met andere katten minder, of is dat ook gewoonte?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oude kat castreren. iemand ervaring?

Bericht door pearlsofpassion »

Op jonge leeftijd wordt het vechten minder. In die zin heb je gelijk met je karakterverandering.
Mijn ervaring is dat een kater net bij vruchtbaar worden van karakter verandert en dat je door castratie juist zorgt dat dit niet zo is.
Maar goed, lees je maar in, ik kan het niet opbrengen om het hier weer allemaal uiteen te zetten.

Als jij liever hebt dat je kater zijn leven al vechtend doorbrengt, ipv zorgenloos bij jou, gewoon omdat dat 'natuurlijker' is, dan moet je dat zelf weten. Tis dat de omgeving tegenwoordig nog zo natuurlijk is! Niets is meer natuurlijk en dan werkt het natuurlijk ook niet meer.
Het is onderhand wel duidelijk dat casteren van huiskatten het enige is dat nog werkt. Alleen hebben de overheden dat ook nog niet altijd door, en gaan dan katten doodspuiten. En dat gaat niet over 1 of 2 hoor. Maar 33000 is Belgie vorig jaar. En elk jaar worden het er meer.
Natuurlijk is dat wel...

De gecasteerde katten zijn gewoon het beste af, en als je daar iets rond opzoekt, dan weet je dat ook.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Henkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 13:29

Re: Oude kat castreren. iemand ervaring?

Bericht door Henkie »

heeft iemand ervaring met 'chemische castratie'?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oude kat castreren. iemand ervaring?

Bericht door pearlsofpassion »

Het geeft meer kans op tumoren net zoals de poezenpil.
Alle hormonen zijn een aanslag op de gezondheid en zouden zoveel mogelijk vermeden moeten worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Oude kat castreren. iemand ervaring?

Bericht door jennli »

Ik zeg bloedonderzoek en castratie. Tegenwoordig zijn de wonden na een castratie niet meer zo heel groot. Toch binnenhouden zodat je de wonden goed in de gaten kunt houden. Als je niet bang bent dat hij onder een auto komt, vergiftigd wordt of het slachtoffer wordt van baldadige jongeren en als hij je het niet erg vindt dat hij weer aan de wandel gaat naar die ene mevrouw, kun je hem weer buiten laten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Oude kat castreren. iemand ervaring?

Bericht door Aziraphale »

Castreren was voor mijn kater 'piece of cookie'. Maar hij was toen net 6 maanden, natuurlijk geen 10.
Mijn kater is een geweldig beest, heerlijk karakter en eigenzinnig. Wij hebben wel de tuin afgezet.
Maar... Niet castreren uit principe kan in 2011 mijn inziens niet meer. Zoals Pearlsofpassion zegt, de wereld is niet meer natuurlijk en jouw kat is een gedomesticeerde huiskat (het woord huis zegt genoeg). Daar hoort nu eenmaal castratie bij om vechten (en dus flinke wonden en gevaar voor jouw kater en de andere katers) te voorkomen. Om te voorkomen dat dankzij jouw zwervende kater (die je toch het liefste dichter bij je houdt, het is jouw dier waar je om geeft!) de asielen nu bomvol zitten! Ga daar eens kijken, ik was er toevallig vrijdag nog en m'n hart breekt gewoon. De kittens waren nog in pleeggezinnen dus kun je na gaan hoe VOL het daar over een paar weken is :(. Fijn, de natuur!!

In mijn ogen is het niet natuurlijk om je lekker voort te planten. Daar is de wereld en de mens zelf helemaal niet zo geschikt voor. Ik ben zelf leerkracht en man, wat een schrijnende gevallen van kinderen kom je dan tegen. Allemaal ouders die helemaal niet om kunnen gaan met de verantwoordelijkheid wat een kind met zich meebrengt. Ik heb meer zorgleerlingen dan gelukkige kinderen op school... Maar goed, da's een andere discussie! Maar ik vind zeker niet dat je maar moet voortplanten omdat we dat maar kunnen volgens de natuur!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat castreren. iemand ervaring?

Bericht door castratenkoor »

Sluit me bij de vorige sprekers aan. Het is de verantwoordelijkheid van ieder die zijn/haar kat los laat rondlopen dat het dier gecastreerd is.
Jij bent medeverantwoordelijk voor het kattenoverschot.
Mijn zus is ook principieel tegen castreren maar hield haar open kater binnen.
Dan ga ik niet met haar in discussie. Dat moet ze helemaal zelf weten.
Die is met ballen 19 jaar geworden

Chemische castratie is slecht voor de gezondheid van de kat en zou ik afraden, is bovendien een dure grap omdat je dat om de zoveel tijd moet herhalen.
Als je er uiteindelijk voor kiest de kater alsnog te castreren kun je hem na een week weer loslaten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oude kat castreren. Iemand ervaring?

Bericht door Anne »

Ik ben het helemaal met mijn voorgangers eens!!

Ik vind jammer dat je er zo over denkt. Asiels zitten inderdaad vol :-| En jouw kater heeft de afgelopen tijd toch heel wat moeten vechten door zijn hormonen.
Door sexuele contacten hier en daar heb je ook eerder kans op sexueel overdraagbare ziektes e.d.

daarnaast vind ik het gewoon behoorlijk arrogant je kat ongeholpen naar buiten te laten gaan,
opvangs en asiels zitten vol doordat mensen zoals jij, hun verantwoording niet nemen.

Heb je je daar nooit zorgen over gemaakt???
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Oude kat castreren. Iemand ervaring?

Bericht door Cari »

Principes worden vaak gebruikt om niet na te hoeven denken. Jammer, de wereld zou er een stuk beter uitzien als mensen hun principes opzij schoven en eens gingen nadenken.

Of je kater na castratie dichter bij huis zal blijven, zal de tijd leren. Ik denk 't uiteindelijk wel, maar een chemische castratie zal dat effekt zeker niet hebben. De gewoonte, die na castratie niet meer door hormonen gevoed wordt, zal uiteindelijk goeddeels wegebben, ook gezien de mindere energie op hogere leeftijd. Maar het zal tijd nodig hebben.
Overigens, mocht je een week binnenhouden als doorslaand bezwaar zien: 24 uur binnen houden is ook goed ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Henkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 13:29

Re: Oude kat castreren. Iemand ervaring?

Bericht door Henkie »

beste allemaal,

heel erg bedankt voor je reacties.
ik vind het jammer dat jullie denken dat ik er niet goed over na denk, dat doe ik juist wel: daarom stel ik de vraag hier! Poezen kunnen ook gesteriliseerd worden, enkel mijn kat kan geen kittens krijgen.

een chemische castratie zie ik niet als oplossing, want uiteindelijk (wat ik ervan gelezen heb) werkt het hetzelfde als gewone castratie. ik wil het dan ook éénmalig doen, om te kijken hoe mijn kat reageert erop. of hij niet enorm in de war zal zijn, want veranderingen houdt hij echt niet van. het is echt m'n kindje, ik laat hem niet zomaar onder narcose brengen. als de castratie (of tijdelijke castratie: chemische) echt zin heeft in de zin van dichter bij huis en minder vechten, laat ik de castratie wel uitvoeren.
maar als ik de castratie laat uitvoeren en vervolgens blijft hij hetzelfde, zou dat echt m'n hart breken. daarom twijfel ik!!

morgen ga ik de dierenarts bellen om te vragen of zij bekend zijn met chemische castratie en of zij dit ook een goed idee vinden...


[het binnenhouden is ook écht een probleem. maarja, daar moet ie dan maar overheen komen]
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Oude kat castreren. Iemand ervaring?

Bericht door jennli »

Goed plan!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie