Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door mittenslief »

mijn lieve ollie (geb.31-12-2009) heeft sinds sept'10 aangetoonde blaasstenen, ik ben toen begonnen met dieetvoer high dilision van RC en eurologist van huisdierendokter, ollie is regelmatig onder echocontrole geweest en alles ging eigenlijk goed wel eens last van kleine plasjes maar dan wat metacam een paar dagen en dan ging het weer prima 6 weken geleden
nog echo gehad steentjes waren weer wat kleiner geworden, nu ligt mijn lieve ollie doodziek bij
de DA sinds maandag kon hij niet meer plassen (nog sávonds laat naar vervanger geweest maar omdat hij kleine blaas had eer naar huis gestuurd) die andere ochtend zag ik gelijk dat hij ziek was direct naar dierenarts wel kleine blaas en op rontgen en echo geen stenen meer te zien maar kon niet plassen maar nu waren zijn nierwaarde ureum 35 en 680 die andere. Ik kreeg 2 adviezen van DA behandelen met cateter en infuus of inslapen ik heb natuurlijk voor het eerste gekozen maar heeft hier iemand ervaring mee???
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kater met hoge nierwaarde na blaasobstuctie

Bericht door MarjanR »

Oeps, daar hebben we de Metacam weer.
Er staat een hele discussie op het forum over Metacam en nierfalen.
De waarschuwende site waarover gesproken wordt is overigens wél voor americaanse kattenbezitters.
In america hebben ze namelijk de kattenvariant niet op de markt, waarbij de dierenartsen de hondenvariant op de katten gebruiken.
Maar goed, er staan ook hele verslagen op EMA (de site voor europa waar meds worden getest).
En daar wordt toch lichtjes aan gewaarschuwd voor de Metacam.

Cerna heeft er ervaring mee.

Sterkte met je poezeltje
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: kater met hoge nierwaarde na blaasobstuctie

Bericht door Cerna »

Ja, helaas heel veel ervaring en alle ervaring komt samen in het topic "Pluisje, heeft verhoogde nierwaardes". Dat zijn heel veel bladzijden inmiddels en op een rustig moment moet je dit maar eens doorlezen.
Even een hele korte samenvatting:
- allereerst moet je afwachten wat het spoelen op zal leveren. Wanneer het acuut nierfalen is tgv de Metacam (hoe vaak en hoe veel heeft Ollie dat gehad?), dan kan een paar dagen spoelen een heel goed resultaat geven. Dit is dus even een hele spannende tijd en ik hoop voor je dat de waardes na 3 dagen spoelen gezakt zullen zijn.
- dan komt de tijd waarin je het zelf moet gaan doen. Je zult Fortekor/Benakor krijgen van de dierenarts en nierdieet en dan mag Ollie alleen nog maar nierdieet. Er zijn verscheidene smaakjes verkrijgbaar via de dierenarts: Hills KD, Royal Canin Renal, Trovet RID, Specific. En mocht hij dit niet lusten, dan verkoopt de dierenspeciaalzaak of Zooplus (via internet) ook allerlei smaakjes.
- wanneer Ollie niet wil eten, zul je moeten gaan dwangvoeren want niet eten maakt hem nog zieker en dan zal hij heel snel bergafwaarts gaan.

Maar zover zijn we nog niet. We gaan hier eerst voor je duimen en hopen dat Ollie's waardes gaan zakken. Inslapen is iets wat in laatste instantie moet gebeuren; eerst is er nog vanalles mogelijk. En natuurlijk komt zijn plasprobleem er bij, dat moet natuurlijk ook opgelost worden, maar niet met Metacam! Wat de dierenarts ook zegt, Metacam is gevaarlijk.

Bij onze Noa moesten 7 maanden geleden in twee sessies de tanden en kiezen getrokken worden en Noa was kerngezond (op het tandvlees na) tot de operaties. Noa heeft twee weken voor en drie weken na de operatie Metacam gehad en werd doodziek. Op 17 november kwam de diagnose nierfalen: crea 495 en ureum 30. Advies: inslapen.
Noa was toen net drie jaar en ik was kapot van verdriet, maar onze eigen dierenarts besloot haar op te nemen, haar waardes zakten en Noa is er nog steeds. Blaakt van gezondheid, is actief en vrolijk. Het kan dus!

En daarom, niet de moed verliezen. Er is ook een topic over metacam. Even bij de zoekfunctie metacam intypen.
Sterkte en we duimen voor je! :epray:
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door mittenslief »

update over ollie hij is aan het infuus gelegd en hij heeft een catheter stiekem wel geplast
maar was bijna water ik moet nog wel vermelden dat het al een tijd geleden is dat ollie metacam
heeft gehad en nooit langer dan 5 dagen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en inderdaad van 'oei!!' :-(

alles hangt nu af met welke creatinine-waarde Ollie van het infuus af komt.. en ook hier wordt geduimd.
voor je toekomst zul je vermoed ik aan de nierfaalkater-topverzorging moeten. dat is in het begin nogal wennen maar als het eenmaal is opgenomen in de organisatie, dan is het een stuk minder vervelend. en er is heel veel ervaring en info hier gebundeld. en een vraag in de groep gooien levert altijd reacties van meedenkers op, dus je staat niet alleen.
in Pluis
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... je#p485131
staan heel erg veel tips en in de topic nierfaalkatten
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... faalkatten
staan in het eerste bericht twee links naar overzichtelijke verhalen over allerlei types van nierfalen, vooruitzichten en behandeling en er staat een overzicht van nierdieetvoeders..
er komt veel op je af maar als je wat algemene info doorleest, dan raak je snel op de hoogte van wat er allemaal bij komt kijken. het is een rotkwaal en niet te genezen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door mittenslief »

update ollie, hij zit nog steeds in de ziekenboeg bij DA maar is al een stuk opgeknapt eet en plast weer zelf en is een stuk fitter, al is het een hele schuwe kat die niets van vreemden moet hebben, morgen wordt zijn bloed weer onderzocht en hopelijk ziet het er beter uit zodat hij mee naar huis kan
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door castratenkoor »

Super dat klinkt goed, de behandeling slaat aan. Hopenlijk zijn de waardes morgen beter en kan hij gauw weer naar huis.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door mittenslief »

was tervergeefse hoop ollie is vanacht overleden zijn hier ziek van verdriet
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, wat een triest bericht!
En toch niet echt verwacht! :-(

Veel sterkte met het verlies. Hoe spijtig dat het niet meer heeft mogen zijn. Was blijkbaar zijn laatste opleving...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door Adriana »

dat is heel verdrietig, en ook nog overleden zonder dat jullie erbij waren..
Ollie was geen lang leven beschoren en ik wens jullie erg veel sterkte de komende tijd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door MarjanR »

Owh, sterkte :(
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door Cerna »

Och, wat spijt me dat voor je. Zo'n jonge poes! En het zag er zo hoopvol uit.

Ik wens je heel veel sterkte :-(
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door Aziraphale »

Wat naar, ontzettend veel sterkte!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kater met hoge nierwaarde na blaasobstructie

Bericht door Ilone »

Oh wat erg, zo plotseling :-(
En het leek beter te gaan!
Heel veel sterkte!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie