Kittens zijn nog niet ontwormd, wat nu?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
m0nique
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 apr 2011 01:26

Kittens zijn nog niet ontwormd, wat nu?

Bericht door m0nique »

Wij hebben sinds kort 2 mooie en lieve kittens van ruim 7 weken oud (nog erg jong om bij de moeder weg te gaan, ik weet het). Door de vorige eigenaar zijn ze nog nooit ontwormd. Nu had ik begrepen dat dat eigenlijk moet gebeuren bij 4 weken, 6 weken, 8 weken, 4 maanden, 6 maanden en daarna 4x per jaar. De vorige eigenaar zei dat ze nog te jong waren om te ontwormen.

Ze hebben dus al 2 keer ontwormen gemist. Wat nu? Ik zie in hun ontlasting geen sporen van wormen, maar dan kunnen ze nog steeds wel wormen hebben, dacht ik. Omdat de besmetting via de moedermelk wordt doorgegeven? Kan ik het beste met ze langs de dierenarts of kunnen we dit ook zelf weer oplossen?
Groetjes van Monique

trots personeel van katertje Ravi & poesje Juna (0)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens zijn nog niet ontwormd, wat nu?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou even met ze langs de dierenarts, compleet na laten kijken en overleggen om de hoeveel tijd je nu moet ontwormen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens zijn nog niet ontwormd, wat nu?

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan ontwormingsmiddel zowiezo best bij de dierenarts halen. Die werken gewoon stukken beter en zijn veiliger dan ontwormingsmiddelen die je ergens anders haalt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Elsa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2009 09:46
Locatie: provincie Brabant

Re: Kittens zijn nog niet ontwormd, wat nu?

Bericht door Elsa »

Ik zou in iedergeval zo snel mogelijk naar DA gaan voor een 1e controle, bij mijn DA was dit overigens gratis bij inschrijving in de praktijk, dan wordt even een klein onderzoekje gedaan of ze oormijt hebben, hartje wordt beluisterd etc.
Je hoort dan meteen wat je moet doen met de wormkuur.
Gebruikersavatar
m0nique
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 apr 2011 01:26

Re: Kittens zijn nog niet ontwormd, wat nu?

Bericht door m0nique »

Bedankt allemaal! We gaan dus morgen meteen de da bellen :)
Groetjes van Monique

trots personeel van katertje Ravi & poesje Juna (0)
Gebruikersavatar
m0nique
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 apr 2011 01:26

Re: Kittens zijn nog niet ontwormd, wat nu?

Bericht door m0nique »

We konden vandaag meteen ontwormingstabletjes bij de da komen halen en hebben volgende week een afspraak voor check-up en inenten. Het was alleen nogal een toer om dat halve tabletje er bij allebei in te krijgen. Gaat pasta misschien beter?
Groetjes van Monique

trots personeel van katertje Ravi & poesje Juna (0)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens zijn nog niet ontwormd, wat nu?

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan het de volgende keer eens door de DA laten voordoen. Als ze dat van kleins af leren, gaat dat heel vlot.
Als je dat ook niet lukt kan je het in een knabbelstaafje duwen en als snoepje geven (dan hebben ze niet door dat het een verdoken pilletje is), of in wat moutpasta, dat vinden ook veel katten lekker.

Ik geef ze hier tussen de snoepjes. Ik geef dan eerst een aantal snoepjes, het pilletje ertussen en dan weer een snoepje. Bij de jongens gaat dat prima, ik kan zelfs dat pilletje als eerste geven, gewoon voor hun neusje op de grond alsof het een snoepje is, en daar trappen ze grandioos in (moet nog opletten dat er geen kat met 2 gaat lopen :lol: ).
Maar Kleintje laat zich daar niet aan vangen. Dus die geef ik het gewoon met de hand, hup vanachter in de mond. En dan krijgt ze ook een snoepje...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
m0nique
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 apr 2011 01:26

Re: Kittens zijn nog niet ontwormd, wat nu?

Bericht door m0nique »

Bedankt! We hadden gisteren de tabletjes al in een paar natte brokjes verstopt. Ravi heeft het zo opgegeten, maar Juna niet. Vandaag dus een nieuw tabletje gehaald en verstopt in een stukje Yarrah knabbelstaafje. Dat hadden ze nog nooit gegeten (ik denk dat ze er eigenlijk nog een beetje jong voor zijn met bijna 8 weken?), maar ze smulden ervan. Juna heeft haar tabletje samen met het halve knabbelstaafje naar binnen gewerkt. Dat was een hele opluchting :) Ze hoefden er gelukkig niet van te spugen en ik heb ook nog geen diarree gezien, dus hopelijk hebben ze er niet teveel last van. Echt leuk om iets te ontdekken dat ze zo graag eten!

Moutpasta, bestaat dat ook biologisch?
Groetjes van Monique

trots personeel van katertje Ravi & poesje Juna (0)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kittens zijn nog niet ontwormd, wat nu?

Bericht door Anne »

Ik doe het in leverpastei en anders met de pillenschieter, ideaal ding
Maar fijn dat ze nu de tabletjes naar binnen hebben ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Kittens zijn nog niet ontwormd, wat nu?

Bericht door miele2010 »

Hier duwen we het bekje open en schieten het pilletje achteraan in het keeltje. Nadien het keeltje masseren om het slikken te bevorderen. Dit lukt hier prima...
Plaats reactie