Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door Sannie_xx »

Even een vraagje over mijn Mouse, die voor het eerst in zijn (bijna) twee jonge jaartjes ergens last van had. Hij had namelijk afgelopen donderdag een soort blaasontsteking (het is nog even afwachten of het door blaasgruis komt of niet). Hij kon niet meer plassen, gaf over en was erg zielig. Ik mocht direct naar de dierenarts want bij katers kan dit nogal gevaarlijk zijn als de urineweg verstopt blijkt. Maar onderweg, als de verstopping er al was, is dat opgeheven want bij de dierenarts was zijn blaas leeg en de hele reisbak nat.

Spierontspanners en pijnstilling gekregen en dezelfde avond was hij weer zo fit als een hoentje. Tot nu toe niks meer aan de hand.

Maar hoe het nou kwam..? Het enige wat er 'anders' is, is dat ik Mouse met dit mooie weer lekker mee naar buiten neem. Hij mag bij ons aan het tuigje op het balkon zitten of ik ga lekker het park (tegenover mijn huis) in, Mouse aan de superduper-lange lijn en maar vliegjes vangen, gras kauwen, spelen (achter de tennisbal van een hond aan, haaaaaha die kop van die hond!). Hij vind het leuk maar ook superspannend allemaal! Nu dacht de dierenarts dat de (positieve) stress van het buiten zijn een factor was in het ontstaan. Maar nu ben ik zo in dubio. Hij vind het zooo leuk, mee naar buiten. Maar ik ben best bang dat het nou weer een keer gebeurd...... *twijfeldetwijfel* Wat denken jullie? Kan het door het buitenspelen zijn gekomen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door Anne »

Het lijkt me sterk dat Mousse van het buitenspelen een blaasontsteking kan krijgen!!
Het kan natuurlijk wel door ander stress komen maar om dat buiten spelen nou te gaan verbieden zou wel zielig zijn!
veel beterschap, fijn dat het al weer beter gaat :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door Sannie_xx »

Toch maar weer even meegenomen net, dan. In de zon is het hem toch wat te warm dus al snel genoeg zat hij strak naast me op mijn handdoek in mijn schaduw te chillen :) Af en toe een likje over mijn knie (lekker zout). Dus nu maar kijken en inderdaad verwachten dat er verder niks aan de hand is.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door pearlsofpassion »

Drinkt hij wel genoeg dan?
In de warmte, en dan je zoute benen likken. Dan moet hij wel voldoende vocht krijgen natuurlijk... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door Sannie_xx »

Ik heb altijd een flesje water buiten en dan geef ik hem water uit het dopje. En thuis zet ik hem vaak bij het waterbakje. Met tegenzin drinkt hij er dan wat uit, het is niet zo'n drinker, maar zeker nu met die blaasproblemen moet hij inderdaad echt goed drinken.

Verder helpt een 'vleessoepje' (lepeltje natvoer met veel water) en wat kattenmelk ook nog wel eens om wat extra vocht binnen te krijgen :) Dus ik doe mijn best. Ik moest toch maar eens over een drinkfontein gaan nadenken misschien. Wie weet dat hij dan wat beter drinkt. Ik moet hem nu echt pushen om wat meer te drinken, zeg maar.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door ayla »

Kan drinkfontein echt aanraden. Die van mij drinken daardoor zoveel meer. Ze vallen ook echt aan als ik iedere dag het water ververs. Ik heb de catmate en ben er zeer tevreden over.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door Adriana »

blaasgruis is doorgaans een kwestie van voer en ook wel aanleg en te weinig drinken. stress kan zeker een factor zijn bij blaasontsteking, maar dat is wat anders.
doorgaans is het voer de boosdoener in combi met te weinig drinken.
wat voer je? en als daar op de 1 - 3e plaats graan en dan met name tarwe in voorkomt dan heb je de oorzaak te pakken.
Sanabelle Urinary als ie gegarandeerd blaasgruisvrij is kan ik je aanraden, eventueel in combi met een andere goeie kwaliteitsbrok, zie topics ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door Sannie_xx »

Ik voer ze Hills Lam. Dierenarts wist niet zeker of het blaasgruis was, want omdat hij net zijn hele dekentje ondergeplast had kon hij geen urine meer opvangen. Dus mocht het nog eens gebeuren dan gaat hij dat alsnog proberen.

Maar inderdaad, dan moet hij op een blaasgruisdieet en dan zou ik voor Mouse inderdaad daarna overstappen op Sanabelle Urinary, ik heb daar meerdere goede dingen over gehoord. Alleen Zooey moet ik op Hills Lam houden want dat is tot nu toe het enige voer waar ze tegen kan (als in; geen wonden van op haar hoofd krijgt), en zolang ik ze op hetzelfde voer kan houden kan ik ze ook uit de voerroller blijven voeren. En daar hebben ze zoveel lol mee dat ik het jammer zou vinden om ze weer in bakjes voer te moeten geven :) Maar als het niet kan, dan kan het niet natuurlijk.

Ik denk dat het hem voor Mouse ook vooral zit in te weinig drinken, daar probeer ik nou aan te werken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door Anne »

De da heeft dus geen plasje opgevangen, hoe weet hij dan dat het een blaasontsteking is?
Moet hij meerdere keren achter elkaar naar de bak of is hij onzindelijk?
Ik ozu voor alle zekerheid toch een plasje opvangen en dat inleveren. Straks is het wel gruis en dat doet erg veel pijn bij je kat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door Adriana »

kun je wat rauwe kip of kalkoen geven? dat zuurt de urine goed aan en is prima voer voor katten.
dat is denk ik het snelste recept want het drinkgedrag veranderen kost enige tijd.
sanabelle heeft 400 grs zakjes en je kunt urinary apart als snoepje gaan geven maar dat is wel preventief. als het echt gruis is, dan zul je eerst vergruisvoer, bv RC s/o oid moeten gaan geven en daarna over op wat preventief en paar keer per week wat rauwe kip/kalkoen.
en tuurlijk proberen of ie met een drinkfontein meer/beter wil gaan drinken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door Sannie_xx »

@ Anne, nou de symptomen wezen erg op een blaasonsteking maar hij wist het inderdaad niet zeker. Maar hij zat inderdaad elke halve minuut op de kattenbak. En zijn hele achterwerk was opgezwollen van het persen. Daarom kreeg hij spierontspanners en pijnstilling. Die krijgt hij nu niet meer en hij heeft nu nergens meer last van. Hij gaat niet overmatig naar de kattenbak, mauwt niet bij het plassen of als ik hem oppak (deed hij die ochtend wel). Dus urine opvangen zouden we weer proberen als het nog een keer zou voorkomen, zei de dierenarts. Hij is nu dus wel weer in orde.

@ Adriana: dankje voor de tips! Rauwe kip krijgen ze eens in de week, maar nooit erg veel. Ik maak minstens eens in de week iets met kip voor onszelf en als ik de kip dan snijd, snijd ik er altijd stukjes af voor de katten. Dan krijgen ze ieder ongeveer vier blokjes rauwe kip ter grote van een dobbelsteen. Hoeveel zou ik ze mogen geven? Oh ja en ze krijgen eens in de week een eendagskuiken.

Eerste stap is nu denk ik dus een drinkfontein, en misschien inderdaad nog iets vaker rauwe kip geven.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking oid door stress/buiten spelen?

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het alweer beter gaat!! :-P Als de klachen terug komen kun je inderdaad het beste een plasje laten onderzoeken!!
Hier hebben we ook een waterfontein en ze kunnen het elke dag nog waarderen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie