Speelgoed opgegeten

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Shakti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 aug 2010 10:30

Speelgoed opgegeten

Bericht door Shakti »

Mijn kat Shakti (2,5 jaar oud) had een heerlijk speeltje: een heel smal 'zijden' (polyester) lintje van ruim een halve meter lang. Als ik ermee zwabberde probeerde ze het te grijpen en dat vond ze vreselijk leuk, ze kreeg er nooit genoeg van. Wekenlang speelden we hetzelfde spelletje. Soms als ze het eindje te pakken had, kauwde ze er heel even op, om het dan weer los te laten zodat ik er opnieuw mee kon zwaaien. Een eindeloos spel. Het lintje lag steeds gewoon op de grond in de kattenkamer.

Gisterochtend was het paarse lintje ineens weg. Er lag nog een klein, verfrommeld en aangekauwd stukje van 10 centimeter. De rest van het lint was van de aardbodem verdwenen (er zijn geen andere katten of mensen in mijn huis geweest). Het kon niet anders of ze had het helemaal opgegeten.

Meteen de dierenarts gebeld.
Die zei: het kan geen kwaad als het lint als een prop in de maag of darmen zit, dan komt het er later vanzelf weer uit bij de ontlasting. Maar als ze het stukje bij beetje als 1 geheel had ingeslikt, kan het in de lengte als een lint in de darmen blijven hangen en dan kunnen de darmen verdraaid raken en gaan kronkelen; dat kan gevaarlijk zijn. (En dat lijkt me ook vrij pijnlijk).

Ik kon meteen een fles laxeermiddel (Laxatract) ophalen, 2x daags 2,5 ml door het voer. Daar ben ik gisteren meteen mee begonnen.
Vanochtend kreeg ze het voor de derde keer. Een poosje na het ontbijt ging ik kijken in de kattenkamer: ze had alles uitgespuugd. De hele kamer lag vol kots met etensresten. En gelukkig! In een hoekje lag een vreemde uitziende langwerpige, prop met een vreemde kleur. Het leek wat op papiermaché en week qua structuur volkomen af van de andere restjes voer. Dat moet het lintje wel zijn gweest, (of in elk geval het grootste deel ervan). Het was alleen niet paars maar bleekgeel, maar de paarse kleurstof zal wel door de maagsappen zijn weggeloogd.
Waarschijnlijk (hopelijk) is ze het nu allemaal kwijt.

Het was voor mij een waarschuwing dat katten soms onverwacht vreemde dingen kunnen doen, en ik heb me voorgenomen geen onschuldig ogend speelgoed meer los te laten liggen.

Groetjes,
Erna
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Speelgoed opgegeten

Bericht door BillyJean »

Hoi Erna
toevallig had ik het gister erover met een kattenbaas. Haar poes moest geopereerd nadat ze een plstic lintje had opgegeten, waarmee ze speelde ( zo'n kado-lintje) Fayline speelt er ook graag mee, maar nu wordt het opgeruimd, helaas voor de poes, maar beter op safe spelen
Goed dat jouw kat het nu kwijt is.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie