Kat komt met bloedneus binnen

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
cracktor
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2011 00:28

Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door cracktor »

hallo allemaal, ben nieuw hier, maar gelijk een vraag. Ik heb 2 katten (tonno & milly, zusjes) milly kwam vandaag binnen met een bloedneus, maakte ook een beetje moeilijk geluid als ze probeert door haar neus te ademen. Ze heeft gevochten (denk ik) want onder haar neus is een haal van een nagel te zien. Vind het lastig om in te schatten wat ik ermee aan moet; omdat het al 12 uur snachts is ga ik liever morgen naar de dierenarts. Maar wat kan ik tot die tijd het beste doen en op letten? Alvast bedankt

-edit heb de 24uurs dierenarts gebeld, dienstdoende dierenarts zei me erop te letten dat ze niet benauwd werd.. Katten ademen blijkbaar alleen door hun neus las ik zonet. Ik maak me vooral zorgen omdat ze stilletjes onder de bank zit, maar mischien een logische reactie op pijn?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door nellebel »

he wat een vervelende binnenkomer voor je. allereerst welkom hier.
Goed dat je toch de DA hebt gebeld.
Ben benieuwd hoe het nu is. Als ze korstjes aan de neus heetf kun je proberen die met een vochtig doekje te verwijderen. maakt het ademen wat makkelijker dan.
Hopelijk gaat het weer goed met milly
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door Adriana »

ook welkom ;-) op het Forum! het lijkt me dat ze ergens hard tegen aan gebotst is en missch wat inwendig letsel heeft en daarbij die haal onder haar neus.
hardstikke goed dat je vannacht even contact met de spoeddierenarts hebt opgenomen en vandaag even langsgaan, kan gelijk nagelopen worden of er nog meer schade is..
en ja, ze zal gestresst zijn en wegkruipen, t zal geen leuke ervaring zijn geweest...

we hebben hier op het Forum prachtige voorbeelden van het afzetten van tuinen en van kattenrennen.. idee..? (kijk ff bij castratenkoor en bij JLC foto-album en hier http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 25&t=23302 )
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb (spijtig genoeg) 2 keer een kat met een bloedneus meegemaakt, twee keer door een aanrijding.
Ik weet niet of er nog andere zaken zijn die een bloedneus veroorzaken, maar het lijkt mij logiste dat het door een klap tegen haar hoofd komt. De kans is dus ook reëel dat ze een hersenschudding heeft en ik zou haar een grote kartonnen doos aanbieden of een kastdeur op een kier zetten zodat ze in de donker kan gaan zitten als ze dat nodig vind. Katten voelen dat zelf wel aan.
Verder zal de DA je meer weten te vertellen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door Anne »

Oef dat klinkt niet al te fijn, hopelijk is het geen hersenschudding maar zeker weten doe je het nooit.
Hoe is het ondertussen met haar?
Heel veel beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zorro1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:49
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door Zorro1 »

Ai, dat is niet fijn. Ben benieuwd hoe het uiteindelijk afloopt en hoop dat ze er heel snel weer boven op komt. Je zou dan graag even terugkijken wat er nou precies is gebeurd waardoor ze dat heeft opgelopen, of niet?

Wij twijfelen of we onze poes uiteindelijk ook de kans zullen geven om 'los' naar buiten te gaan. Alle risico's in de grote wijde wereld.......Anderzijds het heerlijke genieten van de vrijheid.... Lastige keuze.
Groet, poes Zorro & vriendje Blacky
cracktor
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2011 00:28

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door cracktor »

Hey, bedankt voor jullie reacties!
Ja het lijkt erop dat ze een haal heeft van een andere kat net onder haar neusje. Ze ademt nog steeds een beetje moeilijk, net als een zware roker die een trap op loopt zeg maar.. En ze is vrij suf, dus dat lijkt wel op een hersenschudding. Voor de rest heeft ze niet echt verwondingen, daarom lijkt het mij eer een gevecht met een andere kat. Er zitten veel katten in mijn buurt en milly gaat graag naar buiten.

@Housecat: milly wilde al vanaf dat ik haar had naar buiten, maar nu blijft het luikje voorlopig ff dicht.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door MarjanR »

Ik zou even naar de dierenarts gaan, ook als deze niets kan doen weet jij in ieder geval zeker dat het wel weer goed komt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, zeker even naar de DA! Als het echt van een gevecht is, heeft ze vast nog andere wonden. En anders waarschijnlijk ook. Zo'n bloedneus komt van een harde klap...

En als je ze iets donker geeft zal ze daar zelf wel in kruipen als ze een hersenschudding heeft. Veel meer kan je daar ook niet aan doen denk ik...
Haar rust gunnen...

Misschien wil ze hierna helemaal niet meer naar buiten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
cracktor
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2011 00:28

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door cracktor »

Nou ben vandaag ff met milly naar de dierenarts gegaan. ad het gisteren ff aangekeken maar omdat ik haar niet zag eten dus tog gegaa. Ze heeft een gebroken gehemelte, wat dus ook haar bloedneus veroorzaakte. Waarschijnlijk is ze van iets af gevallen, dus een hersenschudding kan ook heel goed mogelijk zijn. Gelukkig is het niet ernstig volgens de dierenarts; ze heeft ook geenandere verwondingen dan dat. Maar het duurt wel een maand om te genezen, en omdat ze nu pijn aan haar bekje heefd eet/at ze niet. Ze heeft een pijnstiller en antibiotica gekregen tegen de ontsteking van het wondje en tegen de pijn aan haar bekje zodat ze weer gaat eten. En zonet heeft ze een lekker plakje zalm gegeten! Anders moest ik haar voeren met speciale voeding en een spuitje. Nu moet ze elke dag een pijnstiller, zodat ze blijft eten. En dan komt het waarschijnlijk helemaal goed :)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door Ilone »

Ach gut, arm beestje.
Misschien ook tijdelijk wat meer zacht voer geven? Natvoer, paté etc.
Sterkte ermee!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door pearlsofpassion »

Ergens afgevallen?
Ik blijf erbij dat ik een aanrijding waarschijnlijker vind. Zeker als ze gemakkelijk of vaak op straat is.
Maar goed, goed dat je weet wat het is nu en dat ze kan genezen. Hopelijk knapt ze snel op want ik kan me voorstellen dat dat erg pijnlijk is. :-(

Veel beterschap voor je poesje!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door nellebel »

wat goed dat je toch naar de DA bent geweest. Beterschap met milly en hopelijk kan ze weer lekker eten nu met de pijnstillers.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door Anne »

Ik denk net als Valerie dat het eerder een aanrijding met iets is geweest. Een kat die valt komt meestal op haar pootjes terecht, niet op haar hoofdje.
Fijn dat je met haar naar de da ben geweest, nou weet je in ieder geval wat ze precies mankeert.
Veel beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
cracktor
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2011 00:28

Re: Kat komt met bloedneus binnen

Bericht door cracktor »

Nou de dierenarts legde het me zo uit: als een kat valt dan vangt ze met haar pootjes de val op. Maar haar hoofd heeft ook nog vaart dus dat komt tegen de grond tot stilstand. want het kwam door een klap onder haar kin zei hij, en omdat ze ook vrijwel geen andere verwondingen heeft ging hij ook uit van een val.
Maar ze maakt het steeds beter, dus zometeen ff wat pijnstiller geven hopelijk gaat ze niet te erg tekeer dan..
Plaats reactie