Terroriseren

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
LiFeTecX
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2011 13:17

Terroriseren

Bericht door LiFeTecX »

Hallo allemaal,

ik heb al even rond gekeken maar kon niet echt iets vinden wat hier op leek, daarom heb ik maar even een nieuwe topic gemaakt.

Wij hebben een kat genaamd Rebel, in het begin ging alles ok, maar de laatste tijd is de naam Rebel niet voldoende we konden hem beter terrorist noemen.
hij haalde in het begin wel eens kattenkwaad uit maar niets ernstigs,
hij mocht bij ons op de slaapkamer slapen en dat deed hij dus ook altijd bij ons aan het voeteneinde,
maar nu hij ons wakker wil hebben gaat hij aan het bed krabben, totdat wij schreeuwen dan loopt hij weg en wij liggen weer komt hij weer krabben, met als gevolg dat wij dus nu de deur dicht doen, en hij niet meer bij ons mag slapen, nu ging mijn vriendin afgelopen nacht naar beneden om wat drinken te pakken werd rebel wakker en het stond hem blijkbaar niet aan dat hij de slaapkamer niet op mocht ging hij in de gang het behang kapot maken.

ook als wij 's avonds voor de tv zitten, is het net alsof hij ons iets duidelijk wil maken....
hij gaat als een gek door de kamer rennen en aan de stoelen krabben, hij weet donders goed dat dit niet mag want als ik eraan kom lopen rent hij snel weg en gaat op een afstandje toekijken.

ik hoop dat jullie een oplossing weten voor ons want hij terroriseert ons echt,

ps: het is een geholpen mannetje van bijna 3 jaar
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: terroriseren

Bericht door pearlsofpassion »

Rebel verveelt zich dood, zoveel is duidelijk...

Hoelang hebben jullie hem al? En als dat niet vanaf kitten was, weet je dan hoe zijn leefsituatie ervoor was? Had hij kattenvriendjes? Gaat hij nu buiten, is hij daar misschien vriendjes met een kat?
Een vriendje zou het probleem waarschijnlijk zo goed als volledig oplossen, maar als hij al 3 jaar alleen leeft, van als hij kitten was, is er veel kans dat hij er niet meer mee om kan. Het kan dat hij er nog in bijdraait, ofwel onmiddelijk, ofwel na wat tijd en inspanning, maar dat valt moeilijk te voorspellen. Met een beschrijving van zijn contacten tot nu toe, kunnen we wel al wat inschattingen maken.
Laat je dat even weten?

Als een vriendje geen optie is, zal je zelf met hem aan het spelen moeten. En geen hoop kopen en hem daaronder begraven, echt actief met hem spelen. Als ik het zo hoor, minstens een uur of twee per dag. En daarin afwisselen natuurlijk.
Tussen het spelen door dan veel aandacht geven en knuffels. Hij zal dan rustiger zijn, door het spelen. Hoe rustig en hoeveel spelen hij nodig heeft, hangt van kat tot kat af.
Als je een halfuurtje met hem speelt voor het slapengaan is er ook meer kans dat hij rustig blijft door de nacht. Als zijn frustraties gezakt zijn, zal hij ook minder nood hebben om jullie lastig te vallen.
Nu zoekt hij gewoon wanhopig naar aandacht, als het niet positief kan, dan maar negatief (dat komt bij kinderen ook voor).
Ik hoop dat jullie niet alle dagen 8 uur werken zijn, want dan heb je met zo'n kat, alleen in een huis, een probleem... Dan zit er niets anders op om elk vrij momentje met de kat bezig te zijn en de weekend zoveel mogelijk thuis te blijven.
We hebben hier nog zo'n voorbeeldje, een superactief katje met FEVL, waar dus geen vriendje bij mag... Die mensen doen alles voor het katje! Zelfs het huishouden moet dan maar wachten...

Maar goed, laat je eerst even weten wat zijn verleden is? Een kattenvriendje zou je namelijk van alles zomaar verhelpen, want dan hebben ze elkaar om mee te spelen en is hij niet de hele dag eenzaam.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: terroriseren

Bericht door MarjanR »

Hmmmm, nee. Hij is jullie niet aan het terorriseren.
Het lijkt erop dat hij verticaal wil krabben.
Probeer eens een krabplank aan de muur te schroeven.
Of zelfs gewoon aan het bed waar hij krabbelt.
En zie dan eens wat hij doet?

Want als hij jullie wil wakker hebben hoeft hij maar naar het hoofdeinde te lopen en te miauwen.
Zo slim zijn katten wel hoor ;)

Er is hier imand op het forum die heeft gewoon een carpet aan de muur hangen, zodat de bengels lekker kunnen klauteren. Dat helpt ook bij de energie die ze te veel hebben.
En ik denk ook dat jouw kat enorm veel energie heeft en dat gewoon kwijt moet.

Mijn bank heeft ook wat verticale schade opgelopen.
Ik ga dan ook binnekort eens een krabplank aan m'n bank schroeven in de kleur van m'n bank.
Dan hoef ik niet zo te stressen ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: terroriseren

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het forum! ik denk dat jullie kater zich te pletter verveelt en smeekt om aandacht..
en je hebt hem proberen 'op te voeden' maar wat je eruit had willen krijgen lijkt me natuurlijk kattengedrag.. t is dus ook niet gelukt en dat lukt dus ook nooit...
jij ziet dat als terroriseren maar vanuit jullie huisdier gezien is dit gedrag heel begrijpelijk en goed bedoeld.
naast een klimconstructie, goeie krabplanken om je lekker uit te rekken en leuke speeltjes (bv speelrail en cat dancer) is een vriendje eigenlijk de beste optie.
je zou met het dichtstbijzijnde asiel het aandachtspunt kunnen doorspreken en bekijken of er geschikte kandidaten zijn en wat jullie in de sfeer van 'niet geschikt, kat terug'-regelingen kunnen afspreken, ... in het geval je op een denk ik goeie manier wilt proberen het probleem op te lossen..
en hieronder het verticaal opgehangen IKEA vloerkleed waar MarjanR het over heeft, wordt dagelijks meermalen gebruikt..!
Afbeelding Afbeelding
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: terroriseren

Bericht door nellebel »

Onze flippie "terroriseerde" ons ook. Bleek pure verveling. ik dacht dat het agressie was, blijkt achteraf het grootste watje wat er rondloopt en zo lief als maar kan. Dat doet verveling nou bij katten. Vriendje erbij en niets meer aan de hand. Ik heb daar toen ook een onderwerp voor gestart, maar weet niet meer hoe het heette, veel advies toen gehad. in zoeklfunctie onder flippie moet je het kunnen vinden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Terroriseren

Bericht door castratenkoor »

Lijkt mij ook een gefrustreerde kat. Ik zou het huis catproof maken en hem uitdagingen aanbieden, ipv achter hem aan te jagen.
Mijn advies, EN/OF een vriendje voor hem EN/OF leuke dingen zoals de foto's van het klimkleed.
Dat is echt een super idee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
LiFeTecX
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2011 13:17

Re: terroriseren

Bericht door LiFeTecX »

pearlsofpassion schreef:Rebel verveelt zich dood, zoveel is duidelijk...

Hoelang hebben jullie hem al?
al vanaf dat hij een kitten was, en in het begin ging het allemaal wel goed.
pearlsofpassion schreef:
Een vriendje zou het probleem waarschijnlijk zo goed als volledig oplossen, maar als hij al 3 jaar alleen leeft, van als hij kitten was, is er veel kans dat hij er niet meer mee om kan.
nee een katje erbij is niet echt de oplossing denk ik, hij is altijd alleen geweest met ons dus eentje erbij kan misschien jaloezie opwekken, en eigenlijk lopen hier buiten vriendjes genoeg buiten waar hij dan wel mee speelt

hij kan alleen niet naar buiten wanneer hij dat wil, wij wouden er eigenlijk ook een huiskat van hebben omdat ik niet wil dat de buren last hebben van mijn huisdieren, maar zo af en toe ontsnapt hij wel eens. en de laatste tijd mag hij wel vaker naar buiten daarom heb ik heb ook een sureflap kattenluik besteld
pearlsofpassion schreef:
Als een vriendje geen optie is, zal je zelf met hem aan het spelen moeten. En geen hoop kopen en hem daaronder begraven, echt actief met hem spelen. Als ik het zo hoor, minstens een uur of twee per dag. En daarin afwisselen natuurlijk.
ben wel met hem bezig maar misschien inderdaad niet vaak genoeg en lang genoeg.

pearlsofpassion schreef:
Tussen het spelen door dan veel aandacht geven en knuffels. Hij zal dan rustiger zijn, door het spelen. Hoe rustig en hoeveel spelen hij nodig heeft, hangt van kat tot kat af.
ja dat knuffelen is ook een punt, de eene keer komt hij vanzelf bij mij en wil geaaid worden, maar soms wil hij der ook niets van weten
en zelfs soms als hij bij mij komt liggen en ik aai heb even, kan het soms zo ineens omdraaien en me beginnen te bijten.

pearlsofpassion schreef:
Ik hoop dat jullie niet alle dagen 8 uur werken zijn, want dan heb je met zo'n kat, alleen in een huis, een probleem... Dan zit er niets anders op om elk vrij momentje met de kat bezig te zijn en de weekend zoveel mogelijk thuis te blijven.
en dat is het gekke als we weg zijn, doet hij niets maar dan ook echt niets, hij doet alleen lastig als we thuis zijn....
castratenkoor schreef: leuke dingen zoals de foto's van het klimkleed.
Dat is echt een super idee.
haha ja waar moet ik dat maken ??
nellebel schreef:Onze flippie "terroriseerde" ons ook. Bleek pure verveling. ik dacht dat het agressie was, blijkt achteraf het grootste watje wat er rondloopt en zo lief als maar kan.
ja rebel is verder ook heeeeel lief tis een schat van een kat, en over watjes gesproken ik denk dat rebel de hoofdprijs van lafaards onder de katten kan winnen, hij is nog bang voor een miertje.... en dat is geen grapje als hij een mier ziet lopen is hij er echt bang voor
Adriana schreef:welkom ;-) op het forum! ik denk dat jullie kater zich te pletter verveelt en smeekt om aandacht..
en je hebt hem proberen 'op te voeden' maar wat je eruit had willen krijgen lijkt me natuurlijk kattengedrag.. t is dus ook niet gelukt en dat lukt dus ook nooit...
ja we hebben hem proberen op te voeden en dat was ook wel aardig gelukt, tot voor kort,
natuurlijk mag hij echt wel een kat zijn, daarom heb ik ook voor een kat gekozen

Adriana schreef: jij ziet dat als terroriseren maar vanuit jullie huisdier gezien is dit gedrag heel begrijpelijk en goed bedoeld.
naast een klimconstructie, goeie krabplanken om je lekker uit te rekken en leuke speeltjes (bv speelrail en cat dancer) is een vriendje eigenlijk de beste optie.
hij heeft altijd een krabpaal gehad heb laatst een nieuwe gekocht die groter was dan de oude omdat ik de oude te klein vind worden, hij was ook helemaal door het dolle heen met die nieuwe krabpaal, maar dat was ook maar en paar dagen dus ik denk dat dat een luchtje aan zat waar katten gek op zijn.....



ja nu jullie me dit allemaal ff verteld hebben zijn eigenlijk mijn ogen wel open gegaan, en ben het eens van rebels kant gaan bekijken en jullie hebben gelijk, ik heb meteen een kattenluik bestel de sureflap en hoop dat rebel zich goed buiten kan vermaken, en ik zal ook meer met hem proberen te spelen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Terroriseren

Bericht door castratenkoor »

Hier heb ik een plaat met ribbelvloerbedekking op de vensterbank gemaakt.
daar leven ze zich flink op uit. Scheelt een stuk met het slopen van de rug van de bank.

Een kattenluik? Het advies was niet om hem los te laten en bloot te stellen aan alle gevaren van de schijnvrijheid........(kan sterven door: platgereden worden, vergiftigd, kattenmepper, grote bijtgrage honden, verzuipen in de gracht enz. enz.)
loslaten zou ik echt niet doen hoor.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
LiFeTecX
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2011 13:17

Re: Terroriseren

Bericht door LiFeTecX »

hij is inmiddels wel gewend buiten
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Terroriseren

Bericht door Anne »

Ik zie dat je al aardig wat goede tips hebt gekregen. Is het een katvriendelijke buurt waar je woont?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Terroriseren

Bericht door pearlsofpassion »

Je denkt dat een vriendje het niet zou oplossen, maar ik denk dat je je daarin vergist.
Als hij buiten vriendjes heeft, zal hij dat binnen enorm leuk vinden en zelfs met plezier aandacht afstaan. Tenslotte krijgt hij daar uiteindelijk meer aandacht door (van zijn vriendje) dan voorheen.
Bovendien is er veel kans dat hij de hele dag weg gaat zijn als je een kattenluik steekt en hij dus echt geen huiskat meer is, wat je toch wou... En de gevaren buiten zijn inderdaad ook niet van de minste, en geen enkele kat is daarvan op de hoogte.
Als je graag je lieve Rebel wil houden, is een vriendje volgens mij echt het beste.

Gedaan met de verveling...
Het feit dat hij niets doet als je weg bent, wil niets zeggen. Dat wil alleen zeggen dat hij echt aandacht zoekt. Waarschijnlijk slaapt hij de hele tijd dat je weg bent. En dan wil hij natuurlijk extra aandacht als jullie er wel zijn...
Dat bijten is trouwens typisch gedrag van katten die een vriendje missen. Dat is namelijk wat ze het meeste met hun vriendje doen, stoeien...

Speelgoed kopen is natuurlijk heel goed, maar daar geraken ze inderdaad nogal snel op uitgekeken. Dat is ook vrij logisch, het leeft niet en blijft hetzelfde...
Daarom dat ik zeg dat hopen speelgoed niet helpen, maar je actief met hem moet spelen.

Ik zou het wel weten in jullie geval. Een vriendje bij, en dan heb je twee leuke binnenkatten die minder kattekwaad uithalen maar elkaar mollen. En bovendien heel gelukkig in huis want nooit alleen, altijd samen spelen, samen slapen, elkaar wassen en knuffelen, en vooral: iemand in huis die je begrijpt en die is zoals jij.
Zelfs als je met hem speelt, is dat niet te vergelijken met een speelkameraadje...

Pas op, iedereen met jullie probleem willen het eerst niet geloven en zijn ervan overtuigd dat het bij hun kat anders is. Maar achteraf zijn ze altijd dolgelukkig en zien ze hun kat openbloeien. ;-)

Als je toch een plaats zou kunnen vinden voor zo'n kleed als van Adriana, dat is natuurlijk beter dan een krabpaal. ;-)
Dat wil ik later op de kattenkamer ook! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Terroriseren

Bericht door nellebel »

onze flippie mag dus nu even geen vriendje meer vanwege haar FELV. daarom maken we het in huis zo spannend mogelijk voor haar. zij vernield ook nites in huis als we er niet zijn, maar zodra we thuis zijn is zo zoooo blij. dan begint ze te rennen en te springen enz. Die heeft zich dan de hele dag liggen vervelen en is blij als er iemand is.
Ik merk ook dat speeltjes soms maar korte tijd aantrekkelijk zijn. flippie zoekt ook steeds nieuwe uitdagingen. maar dan pak ik weer een andere speeltje en is dat het weer. hte wisselt zo elkaar af.
Ik daag flippie ook uit door haar tructjes te leren en hiervoor te belonen.
Als je katje veilig buiten kan overdag en zich wat kan vermaken in de buurt, azl hij s'avonds ook wel rustiger worden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Terroriseren

Bericht door Peet »

Wij wilden ook eerst één kat. Tot ik ging lezen, en nog eens lezen...
En kwam ik tot de conclusie dat 2 veel beter en leuker zou zijn.
En ja, dat IS het ook. Als ik zie hoe ontzettend veel ze aan elkaar hebben zou ik er nooit meer aan moeten denken om er één te hebben.
Ik zou de gok wagen om er één bij te nemen. Al moet je het natuurlijk altijd zelf weten.....
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
LiFeTecX
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2011 13:17

Re: Terroriseren

Bericht door LiFeTecX »

het is een heel kat vriendelijke buurt bijna geen verkeer woon aan het rand van een boerendorp naast ons is een inmens groot weiland, met heel veel andere katten,

ik heb de meeste tips al opgevolgd en het werpt al vruchten af, ik speel elke dag een dik uur met rebel, en hij is al een stuk rustiger.
ik heb een rubberen borstel gehaald en daar "aai" ik hem elke dag mee. hij vind het heeerlijk gaat er helemaal voor liggen. dan weet hij van gekkigheid niet hoe hij draaien moet, en wij hebben een stuk minder last van haren

hier btw een fototje van rebel

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Terroriseren

Bericht door Adriana »

wat een aandoenlijk smoeltje heeft hij, je zou niet zeggen dat hij drie is en zo'n dondersteen. gelukkig zie je dat als je wat meer aandacht aan hem schenkt, dat zijn gedrag jouw kant op dan ook verandert. zo'n beest is in de bloei van zijn leven en heeft energie voor twee. fijn dat jullie zo rustig wonen want er loeren buiten veel gevaren, maar daar ben je je van bewust.
het vloerkleed hangt hier gewoon tegen deels een wand en dient ook als afscheiding, kan heen en weer omdat het aan het plafond aan een rail hangt. t was even klussen maar ze hebben er al jaren heel veel plezier van.
maar de mijne zitten ook boven op de richel van de deur, we hebben hier twee bengels, die af en toe denken dat ze aap zijn.
wat ik me nog wel bedenk is dat als hij veel buiten, dat hij dan eigenlijk alleen naar binnen komt om te eten en slapen.. en ik heb nog altijd niet begrepen wat er tegen een kameraadje is....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie