Pasgeboren kitten piept

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
DeniseRLS
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 apr 2011 19:40

Pasgeboren kitten piept

Bericht door DeniseRLS »

gisteravond rond 8uur is mijn poes bevallen van 4 kittens
ze heeft t eerste kitten gebeten en nu een dag later
sinds een uurtje toch veel piepen, ze doet moeilijk met aanleggen
drinkt niet/amper en moederpoes snapt er ook niks van ze likt haar wel
heb der net weer aangelegd dronk een paar slokken maar toch verder piepen
kan iemand me tips geven? heb geen idee wat ik moet doen.. :icon_shifty:


Groetjes denise
Laatst gewijzigd door Admin op 03 apr 2011 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Trotse poezenvriendin van Mama Gigio, en newborn babycats (1 april 2011) Medusa, Mimi & Misty.
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door Aciren »

Dieren arts bellen of naar toe gaan! Die weet misschien meer en heeft de medishe achtergrond om je hier bij te helpen
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
DeniseRLS
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 apr 2011 19:40

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door DeniseRLS »

ja de dierenarts hier is gesloten om half8! dacht eerst aan bijvoeden heb het kattenmelk wel ervoor maar geen pipetje of flesje.. kweet ook niet waar t aan kan liggen de andere 3 kittens geven geen kik..
Trotse poezenvriendin van Mama Gigio, en newborn babycats (1 april 2011) Medusa, Mimi & Misty.
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door Aciren »

er is altijd een dienstdoende dieren arts die weekendienst draait. Staat bij je eigen arts geen voicemail aan waar er een andere arts word verwezen voor weekendient?
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door pearlsofpassion »

Bel dan de DA op! En als hij er niet is, is er iemand van wacht, of probeer je een paar andere DA'n.
Zo'n kitten is super kwetsbaar, en niet willen drinken is echt niet goed! Hij zal snel uitdrogen.
Heb je echt kittenmelk? Voor een moederloos kitten op te voeden? Want gewoon kattenmelk mag je echt niet geven aan zo'n jong kitten, en er zijn ook verschillende soorten kittenmelk afhankelijk van de leeftijd.
Maar als hij bij zijn moeder niet wil drinken, zal hij ook niet aan het flesje willen hoor!
Enkel een DA kan helpen, als hij echt niet wil drinken, zal hij aan de sonde of infuus moeten. En waarschijnlijk is hij inwendig gekwetst of ziek, anders zou hij wel drinken.

Weet je hoe je ontlasting moet opwekken? Dat kan je doen om te zien of hij geen diarree of verstopping heeft.

Ik hoop dat je een DA te pakken krijgt en hij erdoor komt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door Lovecat »

Je laat een nestje komen maar je weet niet wat te doen? :shock:

Wat voor kattenmelk heb je, ik hoop toch geen Whiskas kattenmelk oid want dat is absoluut niet geschikt!
Waarom heb je geen pipetje om melk toe te dienen, dat zijn toch dingen waar je met een nestje laten komen rekening mee houdt?

Buiten de reguliere diensten van de da's is er altijd een dienstdoende arts voor noodgevallen, dus als de kitten niet drinkt zou ik heel snel contact gaan opnemen! Al is het maar voor fatsoenlijke surrogaatmelk en pipet om toe te dienen. Je had toch wel een da op het oog om dit te begeleiden? Wat als er iets anders misgaat? Wat doe je dan?

Snel bellen hoor, de kitten is straks de dupe van jouw onwetenheid..
Gebruikersavatar
DeniseRLS
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 apr 2011 19:40

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door DeniseRLS »

je zou niet zo moeten oordelen, want je weet heel de situatie niet
ze is een buitenkat en komt eens in de 6 dagen thuis ze woont bij mn moeder
en ze begint gisteravond ineens te bevallen ben vandaag gelijk naar de dierenwinkel gegaan
ik weet zelf toch ook niet wat te doen daarom vraag ik het, ikmaak me ook zorgen hoor.

en nee het is speciale melk voor moederloze kittens
Trotse poezenvriendin van Mama Gigio, en newborn babycats (1 april 2011) Medusa, Mimi & Misty.
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door Aciren »

Laten we eerst onze aandacht righten op die kitten. Er moet duidelijk een Dierenarts geraadpleegd worden. Dat is het eerste en belangrijkste. Discussies is op een laag pitje. Kitten eerst!!!
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door pearlsofpassion »

Nou goed, je bent verrast door haar bevalling, en het is jouw kat niet.

Punt blijft dat ook buitenkatten geholpen moeten worden omdat ze anders zwanger worden. Dus dat ze ineens bevalt, zou eigenlijk geen verrassing mogen zijn! Dat viel wel te voorspellen.
Verder, ga je naar de DA als je niet weet wat doen. En al zeker als er iets mis gaat!

Ik hoop echt dat je nog een DA te pakken krijgt, anders vrees ik echt voor de kitten! :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door Lovecat »

Ik oordeel alleen op de info die ik heb, misschien kun je de situatie beter uitleggen?
Is die kat nou echt van je moeder of is het een zwerfkat die regelmatig bij jullie binnenloopt, dat kan ik er nu niet uit opmaken?
Als ze van je moeder is en ze spendeert veel tijd buiten; dan had ze gecastreerd moeten worden.
Zo niet, klasse dat jullie de poes opvangen, maar ik zou toch echt een da raadplegen!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door pearlsofpassion »

Als je een kat eten geeft, ben je er in mijn ogen ook verantwoordelijk voor. Zowel voor haar gezondheid als voor castratie... Ofwel zelf betalen, ofwel laten doen door een organisatie die zwerfkatten castreert. Anders blijven we bezig...
(Dit is geen aanval naar jou toe, want de kat is van je moeder, en iedereen kan fouten maken. Maar teveel mensen schuiven verantwoordelijkheid af door te stellen dat ze de kat alleen maar eten geven, en dat gaat in mijn ogen niet op. Maar jij lijkt je verantwoordelijkheid wel te willen nemen ;-))

Maar goed, daar komt het kitten inderdaad niet verder mee, en die heeft dringend hulp nodig.
Dus ik hoop dat we pas antwoord krijgen als er naar de DA geweest is, want dat is wat nu zou moeten gebeuren, en niet op het forum zitten...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 02 apr 2011 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door Lovecat »

Dus ik hoop dat we pas antwoord krijgen als er naar de DA geweest is, want dat is wat nu zou moeten gebeuren, en niet op het forum zitten...
:eclap:
Gebruikersavatar
DeniseRLS
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 apr 2011 19:40

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door DeniseRLS »

de kat is oorspronkelijk van mij,maar ik mag 'm niet op mn kamer hebben
woon in studentenflat vandaar,de kat is altijd een binnenkat geweest totdat mn
moeder is verhuisd balkondeur stond open en toen ontdekte ze 't buitenleven
ze had inderdaad gesteriliseerd moeten worden,geef k toe gebeurt hierna ook echt.
ik ben daar maar af en toe, tot ik gister werd gebeld dat ze aan t bevallen was
probeer mn best te doen. maar heb er ook totaal geen verstand van en mn moeder
vind ze te eng klein om ze te verzorgen dus neem ik het op me
ik vind het ook maar eng allemaal! ik ga nu een dierenarts zoeken die dienst heeft.

fijne avond allemaal en toch bedankt.

EDIT:
kom net van de DA, moet gewoon bijgevoed worden voor de rest aankijken
Trotse poezenvriendin van Mama Gigio, en newborn babycats (1 april 2011) Medusa, Mimi & Misty.
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door Aciren »

Gelukkig! nou goed dat je geweest ben.
Ik weet niet veel van kittens bij voeren maar Succes! en er zijn vast wel wat topics of mensen die je willen adviseren
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: HELP mijn kitten piept

Bericht door pearlsofpassion »

Er is hier nog een topic van iemand die net een verlaten kittentje heeft gevonden. Het topic heet: gevonden!
En daar staan ook linken naar site's waar info over voederen staat.

Heeft de DA dan gezegd, waarom hij stopt met drinken en begint te piepen? Welke oorzaak hij daaraan geeft?
Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie