Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor alle draadjes die hier al over gemaakt zijn. Ze hebben een hoop geholpen en bevestigd dat ik toch even een nieuw topicje wilde opstarten over onze nieuwe aanwinst :)

We hebben sinds vrijdag een 2,5 jaar oud katertje genaamd Muis. Het was een nakomertje van een nest katjes van een boerderij, waar ze echt dachten dat het een muisje was ('t is een klein beestje, zelfs nu nog!). Mijn buurvrouw heeft deze kat 2,5 jaar opgevoed waar hij uitstekend behandeld en onderhouden is. Ze heeft nog 2 katten en sinds een poosje een hond van 10 maanden, en dat werd Muis een beetje teveel van het goede. Voordat 't 'm te druk was, was het volgens de buurvrouw echt een knuffelkat die niet graag werd opgepakt, maar wel héél graag een knuffeltje kwam halen.

Maar sinds hij vrijdag bij ons zit is hij zó bang... hij zit als we thuis zijn maar achter de bank of ergens in een hoekje. Als ik 'm heel voorzichtig benader kan ik 'm wel aaien; z'n pupillen zijn vergroot en je ziet dat hij 't liefst even onzichtbaar wilt worden, maar hij is absoluut niet agressief.

Nu weet ik dat we 'm lekker een beetje de ruimte moeten geven, en dat zoiets geduld vergt... iets waar we zeker geen probleem mee hebben. Je merkt dat 't een hartstikke lief beestje is wat gewoon heel bang is, dus daar stoppen we natuurlijk graag tijd in :)

Hetgeen we ons wel een beetje zorgen om maken, is dat hij sinds vrijdag niets/nauwelijks eet. We hebben de brokjes van de buurvrouw gebruikt, en zetten elke ochtend en avond een vers bakje water voor 'm neer, maar het lijkt alsof hij nauwelijks een hapje neemt. Sinds vrijdag heeft hij maar 1 piepklein "strespoepje" gedaan (wel netjes op de bak). 's Nachts of als we beiden op 't werk zijn heeft hij het reik alleen en zie je dat hij lekker van het zonnetje geniet en een beetje de boel verkent... we hebben een webcam op de woonkamer gericht om er zeker van te zijn dat hij niet 24uur per dag gestrest in een hoekje zit, maar zodra de deur open gaat zorgt hij dat hij in recordtijd verborgen zit.

Wat ik al zei, het wachten, geduld hebben en 'm de ruimte geven is geen probleem. Hij mag er zo lang over doen als hij maar wil ;) Alleen het niet/nauwelijks eten (zelfs niet z'n bekende brokjes) baart ons een beetje zorgen. Kan iemand toevallig bevestigen of ontkennen dat een kat, zelfs als hij gestrest/bang is, op ten duur vanzelf wel gaat eten? Of komt 't voor dat een katje zo bang is dat hij zichzelf uit stress verhongert?

Alvast bedankt voor de informatie... ik kon 't verder op 't internet niet vinden namelijk! :)

Groetjes,
Muiskat
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door Adriana »

welkom ;-) met muiskatje op het Forum, je leest al een tijdje mee en je vraag is of een kat zich dood kan hongeren..
k weet het niet en ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
ik vermoed dat hij (door gedrag van de jonge hond?) totaal van slag af is.
plast hij wel en drinkt hij ook of dat ook niet? dat kan niet te lang duren want dan droogt een dier uit.
k zou zo snel mogelijk wat a/d voer van Hills of convalescence van Royal Canin (dat is een papje) bij je da halen, dat is aansterk-krachtvoer en ook nog erg lekker gemaakt. hij moet voedingsstoffen binnenkrijgen.. wat goed dat je hem via webcam in de gaten kunt houden, maar van mensen moet hij kennelijk nog niet veel hebben..
je kunt bij de dierenwinkel valeriaan in flesjes kopen en beetje op een klein handdoekje sprenkelen en rustig kijken wat er gebeurt. en gek voorstel missch.: je kunt zelf ook een tijdje plat op de grond gaan liggen met wat valeriaan en dan wachten of hij naar je toe komt en het mooiste is als hij aan de neus ruikt en zijn neusje daar tegenaan drukt. wij torenen hoog boven dieren uit als mens, terwijl ze graag neus/neuscontact met ons hebben, net als met hun kattenvriendjes. door te gaan liggen ben je wat bereikbaarder en minder dominant voor hem.
je zou ook de feliway feromonen verdamper kunnen proberen om bij hem de blokkerende stress wat uit het lijf te halen.. en ik zou even overleggen met je dierenarts over de situatie.. en daar ook niet te lang mee wachten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Hij drinkt wel zo af en toe. Ik zie een beetje speeksel-vlekjes in z'n drinkbakje. En als we slapen komt hij sinds gisternacht ook bij ons op de kachel zitten, miauwt hard om ons wakker te maken, en rent van van schrik weer weg, hehe.

Qua energie en kracht lijkt hij (nog) genoeg over te hebben. 's Nachts is hij bijna niet stil te krijgen en loopt en miauwt hij er hard op los. Ik kan niet goed zien of hij al geplast heeft omdat we van die korrels hebben die de geur weghaalt, maar als hij af en toe een beetje drinkt lijkt 't me dat hij zo af en toe een piepklein plasje doet.

Wat doet valeriaan eigenlijk? Is dat een soort onweerstaanbaar stofje waar katten op af "moeten" komen? Bij m'n vorige kat (die we al een paar jaar niet meer hebben) duurde 't ook een week voor hij een beetje los kwam, maar bij hem kon ik wel zien dat hij af en toe at en dronk. Die had in een week tijd ook ongeveer om de dag een poepje gedaan namelijk.

Vooral ook omdat hij als we weg zijn gewoon een beetje rondloopt en lekker op de bank ligt te slapen lijkt 't me dat hij áls we weg zijn toch wel iets eet of drinkt. Maar 't is nog niet een gewone hoeveelheid aan voedingsstoffen die je bij een kater van 2,5 jaar oud zou verwachten. Ik ben ook geneigd om een weekje te wachten en einde van deze week een belletje te plegen als hij echt zo weinig blijft drinken en eten. Hij was toen m'n buurvrouw 'm in de reiskoffer probeerde te zetten allerminst blij en ontzettend gestrest dat er ineens zoveel verandering/actie op 'm af kwam, maar bij ons thuis is 't altijd lekker rustig en we doen niets anders dan heel zachtjes tegen 'm praten en zachtjes (proberen) te aaien af en toe. :)

Alvast bedankt voor de eerste tips in ieder geval. Ik hou die 2 stofjes (Valeriaan e.d.) even in de gaten. Misschien dat ik een flesje van dat spul koop en even op de krabton druppel om 'm uit z'n schulp proberen te krijgen :)
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door Catfish »

Ik denk dat je heel goed advies van Adriana hebt gekregen, en daarnaast vind ik dat jullie er geweldig mee om gaan.
Inderdaad, tijd zal het voornaamste ingrediënt zijn. Maar bij niet drinken, gelijk naar de dierenarts.
Ach, het meeste staat eigenlijk in Adriana's bijdrage. ;-)
Sterkte met Muis!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door nellebel »

Wat lief dat jullie hem hebben opgevangen. Hopelijk komt hij snel tot rust en kan hij lekker van de rust genieten bij jullie en lekker komen knuffelen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Bedankt voor de reacties allemaal!

Afgelopen nacht een klein overwinninkje gehaald :)
Omdat hij z'n bekende droge brokjes niet/nauwelijks at, waar we soms een snoepje in verstopten of een beetje van ons eigen voer (Royal Kanin), wilden we deze keer eens kijken wat hij doet als er wat nat voer met tonijnsmaak doorheen gemixd wordt. En zowaar, hij heeft ongeveer 1/3 van z'n bakje leeggegeten!

Toch wel een flinke geruststelling in ieder geval zeg… dat ie wat minder eet en drinkt vanwege de stress is niet zo erg, maar we zijn blij dat ie eindelijk een merkbare hoeveelheid naar binnen heeft gekregen. Ik denk dat we om de 2 dagen in ieder geval wat nat voer bij z'n eigen brokjes doen om 'm een beetje extra te verwennen/laten wennen :)

Gisteravond schrok hij ook van zichzelf toen we een filmpje zaten te kijken. Hij zat zonder dat hij er blijkbaar zelf iets van merkte ineens rechtop naast de bank, en schrok toen ie ons zo dichtbij zag, hehe. Onze grote baas rende gelukkig niet weg, maar bleef "lekker" onder de bank zitten.

Je had trouwens onze collega's moeten zien toen ze zagen dat we een webcam hadden voor de kat! Hilarisch wat een kat allemaal doet als de "muizen" van huis zijn.

Nou, we houden 'm even in de gaten, maar 't lijkt erop dat we om de dag een babystapje de goede richting op doen. We houden jullie in ieder geval op de hoogte ;)
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door nellebel »

Je zou ook in het begin wat vaker natvoer kunnen geven. Dan ben je in ieder geval zeker dat hij extra vocht binnen krijgt.
Maar op zich klinkt het wel goed hoor, hij begint langzaam aan te ontdooien. Voor je het weet eet hij zijn buikje rond.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door Adriana »

muiskat schreef: Ik denk dat we om de 2 dagen in ieder geval wat nat voer bij z'n eigen brokjes doen om 'm een beetje extra te verwennen/laten wennen :)
waarom zo zuinig met natvoer? het is verschrikkelijk belangrijk dat hij voldoende vocht binnen krijgt en goed plast, anders kunnen jullie een ander probleem krijgen zoals blaasgruis of blaasontsteking bij zoveel stress... k zou hem voorlopig gewoon zoveel natte tonijn (toch wel zoutloos..?) geven als ie op kan en zijn harde brokjes er gewoon naast zetten...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Oh, het was me niet om het zuinig doen hoor. Ik begreep namelijk dat katten vaak last van hun buikje en darmen kunnen krijgen als ze teveel nat voer binnen krijgen, en dat droog voer veel beter is voor hun spijsvertering en gebit. Maar als dat niet 't geval is dan gaan we voorlopig vrolijk over op meer nat voer. :)

Maar inderdaad... goed nieuws tot zover!
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door Adriana »

last van stofwisseling en darmen en diarree komt - als voer de oorzaak is - vaak door melkbestanddelen en/of hoge eiwitgehaltes, waar sommige katten slecht tegen kunnen.
bij harde brokjes (graag van een goed merk en kijk even bij onze voedingstopics) houden wij, ik bedoel ik, hier een max van 30% en graag gevogelte-eiwit aan en natvoer rond 10%.
wat duurder voer verdien je makkelijk terug, ze eten er minder van en met minder problemen minder ziektekosten.. kijk anders ook even bij Zooplus voor een overzicht..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Laten we nou al z'n eten bij Zooplus besteld hebben :) Ik hoorde via een collega van me ook al heel goede verhalen over. Voor droog voer hebben we "Royal Canin indoor 27", aangezien onze Muis een binnenkat is. Onze buurvrouw had een ander merk, volgens mij Acana, en dat at hij altijd zonder problemen.

Maar wat bedoel je met 30% en 10%? Is dat de hoeveelheid eiwit die er in het voer zit? Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niets vanaf wist en er niet op gelet heb, maar we zijn hier gelukkig niet van het "doe maar lekker goedkoop voer" :) We willen graag dat onze kat gewoon lekker gezond is, plus dat het voor hem én ons ook prettig is als hij niet iedereen de tent uit stinkt, hehe.
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, dan zou ik me voor de volgende bestelling goed inlezen.

Royal Canin is geen slecht voer, maar ook niet alle uitvoeringen zijn in mijn ogen goed voer. Het kan alleszins nog stukken beter, voor soms de helft van de prijs.
Zeker de indoor, zitten heel erg veel granen in, en vind ik echt niet zo'n goede keuze. Royal Canin wordt gedragen door de DA'n en heeft veel naambekendheid en daar betaal je voor. Spijtig genoeg laat de kwaliteit soms te wensen over.
Ik moet hier voor de volledigheid weer bij vermelden dat de dieetvoeren wel heel goed en goed doordacht zijn!
Maar je kan alles best eens lezen in de voedingstopics. ;-)

Acana is een biologisch, graanvrij voer. En daardoor hoog in eiwitgehalte. Bij een gezonde kat kan dat weinig kwaad, maar het is wel een extra belasting voor de nieren die schadelijk kan zijn als de kat zwakke nieren heeft. Adriana is van mening dat je een kat zijn nieren maar beter kan sparen, en zeker bij sommige rassen is dat aan te raden (zwakke nieren). Nierfalen is ook een vreselijke ziekte die je pas eigenlijk te laat waarneemt. Je kiest echter zelf of je dat belangrijk vind of niet want sommige katten krijgen het nooit, en anderen krijgen het toch, onafhankelijk van het voer... Natuurlijk is het wel extra belasting op dat moment. En het hangt ook af van het type eiwit, maar dat is een veel te verre uitwijding, en nog niet helemaal geweten.
Granen en suikers moet je echter ook vermijden en dan zeker tarwe! (wat in RC indoor dus wel zit) want dat is ook een enorme belasting voor een kattenlichaam en geeft vaak urinewegproblemen.

Krijgt hij nu Acana, of heb ik dat verkeerd begrepen? Als dat zo is, zou ik maar heeeel voorzichtig overzetten! Want overgaan van een graanvrij voer naar een voer waar granen op de eerste of tweede plaats staan, kan je maar beter heel geleidelijkaan doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door Adriana »

oeps, nu krijg je ineens veel info over je heen..
de samenstelling van RC indoor 27 is maïs, pluimvee meel, rijst, groente *, tarwe, dierlijk vet, lignocellulose, dierlijke eiwitten (gehydroliseerd), mineralen, bietenpulp, sojaolie, fructo-oliosaccharide (FOS), gist, natriumfosfaat, visolie, L-lysine, DL-methionine, taurine, polyfenolen (uit groene thee en druiven)

en de analyse
arachidonzuur 0.06 %
chloride 0.7 %
kalium 0.6 %
magnesium 0.09 %
natrium 0.5 %
omega-6-vetzuren 3.3 %
ruw vet 13.0 %
ruwe vezel 4.2 %
taurine 0.2 %
zetmeel 34.6 %
calcium 1.0 %
fosfor 0.85 %
linolzuur 3.2 %
metaboliseerbare energie 3749.0 kcal
omega-3-vetzuren 0.53 %
ruw eiwit 27.0 %
ruwe as 6.9 %
vocht 7.0 %

wat opvalt is het relatief hoge vezelgehalte en voor indoorvoer begrijpelijk, daarnaast een griezelig hoog zetmeelgehalte van 34,6%. dat kan bij katten die slecht drinken en daar aanleg voor hebben blaasgruis opleveren, omdat door het hoge zetmeelgehalte de urine niet voldoende kan worden aangezuurd. het eiwitgehalte is met 27% relatief laag en dat is voldoende.
k weet niet hoe groot de zak is die je gekocht hebt, maar je kunt dit voer compenseren met wat rauwe kip/kalkoen dagelijks (blokjes invriezen bv) als ie het lust..
wat je ook kunt doen is nog wat Sanabelle Urinary erbij aanschaffen en dat met 20 stuks per etmaal als snoepje geven. de meeste katzels vinden dat erg lekker en met 24% eiwit en goeie samenstelling is dit goed preventief blaasgruis voer.
en voor de volgende zak zou je kunnen kijken bij Happy Cat, één van de Porta 21, Almo holistic kip, Sanabelle sensitive. of je neemt een duik in onze voedingstopics....

p.s. en Valerie ;-) heeft gelijk.. ik ben erg gefocust op het (vroegtijdig) ontzien van nieren bij katten. nierfalen is één van de drie overlijdenshoofdoorzaken bij katten (naast hart en kanker) en ik ben van mening dat nieren onnodig zwaar worden belast door droogvoeders met > 30% eiwit en waarom wachten met eiwitbeperkt tot ze senior zijn? nierschade is vrijwel onherstelbaar en met nieren moet je heel erg voorzichtig zijn. en verder is het volstrekt overbodig om zoveel eiwit in kattenvoer te doen, van 'maar' 30% zakken ze echt niet door hun hoeven..
Laatst gewijzigd door Adriana op 30 mar 2011 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
muiskat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 mar 2011 19:20

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door muiskat »

Goeie tip, bedankt! Mag ik vragen wat jullie zoal aan voer/merken geven? Ik wil niet té vaak naar een nieuw merk overgaan, maar op ten duur naar een merk voer waar minder granen/eiwitten/suikers in zitten lijkt me op de lange(re) termijn dan inderdaad een beter idee voor z'n gezondheid :)

p.s.: ik kan wel wat informatie aan hoor ;) Onze Muis is heel gezond gelukkig, en dat willen we graag zo houden. Ik heb even naar de ingrediënten van een aantal merken gekeken, en ik kwam uit op Happy Cat Supreme Fit. Qua ingrediënten zag alles er inderdaad wat beter uit, en het is ook voor gecastreerde katten erg goed... hoewel ik niet zeker ben waarom een gecastreerde kat ineens ander voer nodig heeft. :)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ell/115059

Maar enorm bedankt voor de hulp en informatie in ieder geval... zo leer je nog eens wat! :)
Als onze Muis een muisje was: een klein katertje uit 2008. En een heerlijk pluizige bolle toet als dessert! :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katertje van 2,5 jaar is écht heel bang, maar wel lief

Bericht door pearlsofpassion »

Ik raad je echt aan eens in de voedingstopics te duiken. Daar zijn dit soort vragen door meerdere mensen beantwoord en samen bekeken. ;-)

Maar goed, Happy cat is inderdaad prima. Gecastreerde katten hebben gewoon meer kans om overgewicht te ontwikkelen, maar als je een goed verteerbaar voer hebt waar je kat het goed op doet, valt dat meestal wel mee. En anders moet je gewoon minder geven of een paar keer per dag geven ipv de hele dag door. ;-)

Ik geef Porta 21 adult en holistic. De graanvrije heeft wel ontzettend hoge eiwit en fosfor waarden en dat durf ik ook niet aan.
Ik heb onlangs nog Animonda gekocht, maar de katten stonken weer en we waren er beide (ik en mijn vriend) niet zo tuk op.
Sanabelle is ook prima, en gaf ik eerst, maar onze Cuzco bleek er allergisch aan, vandaar dat ik iets anders gaan zoeken ben...

Hier zijn de twee topics die het gemakkelijkst zijn
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 3&start=90
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 84&t=22823

Ik moet er zelf ook maar eens mijn verdere ervaringen neerschrijven...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie