Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

Ik kan helaas de foto's van de DA niet van het schijfje halen, het is een speciaal programma wat er is gebruikt
Volgens de DA was dit soort ingedeukte borstkas iets wat hij zag na een flink trauma, een klap van een auto of een grote val.
Maar de fokster waar we afgelopen zondag waren, zei dat dit ook een aangeboren afwijking kan zijn. We weten dat er met
Bientje niet werd gefokt ivm aangeboren afwijking in het middenrif.Ze was de enige uit het nest van 4 die dit had,
Of dit hier mee te maken hebben weten we niet. Daarvoor weten we er te weinig van af,dat zou dan de afwijking FCK zijn

We spreken de oude eigenaars a.s. maandag. Nu zijn ze nog op vakantie. Maar volgens mij was dit niet bekend bij ze en ze vertelden dat de kat bij hun nooit een ongeluk heeft gehad. Dus of dit is aangeboren of niet, is mij niet duidelijk. De rontgenfoto's die ik zie op het www van een flat chested cat of een pexus excavatum, die zien er toch anders uit.

Het laat mij ook niet los hoor, iedere dag zit ik naar die foto's te kijken, om te kunnen snappen wat er is gebeurd.
Maar deze foto's hebben eigenlijk niets te maken met hoe ziek ze is geworden.Wat haar het leven heeft gekost lijkt wel heel veel op droge FIP

Misschien dat we maandag meer duidelijk krijgen

Vandaag kwam er een mooie kaart van de dierenarts, met een pootafdruk van Bientje, en een mooi woordje. Deze kaart zal ik maandag aan de oude eigenaren geven, die hoort bij hen.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Bij autopsie kunnen ze toch nagaan of het FIP was?
Maar ze zat eigenlijk niet meer in de risicoleeftijd...

Het blijft een vreemd verhaal... Was er jullie dan verteld dat er iets scheelde met haar middenrif (wat ze dus wel wisten...)?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

Hoi Valerie
wij hebben niet om autopsie gevraagd, want we wisten er niets vanaf. Ik las daar pas dagen later over
Ons is verteld dat ze een aangeboren opening had in het middenrif, waardoor haar ingewanden richting hartje en longen gaat. Dat gat was gedicht en omdat er dan niet met een poes mag worden gefokt, is ze toen gesteriliseerd.
Mochten we nog wat nieuwe feiten horen, dan laat ik het weten dinsdag
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door MarjanR »

Een raar verhaal dat de arts het beestje al twee keer onder het mes heeft gehad en dat het vergroeide borstbeen hem toen volledig is ontgaan.

Sorry, ik bedoel het echt niet naar.
Maar als ik aan het meidje en haar situatie denk dan draait m'n maag.
Arm dingetje, toch. Zo met haar en met jullie te doen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

De cattery had nooit van hun Da gehoord over enige afwijking, terwijl Bientje daar 2 x onder het mes is geweest en daar patientje was. Ik vind dat ook wel een raar feit. Ik had wel de eerste week de oude Da gebeld, of er nog info was over Bientje, welke ik door kon geven aan mijn Da. Er is toen alleen gesproken over de oxalaatstenen, de middenrifbreuk is mij niet verteld


Mijn Da heeft Sabine natuurlijk pas nu gezien, toen ze zo ziek werd, niets dan lof over hem, hij heeft er heel veel tijd en aandacht aan gegeven.

Ik heb de foto's van mijn beeldscherm gefotografeerd en zal ze eerdaags hier neer zetten, zodat je kunt zien wat de Da ons heeft verteld
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door MarjanR »

Ach ja, jullie hadden beide een andere da.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

Hier heb ik 3 foto's van Bientje
De eerste 2 zijn bij de DA gemaakt, de 3e foto is van internet, een "normale" situatie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

Je ziet bij de eerste 2 foto's , dat er een heel rare knik in het borstbeen zit. De "aangeboren afwijking" laat de knik op een andere plek zien, nl onder het hart
Je ziet ook hoe Bientjes hart is vergroot.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door Zuri »

Oh jeetje... :shock:
Ik ben even wat dagen iets minder actief geweest en nu lees ik dit! Wat vreselijk! Dat hadden we allemaal niet verwacht zeg. Arm meisje. :cry:
Heel veel sterkte met het verlies van je lieve meisje.
En wat een nare knik is te zien in de ribbetjes van Bientje. Dat moet zeker pijnlijk zijn geweest.

He verdorie, ik kom even niet uit mijn woorden. Ik vind het echt heel naar nieuws en wens je veel sterkte met het verlies.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door MarjanR »

Ja, dat is inderdaad duidelijk te zien.
maar joh, wat een rare knik is dat zeg!
En de buikwand lijkt ook wel "slap", ik bedoel daar zouden de buikspieren toch strakker moeten zitten.
Maar misschien deed dit haar wel pijn, het aanstrekken van die buikspieren.
Het lijkt wel alsof vanaf de "sleutelbeen" het tweede gewricht geknakt is.
Maar ik kan me niet voorstellen dat dit komt haar vergrootte hartje, maar dat lijkt wel zo.
Je ziet ook dat haar buik/middenrif wat meer naarbuiten "hangt"
Je vraagt je af wat er gebeurd is. Wanneer dit gebeurd is. Tijdens de operatie aan haar middenrif?
Heeft ze een harde klap gekregen op haar borstbeen?

Nog iets; haar linker "knie" zit ook iets geks.
Was daar iets mee?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Je bedoelt haar elleboog Marjan?
Dat is niet zo vreemd. Het is een uitsteeksel van 1 van de onderarmbenen om kracht te zetten op de onderarm. Komt wel vooral voor bij gravende dieren, dus je zou niet verwachten dat het bij een kat zo groot is, en op haar rechter poot is het inderdaad ook niet zo groot. Maar het is wel iets dat kan ontstaan door meer belasting, ook tijdens het leven, dus waarschijnlijk gebruikt ze gewoon haar linker poot meer om vb haar uitwerpselen te begraven is het daarom links groter dan rechts.

Maar haar borstbeen is heeeel erg vreemd!
Ik ben er redelijk van overtuigd dat een borstbeen normaal zelfs geen gewrichten heeft, zelfs niet van oorsprong. Dus ook niet dat het vroeger in de evolutie gewrichten had die dan vastgegroeid zijn. Ik denk dat het gewoon een vast been is, zonder gewrichten.
Dus het is heel vreemd dat haar borstbeen zo uit verschillende beentjes opgebouwd lijkt op de foto.
Ik heb echter geen ervaring met foto's, enkel met fysisch kijken, dus ik kan weinig met zekerheid zeggen.

Misschien is het wel echt gebroken geweest en nooit deftig geheeld... Dan moet dat inderdaad ontzettend pijnlijk geweest zijn! :-(

En ik kan het ook niet laten op te merken dat haar neus wel een heel stuk korter is dan normaal. Maar dat is natuurlijk gewoon omdat ze een brits korthaar is... Maar ik vind het wel opmerkelijk duidelijk...
Afwijkingen aan het middenrif of buik zie ik wel niet. Maar het kan heel goed zijn dat ik er gewoon over kijk omdat ik geen ervaring met foto's heb. ;-)
Wat me wel opvalt is dat haar gehele borstkas vervormd is. En dat het middenrif dus wat lager lijkt te liggen, maar ik denk dat het eerder is dat haar valse ribben vervormd zijn en naar boven getrokken. (de valse ribben zijn de laagste, die nog wel aan het borstbeen vasthangen maar niet rechstreeks maar via kraakbeen, en je zien duidelijk dunne verbindingen die niet recht lopen maar kronkels maken).
Op de onderste foto liggen de valse ribben over bijna de gehele lever, maar op Bientje haar foto's stoppen die een stuk hoger en liggen ze bijna niet over de lever. Maar ik denk dat dat allemaal wel gerelateerd is aan die breuk in haar borstbeen. Door die breuk wordt haar borstbeen natuurlijk een stuk korter en naar boven getrokken, en dus zal alles mee getrokken worden. Het is dan ook niet vreemd dat er een gat in haar middenrif zou komen want dat moet dan meegetrokken, maar kan niet doordat de longen en het hart erboven liggen en het aan de ruggegraad vasthangt. Dus het middenrif kan niet mee naar boven, en duwt daarbij haar longen en hart plat (haar hart dan ook nog eens vergroot) waardoor ze waarschijnlijk moeilijk (en pijnlijk!) kon ademen. Hebben ze daar nooit iets van gemerkt?

Maar ja, ze hadden de breuk ook al niet gemerkt... Misschien is ze er inderdaad mee geboren, of is er niets mis gegaan bij de geboorte...
Het lijkt mij alleszins ook niet onlogisch dat haar hart vergroot is daardoor. Gewoon doordat ze moeilijk kan ademen en dat de hartslag dus omhoog gaat om haar lichaam van zuurstof te voorzien.
Er zijn natuurlijk wel meer britten die last hebben met ademhaling, en ze hebben wel dat gat in haar middenrif gevonden dus zullen wel gedacht hebben dat het daaraan lag.
Al blijft het vreemd dat ze toen niets gezien hebben van haar borstbeen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 25 mar 2011 10:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

Als is Bien voorzichtig oppakte met mijn vlakke hand tussen haar voorpootjes, begon ze altijd te mauwen, dat moet gewoon heel pijnlijk zijn geweest. Haar neusje was inderdaad wel heel plat. Bij fayline is dat minder.
Ik ben heel benieuwd wat de oude eigenaren van deze foto's vinden
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

Gisteravond zijn we bij de oude eigenaren van Bientje geweest. Het is een fijn gesprek geworden, ik ben ook blij dat we dit goed hebben kunnen afsluiten. J. was gisterochtend met een kitten bij de DA geweest en ze had het nog over Sabientje gehad. De DA denkt, dat de rare knik in het borstbeen komt door de middenrif-operatie. Maar nu ik thuis ben, dacht ik toch echt, dat die operatie aan het middenrif onder het hart wordt uitgevoerd, niet erboven. Verder vloeiden er tranen en werd de boel weer opgevrolijkt door kittens van 8 weken oud die rondliepen. Wat een drolletjes.... Ik vond het ongelooflijk lief, dat ze ons een kitten wilden aanbieden, ze hadden ook gehoopt dat wij dat zouden doen, maar ik wilde dat liever niet. Ga toch voor de wat oudere herplaatser.
We waren heel erg verbaasd en ook ontroerd, dat ze de DA kosten én het geld van de aanschaf hebben terug betaald ...tenslotte was het voor ons ook een grote uitgave...dan lopen de kosten hard op....We kunnen het eerlijk gezegd ook goed gebruiken, maar we wilden niets eisen, maar aan hunzelf overlaten
De oude baasjes zijn bijzondere mensen, zeker weten...
Van de DA kreeg ik een mooie kaart met de pootafdruk van Bientje, deze heb ik aan hun gegeven, die hoort echt bij hun..
En zo is dit verhaal voor mij afgesloten, al blijft het wel in mijn hoofd zitten, want tenslotte moet Fayline in Juni voor haar niesziekte-injectie en ik weet echt niet of ik dat aandurf...ook al weet ik dat het niets met elkaar te maken heeft.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door MarjanR »

Klinkt goed.
Afsluiten inderdaad.

En nee, Fayline ondergaat niet het zelfde lot als Bientje.
Vertrouw daarop ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door Catfish »

Mooi einde van dit verhaal, Elly.
Ze hebben duidelijk hun medeleven betoond en hun verantwoordelijkheid (nodig of niet) genomen. Lief van ze!
Is een kitten én een herplaatser geen leuk idee? Hebben ze gezelschap aan elkaar.......
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie