Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

Wij hebben onze kat (bijna 4 jr) 6 dagen terug laten inenten tegen niesziekte. Daarna is ze erg ziek geworden, braken, dirarree, beiden met bloed vermengd. Na opname bij de DA is ze sinds vrijdag weer thuis. Nadat ze begon te niezen in het weekeind heb ik gister een afspraak gemaakt bij de DA. Eerst was 1 oogje helemaal nat, maar nu allebei haar oogjes. Ze heeft vanochtend een injecte AB gekregen en Caf oogdruppels, welke ik 2x per dag moet aanbrengen.
Is dit nu pure pech, of komt dit vaker voor?
Graag hoor ik goede tips wat ik nog meer kan doen voor haar weerstand. Zou deze injectie AB voldoende zijn???
Hoe snel mag ik verbetering verwachten??
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niesziekte na intenting. Is dat moglijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Niesziekte is een verzamelnaam voor een heleboel virussen. Daartegen helpt de AB dus niet. Wel helpt het de gevolgen van de infectie van virussen wat onder controle te houden, zoals dus de (beginnende) infectie in haar ogen maar ook op de luchtwegen.

Je kan eens kijken bij weerstandverhogers. Er wordt wel eens gesproken van Echinacea complex, maar misschien zijn er sterkere zaken. Vitamine C wordt ook wel eens aangeraden. Maar er zijn daar topics over te vinden hoor.
Ik zou bij kruiden blijven, geen chemische zaken voor de weerstand.

Maar ze moet het zelf overwinnen...
Is het een jaarlijkse inenting en werd ze de voorbije jaren ook steeds ingeënt? Is het nu met een andere entstof? Of is het niet goed gedaan in het verleden en moet ze nog een boosterenting krijgen?

Als het in het verleden goed ging, en er werd andere entstof gebruikt, zou ik de vorige laten enten in het vervolg (desnoods afspreken op voorhand met je DA zodat die het in huis kan halen). Als nu hetzelfde gebruikt is, zou ik haar wat beter laten onderzoeken want dan is er waarschijnlijk iets anders dat haar weerstand nu zo onderuit haalt dat ze er zo ziek van wordt.
Bij een vaccin is het natuurlijk de bedoeling dat de virussen zo verzwakt zijn dat ze ze makkelijk overwint en ze er dus niet ziek van worden. Dit is bij haar duidelijk niet het geval.
Een beetje reactie zoals een paar niesjes of wat natte oogjes kan wel, maar dit is meer dan dat! Ik hoop dat je eruit geraakt wat je in het vervolg zal doen. Met dode entstof laten enten in het vervolg kan ook.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na intenting. Is dat moglijk?

Bericht door BillyJean »

Hoi
de AB wordt gegeven omdat er ook een bacteriële ontsteking lijkt te zijn, ( door het bruine snot) Voor weerstand verhogen ben ik op het www sinus compositum tegen gekomen, wat mij goed lijkt.

Ik ben nu wel heel angstig geworden over het enten, in ieder geval wil ik hier nog eens goed over praten, ook met een andere dierenarts, waarvan ik hier het adres heb gekregen. want Bien is flink ziek geweest, en dat wil ik voorkomen. Wat wijsheid is in de toekomst?? Ik weet het niet. Eerst maar eens kijken of ze hier goed overheen komt...

In ieder geval is ze vandaag zieker als gister, naast het niezen zit nu ook de neus vol
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Niesziekte na intenting. Is dat moglijk?

Bericht door Zuri »

Niesziekte kan worden veroorzaakt door verschillende virussen / bacterien. De belangrijkste veroorzakers zijn het Feliene Calicivirus (FCV), het Feliene Herpesvirus (FHV) en Chlamydia-bacteriën.

Als het hier om de laatste variant gaat, kan het zijn dat een AB wel helpt. Tegen virussen helpt een AB inderdaad niet.

In je entboekje zou je als het goed is moeten zien tegen welk virus/bacterie je kat geënt is. En ook wat voor type enting. Een virus kan bijvoorbeeld verzwakt zijn. In dat geval kan het inderdaad zijn dat je kat even ziek wordt (omdat het lichaam dat virus nog moet aanvalen), maar dat zal dan mild zijn.

Sterkte!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door Admin »

Billyjean,

HIER vind je meer over niesziekte bij de geënte kat.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

Bedankt voor alle info. Ik begrijp dat ik verder even niets kan doen, dat Bientje het zelf moet uitvechten met haar lijfje. Ik heb wel een weerstand verhogend homeopatisch middel gekocht, wat ik door haar natvoer druppel. Bien is wel vitaal, eet en drinkt goed, alleen dat niezen....zo sneu....
Nu dus geduld hebben.....
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

straks wéér naar de DA. Bientje wordt nu zo benauwd , het is gewoon zo zielig. heb vanochtend een flink potje zitten janken. Ik was zo blij met haar, en het zit alleen maar tegen, en dat allemaal ná de enting....
Had ik maar niet....denk ik vaak, maar ja, dat kon ik ook niet weten....
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door Anne »

nee dat kon je zeker niet weten, voel je je niet schuldig daarover. Heel veel sterkte,
hopelijk komt het allemaal weer goed, mijn duimen draaien
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

vanmiddag is Bientje overleden.........ben er even helemaal stuk van..........
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door jojo »

Hemeltjelief zeg :shock: Ik weet gewoon de woorden niet :???:. Zo jong nog, en nog zo kort maar bij je, en zo plotseling, vreselijk. Ik wens je ontzettend veel sterkte.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door Ilone »

Wattes?! :shock: :shock:
Jeetje!
Och jeetje....heel veel sterkte!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

Bientje ging vanaf gisteravondaf hard achteruit, het was gewoon naar om te zien hoe ze naar lucht zat te happen, en het niet binnen kreeg.
Vanochtend was het geluid wat ze voortbracht heel naar om te horen. We zijn dan ook naar de DA gegaan.

De DA zag dat ze in een week sterk was vermagerd, wat ook bleek te kloppen en stelde bloed- en röntgenonderzoek voor, ondertussen kwamen termen als kattenaids, leukemie en FIP voorbij.
Wat we zagen op de foto's was niet fraai, Bientje's borstbeen was griezelig vervormd, het leek wel of er ribjes waren gebroken, ( trauma in het verleden???)het borstbeen stond in een bizarre hoek, haar hartje was vergroot, ze had diverse nierstenen, alles was aan de binnenkant ontstoken, het was heel confronterend om te zien .
Ondertussen lag Bientje happend naar lucht in haar mandje, je zag haar bij iedere teug verkrampen, licht kon ze niet meer verdragen aan haar oogjes en het geluid wat ze nog voort kon brengen klonk niet goed.

De DA vertelde ons, dat we een heel zieke kat hadden, wiens verdere leven van ziekte naar ziekte zou slepen.
We hebben de oude eigenaren gebeld en ze op de hoogte gebracht. Gezamelijk hebben we besloten om haar in te laten slapen, want je zag haar met de minuut zieker worden.

Op 1 dag na hebben we Bientje 3 weken bij ons mogen hebben en zijn we heel veel van haar gaan houden, het verdriet is dan ook groot.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door castratenkoor »

Jemig, woorden schieten tekort.

Veel sterkte met het verlies!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door Anne »

Wat verschrikkelijk zeg! :-( Wat een nachtmerrie om mee te maken :cry: Jullie hebben de juiste beslissing genomen.
Heel veel sterkte met het onverwachte verlies van Bientje :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Niesziekte na inenting. Is dat mogelijk?

Bericht door BillyJean »

dank jullie wel voor alle lieve woorden, hier hebben de tranen rijkelijk gevloeid.
Vanochtend een uitgebreid gesprek gehad met een fokster, die heel veel info had over kattenziektes en het is nu wel duidelijk dat Sabientje al ziek was, tenminste, dat ze het onder de leden had. Ik wil niet zeggen dat ze bij de Fokster al verschijnselen had, want we hebben haar daar gezien en zag er prima uit. De verhuizing heeft zoveel stress gegeven, dat het wel lijkt of het tot een uitbarsting is gekomen
Wel was Bientje veel te licht voor een Brit. Als ik haar foto op de avatar zie, waar ze nog een heerlijke bolle toet heeft en hoe ze er de laatste dagen uitzag... en ik begrijp nu ook waarom ik haar niet kon optillen, dat borstbeen moet ongelooflijk pijnlijk zijn geweest en haar hartje hebben verdrukt...

Het is zo stil in huis, we missen de gezelligheid al heel erg. Ik hoop dat jullie het niet raar vinden, maar morgen gaan we kijken naar een nieuwe poes, die herplaatst moet worden. Ik denk dat dat het verdriet een stuk minder zal maken.
groetjes, en bedankt
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie