Angst

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Angst

Bericht door Peet »

Een vraagje.
Heb vanmorgen spul gehaald bij de da voor teken/vlooien en ontwormen, pipetjes. Ideaal vind ik.

Chevy gegeven, vond het even niet leuk, maar goed, het moet maar even.
Maar Dodge.... doodsangsten staat hij dus uit zijn we achter....

Nu vinden we het niet erg om even door te pakken. En dat hij even kwaad op me is kan ik ook nog wel mee leven.
Maar we zijn nu net wat vertrouwen aan het opbouwen met hem. Gaat prima, hij loopt niet meer weg als we langslopen enzo. Komt meer knuffelen.
Dat deed hij vanaf het begin af aan wel, maar alleen als we zaten.
Hij krijgt meer en meer vertrouwen in ons.
Maar dat gaat dus teniet als we zulke dingen gaan doen.... zo ook de jaarlijkse enting.

Ik vind dit echt moeilijk. Weet ook dat er hier veel mensen zitten met 2e handsjes.
Hoe gaan jullie hiermee om? Ik wil wel enten, maar wil ook niet dat we iedere keer met een pipet en enting terug zijn bij af.
Vind het nu eigenlijk alleen maar triest.... wat heeft dat ventje meegemaakt.....

Ik geloof ook dat ik wel eens gehoord heb dat je een kat iets kan geven voordat hij naar de da gaat dat hij een beetje van de wereld is.

Wie oh wie heeft tips.

Ik vind het nu gewoon héél zielig...... heb hem al lekkers gegeven, wat hij wel op at.
En misschien ben ik een emomuts hoor, gewoon doorpakken. Maar jemig... je weet niet wat hij voor z'n kiezen heeft gehad in zijn verleden...
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Angst

Bericht door Adriana »

hier mega-angsthaas in de vorm van Enzo en die krijgt destress van huisdierendokter, daarmee kan ik het schichtige gedrag veroorzaakt door ?trama's uit het verleden, na een schrikaanval redelijk wegmasseren.
tot aan de volgende schrikaanval en dan weer en weer. heb wel het gevoel dat hij wat steviger in zijn bontlaarsjes begint te staan, gaan we dus nog wel wat maanden mee door..
je kunt ook telizen proberen, onze Mies reageert daar heel goed.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Angst

Bericht door Peet »

Weg masseren zal het niet worden nu. Hij is een beetje uit zijn tent te lokken met een speeltje. Maar wel blazen. (niet persé naar ons eigenlijk, ook puur angst)
Telizen ken ik niet. Ga ik eens op googelen.

Vind dit echt triest... verdorie... terug bij af.....
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Angst

Bericht door MarjanR »

Nee, zo moet je het niet zien Peet.
Je bent niet terug bij af. Je hebt al wel een band met hem opgebouwd.
En hij zal wel iedere keer wat bozig op je zijn als je hem druppelt of met hem naar de da gaat.
Maar die periodes worden korter.

Een zetje de goede kant op kan met teliszen of destress maar dit zijn ook pilletjes, dacht ik.
Ik weet niet hoe jou kleine panter daar dan op reageert.
Je zou ook feliway spray in de reismand kunnen sprayen eens kijken wat dat doet.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Angst

Bericht door Peet »

Bedankt Marjan... geeft toch een zetje in de goede richting voor mij.
Het janken stond me nader dan het lachen net.... zo zielig. (ja, ben een muts)
Maar je hebt wel gelijk, hij heeft al veel vertrouwen in ons, dat is waar.

Ik ga volgende keer proberen om het met tabletjes te doen, ontwormen en voor de teken/vlooien.
Kijken hoe het gaat als het door zijn eten zit. Met die pasta, die hij voor z'n darmen had, ging dát prima.
Pipetjes stop ik echt mee.

Als hij voor z'n prik moet ga ik die tabletjes vragen aan de da.
Bedankt voor het meedenken.... doet me wel goed.
Baal er wel een beetje van nu....
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Angst

Bericht door Aciren »

Ach peet *knuffel* en een neusje van jip.
Ik sluit me aan bij marjan. De band is er al dus daar moet je je geen zorgen om maken. Ik weet het makkelijker gezegt dan gedaan.
Ik zou zeggen laat hem even met rust, dat werkt bij jip altijd prima. Dan na een tijdje ga ik lieve woordjes tegen haar zeggen en wat lekkers. Weer laat ik haar dan met rust voor even en meestal komt ze dan zelf zo van ja hallo krijg ik geen aandacht meer.
Ik hoop dat je al een beetje gerust bent.
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Angst

Bericht door Peet »

Jullie stellen me absoluut gerust. Leon zat er ook mee hoor... 2 van die mafkezen zijn wij.
Ik weet van mezelf dat ik te veel ga opdringen, maar dat probeer ik niet te doen.
Heb al wel wat gespeeld met hem, dat deed hij wel. Hoog vanaf de 'ballustrade' in de ren, veilig voor hem.

Lekker ventje is en blijft het..... We geven hem de tijd. Benieuwd hoe hij vanavond is.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Angst

Bericht door jennli »

Geeft juist aan wat voor lieve mensen jullie zijn!

Pjotr is ook zo'nflinke angsthaas. Met name bij iedereen die hij niet kent of als hij in de bench moet. Wat bij hem erg helpt is een doekje met Valeriaan in de bench. Hij vindt het nog steeds erg eng, maar mauwelt veel minder. We merken hier ook dat hij steeds minder lang nodig heeft om ons te vertrouwen, nadat we hem meegenomen hebben naar bijvoorbeeld de dierenarts.

Veel liefde en tijd zullen Dodge doen kalmeren en langzaam zal hij meer vertrouwen in jullie krijgen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Angst

Bericht door pearlsofpassion »

Ik kan er niet veel over zeggen, want ik heb geen ervaring met bange katten (toch niet van mij dan). Maar ik heb wel een heel erg bang konijn (Rafke).
Hij heeft het ook al beter gedaan dan de laatste tijd en dat komt omdat ik hem onlangs moest vangen (ze moesten naar de opvang) en hij echt in paniek was en zich dus echt niet liet vangen.
Hij kroop steeds in de gang en uiteindelijk storte die zelfs in en heb ik doodsangsten uitgestaan want hij zat dus ingestort in de grond en ik wist niet waar (na de eerste bocht zie je niets meer en alles stort dan in). Ale het was dan dillemma van heel voorzichtig hem uitgraven en heel snel willen zijn want er toch niet zeker van zijn dat hij niet zou stikken. Grote paniek dus. Voor mij, maar ook voor hem!!

Dat is dus al enkele weken geleden, maar hij is er nog steeds niet echt van hersteld. Hem gewoon van de grond plukken zou niet meer lukken, wat een tijdje geleden (rond kerstmis, heb het nog geschreven in mijn album) wel lukte.

Vroeger heb ik hem nog wel eens heel even opgepakt en dan was hij steeds ook weer bang erna, maar dat ging inderdaad zoals Marjan zegt, steeds sneller voorbij. Tot dat incident dus. Dat vraagt veel meer tijd.

Wat ik nu met dit hele verhaal wil zeggen, is dat je bij hem misschien beter niet kan doorduwen, maar het eerder rustig proberen aanpakken, met aaitjes, en veel snoepjes en hem rustig houden. Desnoods met een dicht pipetje in zijn buurt begeven maar er niets mee doen en hem dus trainen om zo te zeggen.
Er je tijd voor nemen, en desnoods een hele dag proberen als je dat echt trainen niet ziet zitten. Maar rustig blijven en zo weinig mogelijk dwingen.
Misschien dat hij het je dan veel sneller vergeeft en vooral veel minder bang ervan is.
Als je doordrukt zal hij er nooit aan wennen en het steeds erger gaan vinden, en voor je het weet moet je de verpakking nog maar openen en is hij al in paniek, maar als alles rustig blijft leert hij misschien nog dat het helemaal niet zo eng is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Angst

Bericht door Peet »

Gelukkig begrijpen julliet het! Misschien reageerde ik wat over paniekerig, maar ik vond het écht sneu.
En wij lief.... ach, gewoon dieren die in ons kruipen, figuurlijk dan hé. Ze raken je....
We zijn best nuchter in sommige dingen, maar dit soort voorvallen doet ons allebei wel wat.
Maar ik merk wel dat MarjanR gelijk heeft! Hij komt weer wat naar ons toe, laat zich aaien, speelt wat.
Dus we zijn inderdaad niet terug bij af, gelukkig!

Ik ga het volgende keer met pilletjes proberen, kijken of hij het op eet door zijn natvoer.
Dan hebben we deze angst niet meer nodig. Die pipetjes raak ik wel weer kwijt aan iemand.
En voordat hij zijn enting moet vraag ik wel iets aan de da.
Er waren net vrienden hier die ook zo'n angsthaas hadden. Daar ging ze ook iets voor halen voordat hij naar de da moest.

We zijn weer wat geruster hier hoor!
T'is allemaal wat soms......
Bedankt jullie!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Angst

Bericht door Peet »

En Valerie, dat lijkt me ook vreselijk om mee te maken, voor jou én voor dat kleintje.
Jemig... eng hoor. Dat zal zéker een héle tijd duren voor hij weer vertrouwen heeft.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Angst

Bericht door Peet »

Pfff, hij is net alweer wezen knuffelen, kopjes geven, spinnen, over me heen lopen.
Wat we opgebouwd hadden is dus ook voor hem een goede basis ben ik achter.

Oef... gelukkig.
(misschien een storm in een glas water... maar vond het zo zielig)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Angst

Bericht door Aciren »

Gelukkig! Dat soort momenten smelt je dan weer :D
Nu weet je dus dat als je hem even tijd geeft hij zelf weer voor aandacht komt.
Jullie liefde is voor hem voldoende :D
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Angst

Bericht door MarjanR »

*zucht van verlichting* he!

Ik snap het wel hoor, maar het komt vanzelf weer goed.
Kom zeg, hij is toch heus wel stapel op jullie hoor.

Je vraagt je inderdaad af wat het kleintje al heeft meegemaakt dat hij zo angstig is, he?
Arm mannekke.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Angst

Bericht door Peet »

Dat vraag ik me inderdaad af. Chevy gewoon gegeven, even niet leuk en klaar! That's it!
Maar hij is er weer!
We zeiden net nog tegen elkaar dat je dan tóch inderdaad genoeg opgebouwd hebt met hem. Toch wel mooi dan hé. Bijzonder!

Enne.... voel me nu wel een beetje een emotutje hoor. Maar ik zat er écht mee!
Allebei eigenlijk wel....
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie