Mijn eerste katje

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Mijn eerste katje

Bericht door jazzmin »

Ik heb sinds gister (3uur) mijn eerste katje uit het asiel gehaald. Ze komt uit een gezin met nog een kat, maar daar kon ze het niet zo goed mee vinden. Ze is naar het asiel gebracht omdat de mensen allergisch waren.

Ze is een schat, en heel aanhankelijk en wilt alles wat ik doe volgen. Ik heb een aantal vragen:

Ze is hier nu sinds gister 3 uur, en ze gaat best vaak naar de kattenbak maar ik zie geen plas of poep liggen. Is dit erg? Ze drinkt & eet (hele kleine hoeveelheden brokjes) wel dus ik dacht dat er niks mis was met het poepen zelf. Kan het liggen aan dat het bijvoorbeeld kattenbakvulling is dat ze niet gewend is? Kan ze hier aan wennen? En hoelang duurt dat? Kan ik iets doen om haar eraan te laten wennen of gaat dat vanzelf of is er wat anders aan de hand?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes Jazzmin
Gebruikersavatar
doblin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:17

Re: Mijn eerste katje

Bericht door doblin »

Als het goed is zie je ook niets liggen want een goede kat begraaft wat hij of zij op de bak doet .Kijk dus even goed in het grint als je een schepje hebt ofzo, helaas schrijf je niet hoe oud je kat is dus.... een kitten heeft hele kleine plasjes enz dus ja ehhh ga op zoek naar een teelepel met plas enz is je kat wat ouder dan moet je het makkelijker vinden.Let op als je kat in de bak zit wat hij doet of hij graaft enz en of hij gaat zitten om iets te doen . Als je nou echt zeker weet dat je kat niets doet op de bak ga dan zsm naar de dierenarts.succes.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn eerste katje

Bericht door pearlsofpassion »

Geef het een paar dagen tijd.
Het is heel normaal dat de kat even moet aanpassen en de eerst 24 niets produceert op de kattenbak. Het is al heel positief dat ze eet en drinkt! ;-)
Als ze er wel op gaat en graaft, weet ze waarschijnlijk wel waar het voor dient. Daar zou ik me niet te veel zorgen om maken.

Als er morgen nog niets ligt, dan inderdaad wel eens naar de DA gaan.

Welkom me je nieuwe schat. Laat je ook even weten hoe oud ze is, en of ze al een definitieve naam heeft? :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Mijn eerste katje

Bericht door jazzmin »

Ze is net 1 jaar oud en ze heet Milou. Ze heeft nu nog steeds niet gepoept, maar ze gaat er wel af en toe op zitten en graven maar ik vind uiteindelijk niks terug. Heb ook al met de schep erdoorheen geroerd en kan echt niks vinden.

Wat mij ook opvalt is dat ze heel weinig eet, heb er gister 1 handje brokjes ingelegd en het is nog niet eens op er ligt nog best veel. Ik heb haar gister dus maar wel een zakje gegeven voor de zekerheid, ook om haar misschien beter te kunnen laten poepen maar het heeft niet gewerktt. Ze miauwt wel vaak omdat ze wil eten maar daar trap ik niet in, dus na een halfuurtje gaat ze vanzelf brokjes eten, maar het zijn altijd heeeele kleine hoeveelheden.

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Laatst gewijzigd door jazzmin op 28 feb 2011 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn eerste katje

Bericht door pearlsofpassion »

Nog geen paniek! ;-)
Zo, een meisje van 1 jaar. En al gesteriliseerd dan? Anders moet je daar zo snel mogelijk werk van maken want het is het seizoen om krols te worden ;-)

Maar goed, verder lijk je het wel goed te doen hoor.
Welke kattenbakvulling heb je? Klontvormend op basis van klei, of houtskorrels?
Weet je wat ze gewend was? Ze wennen er normaal wel snel aan hoor, eens ze door hebben waar het voor dient. En graven is een goed teken. ;-)

Geef haar nog wat tijd en niet te veel zorgen. Geniet maar gewoon van haar ;-)


Katten eten als je ze laat doen meestal maar heel kleine hoeveelheden per keer. maar dan wel tien keren per dag. Als je de hele tijd brokjes laat staan zal ze dus inderdaad telkens kleine beetjes eten.
Het is al heel goed dat ze zelfs al iets eet. Vele katten eten de eerste dag in een nieuwe thuis helemaal niets! Dus geen zorgen, het gaat prima! ;-)

Je kan je rustig wat inlezen op het forum in algemene verzorging van je katje, dan zal je ook wel wat meer vertrouwen in jezelf krijgen ;-)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 28 feb 2011 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Mijn eerste katje

Bericht door jazzmin »

Bedankt voor je reactie! Check mijn bericht nog even hierboven heb hem aangepast.

Jaa ze is ook gesterriliseerd sinds donderdag, toen is ze 2 dagen bijgekomen in het asiel en toen zaterdag mocht ik haar meenemen. Ze heeft nergens last van, ze likt er alleen soms aan maar dat is logisch haha.

Ik heb nu hele fijne korrels en is licht geparfumeerd. Ik geloof dat ze houtkorrels gewend is.

Ik weet ook zeker dat ze weet waar de kattenbak voor dient maar ik maakte mij zorgen omdat ze wel wil maar het blijkbaar niet doet. Dus ik dacht misschien heeft ze een opstopping ofzo
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Mijn eerste katje

Bericht door jazzmin »

Het wonder is gebeurd, ze heeft gepoept EN geplast op de kattenbak!
Ik ben zo blijjjjjj

De slaapkamer laat ik nog wel een tijdje onbeschikbaar voor haar denk ik.

Gr jasmijn
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn eerste katje

Bericht door nellebel »

jasmijn, gelukkig wat een opluchting voor je. Nou ga lekker genieten van je meisje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Mijn eerste katje

Bericht door jazzmin »

Dank je wel nellebel!

Groetjesssss
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste katje

Bericht door Ilone »

Kijk, goede berichten! :grin:
Drollen en plasjes, daar wordenwij hier blij van ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Mijn eerste katje

Bericht door jazzmin »

Hahaha jaa hee:P

Eigenlijk wel een beetje eng:P

Thanks voor jullie supporrrttt
cor40
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2011 22:21

Re: Mijn eerste katje

Bericht door cor40 »

hoi allemaal
ik heb sinds een week een poes van ongeveer 3 jr oud. overgenomen van een stel waarvan zij alergies was voor de poes . het is een lieve poes en kan goed tegen alleen zijn ..omdat ik overdag aan het werk ben en zeker blij is dat ik thuis kom . ik begrijp best dat we aan alkaar moeten wennen maar toch is ze een beetje afwachtend maar verder is ze niet bang ofzo ze houd er niet zovan om geaait te worden waardoor ze haar tandjes wel een laat zien ,,dat is ook mijn vraag ,,heeft iemand daar ervaring mee of is het gewoon een teken van ,,laat me lekker liggen ,, gr Cor
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste katje

Bericht door castratenkoor »

Als een hond zijn tanden laat zien is het agressie of angst, zo van tot hier en niet verder.
Bij een kat werkt dat niet zo.
Wat bedoel je precies met tandjes laten zien?

Mijn advies zou zijn laat de poes het tempo bepalen en dring jezelf niet teveel op.
Kan best zo zijn dat het gevoel geen kroel-kat is.
Je kunt dat niet afdwingen.

Veel plezier van en met de poes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie