Mijn kat is bang voor zijn staart

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
mazzel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2011 23:22

Mijn kat is bang voor zijn staart

Bericht door mazzel »

sinds een paar weken is mijn kat ineens heel bang voor zn eigen staart
hij rent door t huis en zit dan van de stress uit te hijgen
het is heel zielig om te zien
hij heeft een klein wondje gehad aan zn staart, en daar een antibioticakuur voor gekregen. na een paar dagen kwam zn angst weer terug. we hebben hem een kapje op gedaan, zodat hij niet in zn staart kon bijten. dit maakte hem iets rustiger
na 10 dagen toch weer naar de dierenarts omdat hij die angst bleef houden
de dierenarts heeft toen een stuk staart geamputeerd.
toch blijft de angst voor zijn staartje nog aanwezig. de kap kan niet af, anders gaat hij in grote paniek door het huis en naar buiten en weer naar binnen enz.
wat kan ik hier aan doen, hij kan moeilijk zn hele leven met de kap op blijven lopen
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: mijn kat is bang voor zn staart

Bericht door MarjanR »

Oh, wow rigoureus hoor de staart amputeren.
Klinkt inderdaad heel zielig, Mazzel :(

Zou je het niet met iets kalmerends willen proberen?
Je zou kunnen proberen met valeriaan, maar ik heb het vermoeden dat de angst daarvoor te erg is.
Maar er zijn ook kalmerende tabletjes te krijgen via de dierenarts die niet versuffen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
mazzel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2011 23:22

Re: mijn kat is bang voor zn staart

Bericht door mazzel »

bedankt voor je snelle reaktie
die staart amputatie was volgens de dierenarts nodig, omdat er kleine wondjes aan zn staart zaten, die niet dicht wilden.
dit kwam natuurlijk omdat hij er steeds in beet
ik heb sinds vanmiddag feliway in gebruik. in de vorm van een verdamper
maar ik kan m niet zn hele leven blijven versuffen.
wil heel graag weten wat nu ineens de oorzaak is, misschien kan ik die dan wegnemen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn kat is bang voor zn staart

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en soms gebeurt er iets in een kattenleven dat een soort traumatische angst veroorzaakt.. reageert hij wel goed op de Feliway?
weet niet of die gedeeltelijk amputatie niet ook nog bijdraagt aan de staart-angst. we hebben een beetje weinig info, hoe oud is-ie en doet-ie het de hele dag door of alleen s morgens vroeg en vroeg in de avond? t kan ook wel geweldige verveling zijn, is ie alleen? kan wel naar buiten begrijp ik maar komt dan net zo hard weer binnen...
je zou destress van http://www.huisdierendokter.nl kunnen proberen (linker menu en dan bij gedrag geloof ik), dat is plantaardig en niet versuffend en bij Zooplus (link rechtsonder) hebben ze een speeltje en dat heet 'cat dancer' en vrij veel katten spelen daar heel graag en vrij wild mee. een paar keer per dag zou missch ook wel goed zijn om zijn energie beetje kwijt te raken en af te leiden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: mijn kat is bang voor zn staart

Bericht door MarjanR »

De feliway verdamper komt pas goed tot z'n recht wanneer je het twee weken hebt hangen.
Dus daar kun je over twee weken pas wat van zeggen, of het effect heeft.
Het is geen versuffend middel hoor, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Het zijn feromonen die de kat gerust stellen. (katten zijn echte geur beestjes, en dat geurtje geeft een gerustellend effect net als lavendel dat zou doen bij mensen. Niet versuffend)
Voor het directe effect zou je inderdaad destress kunnen proberen die Adriana aanbeveelt.

En ja, afleiden van z'n staart dmv spelen is een goede optie.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: mijn kat is bang voor zn staart

Bericht door pearlsofpassion »

Ik durf het bijna niet zeggen, maar er zijn nog een paar topics over katten die hun eigen staart aanvallen, nadat die gewond werd.
Ik wil je waarschuwen! Je kan er serieus bang van worden.
Ik kan me niet herinneren dat er een oplossing werd gevonden, of dat wil zeggen: men komt het ons niet meer vertellen...
Maar je komt om info vragen en dus vind ik het niet eerlijk van erover te zwijgen. De berichten zijn echter weinig hoopgevend. :-(

Het spijt me vreselijk!
Ik hoop dat je met de tips uit bovenstaande berichten resultaat krijgt!
En je moet zelf maar kiezen of je de andere topics opzoekt, of het liever niet weet.
Weet ook dat elke kat anders is, en dat het heel goed bij jou anders kan lopen!

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mazzel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2011 23:22

Re: Mijn kat is bang voor zijn staart

Bericht door mazzel »

hij is 2 jaar oud, kan naar binnen en buiten wanneer hij wil.
we hebben ook een hond, een witte herder, dat is zn maatje
en nog een andere kat, die hij graag pest haha
het is een ongelofelijke knuffel. hartstikke leuk en lief beestje
als hij op schoot zit en hij ziet zijn staartje wordt hij bang. leg ik mn hand op de staart dan is er niets meer aan de hand, is hij het ook meteen vergeten.
het valt me ook op dat hij eerst zn rugspier samentrekt, daarna zn staartje heen en weer zwiept en er dan ineens heel bang wordt.
wanneer hij in een donker hoekje gaat liggen ziet hij de staart niet en wordt hij wat rustiger.
hij loopt nu nog steeds met zn kapje op, dat geeft m ook rust, maar daardoor kan hij niet naar buiten wanneer hij wil
hij is er zowieso buiten ook angstiger geworden
kan je me vertellen waar ik die topics kan lezen Tiger??
ik wil in ieder geval beginnen met iets kalmerends.
hoop dat ie dan wat minder bang wordt
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mijn kat is bang voor zijn staart

Bericht door MarjanR »

Tiger is de "status" van de poster. Je bedoelde Pearlsofpassion ;)

Ik wil je liever niet naar het topic sturen om te lezen.
Het is geen fijn topic.
Kijk naar JOUW kat en doe wat jij denkt dat je het beste kunt doen voor je tijger.

Dat samentrekken van de rugspier kan aangeven dat hij wat voelt aan z'n staart wat hij niet fijn vindt.
Vervolgens bijt hij in het stukje wat pijn doet/niet fijn is. En zit je in een cirkel.
Het is belangrijk om die te doorbreken.
Iets kalmerends kan werken, maar misschien ook even goed nadenken over hoe je de pijn weg krijgt.
Ik denk dat het toch beter is om de kap om te laten houden tot dat ALLE wondjes (hoe klein ook) weg zijn. Hoelang dat ook moet zijn.
En zo ervoor te zorgen dat zijn staart hem niet meer irriteert.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
mazzel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2011 23:22

Re: Mijn kat is bang voor zijn staart

Bericht door mazzel »

hij heeft nu geen wondjes meer in zn staartje en alles is helemaal genezen
ik mag ook gewoon aan zn staartje zitten, doet m ook niet pijn
het is alleen dat hij het niet meer ziet als van hemzelf en er daarom bang van wordt.
ik hou de kap ook zeker nog op, want anders heeft hij de hele dag geen rust
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat is bang voor zijn staart

Bericht door Cari »

Gebruikt hij zijn staart wel normaal, steekt hij 'm op als hij je begroet? Misschien proberen hem weer 'in kontakt' met zijn staart te brengen, d.m.v juist zijn staart strelen, met zijn staart spelen?
Als het blijft, misschien beter om zijn hele staart te amputeren, dan ziet hij hem niet meer.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
mazzel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2011 23:22

Re: Mijn kat is bang voor zijn staart

Bericht door mazzel »

ja hij gebruikt zn staartje normaal. steekt m nog steeds op bij begroeting. als ik de kap afdoe en hij gaat zich wassen, wast hij zelfs zn staartje, zolang die maar niet beweegt en ik mn hand over het uiteinde leg.
weet niet of complete amputatie zal helpen. ik vond dit al heel rigoureus en t lijkt me meer een psygisch probleem
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mijn kat is bang voor zijn staart

Bericht door loek »

Och gossie...

Ik denk dat je niet te snel conclusies moet trekken over de reden waarom hij het doet. Dat hij zijn staart niet meer zou herkennen als iets van hem zelf en daarom bang wordt. Ik snap je redenatie heel goed hoor! En misschien heb je ook helemaal gelijk! Maar houd ook andere opties open. (1 op 1 onze mensen logica op dieren toepassen klopt lang niet altijd.....al maak ik me daar ook absoluut vaak 'schuldig aan hoor ;-))

Als ik het goed begrijp gebeurd het alleen als hij zijn staart beweegt? En als hij hem wast dan gebeurd het ook, tenzij jij je hand op het uiteinde legt? Als katten hun staart wassen beweegt deze doorgaans niet heel erg....dus dat betekend dat alleen al een hele lichte beweging van zijn staart paniek veroorzaakt? Begrijp ik dat zo goed?

Kun jij makkelijk aan zijn staart zitten, dus ook echt op en neer bewegen, de hele staart vastpakken/ aaien etc? En zo dus ontdekken of hij echt nergens pijn eraan heeft. (ook niet aan zijn rugspier bijv?)

Zo niet misschien een tijdje pijnstillers proberen, om pijn uit te sluiten?
En als dit wel kan, dan vind ik wat Cari zegt nog wel een goed idee. Langzaam opbouwen dat hij zijn staart ziet, ziet bewegen etc.

Iets rustgevend lijkt me in dit geval in ieder geval ook het proberen waard.

En is hij af te leiden met een speeltje, als hij dit doet? (aandacht verleggen van staart naar....'wat hij ook maar leuk vind om achteraan te rennen'....naar voren)

Ik hoop al met al dat het goed komt....! succes en sterkte!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie