Rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Rangorde

Bericht door gudje »

goede morgen
wil mij even voorstellen en aub niet op fouten letten, nederlands is niet mijn geboorte taal.
ik ben een vrouw van55 jaar , heb twee superlieve katten, een grijs blauwe castr. kater van 9 jaar en een rood.wit steril. poesje van 5 jaar. mijn wens was het altijd een ragdoll te hebben. ben een jaar bezig geweest om informatie te verzamelen en te kijken of het iets voor ons is (mij en de katten :-P )
omdat mijn kater blaasgruis heeft en special voer moet eten en de poes ook ander voer heeft, heb ik besloten om een volwassen ragdoll te nemen omdat het anders moeilijk wordt, heb dus nu sinds 3 dagen een ragdoll poes van 5 jaar in huis, niets dan blazen en axchter mijn poes aan lopen en vechten. mijn kater heeft zij tot nu toe niet beacht.
heb al veel gelezen over het gedrag hier , ben wel bezorgt en ook bang dat het niet goed komt, wil het een maand geven . mijn kater is superlief en mijn eigen poes is nu superbang. denk dat ik gewoon iemand nodig heb die mij gerust kan stellen..
gr gudje
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: rangorder

Bericht door Nyncke »

Ik zou de nieuweling in een grote bench introduceren dat gaat bij mij nog het beste als ze dan zo aan elkaar zijn gewend ( en aan elkaars luchtje ) kunnen ze langzaam samen los.

Ik deed dan de neiuweling in de bench en zo nu en dan de katten die er thuishoren even naar buiten of op de gang, kon de nieuweling rondlopen en veilig de boel verkennen.
Helemaal met volwassen katten zou ik het zo doen.
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: rangorder

Bericht door gudje »

dank je nyncke,
nu lopen ze alle door het huis, de nieuwe is boven en mijn twee zijn beneden en af en towe gaat mijn kater naar boven en de poes volgt tot..............ja de nieuwe achter hen aan gaat zitten maar zou vandaag op zoek naar en bench gaan, hier heb ik nog niet aan gedacht
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: rangorder

Bericht door Nyncke »

Dat is wel erg onveilig voor de nieuweling.

Kun je hem niet zolang in een aparte kamer doen, tot je de bench hebt?
Nu is hij op onbekend terrein waar andere katten hem zo nu en dan bezoeken.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: rangorder

Bericht door Zuri »

Welkom Gudje :-)

Het introduceren van volwassen katten is over het algemeen moeilijker dan het introduceren van een kitten. Dit vergt dus wat meer geduld. Zo plotsklaps in de groep gooien is niet een methode die ik zou kiezen ;-)

Je kunt inderdaad het advies van Nynke volgen en een bench in je kamer neerzetten waar de nieuwe poes in mag. Je kunt echter ook een kamer in je huis reserveren voor de nieuwkomer waar zij alles heeft wat ze nodig heeft. Een paar keer per dag laat je haar even de rest van het huis verkennen en dan zet je haar weer terug. Zo hebben je andere katten ook af en toe even 'rust', maar wennen ze toch langzaam aan de aanwezigheid van de nieuwe kat.
Je moet wel het vechten proberen te voorkomen hoor. Dat kan door een time-out (terug in het kamertje) of inderdaad de nieuwe poes in een bench in de kamer. Let dan wel op dat je huidige katten je nieuwe poes niet gaan pesten terwijl ze in de bench zit (en dus geen kant uitkan)
Het gemopper en geblaas hoort er in het begin bij. Daar zou ik me niet al te druk om maken :-)

Ook kan ik je de Feliway stekker aanraden; http://www.feliway.com/be_nl
Dit geeft een natuurlijk feromoon af in je kamer (wat je zelf niet ruikt), die de kalmte en rust in je huis herstelt. Het is geen wondermiddel, maar helpt wel.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: rangorder

Bericht door gudje »

ze zijn niet de hele dag bij elkaar, de nieuwe blijft boven , heeft er alles eten drinken en zijn kattenbak en die twee van mij blijven beneden maar ik heb wel de deur open. alleen mijn katten zijn erg nieuwsgierig. ik heb al vaker een volwassen kat hier gehad van mijn dochter, die hebben ze ook moeten leren kennen. maar ik denk dat het ook angst is van de nieuwe kat. ga vanmiddag naar mijn werk op zoek naar een bench, z\et hem dan hier beneden even in de kamer . een kennis van mij maakt bachdruppels voor in het water ennja de stekker komt er vanmiddag ook. ik vind het zo moeilijk, heb al vaker een kat geintroduceerd na het overlijden van een andere kat van mij maar ben erg blij met jullie bijdrage
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: rangorder

Bericht door Nyncke »

Komt wel goed, de ene keer gaat het wat gemakkelijker als de andere keer.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: rangorder

Bericht door ayla »

alle katten moeten wennen.
Ik zou als je de kat in de bench zet, daar een dekentje in leggen waar de anderen graag op liggen. Probeer af en toe met 3 katten tegelijk te spelen zodat ze elkaar even vergeten.

succes!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Als de nieuwelinge bang is, lijkt me de bench ook de beste methode.

Wat weet je over de achtergrond van de nieuwe? Is er mee gefokt? Is ze al gesteriliseerd? Hoe lag ze bij haar vorige baasjes in de groep?

Ik heb betere ervaringen met valeriaan dan met feliway, zeker bij acceptatie tussen katten. Dat is goedkoper en je sprenkelt gewoon wat op een doekje (zakdoek) die je neerlegt.
Probeer de kat wel zelf te laten kiezen of ze het wil of niet...

Het belangrijkste is dat je twee poezen positieve ervaringen opdoet in elkaars nabijheid (ik heb het toch goed dat je kater geen probleem vormt?)
Zo kan je ze ook steeds dichter bij elkaar eten geven (de nieuwe in de bench dan) , maar nooit dichter dan waar iedereen zich volledig veilig mee voelt!
Niets forceren, ze maken zelf het tempo wel uit ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Rangorde

Bericht door jennli »

Wij hebben hier ook een aantal keer een volwassen kat geïntroduceerd. Een beetje blazen is ook nodig om elkaars plekje duidelijk te maken. Dat heeft gewoon tijd nodig. Soms ook echt wel langer dan een maand. Als ze niet vechten en een plekje apart kunnen nemen uit het zicht van elkaar komt het wel goed. Dat heb je al zo te lezen. Opsluiten in een bench is een idee natuurlijk, maar je kat is al geïntroduceerd in feite en raakt mogelijk in paniek als hij opgesloten zit. Gewoon even bekijken of dit voor je werkt. Iedere kat is immers anders. Valeriaandruppels op een aantal plaatsen sprenkelen heeft hier ook rust gebracht. Daarnaast is het belangrijk voldoende kattenbakken neer te zetten. Voor drie katten heb je dan minimaal vier kattenbakken nodig.

Hier zijn alle koppelingen gelukkig goed gelukt. Ik zal voor je duimen dat de koppeling bij jullie ook goed komt. Geef het gewoon tijd. Ik heb hier ook gemerkt dat de poezen wat meer tijd nodig hadden om te wennen dan de katers.

PS. Ik vind je Nederlands prima te lezen ;)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Rangorde

Bericht door gudje »

de nieuwe poes is 5 jaar, gesterilisiert en heeft met kattenen honden geleeft.
ik heb haar vanmiddag in de bench gezet, alles bleef kalm, de kater ging iets dichter bij dan mijn poes maar niemand heeft geblazen , dat is al iets. ze krijgen druppels, de nieuwe om iets kalmer te zijn en de mijne om niet zo bang te zijn. een kennis van mij doet bach/bloesemthearpie bij dieren en dan heb ik nog felifriend . ieder keer als ik ze vast pak wrijf ik mijn handen ermee in zodat ze hen geur niet ruiken maar iets neutrals.
mijn nieuwe poies is zo bang. ga middags als ik vrij heb 1/12 uur bij haar bovcen zitten zodat ze aan mij kan wennen
ik denk dat zij voelt dat ik door haar gedrag onzeker wordt,is ook zo dat ik het van mijn katten niet ken zo ook voor mij wennen niet alleen voor hen.


dank je jennli...lol
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Let op met die felifriend. Ik denk niet dat het echt geschikt is voor introducties.
Naar het schijnt krijg je er de katten wel mak mee, zodat handelingen makkelijker worden. Maar de kat voelt er zich zeker niet beter van, en dat is wat je eigenlijk moet bereiken.
Ik zou het gewoon achterwege laten en hun geuren gaan uitwisselen. Je gaat de nieuwe aaien, en dan een van je eigen katten en dan weer de nieuwe, steeds achter elkaar. Vooral tussen de oortjes en ogen (die kalere plek) en onder de kin aaien en dan die geur aan de andere kat laten ruiken en weer aaien.
Zo maak je een groepsgeur van hen 3, en dat is eigenlijk wat je moet hebben.

Als je felifriend gebruikt, herkennen ze elkaar weer niet meer als je ermee stopt en sta je weer nergens. Bovendien zijn er heel wat katten die ronduit angstig worden, net van de geur van felifriend.
Feliway kan werken in huishoudens (ookal heb ik er niets van gemerkt), maar felifriend werkt volgens mij enkel maar intimiderend.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Rangorde

Bericht door gudje »

even op to daten....ik mijn ragdoll nu een week, overdag 2x2 uur in dse bench, mijn kater kijkt er niet na om, mijn pose blijft op een afstand en verder is het rustig, niemand blaast. overdag heb ik de nieuwe peos boven en mijn twee beneden en avonds komt de nieuwe in de huiskamer bij mij en kijn katten gaan naar boven ook omdat ze gewennt zijn nachts bij mij op bed te slapen en dat wil ik niet veranderen. heb nu gelsen dat ik ze niet te lang uit elkaar moet gaan houden anders wqordt het nog moeilijker...morgen start ik een poging in de huiskamer. nieuwe poes in de bench even een half uur en dan de deur open maken en kijken, ben alleen nog in dubio wat ik doe met de deur. open of dicht zodat ze wel met elkar in de ruimte moeten blijven?

oh dit heeft niets met nederlands te doen is gewoon typen zonder te kijken...lol leeftijd hoor al de fouten
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Rangorde

Bericht door Nyncke »

Ik zou de bench beneden laten staan.
Eerst een dag zo en dan deurtje open zodra je het gevoel hebt dat het ok is.
annakiya
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2011 23:18

Re: Rangorde

Bericht door annakiya »

Een trucje dat ik als fokker wel eens gebruik bij het introduceren van een kat bij andere:
Gebruik 's ochtends geen deo en ga lekker in je huis aan de slag. Haal dan je handen onder je oksels door (nou wordt het vies ja...) en aai dan alle katten. Alle katten ruiken dan naar jou (de roedelleider) en 9 van de 10 keer heb je nergens meer last van. Meestal is twee dagen dan voldoende.
En let op dat je de katten die er eerder waren, meer aandacht geeft dan de nieuwe. Anders voelen de eerdere katten zich gepasseerd en kunnen die raar gaan doen. De nieuwe moet zich schikken, de eerdere moeten ruimte maken.

En anders... sluit ze op in een extreem kleine ruimte (wc?) en ga boodschappen doen. Ze vechten het dan in 1x uit en de rangorde is duidelijk. Schijnt goed te werken, en ze blijken er nog redelijk uit te komen ook.... ;-)

Succes!
Plaats reactie