Supplement bij chronische tandvleesontsteking

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
lou
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2009 16:09

Supplement bij chronische tandvleesontsteking

Bericht door lou »

Mijn katinnetje, een door mij geadopteerd sukkeltje volledig onderkomen en ziek, heeft chronische tandvleesontsteking.
De meeste tandjes werden reeds verwijderd, ze krijgt goed voer, voornamelijk rauw, leeft in hygiënische omstandigheden en wordt super verwend.
Ondanks alle goede zorgen steekt de ontsteking regelmatig de kop op,waarna we weer eens naar de DA gaan waar ze telkens een spuitje Convenia krijgt (langwerkende ab) maar na 2 weken loopt het toch weer mis.
Ze werd ook leucose en aids negatief getest.
Nu vraag ik me af of er bepaalde voedingssupplementen bestaan die specifiek voor deze aandoening bestemd zijn.
Iets op homeopathische basis eventueel.
Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Supplement bij chronische tandvleesontsteking.

Bericht door Nyncke »

Omega 3 is goed bij ontstekingen ( visoliecapsules van een goed merk- mogen niet bevriezen in vriesvak van koelkast ).
Ook aloë siroop ( half dopje op schoteltje en op laten likken ) is goed voor de weerstand.
AltTab
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2011 20:28
Locatie: Wageningen

Re: Supplement bij chronische tandvleesontsteking

Bericht door AltTab »

Ubuiquinon of Ubuiquinol (Q10) kan ook nuttig zin mits je een capsule of tablet kan vinden klein en lekker genoeg om door te gaan voor een lekker brokje.
de mate van beschaving is af te meten aan de mate waarin de overheid via inflatie en taxatie je rooft van inkomen en vermogen "John Locke"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Supplement bij chronische tandvleesontsteking

Bericht door Kattenbella »

Met L-lysine & B6 kan je ook goede resultaten bereiken. Het kan om een vorm van herpes gaan. Mijn Freule gaat hier goed op.
Ik heb het van de groene os.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
monique63
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 nov 2010 10:38

Re: Supplement bij chronische tandvleesontsteking

Bericht door monique63 »

Onze katers (7 jaar), broertjes hebben er ook last van. Gebit is vorig jaar gereinigd en bij 1 van de 2 zijn een aantal kiezen getrokken. Maar het probleem blijft. De DA wil overgaan tot het verwijderen van meerdere tot alle tanden en kiezen. Wij vinden dat een nogal drastische stap en zijn ook op zoek naar alternatieven. Ze eten geen brokjes meer maar met water of melk aangemaakt blikvoer (verdunnen). Dit gaat gelukkig goed. Wie of wie weet er een oplossing voor dit probleem? Trekken kan nog altijd........
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Supplement bij chronische tandvleesontsteking

Bericht door castratenkoor »

Als je je katten alleen blikvoer geeft - met melk zou ik niet doen - dan gaat de rest van het gebit er zeker aan.
Mijn Sjaak van 13 geef ik om de dag een stukje vlees. Door het zagen en malen van de kiezen heeft hij
sinds ik dat geef nooit meer last gehad. Is nu 14 maanden geleden. Zij nieren zijn te slecht en een narcose durf ik niet aan.
Maar hiervoor had ik een half britje en na diverse abcessen uiteindelijk alles laten verwijderen.
Hij heeft nog 2 jaar tandenloos geleefd en is uiteindelijk aan een hersenattaque overleden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Supplement bij chronische tandvleesontsteking

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geef ook rauw vlees voor het gebit. Als je kat er goed op kauwt, werkt dat waarschijnlijk het beste.
Mijn Kleintje heeft ook pas last beginnen krijgen toen ze geen muizen meer at buiten (door verhuis) en toen ging het heel snel. Na een gebitskuisbeurt ben ik dan wat rauw gaan geven en dat gaat nu ook al een half jaar goed. Je ziet er helemaal niets meer aan, zelfs geen gele schijn.

Melk zou ik ook laten, anders heb je straks na gebits- ook nog darmproblemen. ;-)
Bovendien zin in melk ook lactose (een suiker), en ik weet niet welk blikvoer je geeft, maar daar durven ze soms ook nog suiker in steken. Suiker en zetmelen (vb in granen) geven tandplak.
Dus als ik jou was zou ik er vooral op letten dat te beperken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie