Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Volgens mij niet, maar een kattenneus ruikt natuurlijk veel beter dan een mensenneus.

Ik heb even aan dr. Ann's geroken en er zit inderdaad een luchtje aan, echter geen kokhalsluchtje :eshifty: .
Toen geproefd en het smaakt nergens naar.
De vraag is nu: hoe geef je dr. Ann's?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
lenka78
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jul 2011 19:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door lenka78 »

Dank je voor je antwoord! Ik geef het met water in een spuitje want meneer eet geen natvoer, ook nooit echt gedaan in zijn 12,5 jaar 😩. En hij eet geen enkele nierbrokken dus ik moet zijn gewone RC sterilised 7+ ergens mee compenseren. Vandaar dr Ann’s.
Baasje van Limon (27-05-2011) en Perzik (31-05-2011)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Anne »

Aan ipaktine zit geen smaakje maar deze moet je echt door natvoer roeren wil het werken
Daarom zou ik als ik jou was gewoon het bij dr Anns houden en misschien navragen bij de fabrikant( zoals ik dit ooit bij de fabrikant van ipaktine heb gedaan) of dat werkt in een spuitje
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

lenka78 schreef: 03 feb 2024 16:36 Dank je voor je antwoord! Ik geef het met water in een spuitje want meneer eet geen natvoer, ook nooit echt gedaan in zijn 12,5 jaar 😩. En hij eet geen enkele nierbrokken dus ik moet zijn gewone RC sterilised 7+ ergens mee compenseren. Vandaar dr Ann’s.
Wanneer je het met een spuitje geeft, kun je het misschien ook combineren met een voedingspuitje en hier dan een klein beetje natvoer in doen (1,5 ml bijvoorbeeld) en het dan samen geven.

Je zou een blikje Gourmet mouse kunnen kopen en dit in 8 mini-porties verdelen en dan één zo'n portie aanlengen met wat warm water en een lepeltje dr. Ann's en dan het liefst in een open spuitje (zie foto's bladzijde 23) want anders is het nog bijna alleen water en proeft hij het waarschijnlijk nog. Vier porties vries je in en de 2 porties voor de volgende dag en de portie voor 's avonds zet je in de koelkast.

Mocht het op deze manier lukken dan kun je het ook met nierdieet proberen. Trovet Renal of Kattovit werken het beste want dat is mousse/paté. Bolletjes in saus schijnt ook te werken, maar dan moet je het fijnmalen (heb ik geen ervaring mee). Waarschijnlijk verkoopt jouw dierenarts wel Royal Canin of Hills nierdieet en kun je het eerst met 1 zakje/blikje uitproberen.

Ik zou dit eerst proberen voordat je Ipakitine koopt want in dr. Ann zitten zoveel meer goede stofjes.
En gaat het gemakkelijk dan kun je overwegen om te gaan spuitjevoeren want eigenlijk is natvoer wel veel beter dan gewone brokjes plus dr. Ann/Ipa en nierdieet natvoer is nog veel beter.
Ik ben nu mijn derde alleen brokjes-etende nierpatiënt aan het spuitjevoeren omdat ze het absoluut zelf niet wilden eten en van mij wel moe(s)ten :smile: : Noa van okt. 2010-maart 2015, Amber van mei 2021-febr. 2023, Milka van mei 2023-heden.
Voor mijn gevoel ben ik al hééél lang aan het spuitjevoeren :cry:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Anne »

Alles wat nodig is voor onze lieverdjes Annet🙏

Ik ben Pluto nu ook aan het spuitjes voeren want hij verstopt zich nu mijn man ze eten geeft ( ik mag voorlopig nog niet bukken)
Zo heeft hij de hele dag nog niet willen eten :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Ik ben gestopt met d'r. Anns.
Meneertje liet al duidelijk merken met een nagel in mijn vinger dat hij het niet wilde.

Toch door zijn natvoer gedaan en met een spuitje gegeven.

Vervolgens heeft hij 2 dagen achter elkaar gekotst.

Nu mee gestopt en hij kotst ook niet meer.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Vreemd.

Maar wanneer je alleen nog maar nierdieet geeft is het geen ramp want het zou dan alleen maar een aanvulling zijn. Eet hij echter ook nog 'fout' voer dan zou ik wel Ipakitine gaan geven.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Het lijkt toch niet zo goed te gaan met Jimmy.

Ik had het spuitje voeren wat afgebouwd omdat hij weer wat meer brokken at maar dat werd ook weer minder.

Hij drinkt wel meer en plast ook heel veel.

Vandaag lag hij echt in een hele vreemde houding ook.

Had hem om half 6 15ml verdund nat voer gegeven en een uur later nog 15ml water.

Net gooit hij alles er weer uit.

Normaal gesproken wilt hij echt alleen maar knuffelen maar vandaag helemaal niet.

Toen ik hem recht op wilde zetten om te voeren begon hij ook keihard te miauwen.
Normaal gesproken vind hij alles wel best.

Weet niet of ik hem vanavond nogmoet voeren of beter ff met rust kan laten.

Hij ligt nu echt helemaal in elkaar gedoken.

Vet zielig.
Mijn hart breekt als ik hem zo zie...
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Ach hemel, hier schrik ik van. En het leek zo goed te gaan.

Ik hoop voor je dat het een dip is en dat hij hier weer bovenop komt, maar hou hem goed in de gaten.
Zodra je merkt dat hij begint te wankelen (alsof hij dronken is) dan moet je de dierenarts bellen want dan is er geen hoop op herstel meer en sterven tgv nierfalen is echt een hele verschrikkelijke dood (ik heb het helaas twee keer meegemaakt doordat de dierenarts niet op tijd kwam).

Ik kan je nu niets adviseren dan proberen om er toch wat eten in te krijgen en dan in hele kleine beetjes en blijft hij spugen dan kun je om Cerenia vragen en hopelijk wordt het pilletje dan niet uitgespuugd (een injectie werkt beter, maar ik zou in dit stadium niet meer met hem naar de dierenarts gaan).

Ik wens je heel veel sterkte en ik ga duimen.
Duimen voor Jimmy en voor jou :epray:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Het eten gaat er gelukkig wel in en blijft er ook in.
Geef ook water extra.

Maar hij ligt alleen nog maar en beweegt nauwelijks.

Vind het er niet goed uit zien...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Ik zou als ik jou was echt een dierenarts bellen.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Eens met Denise.
Ik zou dit niet blijven aanzien tot maandag.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Wat ons opvalt is dat jimmy elke keer nadat hij op zijn bak is geweest zijn achterste likt.

Ook ging hij ineens heel raar met zijn kont over de mat heen trekken.

Ff google erop losgelaten en het kan mogelijk iets met zijn anaal klieren zijn.

Blijkbaar kunnen ze hierdoor ook minder gaan eten, lusteloos raken en veel pijn hebben.

Zou dit iets zijn waar accuut naar gekeken moet worden?
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Even een klein testje gedaan door op de staart te drukken bij zijn anus en hij begon meteen hard te miauwen dus het lijkt er op dat hij daar echt pijn heeft....
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Als Jimmy alleen nog maar ligt en nauwelijks beweegt en dit al een paar dagen dan is er sowieso reden voor acuut dierenarts bezoek.

Ik heb 2x een kat gehad die last hadden van de anaalklieren en die waren er niet zo slecht aan toe als hoe jij Jimmy beschrijft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie