Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

Wat triest.
Ik weet hoe nierstenen voelen en dat is geen pretje.
Sterkte.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
MiewmiewPuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2022 13:55

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door MiewmiewPuk »

Update.. miewmiew wilt niet meer eten. Geen snoepje, geen stukje kaas, niks. 4 soorten blikjes open getrokken maar geen succes. Dwangvoeren lukt ook niet meer, ze stribbelt zo enorm tegen, krijg er met moeite 3ml in. Ze ligt even bij ons, maar kruipt dan terug t reismandje in en gaat weer liggen. We moeten nu denk toch afscheid gaan nemen van haar. De novacam en cerenia doen denk niet meer voldoende hun werk 😔😔😔..
PippiePoes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2023 09:42

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door PippiePoes »

Hoi,
Sinds vorige week donderdag weet ik dat mijn bijna 9-jarige poes Pip (chronisch) nierfalen heeft. Ze woog jaren lang 3,7 kilo (altijd een kleine geweest) en is in de afgelopen periode vermagerd naar 2,7 kg. Toen dat begon op te vallen zijn we naar de DA geweest en is bloed geprikt. Ze heeft de volgende waarden:

Nieren:
SDMA 19 (max. 14 mag)
Kreatinine 260 (moet tussen 80-203 zitten)
Ureum 12.9 (is normaal)
Kalium 2.6 (te laag! Moet tussen 3.3 - 5.8 zitten)
Fosfaat 1.6 (is normaal)

Wat opviel bij de leverwaardes was Globuline van 28 (iets te aan de lage kant, want moet tussen 29-54 zitten).

Verder zijn haar lever en schildklier waardes in orde. De DA stuurde ons naar huis met het advies over te stappen op nierdieet. En inmiddels eet ze de brokjes van NutriMedica best aardig en zijn we nog aan het experimenten met natvoer (Prins is no go, RC alleen geprakt en met tegenzin, Beapher lijkt wel te bevallen). Verder gaf ze een prognose dat het een maand of een jaar kan duren.. Alles bij elkaar gaf het me niet echt een fijn gevoel en ik vind het lastig om in te schatten waar we nu staan en wat ik voor haar kan doen. Op mindere plekken in huis staan nu drinkschaaltjes, een waterfontein en platte schaaltjes met eten en dat lijkt best goed te gaan.

Hebben jullie enig idee in welke fase ze zit en wat ik nog kan verwachten? Ik hoop enorm dat ze een beetje aan kan komen aangezien haar gewicht nu zorgelijk is. Lastig vind ik het om snoepjes en natvoer te vinden die geschikt zijn. Mocht iemand daar nog tips voor hebben dan hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

Je zou moeten kijken naar eventuele eerdere waardes van SDMA, want dat is een indicatie van wat er gaat gebeuren.
M.a.w. of er een stijgende tendens is.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Acht jaar is nog wel erg jong om nierfalen te hebben en ze zit ook nog in de beginfase dus daar kan ze best nog wel een groot aantal jaren mee leven (dierenartsen zijn altijd zo pessimistisch wanneer het op nierfalen aankomt).

Er zijn heel veel soorten nierdieet (online ook) en hier werden Trovet en Kattovit graag gegeten (in dit topic staan nog veel meer merken).
https://www.medpets.nl/trovet+rid+renal ... sqr=Trovet
Trovet heeft ook kleine zakjes met brokjes

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... l&i=1&ro=1

Andere kleine zakjes:
https://www.medpets.nl/royal+canin+rena ... 20Renal%20

https://www.medpets.nl/royal+canin+rena ... 20Renal%20

Zooplus:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ef=reorder

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... l&i=1&ro=1

Maar naast het voer is het belangrijk dat de urine nagekeken wordt en het lijkt me ook dat je kaliumtabletjes zou moeten hebben: Laag Kaliumgehalte als oorzaak van nierfalen
"Een laag kaliumgehalte kan een slechte nierfunctie veroorzaken. Na behandeling is de kans groot, dat het kaliumgehalte weer gewoon wordt en dat uw hond / kat zich veel beter voelt." (bron: https://mcvoordieren.nl/kennisbank/kali ... -kat-hond/)

Daarnaast zou ik Puur Kidney geven. Ik heb daar hele goede ervaringen mee: https://www.medpets.nl/puur+kidney/?gcl ... E&var=1697
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Lizzy zat in fase 2 met een sdma waarde van 12 maar wel een hoge creatinine en een echo die uitwees dat haar nieren beschadigd waren, ze was toen net 7 jaar geworden.
Inmiddels is ze 11 en de sdma zit nog altijd binnen de referentie en de creatinine schommelt alle kanten op bij haar ( van normaal naar boven de 300 en weer terug)
Maar sommige artsen deden net alsof ze nog maar een paar maanden te leven had.

Dus het is lastig te zeggen in welke fase jouw kat zit en verder sta ik volledig achter de reactie van Annet.

Qua voer vind Lizzy trovet en kattovit erg lekker, maar ja het ligt ook een beetje aan je kat mbt de structuur van bijvoorbeeld nat voer.
Qua snoepjes, er zijn nierdieet snoepjes, maar ik geef af en toe gevriesdroogde kattensnacks of een ander soort nierdieet brokjes kopen en dat als snoepjes geven.

Volgens onderstaande link zou ze in fase 2 zitten.

https://www.idexx.nl/files/iris-pocket-guide-nl.pdf
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Die waardes uit jouw link vind ik vreemd en gaan waarschijnlijk uit van andere referentiewaardes.
Wanneer ik ze vergelijk met het laatste bloedonderzoek van Milka dan zou Milka volgens die link in fase 2 zitten, terwijl ze creatinine 183 heeft en de referentiewaarde 80-203 is. SDMA is 15 en dat is licht verhoogd volgens de labuitslag, maar volgens die link is er tot 18 niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

ja dat er tot 18 niets aan de hand is volgens hen is vreemd tenzij ze de referentiewaarden ineens aangepast zouden hebben.
Maar bij een sdma waarde van 19 en een hoge crea kun je wel uitgaan van fase 2.

Lizzy past er ook niet in maar bovenin zeggen ze dan weer dat als er bij een echo wel te zien is dat de nieren beschadigt zijn een kat automatisch in een hogere fase komt en verderop staat dat ook bij als de sdma en crea niet met elkaar overeen komen. ( dus normaal crea en hoog sdma of hoge crea en laag sdma)
Opmerking: in het geval van discrepantie tussen kreatinine en SDMA,
houd dan rekening met de bespiering van de patiënt en test beide
opnieuw in 2-4 weken. Als de waardes elkaar voortdurend tegenspreken,
overweeg dan om de patiënt in het hogere stadium te classificeren
Maar je hebt wel gelijk ik vind hem ook niet erg duidelijk, ik zal zoeken naar een andere, maar de meeste zijn nog zonder sdma waardes.

*Ik lees net het echo verslag en ze hadden Lizzy zelfs al in fase 3 gezet.

Hier is nog een andere maar ook 140-250

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 9&start=45
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Misschien is deze duidelijker.
Of aan de dierenarts vragen. Maar die gebruiken dezelfde richtlijnen.
Bij de kreatinine houden ze de referentie van het apparaat aan, dat scheelt ook nog.

https://www.vetcompendium.be/nl/node/5979
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

PippiePoes schreef: 11 apr 2023 09:53 Sinds vorige week donderdag weet ik dat mijn bijna 9-jarige poes Pip (chronisch) nierfalen heeft. Ze woog jaren lang 3,7 kilo (altijd een kleine geweest) en is in de afgelopen periode vermagerd naar 2,7 kg. Toen dat begon op te vallen zijn we naar de DA geweest en is bloed geprikt.
(...)
Verder zijn haar lever en schildklier waardes in orde. De DA stuurde ons naar huis met het advies over te stappen op nierdieet.
Uh... zoals Annet al aangegeven heeft is het testen van de urine HEEEL belangrijk.
Als ze namelijk zo'n gewichtsverlies heeft dan gaat alleen nierdieet echt niet helpen.
Als ze bijvoorbeeld eiwitverlies via de urine heeft (en dat MOET je meten) dan moet ze ook Semintra o.i.d. krijgen om dat eiwitverlies tegen te gaan.

Dus... een uiterst sterk advies.... laat de urine testen !!
Urine kun je zelf opvangen met een julepel en anders met speciale kattenkorrels, (of misschien nog meer methodes).
Daarvoor hoef je met Pippie niet direct langs de dierenarts (tenzij urine opvangen niet werkt en hij haar 'aan moet prikken').
PippiePoes schreef: 11 apr 2023 09:53 Hebben jullie enig idee in welke fase ze zit en wat ik nog kan verwachten? Ik hoop enorm dat ze een beetje aan kan komen aangezien haar gewicht nu zorgelijk is.
Ja, het gewichtsverlies is zorgelijk want dat gebeurd meestal pas in de eindfase.
Aan de waardes zou ik schatten dat het fase 2 is (misschien tegen 3 aan).
Dan zou ze normaal gesproken met nierdieet (en indien nodig medicijnen) nog wel even stabiel gehouden kunnen worden. Maar dan moet er echt gekeken worden of er geen eiwitverlies is.

Nu lijkt de ureum nog goed te zijn. Maar als die afvalstoffen (met name die ureum) weer wat opbouwen doordat de nieren niet goed werken, dan zullen er eetstakingen (door misselijkheid) komen.

Waarschijnlijk heeft de dierenarts (hopelijk) wel aangegeven dat ze over een 3 maandjes opnieuw een bloedonderzoek moet doen, want chronisch nierfalen kan (en mag eigenlijk) alleen bepaald worden aan de hand van meten over langere periode. Dit ook om acuut nierfalen of slechte waardes door andere oorzaken uit te sluiten.

Maar ik lees ook dat de dierenarts je naar huist gestuurd heeft met een prognose van enkele maanden tot een jaar. Dat lijkt me voor een 9 jarige poes echt pessimistisch. Ik vraag me dan ook af of die dierenarts haar niet al opgegeven heeft :evil: Zeker als hij dit al na één meting doet. Normaal blijft hij daarbij betrokken en meet je dus na 3 maanden nog een keer en kijk je dan hoe de situatie is. Raar hoor... Zo behoor je ook eventueel (bij verdenking) de bloeddruk te meten of dat niet de oorzaak (of gevolg) van nierfalen kan zijn. En je wil na die 3 maanden ook weten hoe het met die kalium en globuline zit.

Hopelijk krijg je haar nog wel aan het natvoer. Want brokjes bevatten geen (weinig) water en katten drinken uit zichzelf al te weinig. En vocht is nu wel wat ze nodig heeft met die nieren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
PippiePoes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2023 09:42

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door PippiePoes »

Dankjulliewel allemaal voor de reacties!

Allereerst even kort een update: het natvoer van Royal Canin werd niet lang gewaardeerd. Het natvoer van beaphar ging verrassend goed maar na 1 week haalt ze haar neusje er nu ook voor op. Ze was in een kleine wee weken tijd wel 200 gram aangekomen en dat paste ook wel bij haar eetlust van vorige week. Ze had ook veel meer energie.

Helaas eet ze sinds twee dagen haar brokjes opeens minder goed en heb ik haar om haar wel aan het eten te houden normale purina mousse gegeven. Dat gaat er na een kokhalsneiging in etappes wel in.

Ik lees terug dat dergelijke eetstakingen dus wel voor kunnen komen. Hoe pakken jullie dit normaal gesproken op? Blijven variëren met voer probeer ik maar lukt ook maar tot bepaalde hoogte. Inmiddels maak ik me dus weer wat meer zorgen omdat haar eetlust weer afneemt.

Wat betreft de dierenarts waar ik zit; ja het is inderdaad een arts die je vrij snel naar huis stuurt. Enerzijds kan ik me er deels in vinden dat je niet eeuwig met een ziek huisdier door moet gaan tegen torenhoge kosten. Anderzijds mis ik wel wat advies wat er nog mogelijk is maar daarvoor lees ik nu op het forum ook even mee.
Ik fiets morgen even langs een andere DA voor een proefpakket natvoer en hopelijk kan ik aan de hand van haar resultaten even informeren wat zij zouden adviseren wellicht dat zij ook haar urine kunnen onderzoeken.

Het zou zonde zijn als ze dat beetje wat ze is aangekomen weer kwijt raakt..
PippiePoes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2023 09:42

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door PippiePoes »

Update: inmiddels een oplossing met mirtezipine gekregen van de DA. Ze was niet heel blij met het goedje maar ze was daarna wel continue bij haar voetbakjes te vinden dus dat is positief!
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Smmmuit »

Ha, ook bij mij werd er een heel pessimistisch beeld geschetst door twee DA’s en Poes heeft elke keer weer hogere waardes maar.. met Cerenia kreeg ik haar aan het eten. Eerst gecombineerd met dat astronauten natvoer van de DA om aan te komen en ik heb vrijwel alle soorten nierdieet natvoer geprobeerd. Ook Beaphar was net als Specific Kidney support eerst gewaardeerd en in ene niet meer. Ik zit nu al weken op Integra Animonda, dat zijn verschillende smaakjes en ze is er gek op.
Daarnaast geef ik haar de drink en cream van Kattovit, dat vindt ze super lekker. De niersnoepjes van Trovit en Beaphar zijn inmiddels weer uit.. ;) dus ze krijgt gewoon een beetje normale snoepjes.
En ze krijgt Semintra en PuurKidney.
Het is een heel blij poesje geworden en ze wordt nog steeds elke dag weer een beetje dikker. ;)
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Ik combineer mirtazapine altijd met cerenia, omdat ze van mirta honger krijgen maar dat helpt niet tegen eventuele misselijkheid.
Dus dan zijn ze misselijk maar hebben wel erge honger, ik vind dat persoonlijk zielig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
HesterF
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2023 14:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door HesterF »

Misschien nuttige informatie voor andere baasjes (ik weet niet of dit al bekend is): Semintra kan een kat ook heel misselijk maken, dat is bij onze Siep het geval. Wij kregen Semintra mee toen hij na 3 dagen spoelen ivm acuut nierfalen en hij bleef maar slecht eten. Toen zijn we gestopt met Semintra en ging het beter. Nu blijkt dat hij chronisch nierfalen heeft en was ik weer gestart met Semintra maar dezelfde dag moest hij weer overgeven terwijl het al een paar weken heel goed ging qua eten. Gelijk ermee gestopt en nu eet hij weer goed.
Plaats reactie