Castreren

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohnP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2011 18:34
Locatie: Spijkenisse

Castreren

Bericht door JohnP »

Onze eerste eigen kat Dali is gecastereerd 1,5 jaar volgens dieren artsen kan dit al met 1 jaar
klop dit.
Wij hebben onze kat laten helpen toen hij mijn vrouw bang maakte en op haar begon te rijden als hij op schoot lag.
Na casteratie was de kat nog van ouds alleen rijden deed hij niet meer gelukkig.
Dit wil ik wel voorkomen.
Nu is Gaudi nog te jong weet ook niet of hij ook zulke trekjes gaat krijgen.
Dus de ham vraag wanneer is het echt tijd voor casteratie.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Castreren

Bericht door Lovecat »

Hier zijn verschillende meningen over. In Amerika worden katten soms al met 13 weken gecastreerd (hier in nl doen ze dit ook al, bv. bij asielen en raskatten) maar de meest gangbare leeftijd ligt rond de 6 maanden; nog voor de hormomenstorm!

Dus om antwoord op je vraag te geven; bij 1 jaar kan het zeker; ik zelf zou het voor die tijd doen; minder kans op sproeien en 'rijden', maar mijn schoonfamilie heeft een kater die op 6 maanden geholpen is en die rijdt nog steeds op het huispak van schoonma... het is niet altijd een garantie..
Hoe oud is Gaudi dan (leuke naam!)?
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Castreren

Bericht door Kattekop »

*slik* 13 weken? Ik heb meerdere katers gehad, die werden allemaal tussen de 6 en 7 mnd gecastreerd, we hebben nooit problemen gehad van "rijden" etc. Als het maar gebeurt voordat ze op pad gaan (krolse poezen "jacht"), is voor hunzelf prettiger en veiliger, ze blijven dichter bij huis en lopen minder kans op allerlei ziektes door confrontaties met andere niet-gecastreerde katers.
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Castreren

Bericht door Lovecat »

ja 13 weken ja, ik vind het ook vroeg, maar in Amerika is het al gewoon, de asielen hier willen er ook naartoe ) op dit moment moeten ze er maar vanuit gaan dat de kat/poes daadwerkelijk gecastreerd wordt als ze hem/haar meegeven aan het nieuwe personeel en die 13 weken geeft asielen de zekerheid dat ze ene kitten wegdoen die zich niet kan voortplanten.

Dat katten daardoor niet goed uitgroeien, schijnt ook een broodje aap verhaal te zijn, er zijn zelfs weer mensen die beweren dat ze juist beter uitgroeien als je ze ZO jong castreert... Ik weet het niet, ik geef alleen maar weer wat de opvattingen in de kattenwereld zijn op dit moment, voor zover IK het weet...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castreren

Bericht door castratenkoor »

Mijn mening is: met 6 maanden castreren. Dan is het minder ingrijpend voor de kat dan wanneer de hormonen al door zijn lijf jagen.
Jouw Gaudy is 8 maanden of zo toch? Dus dan kan hij al gecastreerd worden.
ik zou hem in ieder geval niet loslaten voor hij geholpen is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JohnP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2011 18:34
Locatie: Spijkenisse

Re: Castreren

Bericht door JohnP »

Oke dan ga ik ff bellen naar de DA.
Plaats reactie