Gebitsproblemen

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gebitsproblemen

Bericht door Admin »

Ik denk helaas dat eendagskuikens hier niet afdoende tegen zullen helpen. Het rode randje en de geur betekent dat je kat tandsteen heeft en zijn gebit gereinigd moet worden. Tandsteen zit ook onder het tandvlees en daar helpen eendagskuikens dan niet meer tegen. Ik zou eerst zijn gebit laten reinigen voordat het te erg wordt en er kiezen getrokken moeten gaan worden (wij hebben zelf ook een kat die daar zeer gevoelig voor is).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gebitsproblemen

Bericht door pearlsofpassion »

Als een kat al tandsteen heeft zal hij waarschijnlijk ook geen kuikens willen eten omdat het pijn doet om te knagen.
Laten reinigen is inderdaad de enige optie, en erna kan je de tanden gezond houden met rauw vlees en kuikens.

Kuikens en muizen kan je op internet bestellen. Google maar eens op 'prooidier' en dan kom je er wel op uit. Ze worden in het algemeen diepgevroren geleverd.
Sommige dierenspeciaalzaken verkopen ze ook.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
SteefenLoekie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2011 12:16
Locatie: beverwijk

Re: Gebitsproblemen

Bericht door SteefenLoekie »

Hallo allemaal!!!

Nou ten eerste, nee sorry geen kuikentjes die ik ga snijden ofzo moet er niet aan denken.
ik ga al over me nek als Loekie een dode muis meeneemt.

Ik ben vanmorgen met Loekie naar een andere DA geweest,en die heeft goed gekeken( de arme man is best onder gekrabt) en hij ziet geen tandsteen of tandrot etc en zijn tandvlees had een mooie kleur.
dus hij denkt niet aan een ontsteking en hij heeft Loekie wat rust gevents gegeven omdat zijn hartje sky-high ging zodat hij nog wel bewust was maar alleen een beetje sloom dus ik had hem in me armen en hij ging zacht aan zijn tandvlees drukken om te zien of hij een pijn reactie gaf en dat was dus niet het geval.
hij heeft bloed afgenomen maar hij denkt niet dat het ontsteking is maar ondat hij precies daar een snij tand mist dat het daar aan ligt omdat hij zijn mond ook altijd een stukkie open heeft staan dat het er eerder uit loopt..

ik weet het niet maar zijn gebit zag er super schoon uit en hij stond ook niet uit zijn mond wat een teken kan zijn.
ik ben benieuwt wat ze maandag te vertellen hebben!

groetjes stephanie en een slaperige Loekie
Pootje van Loekie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gebitsproblemen

Bericht door Ilone »

Nou, gelukkig dat er niets te zien was aan het gebitje!
Nu maar afwachten of er iets uit het bloedonderzoek naar voren komt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
SteefenLoekie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2011 12:16
Locatie: beverwijk

Re: Gebitsproblemen

Bericht door SteefenLoekie »

Ja inderdaad..

De DA vroeg ook naar Loekie zijn eetgewoontes dus ik zeg zo ja

3 zakjes op een dag 1 om 6 uur in de ochtend 13.00 s middags en s'avonds
zegt me vader zo ja ik geef hem ook s ochtend omdat hij altijd loopt te miauwen om eten
en me moeder geeft hem om 16.00 nog wat te eten dus in totaal 5 zakjes op een dag


naaah.. is dat normaal? want ik heb gelezen op de doos als hij geen brokjes eet 3 op een dag voldoende is.
loekie is niet dik ofzo zei de DA ookal, alleen hij heeft een hangbuikje wat ik altijd heel schattig vond

groet

stephanie en een kopje van Loekie
Pootje van Loekie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gebitsproblemen

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan hem wekelijks wegen, en als hij zou aankomen, moet je minderen. Elke kat is anders, en het valt dus moeilijk te voorspellen hoeveel hij nodig heeft. Dat moet je uitproberen.

Wel een dure aangelegenheid, altijd zakjes... :???:
En je moet wel opletten dat het compleetvoer is, want niet alle zakjes en blikken zijn dat. Sommige zijn er enkel als aanvulling op brokken.
Zo hebben katten ook vezels, plantaardig materiaal en iet of wat koolhydraten nodig (maar liever geen granen natuurlijk, zeker niet in natvoer). Met enkel vlees kom je er niet, en zeker niet als het enkel spiervlees is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
SteefenLoekie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2011 12:16
Locatie: beverwijk

Re: Gebitsproblemen

Bericht door SteefenLoekie »

Nou gelukkig eet ie wiskas:p dus dat bedrag is te over zien

nee het is wel alles wat hij nodig heeft zeg maar..
ik ben bang ook dat als ik over stap naar ander voer dat hij niet lekker voelt...
want we hebben een keer een ander merk gegeven en toen was hij een week van slag.
we hadden het wel gemixt met zijn andere voer

groetjes!
en bedankt voor de reacties
Pootje van Loekie
Plaats reactie