Kater miauwt veel en doet raar

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door achtpuntzes »

sorry voor mijn vroege oordeel, hoor... het is niet de bedoeling je mijn mening op te dringen.

maar ik ben zelf betrokken bij een dierenasiel (overigens niet in de stad maar erg afgelegen) en de tijd begint weer dat de kittens met bosjes worden binnengebracht. wij vragen ons dan wel eens af waarom iemand zijn/haar katzel niet laat helpen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door Nyncke »

Ilone schreef:Nou, ik stelde de vraag opnieuw n.a.v. zijn reactie ;)
ohhhh, snorrie ;-)
Alfred E Neumann
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2011 00:02

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door Alfred E Neumann »

Ik had het kunnen weten dat het forum bevolkt wordt die de kat graag menselijke eigenschappen toe wil dichten.
De mooiste vindt ik toch wel de reactie van Pearlsofpassion.
Als je denkt dat een kater een beter leven heeft als hij 20 uren per dag slaapt voor de kachel en alleen in beweging hoeft te komen om zijn buikje rond te eten zegt dit meer over het baasje dan over de kater.
En de kater 2 - 3 weken weg is heb ik het idee dat hij s nachts wel komt eten, omdat het eten iedere dag wordt afgewogen en aan de hand wat er de volgende over is kan je zien of de katten nog goed eten.
Ik wil toch nog even benadrukken dat ik hier woon met op 1.5 km een boerderij en op 4 km het eerst volgende dorp.
De katten 1 kater, 1 geholpen poes lopen hier op een terrein van 2.5 ha.
Jaguar: ik ga anders om dan de meeste hier op het forum omdat afgelopen jaar een kat is dood gereden?
Deze weg ligt op 500 meter van het huis en het is de eerste in 12 jaar, ik denk dat er heel wat katten wonen op een plek waar de kans groter is.
En misschien ga ik wel anders met katten om dan de meesten hier, ze mogen vrij in en uit lopen, mogen overal in huis komen, behalve de slaapkamer, liggen op de tafel en zijn gewent aan grote (60+ kilo) honden en kippen (+kuikens).
Aangezien ik thuis werk krijgen alle dieren boven gemiddeld aandacht.
Puma: Ik zou er niet mee zitten dat hij de hele buurt dekt, die buurt bestaat uit weilanden met koeien, schapen en paarden, nou nee dus.
Nyncke: Ik was in het begin bang dat hij pijn zou hebben, maar net wat ik al zei hij heeft geen verwondingen, bulten, gebid is in orde, daarnaast eet hij gewoon goed doet zijn rondes buiten, klimt in bomen, springt hier nog van het dak, als hij echt pijn zou hebben zou dit een stuk minder zijn.
Adriana: mooie katten liefhebber ben jij, dus jij schiet met hagel op sproeiende katers of is dat je beeld van de buitenwereld ?
En voor het geval iedereen hier gelijk denk dat ik nooit naar een dierenarts ga, wat mij niet zou verwonderen, alle dieren hier worden jaarlijks ingeënt en ontwormt (ivm het wild wat hier rond loopt ook altijd ontwormingsmiddelen in huis) en dit zijn geen wilde katten, ik heb hier nog nooit een vreemde kat in de buurt gezien.
En op het moment dat er iets is met 1 van de beesten ga ik net als iedereen hier naar een dieren arts.
Anne: en eigenlijk ook de rest, ik zit hier toch niet iedereen te vertellen dat je een kater juist niet moet castreren? als je een goede redenen hebt waarom je kater wil laten castreren ga je gang, en dat geld eveneens voor poezen en misschien nog wel meer, omdat als je een poes hebt die buiten loopt en gedekt wordt, jij met de kittens zit en als je dat niet wil de poes moet laten steriliseren, zo moeilijk is dat toch niet?
En nogmaals de kans dat onze kater een niet gesteriliseerde poes tegenkomt is nihil.
Maar nu even ontopic, de kater is al wat rustiger en ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb.
Achter het huis is een stukje bos en daar zit op het moment een buizerd paartje en je hebt kans dat ze hem wegjagen als hij te dichtbij komt en thuis begint te klagen.
Ik heb dit eerder gezien ook met een groepje ransuilen in de winter en lost zich vanzelf op als ze gaan broeden en dat gaan ze toch niet achter mijn huis doen, veel te onrustig ik loop daar dagelijks met de honden en in de buurt staan verschillende broedkasten.
Nog even voor Tiger: alle katachtigen met als uitzondering van de leeuw leven solitair.
De gedomesticeerde kat waar wij het hier over hebben leeft in de basis ook solitair, katers hebben een relatief groot territorium en accepteren daar meerdere vrouwtjes in met ieder een kleiner territorium.
Poezen onderling of 1 kater met 1 of meer poezen(of gecastreerde katers) accepteren elkaars aanwezigheid en zoeken elkaar van tijd tot tijd op.
Echter 2 ongecastreerde katers accepteren elkaars aanwezigheid niet en zullen zonder twijfel gaan vechten om het territorium.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door pearlsofpassion »

Zeg, je moet wel niets in mijn mond leggen dat ik niet gezegd heb hoor!
Ik heb het nooit gehad over 20 uur voor de kachel liggen. Ik heb het gehad over een kat die voor de kachel kan liggen als hij daar zin in heeft maar ook vollop met zijn vriendjes en speeltjes kan spelen. En met mij natuurlijk.
Waarom zouden mijn katten luier zijn dan een kat buiten? Geen reden.
Maar áls ze slapen, slapen ze warm.
Dat is het verschil.

En ze krijgen inderdaad genoeg eten ipv verplicht te worden rond te zwerven en honger te lijden. En alle gevaren waaraan hij wordt blootgesteld.... De kans dat hij jong overlijdt is wel heel erg groot... (als je nadenkt weet je dat ook).

Het gaat hier ook niet over katten menselijke emoties toewijzen, maar wel emotie's in het algemeen.
Maar als je die topics gelezen hebt, en er nog steeds zo over denkt, dan kunnen wij op onze kop gaan staan, je zal niet open staan om bij te leren.
Dat is een verschil... Ik wou vroeger mijn katten ook niet laten helpen en ook een paar jaar ongecastreerde katten gehad, maar door scha en schande heb ik eruit geleerd, en ik weet wel zeker: nooit meer!
Er is niets mis met fouten maken, zolang je er maar uit leert. En daar is het nooit te laat voor!
Je kan het leven van je katten nog redden, ze laten helpen en ze onbezorgd heel oud laten worden.
Ze kunnen van mijn part dan nog steeds buiten gaan spelen, maar dan doen ze tenminste waar ze zin in hebben en worden niet verplicht te gaan zwerven en vechten. En zijn ze beschermt tegen al die vreselijke ziekten die daaruit voort kunnen komen...
Maar dat staat ook allemaal in de topics die ik je aangeraden heb.


En nu een minder vriendelijk een rustig stukje:
Hoe waag je het Adriana uit te maken terwijl je juist helemaal niets van haar afweet!
Je hebt nog niet eens geld over voor je kat te laten casteren, maar je moest eens weten wat zij allemaal doet voor haar zorgekindjes! Als zij geen kattenvriend in hart en nieren is dan, dan is niemand het en jij al zeker niet!!!
Je bent helemaal niet in de positie om oordelen over haar te vellen, en al zeker niet om haar zaken te verwijten die helemaal niet kloppen!
Adriana katten iets aandoen :shock: Het idee alleen al... :roll:
Adriana gebruikt zelfs geen plantenspuit en maakt zich nooit kwaad op haar katten, want tenslotte is het evengoed hun huis. Hangen de bengels in de gordijnen? Welja, dan is dat maar zo, wil zeggen dat ze dat graag doen he.

Sorry hoor, maar forumleden gaan uitschelden maken je niet echt populair en het lijkt alsof je je wil verdedigen door in de tegenaanval te gaan. Als je niets fout doet (wat je beweert) waarom moet je je dan verdedigen?
Waarom leg je niet gewoon uit waarom je gelijk hebt zonder te beginnen schelden en mensen woorden in de mond te leggen die ze nog niet in de verste verte gezegd hebben?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 17 feb 2011 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Miura
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 nov 2010 10:54

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door Miura »

(vindt het niet erg ook nog zo'n epistel tegen mij te lezen)

Katten hebben ook menselijke eigenschappen :s
Waarom komen ze anders bij je slapen? Of je troosten als je verdietig bent? Omdat ze jou zien als een kat? Dacht het niet...

Als je het op voorhand wist, dan moest je hier maar geen topic gestart hebben!!
Je kater loopt zot van zijn hormonen, en heeft waarschijnlijk pijn aan zijn balletjes door het nooit kunnen lossen van zijn zaakje (als je zegt dat hij geen enkele poes kan dekken)
Ja dit is opnieuw een aanval,sorry. Maar ik heb vorig jaar 2 kittens voor mn deur geboren zien worden van een zwerfpoes die ze gewoon achterliet.. Die was dus zwanger van een kater zoals de jouwe!!

En eigenlijk geef jij je kat ook menselijke eigenschappen! Want je leert hem onrechtstreeks dat hij niet verantwoordelijk is voor een mogelijk nestje. Ah neen de poes moet maar zorgen dat ze onvruchtbaar is.. Waar zien we dat nog veel? Juist in mensen!!!
Groetjes van Audrey

Pootje van Miura (°21/05/2009, bij mij vanaf 22/11/2010)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door pearlsofpassion »

Oh sorry, ik moet hier nog een paar zaken zeggen hoor... :-(

1: katten zijn niet solitair. Het zijn samen met de leeuw inderdaad de enigste sociale katsoorten en daarom hebben mensen lang geloofd dat katten solitair zijn (en omdat hen dat uitkwam natuurlijk). Nu weet men echter dat dit niet klopt. Katten vormen in het wild ook populaties van een tiental katten. Katers en poezen door elkaar. Als je me niet geloofd heb ik wel een paar wetenschappelijke artikels van onderzoek op katten en hun gedrag onderling. Zo is het heel interessant dan katers in den regel dominanter zijn, maar dat als het op eten aankomt, de poes en kittens voorrang krijgen. Als ik ook nog uitleg hoe dat komt, wordt het verhaal wel heel lang, maar daag me uit en het komt eraan.
Katers accepteren elkaar dus net zo goed als poezen onderling, alleen leven ze in vaste groepen en worden indringers verjaagd. Zowel poezen als katers, dat maakt niet uit. Vreemde katten worden dus nooit aanvaard en als je een nieuwe kat in de groep wil introduceren moet je daar dus wat moeite voor doen. Maar het geslacht speelt daarbij geen rol!

Je hebt duidelijk ook geen idee hoe ver katers lopen om een poes te dekken? Als hij in de weken dat hij van huis is, thuis zou komen eten, zou je hem echt wel zien als je hele dagen thuis bent. 's Nachts zijn de poezen nog het actiefst, dus dan komt hij zeker niet eten!
Misschien eet je poes gewoon alles op...

En dat je geen wilde katten ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Natuurlijk, zie je er geen met een ongecastreerde kater! Dat is wel logisch... Die bakent zijn territorium af, en laat geen vreemde kat binnen! Dus dan zie je er geen ....
Maar ze zullen wel buiten je territorium zitten. Of ga je beweren dat je op de enige plaats in de benelux woont waar er geen zwerfkattenprobleem is?

Als je zou weten hoeveel zwerfkatten FIV en FelV hebben, dan zou je hem wel niet op poezenjacht laten gaan!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door Kattekop »

helaas ken ik meer mensen (vooral mannen) die hun katers niet laten helpen (helpen is eigenlijk ook een raar woord), maar dat er met deze kater iets niet goed is, is zeker, ik zou met hem naar de dierenarts gaan om te laten kijken wat er met hem is. Als ie normaal aanhankelijk is en de honden begroet en koppies geeft en zijn gedrag is veranderd dan is dat niet goed.
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door Nyncke »

Laat gaan, laat gaan, hierop reageren heeft geen enkele zin.
Ik hoop voor de kater dat dat inderdaad de rede is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door Adriana »

Alfred E Neumann schreef:Ik had het kunnen weten dat het forum bevolkt wordt die de kat graag menselijke eigenschappen toe wil dichten.

Adriana: mooie katten liefhebber ben jij, dus jij schiet met hagel op sproeiende katers of is dat je beeld van de buitenwereld ?

Maar nu even ontopic, de kater is al wat rustiger en ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb.
Achter het huis is een stukje bos en daar zit op het moment een buizerd paartje en je hebt kans dat ze hem wegjagen als hij te dichtbij komt en thuis begint te klagen.
je hebt absoluut gevoel voor humor, alfred e.! hilarische tekst, vind ik.
en in alinea één en drie spreek je jezelf in dezelfde tekst tegen:
het forum wordt bevolkt door mensen die een kat graag menselijke eigenschappen toedichten .........
...... en wat lees ik in alinea drie over de grote kater?
'pappie, die enge buizerds hebben me weggejaagd....' ... 'thuis begint te klagen'.

denk je nou echt dat die kat jou opzoekt om over de overlast van een paar verliefde buizerds te komen klagen, dat een kat die link legt? grote grapjas!

helaas kun je niet lezen, je citeert niet juist en je conclusies gaan mank.
ik waarschuw je voor een schot hagel in zijn donder, dat gebeurt vaker op het platteland.
en jij: 'jumping to conclusions': Adriana/ik schiet met hagel op sproeiende katers', gekker kun je het toch niet bedenken!

dit is mijn laatste reactie en ik heb ook sterk de indruk dat je ons lekker aan het jennen bent..
verveling? je gaat je gang maar, mij krijg je niet op de kast..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door Dafpoetser »

gebid is in orde
Dan zijn je gebeden verhoord! :epray:

De zegen verder.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door achtpuntzes »

ha....

ik ben de enige die geen veeg uit de pan heeft gekregen ;)

persoonlijk denk ik dat jouw kater wel degelijk poezen in de buurt dekt. volgens mij gaan ze gewoon wat verder als ze ze in de buurt niet kunnen vinden, vandaar dat de kater soms lang van huis is.

verder kan ik me ook niet vinden in de reacties van vraagsteller (of beter gezegd aanval op) mede-forumleden, maar goed, die kunnen wel voor henzelf opkomen indien ze dit nodig achten.

in ieder geval heb ik een antwoord:

je laat je kater niet helpen omdat je zijn actieradius (zijn bereik) nogal onderschat. het is dus gewoon onwetendheid.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Alfred E Neumann
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2011 00:02

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door Alfred E Neumann »

Tiger: Ja gecastreerde katten zijn nu eenmaal luier, ik heb hier jaren een gecastreerde kater gehad (overleden aan ouderdom) en die was inderdaad meer in huis dan er buiten, was minder alert, weliswaar aanhankelijk maar wilde eigenlijk alleen op je schoot slapen in plaats van aandacht.
Dat ik Adriana voor iets heb uitgemaakt wat zij volgens jou niet is, en dit neem ik zonder meer van je aan, gaat ook nergens over, ik stel gewoon de vraag na aanleiding van haar opmerking over het schieten met hagel op sproeiende katers.
En als je goed gelezen hebt lopen mijn katten in en uit liggen inderdaad voor de kachel, op de stoel of tussen de honden te slapen als ze dit willen.
Mijn katten zijn zeker niet hongerig en ik verplicht ze niet om buiten hun eigen maaltje bij elkaar te jagen ze komen dagelijks binnen.
En dat ik geen geld over zou hebben om hem te laten castreren slaat natuurlijk alles, castreren is gewoon de goedkoopste optie voor katten bezitters, sterilisatie van een poes of kater is duurder, en heeft geen tot weinig invloed op het natuurlijk gedrag en dat zou een alternatief zijn.
En kom maar op met je zogenaamde wetenschappelijke artikelen, de huiskat zoals wij die kennen is solitair, maar flexibel wat zoveel wil zeggen als ze accepteren familie (moeder-dochter-zoon), poezen onderling (tot op zekere hoogte, zet maar eens een (geen familie) poes bij een poes met jongen, en wanneer er geen strijd is om voedsel of poezen accepteren (puber) katers elkaars aanwezigheid, Een kater bij een poes met kittens lijkt me geen goed idee.
Adriana: Ik zou mezelf tegenspreken ? omdat hij komt klagen en ik eerder zeg een kat geen menselijke trekken toe te willen dichten ? kom op zeg hoe kort door de bocht kan je zijn.
Tuurlijk komt hij klagen als de deur naar de schuur dicht is, of als de bodem van het voerbakje inzicht komt, en als hij binnen komt gaat dat ook met het nodige gemiauw, maar ik ga niet voor hem invullen wat voor hem het beste is.
Puma: nou misschien wel en wie weet zijn de eigenaren van deze poezen er wel erg blij mee, immers anders zouden ze hun poes toch hebben laten steriliseren?
En over aanval gesproken, ik start hier een topic met een normale vraag, geef daarbij de informatie die wellicht nodig is en éénmaal raden wie hier wordt aangevallen ?
Maar goed hij is nu binnen ligt lekker te slapen is al een stuk rustiger.

En iedereen die zich hier drukt loopt te maken over ongecastreerde katten zouden zich eerder druk moeten maken over katten die niet naar buiten kunnen, dat is pas dierenleed !
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door Lovecat »

Ik ben het op een aantal punten eens en oneens met Alfred.

Wat ik vooral heel storend vind, is dat de 'vaste forumleden' blijkbaar niet goed hoeven te lezen, maar het iemand anders verwijten dat hij/zij dat niet doet, dit heb ik echt al heel veel gezien hier en zelf ervaren... (en ja, bepaalde clubjes verdragen dingen van hun eigen 'club' wel, maar daarbuiten worden mensen ineens aangevallen... en nee niks lange tenen, die tenen gaan gewoon groeien als er zo tegen je gedaan wordt) Net alsof ik weer op de middelbare school zit...

Katten zijn niet per definitie solitair, maar ook niet per definitie sociaal met elkaar. Hier wordt steeds gezegd dat een kat(kitten, ik ben de draad onderhand kwijt) niet alleen kan, maar aan het feit dat heel veel katten bij elkaar ook heel veel problemen kan opleveren, gaat iedereen ineens voorbij (want dat past dan weer niet in het plaatje van diegenen).

Katers mogen niet eens in de kolonie van de poezen komen, die leven niet vreedzaam samen. Je hebt poezenkolonies en daarbuiten leven katers die een enorm leefgebied hebben (wat wel kan overlopen in andere leefgebieden van andere katers) en hun territorium, waar zij niemand anders dulden!

Grote groepen katten/poezen die in 1 huis leven gaan misschien prima samen, maar dat is soms/vaak elkaar verdragen, en er zitten vriendengroepjes tussen, maar echt niet elke kat is perse blij met die situatie...
Ik zou willen dat mijn kat net als die van Alfred naar buiten kon, dat vind ik ook veel gezonder dan je katten binnenhouden (helaas weet ik ook waarom het vaak gedaan wordt en ik zit in diezelfde situatie, maar ik baal er wel heel erg van!) maar hem ongecastreerd buiten laten, nee daar ben ik geen voorstander van... Maar nogmaals; ieder z'n keus.
Er wordt hier vaak gezegd dat dit forum voor de katten is en niet voor de baasjes; nou, als er wat normaler gereageerd wordt op de baasjes, hebben de katten daar meer aan dan de baasjes te gaan wegjagen...
Gebruikersavatar
JohnP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2011 18:34
Locatie: Spijkenisse

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door JohnP »

pearlsofpassion schreef:1: katten zijn niet solitair. Het zijn samen met de leeuw inderdaad de enigste sociale katsoorten en daarom hebben mensen lang geloofd dat katten solitair zijn (en omdat hen dat uitkwam natuurlijk). Nu weet men echter dat dit niet klopt.
Een tijger dan die komt alleen voor het paren en tijdje bij elkaar verder gaat de man solitair door het leven.
Of de maker van de docu's op de dicoveri channel hebben het fout.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater miauwt veel en doet raar

Bericht door Lovecat »

Voordat dit een heel welles en nietes spelletje wordt;

Niemand heeft de absolute waarheid in pacht, dus als iedereen eens ophoudt met; ik heb daar bewijzen voor WANT wetenschappelijk en weet je wat ze op Discovery zeiden?

De meest deskundige mensen op kattengedraggebied, verbonden aan de uni spreken elkaar nog wel tegen; dat geeft wel aan dat er nog steeds geen eenduidige waarheid is over hoe met katten om te gaan (dat zeggen ze zelf ook). De wetenschap probeert wel wat, maar er zijn verschillende onderzoeken die elkaar tegenspreken, zo zijn er ook honderden ervaringsverhalen die elkaar tegenspreken (lees het forum maar eens door)
Plaats reactie